Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2447
Hei! Jeg er ikke yrkessjåfør selv, men jeg ønsker å be om meninger vedrørende min problemstilling. Nå har det seg slik at jeg gjentatte ganger, over flere års periode får dokumentert over sosiale medier bruken av mobiltelefon i «tjeneste». Det vil si sjåfører som dokumenterer sitt bruk av mobiltelefon når de kjører transport. Jeg finner det interessant at personer i all offentlighet, dokumenterer sitt bruk av mobiltelefon under kjøring. Jeg finner det også så alvorlig i så stor grad, at jeg har eksportert ut dokumentasjonen, og vurderer anmeldelse til Politiet som følge av observasjonene. Denne dokumentasjonen er tidsstemplet, og jeg antar dette kan benyttes sammen med loggført data som registreres i fartsskriveren dersom politiet oppretter sak.

Problemstillingen som helhet, er enkelt og greit å høre hva deres tanker er rundt dette, og om det har noen hensikt å politianmelde dette. Jeg er absolutt ingen drittsekk, men dette anser jeg som svært alvorlig da det føres et transportmiddel med svært høy negativ potensiell energi som kan gi konsekvenser av katastrofale følger.
Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn utgitt av Samferdselsdepartementet er tydelig på dette (https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-17-1309), og jeg kan også vise til følgende artikkel: https://www.tv2.no/a/8382314/
Burde ha en sånn
https://www.biltema.no/kontor-teknik...360-2000030985
eller en sånn
https://www.biltema.no/kontor-teknik...fon-2000037937
Sist endret av ruby666; 13. desember 2018 kl. 12:54.
Mtp alt som henlegges om dagen så tror jeg nok ikke du kommer noen vei. Selv kriminalitet med kjent gjerningsmann blir jo henlagt om dagen. Å etterforske og kjøre en sak på at noen har brukt mobilen i hånden under kjøring er neppe noe de bruker tid på.

Jeg er forsåvidt enig med deg at det er et problem at folk ikke er ansvarlig bak rattet, spesielt når det kommer til mobilbruk. Og en ser det jo nesten daglig, at folk snakker i telefonen mens den blir holdt til øret, eller tekster eller hva de nå gjør når de "fingrer mobilen" mens de kjører. Dette er jo noe som blant annet UP og snuten slår ned på om de kommer over slike tilfeller, men utover det eller når de har dedikerte kontroller for å avdekke slikt så tror jeg nok ikke det blir brukt hverken tid eller ressurser på etterforskning av slike saker, uansett hvor fellende bevis du måtte legge frem.

Men, er dette noe som engasjerer deg nok så er det jo bare å levere en anmeldelse. Worst case så får det brev en uke senere om at saken er henlagt, best case så får kanskje noen bøter for mobilbruken, kanskje saken får pressedekning eller blir en greie på face slik at flere blir oppmerksomme på hva utfallet kan bli av å "fingre mobilen" når fokuset heller skulle vært på trafikkbildet og det å føre et kjøretøy.
I følge denne Vg artikkelen er det i allefall en undersøkelse som kom frem til at handsfree/ikke handsfree ikke har noen innvirkning på risikoen for en ulykke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...andholdt-mobil

Kjenner i allefall at jeg personlig ikke klarer å bry meg om de bruker handsfree eller ei.
Teksting OL er selvsagt i en helt annen liga..
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ikke for å stjele tråden helt, men siden mange nye biler har svære touch skjermer i midten, er ikke det egentlig like ulovlig å trykke der som å bruke en telefon?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden helt, men siden mange nye biler har svære touch skjermer i midten, er ikke det egentlig like ulovlig å trykke der som å bruke en telefon?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var lov og brukte tlf og andre ting hvis det er fast monterte.
Sitat av Heidrun Vis innlegg
Hei! Jeg er ikke yrkessjåfør selv, men jeg ønsker å be om meninger vedrørende min problemstilling. Nå har det seg slik at jeg gjentatte ganger, over flere års periode får dokumentert over sosiale medier bruken av mobiltelefon i «tjeneste». Det vil si sjåfører som dokumenterer sitt bruk av mobiltelefon når de kjører transport. Jeg finner det interessant at personer i all offentlighet, dokumenterer sitt bruk av mobiltelefon under kjøring. Jeg finner det også så alvorlig i så stor grad, at jeg har eksportert ut dokumentasjonen, og vurderer anmeldelse til Politiet som følge av observasjonene. Denne dokumentasjonen er tidsstemplet, og jeg antar dette kan benyttes sammen med loggført data som registreres i fartsskriveren dersom politiet oppretter sak.

Problemstillingen som helhet, er enkelt og greit å høre hva deres tanker er rundt dette, og om det har noen hensikt å politianmelde dette. Jeg er absolutt ingen drittsekk, men dette anser jeg som svært alvorlig da det føres et transportmiddel med svært høy negativ potensiell energi som kan gi konsekvenser av katastrofale følger.
Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn utgitt av Samferdselsdepartementet er tydelig på dette (https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-17-1309), og jeg kan også vise til følgende artikkel: https://www.tv2.no/a/8382314/
Vis hele sitatet...
Synes ikke selve bruken av mobiltelefon er verre for de som er i "tjeneste" når det kommer til katastrofale følger. En personbil kan like så greit meie ned ett par førsteklassinger på vei til/fra skolen i det de er på vei over fotgjengerfeltet. Personlig synes jeg at privatbillister er 10 ganger verre, selv med 6 ganger mindre kjøretid pr dag. Greit at yrkessjåfører skal gå frem som ett godt eksempel, men de er også de beste sjåførene som er i trafikken. Det virker ut som at du kun har hengt deg opp i en gruppe du skal "ta", synes heller at du kan konsentrere deg om å "ta" alle, så får vi vekk de som virkelig er farlige i trafikken også.

For min del så hjelper det lite å si når ulykken først er ute: Jammen, han får da ikke betalt for å kjøre, så denne dødsulykken er jo ikke så ille?

Er det personer som skryter av dette på sosiale medier, yrkessjåfør eller ei, så fortjener de å bli jekket ned etter min mening.

Selv liker jeg ikke å prate i telefonen i det hele tatt når jeg kjører bil, handsfree eller ei. Jeg har oppdaget at det kan ta vekk litt av fokuset en ellers hadde trengt i trafikken. Slå på varme/radio++ mens en kjører er selvfølgelig helt noe annet, for det kan en gjøre etter vurdering av trafikkbildet.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Synes ikke selve bruken av mobiltelefon er verre for de som er i "tjeneste" når det kommer til katastrofale følger. En personbil kan like så greit meie ned ett par førsteklassinger på vei til/fra skolen i det de er på vei over fotgjengerfeltet. Personlig synes jeg at privatbillister er 10 ganger verre, selv med 6 ganger mindre kjøretid pr dag. Greit at yrkessjåfører skal gå frem som ett godt eksempel, men de er også de beste sjåførene som er i trafikken. Det virker ut som at du kun har hengt deg opp i en gruppe du skal "ta", synes heller at du kan konsentrere deg om å "ta" alle, så får vi vekk de som virkelig er farlige i trafikken også.

For min del så hjelper det lite å si når ulykken først er ute: Jammen, han får da ikke betalt for å kjøre, så denne dødsulykken er jo ikke så ille?

Er det personer som skryter av dette på sosiale medier, yrkessjåfør eller ei, så fortjener de å bli jekket ned etter min mening.

Selv liker jeg ikke å prate i telefonen i det hele tatt når jeg kjører bil, handsfree eller ei. Jeg har oppdaget at det kan ta vekk litt av fokuset en ellers hadde trengt i trafikken. Slå på varme/radio++ mens en kjører er selvfølgelig helt noe annet, for det kan en gjøre etter vurdering av trafikkbildet.
Vis hele sitatet...
Den åpenbare forskjellen er jo at en vanlig bilist fører et kjøretøy på ca. 1,5 tonn, noe som er tungt nok i seg selv, mens en yrkessjåførs kjøretøy potensielt kan veie over 50 tonn.
Trådstarter
31 3
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Synes ikke selve bruken av mobiltelefon er verre for de som er i "tjeneste" når det kommer til katastrofale følger. En personbil kan like så greit meie ned ett par førsteklassinger på vei til/fra skolen i det de er på vei over fotgjengerfeltet. Personlig synes jeg at privatbillister er 10 ganger verre, selv med 6 ganger mindre kjøretid pr dag. Greit at yrkessjåfører skal gå frem som ett godt eksempel, men de er også de beste sjåførene som er i trafikken. Det virker ut som at du kun har hengt deg opp i en gruppe du skal "ta", synes heller at du kan konsentrere deg om å "ta" alle, så får vi vekk de som virkelig er farlige i trafikken også.

For min del så hjelper det lite å si når ulykken først er ute: Jammen, han får da ikke betalt for å kjøre, så denne dødsulykken er jo ikke så ille?

Er det personer som skryter av dette på sosiale medier, yrkessjåfør eller ei, så fortjener de å bli jekket ned etter min mening.

Selv liker jeg ikke å prate i telefonen i det hele tatt når jeg kjører bil, handsfree eller ei. Jeg har oppdaget at det kan ta vekk litt av fokuset en ellers hadde trengt i trafikken. Slå på varme/radio++ mens en kjører er selvfølgelig helt noe annet, for det kan en gjøre etter vurdering av trafikkbildet.
Vis hele sitatet...
Tanken din er god, og jeg støtter det fullt ut. Alle burde feies over samme kam, absolutt. Men, likevel føler jeg at en fører av et kjøretøy på rundt 50.000 kg bør ha fokus. Grunnen til det, er som sagt massen som er i bevegelse. Ikke bare kreves det store motkrefter for en akselerasjon i negativ verdi, men det er også vanskelig i form av unnamanøver dersom for eksempel et vogntog skulle feilberegne en sving, holde seg i sitt kjørefelt og så videre.

Et godt eksempel som jeg har notert meg, er disse sjåførene jeg har som "venn" på min Snapchat-konto hvor de filmer under kjøring og legger ut på sin Snapchat-story. Med andre ord i full offentlighet, med fullt navn.

Jeg beskytter ikke bilistene, men jeg vil med sikkerhet - også med fysikkens lover bak meg påstå at jeg heller vil fronte en personbil som har kommet i feil kjørefelt enn et stort vogntog. Min sjanse for overlevelse er langt større.
Jeg opplever det samme som def når du forteller om dette. Det blir strengere reaksjoner fra nyttår av fra politiet sin side. Jeg har snakket med de det gjaldt og foreslått:
-dashcam me livestream til youtube

Så kan alle som vil følge følge der.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg trodde det var lov og brukte tlf og andre ting hvis det er fast monterte.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil. Slik bruk er heller ikke tillatt om mobilen sitter fast i en holder. Du kan starte opp og avslutte en samtale dersom mobiltelefonen befinner seg i en holder, eller kan styres via håndfrie løsninger som en knapp på rattet eller lignende.


https://www.vegvesen.no/trafikkinfor...v-mobiltelefon
Sitat av Heidrun Vis innlegg
Tanken din er god, og jeg støtter det fullt ut. Alle burde feies over samme kam, absolutt. Men, likevel føler jeg at en fører av et kjøretøy på rundt 50.000 kg bør ha fokus. Grunnen til det, er som sagt massen som er i bevegelse. Ikke bare kreves det store motkrefter for en akselerasjon i negativ verdi, men det er også vanskelig i form av unnamanøver dersom for eksempel et vogntog skulle feilberegne en sving, holde seg i sitt kjørefelt og så videre.

Et godt eksempel som jeg har notert meg, er disse sjåførene jeg har som "venn" på min Snapchat-konto hvor de filmer under kjøring og legger ut på sin Snapchat-story. Med andre ord i full offentlighet, med fullt navn.

Jeg beskytter ikke bilistene, men jeg vil med sikkerhet - også med fysikkens lover bak meg påstå at jeg heller vil fronte en personbil som har kommet i feil kjørefelt enn et stort vogntog. Min sjanse for overlevelse er langt større.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er ikke uenig med deg. En trenger heller ikke prate i mobilen for at ulykker skal skje, og det kan like så greit være radio en sitter å skrur på mens en er uoppmerksom i trafikken.

https://youtu.be/uW8y6q0lHGY?t=14

Har kjørt bil i den tyngdeklassen tidligere og når sant skal sies så jeg ikke mobilbruk under kjøring, heldigvis. Vil anta de fleste er oppegående og bruker en "stang" i øret. Slik var det alle fall der jeg arbeidet.