Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1850
Hei,

Til høst skal jeg starte på dataingeniørlinja ved HiO. I forbindelse med det trenger jeg en ny laptop, som skal brukes til skolearbeid + litt gaming. Tidligere i sommer hadde jeg planer om å kjøpe en stasjonær, men jeg har valgt å utsette dette til den nye serien med prosessor og skjermkort kommer.

Prisklasse: 7-8k maks

Bruksområde: Kommer til å bruke den mye til skole-/fritidsarbeid og litt gaming.

Krav:
- 13-15.6" skjerm
- God levetid, maskinen bør overleve minst 3 år, og bør ikke bli treg før om 1-2 år (selvfølgelig er det opp til meg, og hvordan jeg behandler maskinen)
- God skjerm
- Webcam
- Enkel bilde- og videoredigering
- USB 3 og DVD-spiller
- Lett i vekt, skal ha den i skolesekken
- Bør ikke bråke så mye

Når det gjelder spill, spiller jeg ikke noe stort annet enn MMORPG (spiller et spill idag som ikke krever så mye, men kjører flere klienter.) og Football Manager. Andre spill den bør takle er eventuelle LAN-spill som CS, Trackmania, Call of Duty osv. Hadde vært fint om den taklet fremtidige spill som Battlefield 3, MW3 osv (lav-medium innstillinger).

Jeg har lest litt rundt på nettet, og det ser ut som at ASUS selger de beste maskinene? Har ihvertfall sett på noen maskiner fra ASUS som falt i smak:

ASUS U46SV-WX011V
ASUS U46SV-WX040V
ASUS N53SV
ASUS N43SN
ASUS N55SF

Og til slutt noen ting jeg lurer på. Er det noen store forskjeller på de to første jeg linket til enn harddisken? Hvilken av maskinene gir best ytelse for pengene? Hvis du skulle ha kjøpt en av de fem jeg linket til, hva hadde du kjøpt?
Jeg har også planer om å sette på 4 GB minne til, hvis jeg kjøper en 4 GB maskin. Vil garantien ryke hvis jeg gjør det på egenhånd?

Hvis disse ikke er gode nok, er det bare å komme med anbefalinger.

Takk på forhånd!
Sist endret av Tesio; 5. august 2011 kl. 18:01.
Det er en million slike tråder allerede, det er garantert en laptop der som passer for deg.
Laptop for gaming? Skal du ha en gaming laptop så kommer det til å koste MYE. Tror det beste blir en stasjonær.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Praktisk med stasjonær pc når man er student, ja!

Av erfaring er ASUS helt greie laptoper, ville i alle fall valgt det før Acer som har en del i den samme prisklassen.
Trådstarter
36 2
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det er en million slike tråder allerede, det er garantert en laptop der som passer for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tittet på 20-30 tråder før jeg postet denne. Ikke samme krav, ikke samme prisklasse, eller så er varen ikke i lager lenger. Lagde ikke denne tråden uten å ha sjekket på forhånd

Sitat av begonespiders Vis innlegg
Laptop for gaming? Skal du ha en gaming laptop så kommer det til å koste MYE. Tror det beste blir en stasjonær.
Vis hele sitatet...
Jeg gamer kanskje 1-2 ganger i uka, og da gamer jeg spill som ikke krever så mye. Om den takler fremtidige spill, er det et pluss, men det er ikke nødvendig.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Praktisk med stasjonær pc når man er student, ja!

Av erfaring er ASUS helt greie laptoper, ville i alle fall valgt det før Acer som har en del i den samme prisklassen.
Vis hele sitatet...
Har planer om å kjøpe både stasjonær og laptop, men venter litt med den stasjonære.



Hadde vært fint om jeg hadde fått svar på spørsmålene mine, slik at jeg får valgt ut en av de fem jeg linket til.
Sist endret av Tesio; 5. august 2011 kl. 20:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tesio Vis innlegg
Jeg tittet på 20-30 tråder før jeg postet denne. Ikke samme krav, ikke samme prisklasse, eller så er varen ikke i lager lenger. Lagde ikke denne tråden uten å ha sjekket på forhånd


Jeg gamer kanskje 1-2 ganger i uka, og da gamer jeg spill som ikke krever så mye. Om den takler fremtidige spill, er det et pluss, men det er ikke nødvendig.


Har planer om å kjøpe både stasjonær og laptop, men venter litt med den stasjonære.



Hadde vært fint om jeg hadde fått svar på spørsmålene mine, slik at jeg får valgt ut en av de fem jeg linket til.
Vis hele sitatet...
Laptop + takle framtidige spill er en kombo som er umulig hvis du ikke kjøper noe til 25.000, og da har du ikke en laptop men en slepbar maskin.
Vil påstå at denne PC`en (N55SF) er best mtp specs.. i7 og GT 555M, 8 GB ram osv... Men dette vil også gå utover batteritiden, og antageligvis vekt.. Den har heller ikke nyeste chipset, noe denne har.. Så personlig hadde jeg nok gått for den sistnevnte..
Sist endret av KarlsenK; 5. august 2011 kl. 21:04. Grunn: skrivefeil
Har vært på samme quest som deg, og har ikke kjøpt noe enda. Hva du skal velge kommer an på hvor viktig batteritid og "portabilitet" er for deg. Asus N55SF har best all-round-spesifikasjoner, men er tung og har nok dårlig batteritid. u46sv derimot har opptil 10 timer batteritid, en helt grei CPU og en helt grei GPU.

Her kan du se hvordan GPU i u46sv takler diverse spill, se langt nede: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-...M.41715.0.html

Det kommer da altså an på hvor mye de ulike kriterier vektlegges. Her kan du forresten se hvordan u46sv egentlig ser ut; den har en helt annen farge enn på PR-bildene (heldigvis).
http://www.youtube.com/watch?v=2MoA6ExZesk
Kan være en idé å sjekke ut http://www.multicom.no/

Har en laptop derfra som jeg kjøpte for å bruke til IT på skole (Photoshop/Flash etc) og er ganske fornøyd

Bruker den også til tider til gaming (CoD/CS etc) og kjører veldig bra