Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1860
Burde jeg kjøpe 2x GTX 580 eller x2 Radeon HD 6970 (evt. 2x 6990 når de kommer ut)

Takker for svar
2x gtx 580 er kraftigere enn 2x hd 6970.

HD 6990 er multi Gpu så den har nok 2x 6970 i ett skjermkort så 2x crossfire med 6990 blir som at du har 4 GPUer, noe som ikke er så veldig bra i spill (som jeg har hørt)

Gtx 580 er det sterkeste single GPU kortet på markedet i dag.

Så jeg ville personlig gått for 2x 580.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
hva med pris i forhold til ytelse? hvem scorer best der?
Akkurat i pris vs ytelse scorer nok hd 6970 best.

Gtx 580 koster mer enn det ytelsen er, hvis ikke du skal ha det beste av alt, syntes jeg.

Og 2x hd 6970 burde gi mer enn nok ytelse i det meste av spill
Hva skal du bruke skjermkortene til?
En enkelt skjerm med 1920x1080 oppløsning?
Isåfall ville jeg latt være å kjøpe to kort da det ofte er mye driverkluss, og man sparer masse penger.

Som AMD-bruker er jeg veldig fornøyd med 6970. Det er veldig stille og kaldt, bruker lite strøm og yter topp.
Kjører bra grafikk selv med tre skjermer.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
Skal kjøre spill på 3 skjermer.
Ville gått for ATI sitt oppsett. De bruker mindre strøm. Blir ikke så varme. I tillegg så trenger du ikke like kort for å bruke crossfire. Kan begynne med å kjøpe et kort og heller legge til en bedre versjon senere.
Som sagt så har jeg god erfaring med bruk av Eyefinity med 6970, det anbefales.
Jeg hadde 2x5770 før, dette fungerte greit nok på low på BC2.

Tror at 2x6970 er ett sikkert valg, men husk å ha strømforsyning på 750w eller mer, avhengig av hva annet du har i pcen.
(Jeg tror min maskin med overklokket 6-kjerner AMD, vannkjøling, 6970 og 5 HDD drar rundt 500w på absolutt maks belastning).
Hvis du først kjøper ett kort la oss si, hd 6870 og så kjøper hd 6970 senere og putter disse i crossfire vil de kjøre som om det er 2 6870 kort siden 6970 kortet blir downclocket til til et 6870.
Sitat av MonkeyMusic Vis innlegg
Hvis du først kjøper ett kort la oss si, hd 6870 og så kjøper hd 6970 senere og putter disse i crossfire vil de kjøre som om det er 2 6870 kort siden 6970 kortet blir downclocket til til et 6870.
Vis hele sitatet...
Det vil da ikke gå og sette 6870 og 6970 i crossfire, ettersom dem ikke er samme serie? 6 serien er jo dem begge, men. Du kan sette 6950 og 6970 i crossfire, og 5850 og 5870. men Så vidt jeg vet kan du ikke sette ett 6870 og 6970 i crossfire?
Sist endret av ghettokid; 3. mars 2011 kl. 00:27.
Sitat av MonkeyMusic Vis innlegg
Hvis du først kjøper ett kort la oss si, hd 6870 og så kjøper hd 6970 senere og putter disse i crossfire vil de kjøre som om det er 2 6870 kort siden 6970 kortet blir downclocket til til et 6870.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du denne infoen fra? HD 6870 og HD 6970 går ikke sammen i CrossFire.

Man kan sette to kort fra samme sub-serie i CrossFire, dvs. f.eks. to HD 69xx-kort, eller to HD68xx-kort. De vil for øvrig kjøres med individuelle klokkehastigheter, ikke klokkes ned slik du påstår.

Det står blant annet om det på Wikipedia. I tillegg har AMD et bilde av hvilke kort som går sammen her.
Sist endret av Nichotin; 3. mars 2011 kl. 00:41.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvor tar du denne infoen fra? HD 6870 og HD 6970 går ikke sammen i CrossFire.

Man kan sette to kort fra samme sub-serie i CrossFire, dvs. f.eks. to HD 69xx-kort, eller to HD68xx-kort. De vil for øvrig kjøres med individuelle klokkehastigheter, ikke klokkes ned slik du påstår.

Det står blant annet om det på Wikipedia. I tillegg har AMD et bilde av hvilke kort som går sammen her.
Vis hele sitatet...
Om du har f.eks ett 5770, og ett 5770 overklokket fra fabrikk vil dem ikke kjøre på individuelle klokkehastigheter, det som var overklokket fra fabrikk vil jo bli klokket ned til det andre. Hvordan det er med forskjellige kort i samme serie vet jeg ikke, men om du har to like kort med forskjellig klokkehastighet vil det med høyest bli klokket ned til det med lavest?
Sist endret av ghettokid; 3. mars 2011 kl. 00:48.
Som sagt, de kjører med individuelle klokkehastigheter, som kan justeres for hvert kort med Overdrive i Catalyst. Du kan se her for en tråd laget av en fyr som har testet å kjøre to HD 5770 med forskjellige klokkehastigheter. Hvorfor man vil gjøre det på den måten er en annen sak, for man kan jo like gjerne klokke begge kortene opp.
Du vil kunne klokke hvert enkelt kort, ja. Men om du har ett overklock edition kort og ett vanlig ett, så vil overklock edition klokkes ned til det vanlige kortet, fram til du selv da finner ut om du skal klokke opp ett av dem( man klokker såklart begge vil jeg tro, om man først klokker)
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Du vil kunne klokke hvert enkelt kort, ja. Men om du har ett overklock edition kort og ett vanlig ett, så vil overklock edition klokkes ned til det vanlige kortet, fram til du selv da finner ut om du skal klokke opp ett av dem( man klokker såklart begge vil jeg tro, om man først klokker)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slik at det klokkes ned. Med CrossFire vil det overklokkede kortet fremdeles beholde sine egne frekvenser. Med SLI, derimot, vil det raskeste kortet klokkes ned til det laveste.


DataFreak96: Har du testet oppsett med tre skjermer før? Har selv brukt et Eyefinity-oppsett med både tre og seks skjermer på jobb, men synes bruksområdet begrenser seg kraftig på grunn av rammene på skjermene. I noen spill går det helt greit, i andre er det skikkelig irriterende. For ikke å snakke om at enkelte spill ikke er helt glade i oppløsningen man må kjøre. Det blir mye knot, rett og slett. Har derfor satset på en god 27-tommer LCD med 2560x1440 hjemme, som jeg egentlig synes er en bedre løsning til driverne har modnet og det kommer tilnærmet rammeløse skjermer.

27-tommer er såpass stort at opplevelsen blir veldig oppslukende allikevel.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Nei, det er ikke slik at det klokkes ned. Med CrossFire vil det overklokkede kortet fremdeles beholde sine egne frekvenser. Med SLI, derimot, vil det raskeste kortet klokkes ned til det laveste.


DataFreak96: Har du testet oppsett med tre skjermer før? Har selv brukt et Eyefinity-oppsett med både tre og seks skjermer på jobb, men synes bruksområdet begrenser seg kraftig på grunn av rammene på skjermene. I noen spill går det helt greit, i andre er det skikkelig irriterende. For ikke å snakke om at enkelte spill ikke er helt glade i oppløsningen man må kjøre. Det blir mye knot, rett og slett. Har derfor satset på en god 27-tommer LCD med 2560x1440 hjemme, som jeg egentlig synes er en bedre løsning til driverne har modnet og det kommer tilnærmet rammeløse skjermer.

27-tommer er såpass stort at opplevelsen blir veldig oppslukende allikevel.
Vis hele sitatet...
42'' LCD tv som dataskjerm, DET er kos
Dette ble da en veldig teknisk diskusjon plutselig...

Gikk nylig fra ATI til 2x580 (3 skjermer - 6080x1080)

Etter mye problemer med driverne fra ATI, er dette det viktigeste argumentet etter min mening.
Skal ikke påstå at driverne til SLI er ufeilbarlige, men personlig kommer det til å ta ti år før jeg gir
ATI en ny sjanse, etter et vondt år med driverproblemer.

ATI er bedre "stats" for pengene, NVidia funker. Er i alle fall min erfaring, 580 er dønn stabilt.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
Nei, har ikke prøvd eyefinity før.

Men hvordan er dette i spilling?
Sitat av PureBlizz Vis innlegg
Dette ble da en veldig teknisk diskusjon plutselig...

Gikk nylig fra ATI til 2x580 (3 skjermer - 6080x1080)

Etter mye problemer med driverne fra ATI, er dette det viktigeste argumentet etter min mening.
Skal ikke påstå at driverne til SLI er ufeilbarlige, men personlig kommer det til å ta ti år før jeg gir
ATI en ny sjanse, etter et vondt år med driverproblemer.

ATI er bedre "stats" for pengene, NVidia funker. Er i alle fall min erfaring, 580 er dønn stabilt.
Vis hele sitatet...
Da må du ha hatt et dårlig skjermkort. Har ikke hatt noe driver problem med mine ATI kort (9800, 5770 og 6950).

Det er veldig mye frem og tilbake om hvem som har best drivere, dette ender som regel i flamewar.

nVidia er dyrere men kraftigere (koster mye mer for litt mer kraft)
ATI er billige og gode skjermkort.
Begge har dårlige og gode sider med sine drivere.