Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 638
Lurer på om det er mulig å fange verdien på nedtastet key uten å ha noen form for <input> elementer? Gitt at vi gjør det på "html" noe sånn:

Kode

$("html").keyup(function(){
// er det mulig å fange key-verdien her?
});
Da tenker jeg ikke kun på den ene verdien. Gitt at vi taster "hei" på tastaturet, jeg vil fange "hei" og lagre den i en variabel for å gjøre noe med den. Men det er vel ikke noe problem dersom man faktisk kan fange key-verdiene respektivt. Så kan man fange en key-verdi uten input element ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Fan denne på nettet:
<html>
<script language="JavaScript">
function keyHandler(e)
{
var pressedKey;
if (document.all) { e = window.event; }
if (document.layers) { pressedKey = e.which; }
if (document.all) { pressedKey = e.keyCode; }
pressedCharacter = String.fromCharCode(pressedKey);
alert(' Character = ' + pressedCharacter + ' [Decimal value = ' + pressedKey + ']');
}
document.onkeypress = keyHandler;
</script>
<body>Press any key.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.go4expert.com/forums/showthread.php?t=2733 For mer info og trick/tips til koden.

Tenkte du å lage ei nettside som "bare er der" som i bakgrunnen logger alt av hva du trykker?
Sist endret av Fleff; 2. august 2011 kl. 18:41.
Mange takk for link !!

hahaha det er min intensjon ja, lage en blank side og se hva folk trykker på ! neida haha. Jeg er bare en kontrollfreak
Du kan også bruke jQuery

Kode

jQuery( window ).keyup( function( e ) {
    var keycode = e.keyCode,
         char = String.fromCharCode( keycode );

    console.log( char );

    // Om du logger event-argumentet, her "e", får du se all event info ;)
    console.log( e );
} );
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om du bruker dette for text-input fra brukeren vil jeg påstå at du i de fleste tilfeller anriper en utfordring fra helt feil vinkel her. Dog er det selvfølgelig gøy å eksperimentere litt med alternative løsninger. Det er alltid interessant om du også utdyper litt om bruksområdet. Det finnes alltid en rekke løsninger, og du vil muligens få forslag til løsninger du ikke hadde tenkt på selv.
Fleff, mange takk for lenke.
marfo du imponerer igjen

z0p, jeg forstår tankegangen din, men dette er på ingen måter noe spesifikt løsning jeg er på jakt etter, begynte med scripting for ikke så lenge siden så jeg bare gjør meg tanker og eksperimenterer med ting for å forhåpentligvis bli like god som dere kanskje en dag Mange takk