Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 52843
Hei, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne, men prøver her!

Har fått med meg at politiet har begynt med spyttprøver her i byen, gjerne i kombinasjon med alkometer, noe som forsåvidt er en bra ting, men jeg har mine tvil om hvor pålitelige disse testene er.

Har lest på nett om hvor lenge diverse droger kan spores i spyttet, noen kan spores i et par timer, og noen i flere dager.
F.eks så står det at cannabis kan spores i 24 timer, men man er jo ikke ruset så lenge etter et par trekk.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg f.eks røyker i 7-8 tiden på kvelden, og skal kjøre på jobb klokka 7 dagen etterpå, kan jeg da miste lappen om jeg blir stoppet å må avgi en spyttprøve?
Sist endret av EyesWideShut; 4. oktober 2014 kl. 15:28.
UP droppa vel disse spyttprøvene da de var for lite pålitelige, og gikk til bake til stå på huet og tell til 1000 metoden.
Du kan vel nekte å ta spytteprøve.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Trodde også at politiet hadde droppet dem, men tydeligvis ikke.
Så det er bare å nekte på å ta spytteprøve? Regner med de tar meg med for å ta en blodprøve da.
Altså hvis det er slik at de er upålitelige som du sier med at cannabis for eksempel kan være i spyttet ditt i et døgn må man jo iallefall få lov til å kreve at de tar deg med ned for en mer pålitelig blodprøve! Selvsagt så vil man jo kanskje ikke ønske dette om du faktisk er fjern.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Altså hvis det er slik at de er upålitelige som du sier med at cannabis for eksempel kan være i spyttet ditt i et døgn må man jo iallefall få lov til å kreve at de tar deg med ned for en mer pålitelig blodprøve! Selvsagt så vil man jo kanskje ikke ønske dette om du faktisk er fjern.
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det så blir du tatt med for å ta blodprøve vist spyttprøven blir positiv, akkurat som vist man blåser rødt på alkometeret.

Her er forresten en liste over hvor lenge ting kan spores i spyttet.
Fant den på google, så vet ikke om den er nøyaktig.

Alcohol - from time of intake to 12 hours.
PCP - from a few minutes after ingestion to the next three days.
Methamphetamine and ecstasy - half an hour from ingestion up to 3 days.
Amphetamines - a few minutes to 3 days of consumption.
Barbiturates - less than an hour after ingestion up to 3 days.
Opiates - from an hour after intake to 3 days.
Cocaine - a few minutes after ingestion up to one day.
Benzodiazepines - not yet known
Cannabis - a few minutes after ingestion up to one day.

Skjønner ikke at politiet har lov til å bruke sånne tester, blir akkurat det samme som om de skal begynne å dra med tilfeldige folk ned på stasjonen for å avlegge urinprøve..
Sist endret av EyesWideShut; 5. oktober 2014 kl. 14:11.
Jeg ble tatt med for blodprøve etter en trafikkulykke jeg var innblandet i for ett år tilbake, siden de så jeg hadde en historie med rus tok de blod, spytt og piss. Spyttprøven hadde de på legevakten og ga svar med engang, mens resten ble sendt til lab/gass kromograf..
▼ ... over en måned senere ... ▼
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Noen som har noe info om hvordan disse testene fungerer? Tenker da på cutoff levels, og om de faktisk kan finne spor av THC i opptil 24 timer etter inntak?
Grunnen til at jeg drar opp tråden igjen er fordi politiet her har begynt å bruke disse testene mye hyppigere, og det hadde passet utrolig dårlig å bli tatt nå.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg

Skjønner ikke at politiet har lov til å bruke sånne tester, blir akkurat det samme som om de skal begynne å dra med tilfeldige folk ned på stasjonen for å avlegge urinprøve..
Vis hele sitatet...
Vel nå skal du være edruelig når du kjører etter kjøretøy så det er jo bare riktig. Jeg vil ikke møte deg på veien etter at du har sitti hele natta og blåst bøtte og når du tror du har blitt edru.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel nå skal du være edruelig når du kjører etter kjøretøy så det er jo bare riktig. Jeg vil ikke møte deg på veien etter at du har sitti hele natta og blåst bøtte og når du tror du har blitt edru.
Vis hele sitatet...
Nå skrev vel ikke akkurat TS at han skulle sitte å blåse bøtte hele natten heller?
Å røyke en fjon tolv timer før bilkjøring er null problem i forhold til edrulighet.
Sitat av svartbønne Vis innlegg
Å røyke en fjon tolv timer før bilkjøring er null problem i forhold til edrulighet.
Vis hele sitatet...
Edruelighet er ikke null problem for meg heller. Hyggelig å lese at noen føler det samme.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det skremmende her er vel faren for at de allikevel straffer deg for bruk av narkotika, selv om blodprøven kommer negativ.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det skremmende her er vel faren for at de allikevel straffer deg for bruk av narkotika, selv om blodprøven kommer negativ.
Vis hele sitatet...
Hva, hvorfor det? Hvor kommer dette fra?
Blir du sendt til blodprøve etter en uberegnelig spytteprøve ga positivt utslag og blodprøve resultatet blir negativ så ser jeg ikke at dette vil kunne straffe deg.

"Vi har funnet beviser for at du ikke er tilknyttet kniv drapet, kun at du er eier av en kjøkken kniv. -dermed straffer vi deg for overlagt mord."
Nå vet jeg ikke hvordan det er i Norge, men over dammen er det veldig lett å omgå en spyttprøve. Litt sterkt munnskyllevann og en kopp kaffe etter skurkerøyk, skal være mer en nok til å produsere falsk negativ.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Må bare presisere at jeg har ingen planer om å kjøre ruset.
Eneste jeg er ute etter er å vite hvor lenge jeg må vente etter jeg har røyka, til jeg kan kjøre bil uten å bekymre meg for at en eventuel spyttprøve skal bli positiv.

Bor på en såpass liten plass at politiet blir helt vill og tent vist de mistenker at noen ruser seg, så vist jeg avlegger en positiv spyttprøve, men blodprøven blir negativ så er jeg nesten sikker på at de kommer til å gjøre livet mitt surt fremover(selv om jeg er "uskyldig").

Har prøvd å googlet litt, men blir vansklig når man ikke vet hvordan type test politiet bruker.
Noen som har noen linker til nettaviser eller noe lignende? Det var jo aktuelt at politiet skulle begynne å bruke disse testene, så regner med det står noe på vg eller dagbladet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Splendid Vis innlegg
Jeg ble tatt med for blodprøve etter en trafikkulykke jeg var innblandet i for ett år tilbake, siden de så jeg hadde en historie med rus tok de blod, spytt og piss. Spyttprøven hadde de på legevakten og ga svar med engang, mens resten ble sendt til lab/gass kromograf..
Vis hele sitatet...
jeg hadde også en bil ulykke i november 2014... jeg har rulleblad som involverer rus, og di fant kingsize papir i bilen... jeg ble ikke tatt blod eller piss eller spytt prøve av.... sa ja til å puste i alkometer men det hadde di ikke så etter jeg var ferdig hos krise teamet, kjørte i et tre i 75-80 så da er det 20 leger som ser deg naken å gir deg en finger i rompa... om du vil det eller ikke.
så kom en politimann å sjekka reaksjonen på øyene mine han dro, jeg tok på meg buksa som forøvrig hadde 15g cannabis og enda en kingsize pakke klemt mellom ballan...

tok ut nåla fra armen å dro min vei... så det virker som om det er veldig på oppførsel og utsende? har briller å ser vell strengt tatt ganske uskyldig ut med di på

Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Må bare presisere at jeg har ingen planer om å kjøre ruset.
Eneste jeg er ute etter er å vite hvor lenge jeg må vente etter jeg har røyka, til jeg kan kjøre bil uten å bekymre meg for at en eventuel spyttprøve skal bli positiv.

Bor på en såpass liten plass at politiet blir helt vill og tent vist de mistenker at noen ruser seg, så vist jeg avlegger en positiv spyttprøve, men blodprøven blir negativ så er jeg nesten sikker på at de kommer til å gjøre livet mitt surt fremover(selv om jeg er "uskyldig").

Har prøvd å googlet litt, men blir vansklig når man ikke vet hvordan type test politiet bruker.
Noen som har noen linker til nettaviser eller noe lignende? Det var jo aktuelt at politiet skulle begynne å bruke disse testene, så regner med det står noe på vg eller dagbladet.
Vis hele sitatet...
du kan ha en viss mengde thc i blodet/urinen før du mister lappen, dette vet jeg for en kompis ble stoppa og han hadde det i blod å urin, men ikke store nok verdier til at di kunne gjøre noe
Sist endret av infamous x; 14. januar 2015 kl. 03:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av infamous x Vis innlegg
du kan ha en viss mengde thc i blodet/urinen før du mister lappen, dette vet jeg for en kompis ble stoppa og han hadde det i blod å urin, men ikke store nok verdier til at di kunne gjøre noe
Vis hele sitatet...
Mengden skal tilsynelatende kunne måles opp i en slags sammenlikning med alkohol prosent i blodet.

Utgangspunktet skal visst nok være at om man har over 0,2 i promille så skal man tas.

Jeg har dog ingen dokumentasjon på hvordan dette omformuleres, å hadde satt veldig pris på om du hadde ''avhørt'' kompisen din ift rusbruk i dagene før ulykken. Vil tro det er flere her på forumet så hadde dratt nytte av dette.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Mengden skal tilsynelatende kunne måles opp i en slags sammenlikning med alkohol prosent i blodet.

Utgangspunktet skal visst nok være at om man har over 0,2 i promille så skal man tas.

Jeg har dog ingen dokumentasjon på hvordan dette omformuleres, å hadde satt veldig pris på om du hadde ''avhørt'' kompisen din ift rusbruk i dagene før ulykken. Vil tro det er flere her på forumet så hadde dratt nytte av dette.
Vis hele sitatet...
han hadde holdt seg i 1-3 dager før han ble stopper husker ikke helt nøyaktig.(og han pleide å røyke hver dag) men han var sikker på at jeg snitcha på han siden han ble stoppet, etpar dager etter dette skjedde, så vi har ikke kontakt lengre, så det var 8 år med vennskap... så og di andre er heller ikke venn med han lengre.. så det er noen mennesker som rett å slett ikke tåler å røyke pga di får så noia

kom jo laangt OT men men
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
http://www.nrk.no/nordland/ups-nye-s...ere-1.12613798

Nå er jo dette virkelig i vinden igjen. Noen som sitter på noe ny informasjon? Er også nysgjerrig på hvor lenge etter inntak det vil oppdages.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var noen som fortalte meg at de kunne se om du hadde røyket cannabis på spyttprøve like lenge som de kan se det på pisseprøve?! Tror ikke helt på dette etter som at han som fortalte meg dette ikke på noen måte er troverdig. Men kan noen bekrefte/avkrefte?
Ingen som sitter på noen informasjon?
Sitat av Alge Vis innlegg
Var noen som fortalte meg at de kunne se om du hadde røyket cannabis på spyttprøve like lenge som de kan se det på pisseprøve?! Tror ikke helt på dette etter som at han som fortalte meg dette ikke på noen måte er troverdig. Men kan noen bekrefte/avkrefte?
Ingen som sitter på noen informasjon?
Vis hele sitatet...
dette er helt feil, men ifølge de nye prøvene de har kommet med nå så kan man vistnok se det etter et par dager, men igjen så har jeg en venn som ble fratatt førerkortet forleden fordi polititet synes de så han så ruset ut.. han hadde røyket kvelden i forveien å synes han så rød ut i øyne... han fikk tilbake lappen i posten å saken henlagt. Blodprøver er vist det som gjelder når man blir stoppet i bil, og det er jo positivt siden THC går fort vekk fra blodet..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bumper denne, fant en link fra Trøndelag visstnok etter ett søk.

http://www.t-a.no/nyheter/2015/12/20...n-11946214.ece

Sitter noen på info om lovlighet ved å gjøre dette, samt sporingstider for disse spyttprøvene? (Dokumentert)

Vennlig hilsen

Edit: Apparatet heter visstnok "Dräger Drug Test 5000"
Sist endret av x-ce-me; 21. desember 2015 kl. 00:17.
Lovligheten rundt å avkreve/be om spytteprøve?

Ifølge denne pdfen:
http://www.sixsafetysystems.com/site...tds-130413.pdf

THC, nesten en dag
Kokain, Opiat - 3 dager

Ser ifølge beskrivelsen ut som den er relativt følsom.
Sist endret av Don P; 21. desember 2015 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med oss som går på benzo ved behov utskrevet av lege? Legen ba meg vente 10 timer fra jeg tar en dose til jeg kjører. Står en likevel i fare for at en får positivt resultat selv om en ikke lenger er "rusa"? (Sobril i mitt tilfelle)
Om du er uheldig blir du bedt om å ta utvidet blodprøve ved funn av stoffer i denne dräger maskinen, som f.eks benzodiazepiner. Om konsentrasjonen tilsvarer MER enn tillatt grenseverdi så ryker førerkortet for ruspåvirket kjøring. Hvis du er rusa på sobril som lege har utskrevet så tar du for mye. 30mg Sobril daglig er grensen for førerkort, får du mer en det så skal legen melde fra til fylkeslegen som igjen melder fra til politiet som igjen melder fra til vegvesenet og vips er førerkortet borte. IKKE kjør i rus vær så snill. Hvis du er usikker så er det sikkert at du ikke bør kjøre.

Stay safe!
Sitat av monoxide Vis innlegg
Om du er uheldig blir du bedt om å ta utvidet blodprøve ved funn av stoffer i denne dräger maskinen, som f.eks benzodiazepiner. Om konsentrasjonen tilsvarer MER enn tillatt grenseverdi så ryker førerkortet for ruspåvirket kjøring. Hvis du er rusa på sobril som lege har utskrevet så tar du for mye. 30mg Sobril daglig er grensen for førerkort, får du mer en det så skal legen melde fra til fylkeslegen som igjen melder fra til politiet som igjen melder fra til vegvesenet og vips er førerkortet borte. IKKE kjør i rus vær så snill. Hvis du er usikker så er det sikkert at du ikke bør kjøre.

Stay safe!
Vis hele sitatet...
Med rusa mente jeg ikke som ved missbruk. Følger reglene og tar kun det jeg har lov til. Kanskje påvirket er et bedre ord?
Sålenge du følger reglene og resepten din så er det ingenting å bekymre seg for
Sitat av monoxide Vis innlegg
Sålenge du følger reglene og resepten din så er det ingenting å bekymre seg for
Vis hele sitatet...
Håper det, men er skeptisk. Har jo lang halveringstid, og det er jo spor i kroppen lenge etter at virkningen har gått ut. Apparatet sier ikke noe om mengden, bare om de finner noe.
Ja, apparatet forteller kun hva som er i spyttet ditt. Ikke hvor mye. Derfor som jeg skreiv tidligere, kan du bli tatt inn for utvidet blodprøve.
Sitat av monoxide Vis innlegg
Ja, apparatet forteller kun hva som er i spyttet ditt. Ikke hvor mye. Derfor som jeg skreiv tidligere, kan du bli tatt inn for utvidet blodprøve.
Vis hele sitatet...
Mister en ikke førerkortet da til resultatet av blodprøven er klar? Er det en god ide å ha resepten i bilen? Er jo trist å miste førerkortet når en har brukt medisin på lovlig måte.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Hei, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne, men prøver her!

Har fått med meg at politiet har begynt med spyttprøver her i byen, gjerne i kombinasjon med alkometer, noe som forsåvidt er en bra ting, men jeg har mine tvil om hvor pålitelige disse testene er.

Har lest på nett om hvor lenge diverse droger kan spores i spyttet, noen kan spores i et par timer, og noen i flere dager.
F.eks så står det at cannabis kan spores i 24 timer, men man er jo ikke ruset så lenge etter et par trekk.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg f.eks røyker i 7-8 tiden på kvelden, og skal kjøre på jobb klokka 7 dagen etterpå, kan jeg da miste lappen om jeg blir stoppet å må avgi en spyttprøve?
Vis hele sitatet...
Med tannprotese unngår du problemet.
Få tatt en avstøping av ganen oppe (minus tenner), og støp den i plast.
Med litt klister sitter den godt. (Unnlot lettkjøpt ordspill..)
Ta en slurk vann eller brus ofte mens du kjører.
Lykke til
Sitat av Bellissimolto Vis innlegg
Med tannprotese unngår du problemet.
Få tatt en avstøping av ganen oppe (minus tenner), og støp den i plast.
Med litt klister sitter den godt. (Unnlot lettkjøpt ordspill..)
Ta en slurk vann eller brus ofte mens du kjører.
Lykke til
Vis hele sitatet...
Hørt ryktet om at munnskyllevann skal hjelpe, hva tror du om det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Mister en ikke førerkortet da til resultatet av blodprøven er klar? Er det en god ide å ha resepten i bilen? Er jo trist å miste førerkortet når en har brukt medisin på lovlig måte.
Vis hele sitatet...
Nei, det du gjør er at du ikke samtykker til inndraging av førerkortet, spørsmål om skyldighet går til tingretten for besvarelse innen 3 uker.

Du kan da ta med all dokumentasjon på resept og legge frem saken din for retten.

kilde
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, det du gjør er at du ikke samtykker til inndraging av førerkortet, spørsmål om skyldighet går til tingretten for besvarelse innen 3 uker.

Du kan da ta med all dokumentasjon på resept og legge frem saken din for retten.

kilde
Vis hele sitatet...
Mister du ikke førerkotet til saken er behandlet i retten da?

Til dere som prøver å unngå å bli tatt: Ikke kjør om du er rusa eller påvirket av medisiner! Tenk om det skjer noe!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jo, førerkortet beslaglegges men fordi du ikke samtykker må saken avgjøres innen tre uker. Noe som er veldig raskt, mye raskere enn om du samtykker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av x-ce-me Vis innlegg
Sitter noen på info om lovlighet ved å gjøre dette, samt sporingstider for disse spyttprøvene? (Dokumentert)
Vis hele sitatet...
Det er vel samme hjemmel som for vanlig alkotest, som det står i artikkelen:

"på samme måte som når vi foretar alkotester"

Ser du på Vegtrafikkloven § 22 a kan politiet alko- eller rusteste hvem som helst de stopper i trafikkontroll.

Det er altså ikke bare lovlig, men det er i praksis fritt frem. De kan i praksis teste hver eneste fører de stopper.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hva med oss som går på benzo ved behov utskrevet av lege? Legen ba meg vente 10 timer fra jeg tar en dose til jeg kjører. Står en likevel i fare for at en får positivt resultat selv om en ikke lenger er "rusa"? (Sobril i mitt tilfelle)
Vis hele sitatet...
Nei Sobril er godkjent for kjøring, mener det er intill 30 mg pr døgn.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jo, førerkortet beslaglegges men fordi du ikke samtykker må saken avgjøres innen tre uker. Noe som er veldig raskt, mye raskere enn om du samtykker.
Vis hele sitatet...
Saken trenger vel ikke nødvendigvis å avgjøres endelig, er vel heller det at politiet må overbevise tingretten til å stadfeste at det midlertidige beslaget kan opprettholdes videre til politiet er ferdige med å etterforske saken.

Nå er mange trafikksaker med førerkortbeslag relativt enkle for politiet mtp. at bevis ofte er en måling eller en blodprøve, så kan jo hende de ofte sender hele saken inn for pådømmelse innen fristen dersom en ikke samtykker, men det er vel ikke slik at de må det. I beste fall får man tilbake lappen midlertidig til hovedforhandlingen starter etter hva jeg vet.
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Nei Sobril er godkjent for kjøring, mener det er intill 30 mg pr døgn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er riktig, men du har ikke lov til å kjøre når en er påvirket av Sobril.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Ja, det er riktig, men du har ikke lov til å kjøre når en er påvirket av Sobril.
Vis hele sitatet...
Sobril har jo en halveringstid på 10-15 timer. Da vil det jo ikke være mulig/lov å kjøre bil i det hele tatt dersom man inntar dette som medikament daglig?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Sobril har jo en halveringstid på 10-15 timer. Da vil det jo ikke være mulig/lov å kjøre bil i det hele tatt dersom man inntar dette som medikament daglig?
Vis hele sitatet...
Her er hele tabellen over doseringer og rettninglinjene for førerkort. Dette blir gjort med skjønn og man kan søke dispansasjon som du ser.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ble tatt spyttprøve på, den ble negativ, da begynte han å vifte med fingeren og ba meg følge den, dermed konkluderte han med at, JO, du må bli med på stasjonen. Måtte til legevakta osv og, tok flere timer, hadde tatt rivotril 4 dager siden, og desverre hadde jeg visst tilsvarende ca 0,2 i promille, så får nok ett forelegg pga det. Jævli kjipt med sånn drittsekker i politiet som alltid skal "ta" noen.
Men du mister ikke lappen din om du røyker og kjører neste dag, de kan beslaglegge den evt til blodprøvene dine kommer, men jeg tviler hvertfall på at du vil ha høy nok promille, eller noen promille i det hele tatt i blodet etter så lang tid. Kommer nok ann på hvor ofte du røyker også, en snut sa til meg at de som røyka hver dag, hadde thc i blodet hele tiden. Men har også hørt fra en som tok seg en joint, og ble stoppa ca 8 timer senere, de fant ikke nok thc i blodet hans til å ta lappen.
Jeg skjønner ikke helt...Du tok medikamenter med rød trekant, var såpass åpenbart påvirka at du ikke besto fingerprøven, og så ble du tatt med ned på stasjonen hvor de tok blodprøve. Den var positiv, og det var bevist at du var rusa i trafikken. Hvilket er ulovlig, derfor får du bot. Jeg vet at politiet av og til er urimelige, men jeg ser ikke helt hva galt de har gjort her? De håndhever loven, de lager den ikke. Og forøvrig er det vel i grunn greit at det ikke er lov å kjøre når hjernen ikke er helt skjerpa?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt...Du tok medikamenter med rød trekant, var såpass åpenbart påvirka at du ikke besto fingerprøven, og så ble du tatt med ned på stasjonen hvor de tok blodprøve. Den var positiv, og det var bevist at du var rusa i trafikken. Hvilket er ulovlig, derfor får du bot. Jeg vet at politiet av og til er urimelige, men jeg ser ikke helt hva galt de har gjort her? De håndhever loven, de lager den ikke. Og forøvrig er det vel i grunn greit at det ikke er lov å kjøre når hjernen ikke er helt skjerpa?
Vis hele sitatet...
jeg ville sagt det er en helt ok ting å anta, ja...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt...Du tok medikamenter med rød trekant, var såpass åpenbart påvirka at du ikke besto fingerprøven, og så ble du tatt med ned på stasjonen hvor de tok blodprøve. Den var positiv, og det var bevist at du var rusa i trafikken. Hvilket er ulovlig, derfor får du bot. Jeg vet at politiet av og til er urimelige, men jeg ser ikke helt hva galt de har gjort her? De håndhever loven, de lager den ikke. Og forøvrig er det vel i grunn greit at det ikke er lov å kjøre når hjernen ikke er helt skjerpa?
Vis hele sitatet...
Vel, man kan jo spørre seg selv hvorfor de i de hele tatt benytter seg av en metode de åpenbart ikke stoler på.
Hva er vitsen med en spytteprøve som gir negativt utslag hvis de uansett tar med vedkommende på blodprøve?
Jeg skal ikke diskutere på at rusa folk ikke har noe i trafikken å gjøre, men det er totalt bortkastet å sløse både tid å penger på et system som ikke virker.
Angående promillen hans på 0.2, come on, det er den lovlige grensen på alkohol og tilsvarer ca en 0.33l pils.
Hadde det ikke vært for at det var rivotril ville det altså vært en lovlig kjøretur. Hvertfall om rusen er synkende ved ny måling etter 30 min etc.
Så hvordan du kan konkludere med at han du siterte var "åpenbart påvirka" skjønner jeg ikke.
Angående kommentaren at det er greit at man ikke har noe i trafikken å gjøre når "hjernen ikke er helt skjerpa", har jeg bare en ting å si: Da har ingen av oss noe i trafikken å gjøre til tider.
Har man noe man tenker på, snakker med andre i bilen, ellet leser skilt er man ikke helt skjerpa etter min definisjon.
Ikke noen vits å være helt nazi, men 0.2 omregnet til alkohol, da er man ikke rusa eller uegnet til å kjøre bil etter min mening.
Her er vi forskjellig. Enkelte tar taxi hjem av prinsipp hvis de tar en pils til maten selv om de kan kjøre lovlig hjem seinere, mens andre kjører selv for de ikke føler seg rusa.
Og ja, politet er veldig ofte urimelige hvis de har bestemt seg på forhånd.
Men for alt jeg vet kan vedkommende ha et rulleblad som gjør at de velger å gjøre en ekstra innsats.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt...Du tok medikamenter med rød trekant, var såpass åpenbart påvirka at du ikke besto fingerprøven, og så ble du tatt med ned på stasjonen hvor de tok blodprøve. Den var positiv, og det var bevist at du var rusa i trafikken. Hvilket er ulovlig, derfor får du bot. Jeg vet at politiet av og til er urimelige, men jeg ser ikke helt hva galt de har gjort her? De håndhever loven, de lager den ikke. Og forøvrig er det vel i grunn greit at det ikke er lov å kjøre når hjernen ikke er helt skjerpa?
Vis hele sitatet...
Fingertesten er en joke, og jeg var langt ifra påvirket. Jeg består ikke den jævla fingertesten uansett om jeg er påvirket eller ikke, og sånn er det med flere, og det kan være flere grunner til det. Hvis du er trøtt, skjeve hornhinner osv. Hadde også med meg en 100% streit kompis i bilen den dagen, og han ble også mistenkt ifølge fingeren til politimannen, så han ble med og måtte pisse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Fingertesten er en joke, og jeg var langt ifra påvirket. Jeg består ikke den jævla fingertesten uansett om jeg er påvirket eller ikke, og sånn er det med flere, og det kan være flere grunner til det.
Vis hele sitatet...
Men det er litt irrelevant, for du vart ikkje straffa med bakgrunn i den. Du vart straffa med bakgrunn i ei blodprøve. Ja, det er litt tilfeldig om du vert stoppa eller ikkje, men du kan ikkje klage på at det var urettferdig at du vart stoppa, og ikkje ein tilfeldig annan ruskøyrar.
Sitat av barebare Vis innlegg
Vel, man kan jo spørre seg selv hvorfor de i de hele tatt benytter seg av en metode de åpenbart ikke stoler på.
Vis hele sitatet...
Det kan være at metoden ikke er 100% sikker, men at den likevel er sikker nok til å kunne være en indikator. Det betyr at de kan velge å ta resultatet med i beregningen når de skal avgjøre hva som skal skje videre. Det er ikke slik at de slavisk må følge et slikt resultat hvis det bare er ment som en indikator (og kanskje den ikke er ment å fange opp så lave verdier som det var snakk om i ditt tilfelle).

Hva er vitsen med en spytteprøve som gir negativt utslag hvis de uansett tar med vedkommende på blodprøve?
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en av flere ulike faktorer som totalt sett sier noe om hva de skal gjøre videre?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Vil Ritalin vise på spyttprøver? Noen som vet?

Og vil det vise fks dagen etter også?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hvor lenge MDMA krystaller vises på testen? Så i tabellen som ble postet før i tråden, men der står det bare e og der er det vell de andre stoffene som sitter i lengre eller?