Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2156
Heisann,

Skulle 'vaske' datamaskinen min i går, ved å blåse vekk alt av støv med komprimert luft og bytte kjølepasta. Skrudde av strømmen, fjernet grafikkortet, CPU viften og CPUen. Fjernet støv fra datamaskinen, fjernet gammel kjølepasta fra CPUen og erstattet med ny før jeg satte sammen alt igjen.

Når jeg skrudde på datamaskinen funket alle viftene som normalt, men jeg fikk ikke noe signal fra skjermen. Jeg prøvde forskjellige skjermer, kabler, med og uten grafikkort og fjernet RAM, men til ingen nytte.

Tidligere i dag koblet jeg fra hele datamaskinen og satte den sammen på nytt ved å nøye følge manualen til hovedkortet, som er av modellen "P5QPL-AM". Dette hjalp heller ikke.

Har jeg drept hovedkortet, eller er det noe annet jeg kan ha gjort/glemt?

Takk,
Iglotruck.
Sikker på at alle kabler sitter i? CPUen får strøm fra 6/8 pin? Alle komponenter sitter ordentlig i?
Jeg har det samme problemet . Jeg har demontere og remontert pc'en. Byttet strøm kabler til nye og byttet plass på ram brikkene. Alle kabler sitter i og det virker som om pc'en ikke vil starte helt. (Viftene går i et stille tempo ). Hos meg fikk jeg bilde en gang der jeg fikk error om at pc'en ikke fant noen driver så en error om reboot. Etter at jeg prøvde å finne ut feilen så kom det jeg akkurat har fortalt. Slik var det før jeg fikk de meldingene også.
Trådstarter
68 9
Sitat av Xernox Vis innlegg
Sikker på at alle kabler sitter i? CPUen får strøm fra 6/8 pin? Alle komponenter sitter ordentlig i?
Vis hele sitatet...
Selve CPUen har ikke strøm-uttak. CPU-viftens kabel er koblet til i riktig kontakt. Jeg er sikker på at alle komponentene er riktig plassert, og at alle kablene sitter i. Har også prøvd å bytte kabel til PSUen uten hell.
Sist endret av iglotruck; 13. juli 2013 kl. 01:55.
kan hende du har knekt noen av tilkoblings punktene på CPUen eller gitt fra deg statisk elektrisitet
Trådstarter
68 9
Sitat av snail Vis innlegg
kan hende du har knekt noen av tilkoblings punktene på CPUen eller gitt fra deg statisk elektrisitet
Vis hele sitatet...
Tok stadig vekk på kabinettet for å unngå sistnevnte. Jeg ville vel ha merket det om jeg har knekt av et tilkoblingspunkt for CPUen? Jeg kan ikke huske å ha tatt på det en gang, da jeg var svært varsom når det kom til CPUen.
1. kommer du inn i bios? hvis du har rotet med kabler, spesielt harddisker, er det ikke sikkert maskina booter fra rett disk.
2. beskriv nøyaktig hva som skjer når den skrur seg på. får du noe signal i det hele tatt, eller er alt dødt?
3. du kan ha vært uheldig med cpu. jeg ser det som siste alternativ, men du kan ta ut cpu og se etter bøyde eller manglende pins.
4. du kan ha kortsluttet noe. om mulig kan du prøve å bytte ut ett komponent om gangen til du finner feilen.

det er egentlig umulig å fastslå en feil uten litt mer info.
EDIT: dobbeltsjekk alle kabler. spesielt 24-pins, 8-pins (cpu) og 6+2-pins (skjermkortet)
Sist endret av vangsfreaken; 13. juli 2013 kl. 03:12.
Trådstarter
68 9
Alle kabler er dobbeltsjekket + koblet fra hverandre og deretter koblet opp igjen ved å følge hovedkortets manual til punkt og prikke.

1. Nei, jeg kommer meg ikke inn i Bios.

2. Når jeg starter maskinen går alle vifter som normalt, men jeg får ikke noe signal fra skjermen. Dersom PCen har strøm når jeg kobler til skjermen kommer det opp "No signal detected", før den går svart igjen. Dersom jeg da booter skjer det fremdeles ingenting.



Takker for svar forresten. Setter stor pris på hjelpen deres!

Sist endret av iglotruck; 13. juli 2013 kl. 03:19.
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Alle kabler er dobbeltsjekket + koblet fra hverandre og deretter koblet opp igjen ved å følge hovedkortets manual til punkt og prikke.

1. Nei, jeg kommer meg ikke inn i Bios.

2. Når jeg starter maskinen går alle vifter som normalt, men jeg får ikke noe signal fra skjermen. Dersom PCen har strøm når jeg kobler til skjermen kommer det opp "No signal detected", før den går svart igjen. Dersom jeg da booter skjer det fremdeles ingenting.



Takker for svar forresten. Setter stor pris på hjelpen deres!

Vis hele sitatet...
prøv å ta ut skjermkortet å bruk den integrerte grafikken (koble skjermen rett i hovedkortet). hvis det da funker er skjermkortet dødt, hvis ikke har du samme symptomer som jeg hadde når jeg kortslutta maximus-kortet mitt (det ble kortsluttet av ett festeklips på kjøleren min som kom borti pcb'n på skjermkortet mitt, dette kan også forårsakes av statisk elektrisitet)
Norskehesten
Alden's Avatar
Hovedkortet hviler på skruer som er festet under. Det kan være at noen er løsnet. Skjekk om noen er løse
Sist endret av Alden; 13. juli 2013 kl. 03:49.
Trådstarter
68 9
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
prøv å ta ut skjermkortet å bruk den integrerte grafikken (koble skjermen rett i hovedkortet). hvis det da funker er skjermkortet dødt, hvis ikke har du samme symptomer som jeg hadde når jeg kortslutta maximus-kortet mitt (det ble kortsluttet av ett festeklips på kjøleren min som kom borti pcb'n på skjermkortet mitt, dette kan også forårsakes av statisk elektrisitet)
Vis hele sitatet...
Glemte å fortelle at jeg også har prøvd dette, akkurat samme problem oppstår.

Sitat av Alden Vis innlegg
Hovedkortet hviler på skruer som er festet under. Det kan være at noen er løsnet. Skjekk om noen er løse
Vis hele sitatet...
Har som sagt skrudd av alt og satt det opp igjen, så det er ingenting som er løst.
En venn av meg hadde et lignende problem da var den noen pins på cpu socketen på hk som var knekt.
Trådstarter
68 9
Sitat av iColdman Vis innlegg
En venn av meg hadde et lignende problem da var den noen pins på cpu socketen på hk som var knekt.
Vis hele sitatet...
Jeg tok en titt, men kunne ikke se noe uvanlig; alle pins så ut til å være i riktig posisjon. Husker du om han merket dette ved første øyekast? Kan ta enda en titt nå for sikkerhets skyld.
Sist endret av iglotruck; 13. juli 2013 kl. 10:43.
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Jeg tok en titt, men kunne ikke se noe uvanlig; alle pins så ut til å være i riktig posisjon. Husker du om han merket dette ved første øyekast? Kan ta enda en titt nå for sikkerhets skyld.
Vis hele sitatet...
Alle pins? Det er jo antageligvis over 1000pins der

Det du skriver her tyder nok på at enten har cpu tatt kvelden, eller så er det noen knekte pins.
Trådstarter
68 9
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Alle pins? Det er jo antageligvis over 1000pins der

Det du skriver her tyder nok på at enten har cpu tatt kvelden, eller så er det noen knekte pins.
Vis hele sitatet...
Tok en ekstra titt, en veldig god titt. Jeg kunne ikke se noen knekte pins, men dersom det eneste som skal til er en litt bøyd pin skal man ikke se bort i fra at det er det som er problemet. Dersom det er CPUen som er problemet, hva er det som kan ha hendt?
som sagt flere ganger over, skjekk ALLE kabler og at de er riktig montert. dersom du ikke vet hvor du skal lete, demonter hele pcen og monter den opp igjen.
Trådstarter
68 9
Sitat av materi Vis innlegg
som sagt flere ganger over, skjekk ALLE kabler og at de er riktig montert. dersom du ikke vet hvor du skal lete, demonter hele pcen og monter den opp igjen.
Vis hele sitatet...
Siterer meg selv:

Sitat av iglotruck Vis innlegg
Tidligere i dag koblet jeg fra hele datamaskinen og satte den sammen på nytt ved å nøye følge manualen til hovedkortet, som er av modellen "P5QPL-AM". Dette hjalp heller ikke.
Vis hele sitatet...
Prøv å resette CMOS og starte PC-en med kun en RAM brikke.
Ta ut klokkebatteriet i hovedkortet, koble pcen fra strøm. Hold inn power knappen i 10 sek for å være sikker på at strømmen er borte.
Sett i batteriet igjen, koble på strøm, fjern alle RAM moduler unntatt en. Start.
Trådstarter
68 9
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Prøv å resette CMOS og starte PC-en med kun en RAM brikke.
Ta ut klokkebatteriet i hovedkortet, koble pcen fra strøm. Hold inn power knappen i 10 sek for å være sikker på at strømmen er borte.
Sett i batteriet igjen, koble på strøm, fjern alle RAM moduler unntatt en. Start.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også gjort. Ser ut som det går feil vei med tanke på å fikse datamaskinen gitt.
Får du pipelyder når du starter opp?

I såfall er det hovedkortet som prøver å fortelle deg noe, prøv et google-søk på "bios beep codes":
https://www.google.no/search?q=bios+beep+codes

Her har du litt mer spesifikt for ditt hovedkort:
http://support.asus.com/Troubleshoot...9kT&os=&no=978
Trådstarter
68 9
Det fulgte ikke med høytaler til hovedkortet, er det mulig å kjøpe separat? Hvis ja, hvor?
Sist endret av iglotruck; 13. juli 2013 kl. 14:20.
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Tok en ekstra titt, en veldig god titt. Jeg kunne ikke se noen knekte pins, men dersom det eneste som skal til er en litt bøyd pin skal man ikke se bort i fra at det er det som er problemet. Dersom det er CPUen som er problemet, hva er det som kan ha hendt?
Vis hele sitatet...
det holder med at de bare er litt bøyd, kan jo hende du har skadet hovedkortet der pins'ene fra CPUen skal kobles til? jeg ville prøvd med en annen CPU hvis det er mulig
Ofte er det en liten høyttaler i kabinettet som kobles til frontpanel-pinnene på hovedkortet. Hvis du har et gammelt kabinett kan du eventuelt knabbe høyttaleren fra det og koble til.

Edit:
http://www.ebay.com/bhp/motherboard-speaker

Ebay er kanskje litt langt unna, men se om du finner varenummer eller produktnavn du kan bruke til søk i no-domener.
Sist endret av Fortran; 13. juli 2013 kl. 14:32.
Trådstarter
68 9
Letet etter høyttaler i en gammel PC vi har liggende, kunne ikke finne noe. Noen som vet om de selger slike på Digital Impulse i Trondheim?
Med litt fingerferdighet kan du ta en MacGywer og bruke et gammelt headset, lysdiode eller lignende. Hvis du har noen gamle ørepropper du kan unnvære, kan du klippe av pluggen, avisolere en snutt av lederne, lage to løkker og tre ned på pinnene merket speaker.

Da har du et hovedkortstetoskop og er klar til å stille diagnosen
Sjekk om du har greid og miste noen av jumperne på hovedkortet.