Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1805
Hei, vurderer å kjøpe/bygge stasjonær og ser på noen alternativer.
Har funnet denne http://www.lefdal.com/product/data/s...e-stasjonar-pc som virker som et meget godt tilbud da den er satt ned fra 9,500 til 6000 og ser ut til å ha bedre komponenter i fohold til prisen om jeg skulle bygget selv.
Se for eksempel listen her: http://www.prisjakt.no/list.php?l=239434&view=m

Vet at det generelt er bedre å bygge selv, vil bare ha litt input på hva folk synes
Uvaksinert 👍
Hvis det skulle bli noe tull så er det mye enklere med reklamasjon hvis man har kjøpt en komplett maskin.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvis det skulle bli noe tull så er det mye enklere med reklamasjon hvis man har kjøpt en komplett maskin.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg synes det høres mye enklere ut å sende en enkelt del enn å måtte drasse med seg en hel PC for å sende.
Du må kanskje finn ut av problemet ved selvbygget, men det er ikke spesielt vanskelig uansett og de fleste butikker hjelper deg å finne ut av det.

Jeg ville bygget selv fordi man har mye mer frihet ved valg av komponenter. Det vil også være enklere å oppgradere enkelte deler (ferdigbygde har ofte alt for liten PSU for å kunne oppgradere til bedre deler)

Det er også veldig morsomt å bygge.
Sist endret av iColdman; 27. desember 2015 kl. 18:47.
Hei vil bare seie tilbudet er nokså genuint, du må legge til minimum 1300kr ekstra for hybrid disk og OS på den sjølvbyggar prisen din. PSU er uansett ikkje verdt så mykje i den pcn så kan lett byttast ut, uten det store tapet. Om du vil spare pengar og ikkje vil bygge kjipast mulig pc for prisen, så gå for dette tilbudet.

Ellers vil eg seie alltid når eg bygger sjølv, vil eg heller ha ein del ekstra tillegg som eg ellers ikkje får på komplett PC, slik at om eg heile tatt skal bygge sjølv, blir PCn alltid dyrare for at eg skal være fornøgd med det eg bygger.

Så min konklusjon, strekker ikkje penger til for å sjølvbygge ein nesten kompromissløs PC, gå for dette tilbudet.
Uvaksinert 👍
Sitat av iColdman Vis innlegg
Du må kanskje finn ut av problemet ved selvbygget, men det er ikke spesielt vanskelig uansett
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig starte med å reparere PCer, du kan tjene rått med penger hvis du mener det der. Får å finne ut hva som er galt så er det ikke så enkelt at man kan trykke på en knapp så kommer det opp at f.eks skjermkortet er defekt og at det må sendes inn. Man trenger jo ett ekstra power, skjermkort, rambrikker, hovedkort, CPU osv. for å kunne bytte ut komponeneter for å finne ut hva som er feil.
Sitat av daffe Vis innlegg
Du burde virkelig starte med å reparere PCer, du kan tjene rått med penger hvis du mener det der. Får å finne ut hva som er galt så er det ikke så enkelt at man kan trykke på en knapp så kommer det opp at f.eks skjermkortet er defekt og at det må sendes inn. Man trenger jo ett ekstra power, skjermkort, rambrikker, hovedkort, CPU osv. for å kunne bytte ut komponeneter for å finne ut hva som er feil.
Vis hele sitatet...
For en som har bygget et par PCer, har grunnleggende forståelse/og erfaring for hvordan en PC fungerer er det ikke spesielt vanskelig å feilsøke + fikse.
Har selv feilsøkt og reparert flere titalls PCer.
Sist endret av Spelly; 28. desember 2015 kl. 11:15.
Uvaksinert 👍
Sitat av Spelly Vis innlegg
For en som har bygget et par PCer, har grunnleggende forståelse/og erfaring for hvordan en PC fungerer er det ikke spesielt vanskelig å feilsøke + fikse.
Har selv feilsøkt og reparert flere titalls PCer.
Vis hele sitatet...
Her selv bygd og feilsøkt noen tusen, men hvis man lurer på om den ene er bedre pris enn den andre så har man sikkert ikke deler liggende eller lyst til å kjøpe inn deler for å feilsøke så blir det feil å bygge pc selv. Så for de som skal bygge PC selv for å spare penger bør revurdere det. Vil man bygge selv fordi man er interessert i det og ikke for å spare så sett i gang.
Sist endret av daffe; 28. desember 2015 kl. 11:51.
Mange proprietære løsninger på ferdigbygde maskiner. Forskjellig strømforsyning, prosessorkjøler for å nevne noe.

Skal du oppgradere i fremtiden er et derfor dumt å kjøpe ferdig maskin. Når det kommer til ferdigbyggede maskiner (laget av Komplett, Multicom etc.) så sparer de gjerne på komponenter som strømforsyning for å senke prisen på vegne av levetid.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Fra et estetisk standpunkt ville jeg bygget selv. Det kabinettet der var gyselig å se på. Støtter det også uavhengig av utseendet, da ferdigbyggede PC-er gjerne har egne standarder ((det var i hvert fall sånn for 10 år siden (sist jeg sjekket) så i praksis kan du bare oppgradere med produsentens utvalgte deler). Det er også en kjensgjerning at de bare leveres med akkurat kraftig nok power supply til å drive systemet, så om du oppgraderer trenger du også en ny, kraftigere strømforsyning. Å bygge selv er også morsommere. Men som sagt, det blir vanskeligere med garanti. Det sagt har ikke jeg opplevd noe bull med min første selvbygde. Det viktigste om du får problemer er å si fra med en gang. Komplett er ganske greie med sånt.
Sitat av daffe Vis innlegg
Du burde virkelig starte med å reparere PCer, du kan tjene rått med penger hvis du mener det der. Får å finne ut hva som er galt så er det ikke så enkelt at man kan trykke på en knapp så kommer det opp at f.eks skjermkortet er defekt og at det må sendes inn. Man trenger jo ett ekstra power, skjermkort, rambrikker, hovedkort, CPU osv. for å kunne bytte ut komponeneter for å finne ut hva som er feil.
Vis hele sitatet...
Har de siste 2 dagene reparert 3 Pcer for noen kompiser. Tok ikke lange tiden akkuratt. Sant at man må ha noen ekstra deler, men de fleste har en gammel PC stående og da har man som regler nok til å kunne feilsøke. I tillegg så er det forkjellige typer feil, ved forskjellige defekte deler. Så jeg får en viss idè om hva som er feil hver gang jeg skal fikse noe. ( Om det ikke er noe strøm er det mest sannsynelig PSU feks, ikke noe bilde mest sannsynelig GPU osv..)
Sist endret av iColdman; 29. desember 2015 kl. 01:57.