Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2557
Går fra ei ADSL sirupslinje på 6/0.7 til 1000/1000 fiber om en måneds tid, så julaften kommer tidlig i år.

Har noe sykt med bilder og en god del diverse backuper som skal i skyen.

Er derfor på jakt etter anbefalinger. Har spekulert litt på jottacloud.
Viktige faktorer er:

God fart opp og ned (antar at det er optimistisk å tro at jeg skal makse linja?)

God plass

Ikke koste skjorta

Ikke et hubbabubba selskap som plutselig forsvinner

Noen tips?
Jotta er vel grei den? Servere i Norge, har eksistert i mange år og virker å være stabil. Lokal backup er uansett et must for sikkerhetsskyld.
Jeg ville også anbefalt jotta men, Jeg hadde en hdd som døde og tenkte ikkee noe mer over det siden den var på jotta, men etter noen månder var den ikke der mer og data var vekk. Jeg gikk tilbake til dropbox da.
Jotta kan funke om du skal bruke den til backup og ikke noe annet. Bare det å dele en fil, eller bla igjennom enkeltfiler kan bli for mye for stakkars Jotta. Har brukt det i bedriftssammenheng en stund og det er noe knot vær jævla gang jeg skal bruke det.
Kan gå god for Jotta jeg også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jotta krypterer ikke dataene dine. Kryptder dem før du laster opp
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg ville også anbefalt jotta men, Jeg hadde en hdd som døde og tenkte ikkee noe mer over det siden den var på jotta, men etter noen månder var den ikke der mer og data var vekk. Jeg gikk tilbake til dropbox da.
Vis hele sitatet...

Men Jotta må jo ha backup av data? Fant du hva som var årsaken? Det du sier virker jo å være en god grunn til å ikke bruke Jotta om det stemmer.
Sitat av TULIPS Vis innlegg
Jotta krypterer ikke dataene dine. Kryptder dem før du laster opp
Vis hele sitatet...
Det er ikke unikt for Jotta, men noe du må gjøre hos alle. Alle tilbyr en form for encryption at rest, men nøkkelen vil være tilgjengelig for andre. Det beskytter deg mot at noen stikker av med en disk.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Men Jotta må jo ha backup av data? Fant du hva som var årsaken? Det du sier virker jo å være en god grunn til å ikke bruke Jotta om det stemmer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanlig å ha backup av en slik tjeneste, men de sørger for durability ved å replikere filene på tvers av mange lokasjoner og disker.

Jotta har nok ikke mistet noen av de aktuelle filene (det er så usannsynlig at det blir helt absurd, Google "11 Nines"), det er nok mer sannsynlig at personen ikke hadde tatt backup i det hele tatt.
Jeg bruker selv jottacloud til ekstern backup av bildene mine (ca 900gb). De har "uendelig" med lagringsplass, til en overkommelig pris.
Hastighet kan jeg ikke si noe på, jeg har sirupslinje, og brukte ca en måned på å laste opp alle bildene...
Etter den kommentaren om tapte data hos Jotta så hadde jeg nok valgt å kjøre en dedikert server eller virtuell p server og hatt full kontroll. Hosting tjenester har som regel svært gode rutiner på backup. Hos noen kan du betale ekstra for prioritert rebuild om noe skjer.
Jeg tror ikke du skjønner hvor usannsynlig det er at Jotta har mistet data. Det bare skjer ikke. Og kjøper du deg dedikert server eller virtuell server må du nok belage deg på å ta backup selv, enten til en tjeneste de tilbyr (og tar ekstra betalt for) eller til noe du setter opp selv. Du må like fult sørge for at backupen blir gjort og at den stemmer.

Det er nok langt bedre og billigere for den gjennomsnittlige brukeren å bare benytte seg av en tjeneste som Jotta. Det er helt trygt, stabilt og ikke minst lagret i Norge. Ingen fremmed statsmakt vil kunne be om å få din data utlevert.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg tror ikke du skjønner hvor usannsynlig det er at Jotta har mistet data. Det bare skjer ikke. Og kjøper du deg dedikert server eller virtuell server må du nok belage deg på å ta backup selv, enten til en tjeneste de tilbyr (og tar ekstra betalt for) eller til noe du setter opp selv. Du må like fult sørge for at backupen blir gjort og at den stemmer.

Det er nok langt bedre og billigere for den gjennomsnittlige brukeren å bare benytte seg av en tjeneste som Jotta. Det er helt trygt, stabilt og ikke minst lagret i Norge. Ingen fremmed statsmakt vil kunne be om å få din data utlevert.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed at det var tapt. Det lå hos dem i 30 dager etter disken var død så ble det slettet. Men det var jo bare kundeservise som sa, du vet sikkert bedre.
Jeg nekter å tro at de har mistet data. Det ville være kroken på døren for dem, og helt utenkelig med underliggende teknologi. Det er mulig at du slettet dataen eller aldri lastet den opp.
Jotta mister ikke data, men de tilbyr kun sync/backup, de tilbyr ikke lagring i skyen hvis du ikke samtidig har de filene lokalt. Sletter du en mappe eller fil lokalt så blir den etterhvert sletta hos Jotta også.. Ikke atomfysikk akkurat.. Hvis du vil ha god tid til å laste ned backup så bare skrur du av klienten så maskina di ikke rapporterer til Jotta at filene kan/skal slettes hos de også..
Jeg tror et tryggere alternativ er Dropbox.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jotta mister ikke data, men de tilbyr kun sync/backup, de tilbyr ikke lagring i skyen hvis du ikke samtidig har de filene lokalt. Sletter du en mappe eller fil lokalt så blir den etterhvert sletta hos Jotta også.. Ikke atomfysikk akkurat.. Hvis du vil ha god tid til å laste ned backup så bare skrur du av klienten så maskina di ikke rapporterer til Jotta at filene kan/skal slettes hos de også..+
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, Du har 2 deler i jotta en som er sync/backup og en som er Arkiv, hvis man har filer på sync/backup delen og din hardisk tar kvelden vil disse filene forsvinne etter 30 dager men du kan overføre de til arkiv før den tid og da ligger de trygt.
Sitat av ronorio Vis innlegg
Jeg tror et tryggere alternativ er Dropbox.
Vis hele sitatet...
Ja dopbox er bra. Personlig foretrekker jeg ICloud. Koster 99,- PR mnd 2 TB

Prøvde med på Elkjøp Cloud, tror det drives på samme som Jotta, men syntes det virker tungvint i forhold til ICloud
Rull ut egen, da kan du dele det du ønsker med de du ønsker. Betal ekstra for backup hos hosten. Se evt på owncloud løsningen eller tilsvarende. Full kontroll over både data, tilgang og backup. Du kan dele, ha tilgang fra anywhere, på alle dine enheter, du kan gi andre tilgang til å laste opp data. Bilder og video fra mobilen lastes opp helt sømløst.
Sist endret av random67489; 14. november 2018 kl. 19:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dropbox, jotta også viare er ikkje backup i seg sjølv. Ein god backup skal ha kopier som ikkje er mulig å endre i ettertid, og som ikkje utan viare kan slettast. Dei krava oppfyller ikkje denslags skytenester heilt ut av boksen. Du må i så fall bruke dei i kombinasjon med eit backupsystem som sørger for det.

For backup haller eg mot at BackBlaze - enten i form av B2 eller backupløsninga er gode alternativ.