Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2465
Hei!
Jeg bruker Imovane 7,5 mg, får 10 stk pr mnd fra fastlegen.
Noen her som vet tilsvarende innsovningsmedisin som ikke gir så ekkel ettersmak dagen etter og ikke hangover? OG som legen fortsatt vil skrive ut? (altså samme kategori) Har kanskje en litt streng lege
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Klager man over smaken til imovane, som egentlig ikke er noen fysisk smak, er man IMO ikke kvalifisert til å få utskrevet et slikt medikament. Da priser man seg heller lykkelig over at man faktisk får sove.

Det er meg bekjent fire typer innenfor denne gruppen, stilnoct og imovane er de vi bruker i Norge. Terskelen for å skrive ut samme mengde stilnoct bør ikke være høyere enn for imovane, men legene er forskjellige. Spør om en. Resept neste gang og se hvordan det fungerer for deg
Trådstarter
27 1
Jeg har startet på en annen type medisin som har både kvalme og urolig søvn som bivirkning. Derfor jeg har økt behov for hjelp til å sove, samt prøver å unngå, om det lar seg gjøre, å bruke imovane som ikke akkurat hjelper mot kvalme med den smaken jeg våkner med om morgenen. Derfor spørsmål om lignende preparat som ikke gir den smaken i munnen.

7,5 mg Zopiclone = 5 eller 10 mg Stilnoct? (sånn tilnærmet)
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Smaken sitter ikke i munnen.

Hvilken medisin er det som forårsaker kvalmen?

Prøvd deg på stilnoct, det er egentlig ingenting annet å velge i, hvis du vil ha et medikament fra samme klasse som imovane, kanskje mogadon.

10mg stilnoct tilsvarer 7,5 med imovane
Trådstarter
27 1
Ok, takker for svar! Skal snakke med legen ang Stilnoct, samt lese meg opp på Magadon

Medikament sendt på pm kmsc
Sist endret av RAFN84; 22. november 2018 kl. 12:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mogadon er vel mere en sovepille enn stilnoct og imovane som egentlig bare er innsovningspiller (i normale doser).

Tipper du kan få fikset begge deler på sikt. Du kan feks gå frem slik du har skrevet i posten, med kvalme osv, og spørre om stilnoct.

Dersom du våkner tidlig av stilnoct (varer litt kortere enn imovane), ville jeg spurt om å fått prøve en som varer lengre, og at du sier du har lest at apodorm varer litt lengre.

Ellers så kan du gå rett på sak og si at du våkner etter et par timer + kvalm smak. Da vil du sikkkert hoppe over stilnoct og gå rett på mogadon/apodorm.

Jeg ville gått den lengste vegen og gått om stilnoct for å ikke la fastlegen bli tvilende på at du ikke skal bruke det til rus eller lignende, men at kvalmen i seg selv er det største problemet.

Oppdater gjerne hvordan det går:-)!

Edit: mulig legen kan foreslå c-preparater isteden. Men tviler siden du allerede bruker imovane. Men da svarer du bare at alle bivirkningene til c-preparatene (typisk serequel=antipsykotika eller feks vallergan= Gammelt antihistamin) er stygge og at vil gjøre at du bekymrer deg mer om bivirkningene og at det vil være ødeleggende for å sove)
Sist endret av gummipetter; 22. november 2018 kl. 15:04.
Anonym bruker
"Vettskremt Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en av de få i verden som digger smaken imovane gir. Da vet jeg nemlig at god følelsen kommer.. Men jeg føler hangover dagen etter, selv om det ikke er vanlig
Trådstarter
27 1
Jeg har brukt både Remeron, Tolvon og Vallergan tidligere. Skal spørre om å få Stilnoct i første omgang, og evt Magadon om dette vedvarer.
Ja, skal oppdatere etter jeg har vært hos legen!
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan dempe bismaken kraftig ved å putte pillen i en kapsel. F.eks kjøpe billige kreatinkapsler, tøm ut innholdet og hiv imovanen inni.
Trådstarter
27 1
Men bismaken kommer dagen etter, når den har virket i kroppen i mange timer. Det å svelge den går fint. ca 20-30 min etter inntak kjenner jeg litt av den smaken, og det gir en god følelse, kjenner at den virker i det det skjer. Men dagen etter er den smaken mye sterkere til stede.
Anonym bruker
"Nyfiken Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan dempe bismaken kraftig ved å putte pillen i en kapsel. F.eks kjøpe billige kreatinkapsler, tøm ut innholdet og hiv imovanen inni.
Vis hele sitatet...
Dette et helt feil. smaken kommer uansett inntaksmåte. Om du så pumper det inn rektalt vil smaken komme.
Trådstarter
27 1
Det var det jeg også trodde ja! Den sprer seg i hele kroppen når den setter inn
Prøv å numme smaksløkene med zyx-tabletter fra apoteket. Lokalnummende effekt. Funker knall
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av gummipetter Vis innlegg
Prøv å numme smaksløkene med zyx-tabletter fra apoteket. Lokalnummende effekt. Funker knall
Vis hele sitatet...
Det er ikke i smaksløkene smaken setter seg. Uansett inntaksmåte får man denne "smaken"
Trådstarter
27 1
Tror på kmsc her, kjenner "smaken" når jeg puster inn med åpen munn
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette et helt feil. smaken kommer uansett inntaksmåte. Om du så pumper det inn rektalt vil smaken komme.
Vis hele sitatet...
Vel da skjer det ulike ting med oss alle, eller så er jeg bare heldig. For dette har funket helt fint for meg når jeg har tatt imovane.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan dempe bismaken kraftig ved å putte pillen i en kapsel. F.eks kjøpe billige kreatinkapsler, tøm ut innholdet og hiv imovanen inni.
Vis hele sitatet...
Les igjennom hva du skriver her. Hva er logikken? Om du ikke visste det er allerede imovane filmdrasjert, det er selve laget utenpå pillen. Tror du virkelig en kapsel på 0,3mm i tykkelse ville gjort noen forskjell her om det var tilfellet?

Nei, denne smaken alle klager over kommer når imovane når blodomløpet ditt, derfor vil den fortsatt komme, som enkelte og meg selv sier uansett inntaksmetode, skyt, svelg eller plugg det i ræva så skal du nok se smaken kommer uansett

Må igjen si jeg stusser over logikken din, men likevel er placebo en virkelig greie så du må gjerne fortsette med denne metoden hvis du unngår den djevelske smaken av imovane, ja den smaken som er verre enn å få en liter salmiakk helt ned i halsen
Hvis du har nummet smaksløkene dine, hvordan «smaker» du noe som helst da?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Har du store problemer med å få med deg at denne smaken ikke sitter i selve smaksløkene? Da hjelper det fint lite å lamme dem
Jeg vet veldig godt at den ikke sitter i smaksløkene, men slik du ordlegger deg mener du at man kan smake med kroppen.
Oppdatering: Det var null stress å få Stilnoct fra legen. Trengte bare å ringe å bestille. (og forklare ift kvalmen)
Har ikke funnet ut om den virker like bra, har brukt Circadin samtidig da. Så har fått sove.
Merker forskjellen fra Zopiclone, der det etter ca 20 min kommer et hint av den smaken, (laangt bak på tunga når jeg puster inn med nesa) og kjenner da at den kicker inn og kjenner at godfølelsen kommer, og så får jeg sove. Har ikke helt merket når Stilnocten virker, men vil vel kjenne det etter hvert. Men det jeg har opplevd er at jeg får frysninger på den ene siden av bakhodet. Samt at fotbladet rykker til, eller andre kroppsdeler rykker til i det jeg er på vei til å sovne. En gang rykket kjeven til så jeg nesten beit meg i tunga Dette gjør imidlertidig til at jeg skvetter til og våkner litt. Mulig det er tilfeldig, men det har skjedd flere ganger nå. Ikke noe forsøk på å klage, bare lufter erfaringer
Sitat av gummipetter Vis innlegg
Jeg vet veldig godt at den ikke sitter i smaksløkene, men slik du ordlegger deg mener du at man kan smake med kroppen.
Vis hele sitatet...
Du har smaksløker i ræva og i ballene
Sist endret av Bothrops; 1. desember 2018 kl. 23:12.