Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1831
jeg har sett litt rundt og sett at det og bygge en pc er ganske enkelt når man først kommer igang. Men kablene...
Om jeg skal bygge en pc så gidder jeg ikke bruke tid på og kjøpe en kabel der og en kabel der.. jeg må vite alt før jeg starter og bygge og gjerne vite om jeg trenger noen extra kabler.
Hvordan kabler trenger jeg? Følger de nødvendige kablene med når jeg kjøper et hovedkort.. Eller annet? .. Hva trenger jeg? ..

Har sett på HjemmePc sin "hvordan bygge en pc". Der så jeg hvordan utstyr jeg trengte.. (prisen deres kom på 6,000 får selve maskinen..) Jeg bytter bare ut delene jeg synes jeg trenger mere på.

Hvilke deler burde jeg sette inn penger på? Jeg har et budsjett på 10,000 kr. Da skal jeg ha høytalere og skjerm (kanskje spillemus og keyboard).
Jeg har da et budsjett på ca. 7,000 kr jeg kan bruke på selve pcn..

Og et nuub spørsmål? Hva brukes RAM1 til? .. hva lagres der? Er det lurt og sate på og ha 2,4 eller mere gb RAM?

Takk for dere som gidder og svare meg. er helt ny på dettte

Edit; har funnet kabinett: Link

(Kom helst med link til Komplett!


Pcn skal stortsett brukes til og spille (mw2, bc2, waw, css, cs, sims3 osv..), Redigere bilder og kansje litt film og surfe på internette og laste ned evt. film og musikk.

Skal helst ha en backup hardisk på datamaskinen.. (250 - 500 gb)
Sist endret av steffsat; 13. august 2010 kl. 23:47.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488612 Der kan du bygge selv og der følger alt med og bare å montere
Veldig godt tips av Ruudi!
Det å bygge sin egen datamaskin er kjempe enkelt, samt at du vil spare endel penger på det iløpet av et helt liv. (Og det er gøy)

RAM brukes til å lagre ting midertidlig mens din datamaskin er påskrudd. (Les her http://en.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory )
Det er mye kjappere å skrive/lese til RAM enn til en harddisk, og ved at et program lagrer informasjon den trenger for å operere i RAM istedet for på en harddisk, vil programmene kjøre raskere.

Den komponenten som er desidert viktigst å legge penger i per dags dato mtp. spill ytelse er skjermkortet. Å ha den beste CPU'n vil ikke gi deg noen bedre spill-opplevelse, da det ikke er der flaskehalsen sitter.

En ting du bør tenke over før du kjøper en datamaskin er om støynivået er en viktig faktor for deg.
Slike ferdig maskiner som Ruudi linket til med standard kjølere og bråkete kabinett vifter lager ofte veldig høy og intens lyd, som er lite populært blandt resten av familien.
Ønsker du en stillegående datamaskin kan du kjøpe bedre og stillere custom kjølere til CPU, skjermkort, og kabinett. Samt være sikker på at din PSU produserer lite støy.


GULL tipset: Alltid kjøp den hardware som gir mest bang-for-buck, og ikke den nyeste teknologien.
Jeg har ihvertfall konkludert med at det er bedre å kjøpe GOD NOK hardware som jeg kan bytte ut litt oftere, enn å kjøpe TOP-of-the-line hardware, som ikke varer noe særlig lenger uansett.

Sorry for rotete innlegg, jeg er trøtt
Er ikke så viktig om den bråker litt.. Men en ting jeg lurte på.. Har en venn som kun bruker 2% av UPSn når han spiller f.eks: mw2.. (Han har en ganske ny pc som er lagd selv..) .. Hva trenger jeg og bruke penger på for og opnå dette?

+ .. Jeg leste i et blad om Vann kjøling i pc.. Er dette anbefalt og hva kalles dette i dataspråket?

Fant vallkjøling.. Men er det noe bra?

Jeg ønsker slik at jeg kan se film og slik på tvn mens andre ganger kan jeg spille på pc skjermen.. Må jeg ha 2 skjermkort da? Et til Tvn og et til Pcn? Uten og måtte bytte om kablene..