Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1817
Bygget netopp ny pc. Specs:

Samsung SpinPoint F3 1TB
Corsair CX V2 430W PSU
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3
HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S


Når jeg prøver å boote den opp går den i et sekund før den stopper.
Mistenker at det er noe galt med cpu/grafikkort. Piper også noe kraftig. (Har øresus nå). Har ikke skjerm koblet til. Dobbelt sjekket alle kabler, ram grafikkort, psu. Men ikke CPU.

Hjelp?
Akkurat det samme skjedde med meg forrige gang jeg bygde pc selv.
PSU`en, altså strømforsyningen er ikke stor nok. For at det skal fungere må du kjøpe noe kraftigere, ville anbefalt 600W for å være på den sikre siden.

Det er surt og jevli ja, men sånt skjer. Trøst deg med at nå kan du glede deg til å få ny pc en liten stund til
Sist endret av robz1; 20. juli 2011 kl. 05:50.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hva har hovedkortet ditt av lysdioder? Mitt Asus hovedkort har egne dioder som lyser rødt om det er noe gale med komponentet den er knyttet til (cpu, gpu, minne, osv) Eventuelt kan det være at disse pipene du snakker om signaliserer hvor feilen ligger (sjekk hovedkortmanualen).

Edit: Robz1 forklaring virker ganske rett
Sist endret av tep0sen; 20. juli 2011 kl. 05:56.
Brukte skruer, koblet til cpu fan. Er ikke lys dioder på denn desverre.
Men på watt kalkulator så er det min 250 w?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
slike skruer? og har du sjekket det om lydsignalene betyr feilmelding?
SJekk manualen for hovedkortet, der står det hva pipesignalet betyr.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Grafikkortet ditt krever, ifølge AMDs anbefalinger en 500W eller større PSU. Skaff deg en ny PSU du. Ikke glem angrefrist på den gamle, om det er handlet innen to uker siden.
Sist endret av Wiggles; 20. juli 2011 kl. 07:14.
Sitat av Wiggles Vis innlegg
Grafikkortet ditt krever, ifølge AMDs anbefalinger en 500W eller større PSU. Skaff deg en ny PSU du. Ikke glem angrefrist på den gamle, om det er handlet innen to uker siden.
Vis hele sitatet...
Men burde grafikkortet suge så mye strøm under oppstart?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Ser for meg at mesteparten av strømmen suges under oppstart. Er hvertfall da sikringene mine går f.eks

Om det står at anbefalt watt er 500, så vil man nok kunne oppleve at 430 vil skape et ustabilt system.

På den annen side kan det være overledning. Hvis problemet vedvarer etter du har skaffet ny PSU, ta alle delene ut og monter dem tilbake. Men denne gangen sørg for at du ikke har plassert en "sokkelskrue" på en plass der det ikke er et hull i MB.
PSU tror jeg du kan se bort i fra.

Er ikke det bare CPU'n din som er satt i feil da? Du skriver du ikke dobbeltsjekket den. Tro meg, det går an å sette i en CPU feil og likevel få klemt på kjøleren.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
PSU tror jeg du kan se bort i fra.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Spesielt med tanke på at det er akkurat sånn en pc reagerer når strømforsyningen ikke strekker til.
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Brukte skruer, koblet til cpu fan. Er ikke lys dioder på denn desverre.
Men på watt kalkulator så er det min 250 w?
Vis hele sitatet...
Står det ikke noe PÅ selve strømforsyninga?
Tror nok du må oppgradere ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Wiggles Vis innlegg
Grafikkortet ditt krever, ifølge AMDs anbefalinger en 500W eller større PSU. Skaff deg en ny PSU du. Ikke glem angrefrist på den gamle, om det er handlet innen to uker siden.
Vis hele sitatet...
Det er nok neppe problemet uansett, jeg kjører et 6870 på en 450W PSU uten problemer.

Verdiene som selskapene oppgir som "ønskelig" er mtp et fullstappet system med maks load.

Sitat av robz1 Vis innlegg
Hvorfor tror du det? Spesielt med tanke på at det er akkurat sånn en pc reagerer når strømforsyningen ikke strekker til.
Vis hele sitatet...
En PC reagerer bare sånn når PSU ikke strekker til ? Tror du burde skaffe deg et par år til på bena.

Kan fint reagere slikt ved :

- Korrupt BIOS
- Dårlig jord
- Defekt CPU
- Dårlig seatede komponenter
- Manglende strømkabler
- Defekt hovedkort.

Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Bygget netopp ny pc. Specs:

Samsung SpinPoint F3 1TB
Corsair CX V2 430W PSU
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3
HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S


Når jeg prøver å boote den opp går den i et sekund før den stopper.
Mistenker at det er noe galt med cpu/grafikkort. Piper også noe kraftig. (Har øresus nå). Har ikke skjerm koblet til. Dobbelt sjekket alle kabler, ram grafikkort, psu. Men ikke CPU.

Hjelp?
Vis hele sitatet...
Reseat alle komponenter, inklusive CPU, dobbelsjekk at du har alle powerkablene som skal være, kjør med minimum config.
Har kjøpt ny PSU nå, prøvde å ta ut GPU'n. Men forsatt pipelyd. Har sjekke alle kabler, prøvd å bruke bare en ram brikke. Tatt ut cpu'n satt den inn igjen. Fått en annen person til å se på den og.
Komplett sa at det var enten defekt CPU eller for lite strøm.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sjekket i manualen hva pipekoden betyr? De indikerer alltid hva som er galt
Har ikkje lest hele tråden din nå, men hadde noe alà samme problemet med min nybygde PC. Det viste seg og være en kortslutning mellom kabinettet og hovedkortet. Om du ikkje har sjekket dette, så ville eg gjort det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
En PC reagerer bare sånn når PSU ikke strekker til ? Tror du burde skaffe deg et par år til på bena.

Kan fint reagere slikt ved :

- Korrupt BIOS
- Dårlig jord
- Defekt CPU
- Dårlig seatede komponenter
- Manglende strømkabler
- Defekt hovedkort.
Vis hele sitatet...
Tror heller du må lese poster litt bedre før du svarer frekt til dem. Han sa ikke at det bare skjer når PSU ikke strekker til, men at det skjer når PSU ikke strekker til.
Sist endret av Grix; 20. juli 2011 kl. 17:42.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Tror heller du må lese poster litt bedre før du svarer frekt til dem. Han sa ikke at det bare skjer når PSU ikke strekker til, men at det skjer når PSU ikke strekker til.
Vis hele sitatet...
Og forskjellen på de to setningene når det kun var _ett_ forslag i den aktuelle posten jeg quotet ? Ingenting.
Sist endret av AtXbYeA; 20. juli 2011 kl. 21:34.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og forskjellen på de to setningene når det kun var _ett_ forslag i den aktuelle posten jeg quotet ? Ingenting.
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt ikke noe forslag i "den aktuelle qouten", var egentlig bare et spørsmål om hvorfor enkelte mente man kunne se bort i fra at det er PSU`en sin skyld.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og forskjellen på de to setningene når det kun var _ett_ forslag i den aktuelle posten jeg quotet ? Ingenting.
Vis hele sitatet...
Jo, da blir faktisk setningen helt forskjellig.

"Jeg har en bil" betyr ikke at en bil er det eneste jeg eier.