Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2713
Er det noen som kan forklare hva som skjer etter et såkalt "breakthrough" på DMT, om det i det hele tatt er mulig? Etter hva jeg har lest og hørt, så blir ingenting helt det samme igjen, og man ser på verden på en ny måte. Men jeg har aldri helt skjønt akkurat hva som forandres, så det hadde vært interessant å høre dette fra noen som har erfart det.

Jeg forstår at det er vanskelig å forklare selve rusen, men hvordan har det dagligdagse livet blitt i etterkant?

Jeg har aldri prøvd DMT, og vet heller ikke om jeg vil prøve det heller. Jeg har prøvd både sopp og LSD flere ganger, og for meg var den rusen mer enn nok heftig. Men det er fascinerende å vite at DMT finnes der ute, og kanskje jeg vil prøve det en vakker dag. Men jeg har ikke noe hastverk
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det blir vel kanskje litt som å spørre hva som skjer etter at en har hatt en nær døden opplevelse, fått påvist kreft, fått barn, mistet et barn eller lignende.

Du har opplevd noe som er ekte og helt nytt, med en virkning som endrer hele oppfattelsen din av virkeligheten og hva som er viktig eller hva som er ekte.

Jeg har aldri brytt gjennom på DMT, men jeg har hatt en opplevelse med LSD som jeg mener har endret meg fundamentalt. Jeg kunne ikke kjennr meg selv igjen på ihvertfall et år i ettertid fordi hele perspektivet på livet ble liksom nytt.
Anbefaler deg å sjekke ut dokumentaren DMT: The Spirit Molecule.

Etter min breakthrough og jeg forsøkte å forklare hva jeg opplevde, fant jeg ut at jeg i bunn og grunn gjentok det som blir sagt av testpersonene i dokumentaren.

Jeg røyket DMT i form av Changa, 60%DMT og MAOI.
Jeg stod oppreist og trakk fra en 40cm glassbong.

Har røyka mye changa og er dreven på bonga, så hittet jeg tok var ganske stort, 0.3'ish. Trakk alt jeg kunne i ett drag, klarer å skyve bonga over til en kompis, før jeg faller rett i bakken.

Han så fikk bonga forklarer det med at jeg ikke var tilstede i kroppen min og at jeg lå i fosterstilling.

I fra mitt perspektiv ble jeg skutt gjennom flerne forskjellige versjoner av "dimensjoner" og endte til slutt helt ute i det jeg mener best forklart er: som å være ett bittelite korn"ball" av energi som observerer universet.

Før jeg havnet der så jeg meg selv i flerne scenarioer som innebar jeg ble busta av politi for og så gli videre til kun mønstre og farger. Kan også nevne jeg så skikkelser i form av kunstverk.

Da jeg endelig klarte å bevege kroppen forstod jeg ingenting, absolutt ingenting ga mening. Forstod ikke hva det ville si å være ett menneske, forstod ikke hva folk sa til meg, og var sjeleglad i timesvis over og kunne ha full kontroll på kroppen og få forstandelsen tilbake.
Dette tok meg litt på senga for å si det mildt ��

Utrolig opplevelse alt i alt, gjør det gjerne igjen.

Glemte meg litt av i forrige svar...heh

Hva som skjer etter.
Vel, det er litt opp til deg og din opplevelse, er garantert ingen fasit svar her.

Fra min erfaring forstod jeg det litt som om jeg opplevde døden, og fikk ett bittelite kikkehull på hvor sjela havner om jeg kan formulere meg slik.
Er ikke spinhakka gæren, er egentlig 100% jordnær person, men med denne erfaringen og alle andre erfaringer med psykedeliske stoffer har jeg garantert ett helt annet syn på livet, samfunnet og generaliserte normer vi lever under uten å vite det.

Føler meg mye lettere i livet
Sist endret av Sibbanac; 12. desember 2018 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et breakthrough på DMT etterlater et enormt "what the fuck". Samtidig er opplevelsen såpass far out og såpass rask og uforståelig at det er vanskelig å holde fast i det.

I perioden jeg selv eksperimenterte med DMT så hadde jeg sterk følelse av at andre dimensjoner lå tett inntil vår egen. Ideer som at entetiteter eksisterer uavhengig av våre kjente fysiske lover og det man skulle tro er begrensninger. Det kunne føles som disse klassiske filmene der man går gjennom portal til andre dimensjoner - iform av et slags speil eller lignende som man kan stikke hånda inn i så er det en annen dimensjon på andre sida. Det magiske og fantastiske føltes slik - og det utrolige at det er så nær.

Er man borte fra opplevelsen en stund så begynner ens vanlige "rasjonelle" hjerne å prøve å resonnere- og muligens degradere opplevelsen. Opplevelsen er flyktig og den sklir mellom fingrene på en - uten at jeg tenker det i seg selv har hatt noen revolusjonerende effekt på ens person eller dagligdagse liv i etterkant. Det gir ett øyeblikks "whoaa". Også kan man lure på hvor verdifullt dette egentlig er. Er det virkelig SÅÅ verdifullt i seg selv?

Min påstand (som jeg også tolker f.eks Straussman (forfatter av DMT the spiritmolecule)) er at DMT har liten livsforandrende effekt/potensial. Ayahuascha (som slower ned og strekker ut opplevelsen) virker å ha en mer tranformativ effekt. Det samme kan nok også sies om de fleste tradisjonelle psykedelika som varer over tid - at transformativ effekt (f-eks i meditativ/åndelig retning (men ikke begrenset til-)), nok er mer sannsynlig med slike subtanser.

En annen ting med DMT er ens møte med entetiteter og dette forbausende og fantastiske med dette. Men ganske raskt fader dette fantastiske uten å influere ens hverdag eller person på transformative måter.
Sist endret av Bearass; 12. desember 2018 kl. 22:51.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Etter min var det en fin følelse lenge etterpå, uker kanskje.

Følte at det var helt villt det jeg hadde opplevd og at det var så spesielt at det er så få mennesker som får oppleve dette.

Samtidig føler jeg at jeg ikke kom tilbake helt den samme, på en positiv måte
Sitat av Carmex Vis innlegg
Samtidig føler jeg at jeg ikke kom tilbake helt den samme, på en positiv måte
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette du må utdype! Hvilken positiv måte?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke hatt det andre kaller breakthrough, men hadde en veldig sterk opplevelse som likevel har endret måten jeg har tolket og taklet situasjoner i livet senere. På den måten er jeg "aldri den samme".

Jeg tror det er lett å forestille seg at "så livet på en ny måte", "ble aldri helt meg selv", "utrolig dyp innsikt", "mistet opplevelsen av å være menneske" og andre svevende uttrykk som vi bruker i fobindelse med DMT, LSD, sopp osv, betyr at brukeren blir en helt annen person etterpå, eller at den "aldri lander" eller blir helt steinerskolelærer. Først og fremst kommer nok det av at språket vi bruker blir fattig når det kommer til de dype opplevelsene vi har, og det ser ut som man mister bakkekontakten helt når man skal forklare det. Både jeg og de jeg kjenner har beholdt begge beina på jorda (utenom i øyeblikket), og jeg kan sammenlikne det mer som et alternativ eller snarvei till innsikten man får av å lese 50 klassiske romaner.

Dagliglivet etterpå er helt normalt, med jobb, forhold til andre mennesker, plikter og gleder. Det er ingen som ser på deg at du har vært gjennom noe, i alle fall ikke noe mer enn hvordan du selv kanskje kan (eller tror du kan) skille kloke mennesker fra mindre kloke mennesker. Det er kanskje det man sitter igjen med, litt mer klokskap og evne til å se og vurdere ting mer objektivt. Ellers er livet som vanlig, i alle fall for meg og de jeg kjenner.

Selve opplevelsen er så klart noe helt for seg selv, men siden du ikke spurte om det, svarer jeg bare kort likevel: Ubeskrivelig, uendelig verdifull.
For et par-tre år siden kjøpte jeg inn changa for et par titalls-tusen etter overveldende interesse meldt ved tilbudet.

Endte opp med å røyke alt sammen selv. På alle måter og I alle doser. Vi snakker her om ca annenhver dag i ~2 mnds tid.

Det er som med alt annet, det blir hva du gjør det til. Tannhjul og blå entiteter som telepatisk forteller deg om livet, enestående opplevelser, egodød, blackout etc? Sure.

Life-changing breaktrough? That's a stretch...


Har dog én opplevelse som skiller seg særlig ut; I den forstand at det bare svartnet totalt. Kom til meg selv, skjønte ikke en dritt, før jeg utbrøt "faen jeg vil knulle". Ble skikkelig kleint pga venneparet som allerede hadde et veldig anspent seksuelt forhold til meg, men ja. Akkurat den gangen brant seg skikkelig inn I hodet mitt, så noe skjedde. Skulle faen meg bare klart å huske hva.
Sist endret av Tøffetom; 13. desember 2018 kl. 12:38.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Det er akkurat dette du må utdype! Hvilken positiv måte?
Vis hele sitatet...
Nei litt vanskelig å sette ord på det, men var som om jeg var vendt hjem etter en helt utrolig reise, bare følte meg fantastisk.

Men var lilsom i en «woke» state etterpå, følte at jeg var blitt litt mer reflektert, kanskje litt greiere av meg og
Takk for tilbakemeldinger, folkens. Jeg vet ikke hvor mye klokere jeg ble av dette, og jeg har full forståelse av at dette heller ikke kan forklares til noen som ikke har prøvd det selv. Uansett er det veldig interessant å lese om deres opplevelser på DMT.

Jeg har selv slitt med å forklare en sopptrip til folk som ikke har prøvd det. Man kan jo forklare hallusinasjonene, med etter min mening er det den mildeste delen av en trip, og har ikke like stor "wow-faktor" som tankene man får under en slik rus.

Er det noen som har hatt en bad trip på DMT, da? Vil tro det røsker greit i sjela om det skjer.
Anonym bruker
"Rik Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vanskelig å sette ord på. Jeg har bare opplevd det noen få ganger, i mitt tilfelle gjelder dette å oppnå kontakt med noe fra den andre siden, gjerne disse gigantiske extraterrestriale/celestiale livsformene. Det er på mange måter som en drøm, når du våkner opp husker du alt, men iløpet av veldig få sekunder så glemmer man alt, og når man tenker tilbake er man usikker på hva som egentlig har skjedd.
DMT er ofte blitt hauset opp til å være the holy grail når det kommer til psykedelika. Ofte av entusiaster sol selv har prøvd det. Dette kan man jo godt forstå da intensiteten er enorm.. likevel tenker jeg det er oppskrytt. - det krever mye større baller å ta fem gram potente fleinsopp enn en fem min sirkustur med DMT. Dessuten er DMT laangt nede på lista over potensielt helbredende eller livsforandrende psykedelika. Straussmann (forfatter av DMT spiritmolecule) forkastet DMT som terapeutisk virkningsfylt og observerte null forandring på sine forsøkspersoner, han endte opp med å gi opp hele forskningen til fordel for forskning på psilocybin (hvor man heller kan forvente positiv forandring på forsøkspersoner).


Ellers er badtrip på DMT sjelden vare. På ayahuascha derimot kan man virkelig bli slengt inn i demonverden (nermest en del av Aya opplevelsen mener enkelte).
Sitat av Bearass Vis innlegg

Ellers er badtrip på DMT sjelden vare.
Vis hele sitatet...
Tja, på 60-tallet hadde stoffet et rykte som "The Terror Drug". Selv om relativt få prøvde det sammnelignet med syre, flein og meskalin.

Grunnen til ryktet var at "setting" som fenomen ikke var helt forstått i en vestlig verden som ikke var kjent me det nye stoff.

Sett og setting er jo ingen helgardering mot vansklige turer heller da, er du med på leken må du tåle steken. Dette er en grunn til at undertegnede er skeptisk til DMT og Salvia kontra LSD hvor du i det minste er til stede i vår verden på lave/moderate doser.

Og å bade på DMT-røyking antar jeg kan være noe herk å ha med seg videre. Å se seg selv voldtatt, spist levende ol. er vel slikt det rapporteres om.
Sist endret av [protus]; 14. desember 2018 kl. 21:49.
Straussmann meldte om en badtrip på DMT av sine forsøk. Altså svært lavt.
Men det kan selvsagt gå galt. Fem min med helvette vs opptil 10 timers badtrip på LSD blir jo vanskelig å sammenligne da.

I forhold til Salvia som kan være nærmest 50/50 for en tur til helvette så er iallfall DMT laangt snillere.

Og sammenlignet med Aya som ofte svinger mellom helvette og himmel på samme tur, virker DMT å override hele greia og sende deg forbi og beyond (hbir vibben er god).

5meoDMT er imidlertid terror.
Sitat av Bruce Wayne Vis innlegg
Er det noen som kan forklare hva som skjer etter et såkalt "breakthrough" på DMT, om det i det hele tatt er mulig? Etter hva jeg har lest og hørt, så blir ingenting helt det samme igjen, og man ser på verden på en ny måte. Men jeg har aldri helt skjønt akkurat hva som forandres, så det hadde vært interessant å høre dette fra noen som har erfart det.

Jeg forstår at det er vanskelig å forklare selve rusen, men hvordan har det dagligdagse livet blitt i etterkant?

Jeg har aldri prøvd DMT, og vet heller ikke om jeg vil prøve det heller. Jeg har prøvd både sopp og LSD flere ganger, og for meg var den rusen mer enn nok heftig. Men det er fascinerende å vite at DMT finnes der ute, og kanskje jeg vil prøve det en vakker dag. Men jeg har ikke noe hastverk
Vis hele sitatet...
Dette avhenger av hvem du er og hva slags forutsetninger du har. For mange tror jeg ikke det er så mye som forandres, i hvert fall ikke på sikt. Man tror det fordi opplevelsen er så drøy, men det er nok mer inntrykket som henger igjen en stund fremfor noe annet. DMT flashet er så kort og kaotisk at det er lite konkret å dra ut av det. I det hele tatt mener jeg det er lite konkret å dra ut av en psykedelisk opplevelse utenfor en terapeutisk setting, der det muligens kan ha noe mer for seg. I beste fall har man en kort periode i etterkant hvor man har såkalt "afterglow", litt mer velvære i hverdagen.

Mange entusiaster forteller om hvor viktig det er og hvor transformert de har blitt, men for de fleste mistenker jeg dette er semantisk masturbasjon for å rettferdiggjøre å ruse seg. Det er jo deilig. Men positiv forandring? Sjeldent å se. Heller negativ forandring i at man blir mer fjern, mindre kritisk, får rare ideer, blir kanskje elitistisk ovenfor andre som ikke har opplevd det samme og at man dropper ut av hverdagen og så videre.

Så det var det negative. Det positive, slik jeg selv har opplevd, er å minnes om at man skal dø. En sterk påminnelse om dette kan gjøre livet i etterkant mer verdifullt og påtrengende, men det også har en tendens til å forsvinne eller dempes etterhvert. Noe annet mer permanent DMT flashet kan gi er en direkte forståelse av vår kapasitet til å ha opplevelser som litt diffust kan karakteriseres som "spirituelle", "hellige" og "guddommelige", samt vårt ønske og søken etter slikt. Opplevelser av slik karakter er nok utspringet til all religiøs og spirituell praksis når man stripper bort absurde og uholdbare metafysiske påstander som gjerne følger med, og å oppleve dette helt nakent viser at det ikke er nødvendig med nonsense doktriner og trossystemer for å smake på det "hellige".
Sist endret av Sky; 15. desember 2018 kl. 13:33.
Sitat av Bearass Vis innlegg

5meoDMT er imidlertid terror.
Vis hele sitatet...
Både 5-MEO DMT og Salvia kan visstnok styres av brukeren, selv om det er vanskelig. Det er jo etterhvert kommet ut litteratur om disse ofte mindre behagelige substanser. Fortellingene blir jo subjektive, men det beskrives hvordan en reiser til de samme landskap og får en ny forståelse av seg selv, universet, og alt det der Problemet blir vel at du kan brenne degen del ganger for å få det til.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan det sammenlignes med et SKIKKELIG dypt k-hole?

Har hatt flere ti-talls k-holes før, men det dypeste jeg har gått ned er at jeg har sett med selv ovenifra ligge livløs på sofaen, mens jeg ble sugd opp mot himmelen *husker ikke så mye etter dette* - Neste jeg husker er at er på en annen planet etter at jeg har blitt dratt gjennom et slags ormhull eller noe jeg ikke helt vet hva er, nesten som i filmen "Contact fra 1997: https://www.imdb.com/title/tt0118884/ der hu dama sitter i "ballen" og drar gjennom universet til den andre planeten.

Etter jeg havnet jeg på den andre "planet", tror vertfall det var en annen planet, jeg kunne se dyr, planter og skapninger som ikke eksisterer på vår planet *husker ikke så mye etter dette* - Så våknet jeg plutselig til "livet" igjen på sofaen, så meg rundt, og tenkte bare "what the fuck?".

Hadde ikke tatt ketamin på en veldig god stund så toleransen var lik 0 og jeg tok to veldig veeeldig store striper i hvert nesebor.


TROR ikke jeg kommuniserte med noen skapninger eller noe sånt, og husker egentlig veldig lite av hele turen.

Da jeg så meg selv ovenifra mens jeg ble dratt opp mot himmelen hadde jeg NØYAKTIG de samme klærne på som jeg hadde på ekte, lå i samme stilling som da jeg våknet opp og hele rommet så nøyaktig ut som det gjorde på ekte.

Jeg vet at det ikke kan sammenlignes 100% med en DMT breakthrough, men er det noe ala ish samme?

Jo, husker en ting til, når jeg var på denne "planeten" så trodde jeg at jeg hadde tatt for mye ketamin og at jeg hadde dødd av en overdose, og at dette var "etterlivet" og jeg bare måtte akseptere det.


Var ikke noe at jeg så verden på en ny måte som folk sier at de gjør på DMT btw..
Protus : for meg føltes 5meoDMT som en helt ufattelig intens energi, samtidig som man har følelsen av å dø. Det gav meg ikke badtrip, men en stor respekt for stoffet, langt mer enn for nn DMT. 5meoDMT har nok et større potensial for terapeutisk bruk (gi seg helt hen/slippe taket), enn nnDMT. Men uten det visuelle aspekt.
Salvia har jeg ikke prøvd, men inntatt i røykbar form er det iallfall svært få som rapporterer å få noe vettugt ut av opplevelsen - men den kan likevel etterlate en antidepressiv effekt (på linje med ketamin kanskje?)

Anonym bruker: jeg har ikke erfaring med k-hole og har bare minimal erfaring med ketamin. Ketamin følelsen er dog svært annerledes og ikke trypyaminlignende i det hele tatt. DMT visjoner føles lignende dem man har på store doser sopp, med en mer feminin vibb. Med mandala og 3D visualisering, før breakthrough hvor det er vanskelig å beskrive hva som skjer. Da jeg ikke har vært i k-hole er det vanskelig å si, men før k-hole og før breakthrough er iallfall DMT og ketamin to vidt forskjellige substanser.
McKenna peker på at ketamin er dissosativt (samme som Salvia) at man glemmer at man har inntatt stoffet. På DMT er man våken og klar og helt seg selv gjennom hele opplevelsen. Dette er iallfall en stor forskjell..
Sist endret av Bearass; 16. desember 2018 kl. 19:50.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet at det ikke kan sammenlignes 100% med en DMT breakthrough, men er det noe ala ish samme?
Vis hele sitatet...
Noen mener Ketamin kan plasseres omtrent like høyt i hierarkiet som DMT, dvs. spiller på de samme "bevissthetskretser" i hjernen ol.

Men husk at Ketamin er syntetisk, mens DMT fra naturen har vært brukt i opp til årtusener.

Det psykedeliske hierarki er litt vanskelig, mange setter DMT øverst. Hva med Ibogain ? Salvia ?

Stoffene har jo ikke særlig virkning i seg selv, det handler om person og omgivelser.

Ang. ketamin så er dette blant hallusinogenene med et reelt avhengighetspotensial, først og fremst psykisk, men likevel.