Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 966
Da har jeg startet søkingen av lærlingeplass innenfor Mediegrafiker. Så jeg tenkte det kunne vært greit med en Portefølje så folk ihvertfall kan få inntrykk av hvor langt jeg er kommet. Bestemte meg for å lage meg en ganske enkel Portefølje i Flash.

Trenger konstruktiv kritikk, vil helst vite om den ser amatørish ut eller om den er "brukbar".


http://vetle.berre.org/works/porte/


Må nevne at den ikke er 100% ferdig da jeg startet for ikke så mange dager siden. Har ikke satt en stop for hvor mange ganger man kan trykke på "neste" knappen. Om noen har et smart actionscript for det så fyr løs.

Koden jeg kjører for neste nå er :

Kode

on(release){
	gotoAndPlay(_currentframe + 10);
}
Sist endret av Berre; 1. februar 2008 kl. 11:24.
Veldig pent, likte farge valget. Men litt kjipt å måtte trykke for å bla til neste bilde, liker heller at de kommer flytende når man beveger musen mot kanten.

Sitter med Opera og oppløsningen osv er herlig+
Syns den så veldig pen ut, men den var litt liten på min skjerm(1680x1050px).
Savner mulighet til å se bilder i full størrelse.

Skulle til å nevne bugen, men den var du jo klar over.

Lykke til med jobbsøket forresten!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå er ikke jeg spesielt fan av flash. Spesielt å bruke flash der man fitn kunne brukt xhtml/AJAX.

Jeg synes det hele ble veldig sammentrykt.
Fargevalget var veldig kjedelig og enkelt. Jeg ville sterk vurdert flere nyanser.
Siden bærer preg av å være lite gjennomtenkt når det gjelder fonter, størrelser, marginer m.m.
Hvorfor blir man møtt av en tom, hvit rute når man entrer siden?

Når man ser andre porteføljer i flash, og vet hva man kan utvikle i flash vil jeg påstå at du må legge endel mer arbeid i dette før du bør si deg fornøyd.
Jeg synes denne porteføljen din var på bedre veier.

Men for all del, arbeider du litt bedre med flash-porteføljen din, kan den bli flott.
Stå på!
Sist endret av zorro; 1. februar 2008 kl. 12:55.
forslag til AS:
"neste"-knappen og "forrige"-knappen må være MovieClip og ha et instance name. som neste_mc og forrige_mc
Bildene må også ligge i et MovieClip, og ha et instance mane som bar_mc. Du må også vite maks og minimum X possisjon.
Legg denne koden i en egen layer: (Husk at root timelinen bør være kun 1 Keyframe.)

Kode

neste_mc.onRelease = function(){
if(bar_mc._x < "max Y"){
bar_mc._x +=10;
}
};

forrige_mc.onRelease = function(){
if(bar_mc._x >"minimum X"){
bar_mc._x -= 10;
}
};
Tusen takk for mange gode kommentarer.

Det stemmer at den er veldig lite gjennomtenkt og at jeg ikke har brukt så mye tid på den, ENDA. Jeg er i en periode hvor kreativiteten er på ca 0. Det er nettopp derfor jeg la den ut for å se hva dere sier, fordi det finnes så utrolig mange dyktige folk her på freakforum.

Vet ikke helt hvor bra det er, men jeg jobber på den måten at jeg hiver sammen noe når jeg kjeder meg. For så å småpirke litt å se om det er noe å fortsette videre med. Komposisjon og farger er noe jeg bruker å finpusse på etterhvert som jeg synes at ideen min er godt nok utviklet.

Greit nok at de fleste bruker flash med mange utrolige funksjoner som får en uviten til å si "WOW!". Jeg er faktisk ganske imot å bruke alle disse knasje funksjonene. Men som nevnt i en post her så er det penere at "neste" knappen gjør at bildene flyter bortover ved mouseover.

Oppløsningen vet jeg ikke helt om jeg kommer til å sette opp noe spesielt. Sitter selv på en 13,4" MacBook, så har jeg fortiden ingen ekstern skjerm. Men ikke helt uaktuelt å lage en høyoppløsningsversjon i tillegg.

Bilder i full størrelse vet jeg ikke helt om jeg kommer til å legge direkte i siden. Det vil i allefall bli lenket til full størrelses bilder. Dette grunnet loadingtiden. Vil at siden skal være mulig å laste inn for de som måtte ha lyst, uansett internetthastighet.

Ser på siden som 1/10 ferdig, å de svarene jeg har fått her kommer til å utgjøre minst 1/10 til av siden før jeg så begynner å finpusse for meg selv en senkveld.

Takk for AS tips marfo. Skal se på det når jeg setter med ned med siden igjen, slenger på en melding om jeg ikke får det til. Er ingen proff på AS enda.

Takk igjen for god kritikk og litt ros



EDIT: Aner ikke hvorfor man møter en tom hvit frame når man åpner siden. Det skal gjøre om på snarest
Sist endret av Berre; 1. februar 2008 kl. 14:03.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Effekter i flash trenger ikke nødvendigvis riste jordkloden, og starte et helvete på jord fordi om brukeren tar mouseover på en knapp. Men små detaljer, som brukeren ikke nødvendigvis legger spesielt merke til, kan gjøre at man får mer flyt i designet og brukeropplevelsen.
Om man ikke bruker noen av fordelene med flash kan man vel strengt tatt bruke AJAX.
Sitat av z0p
Effekter i flash trenger ikke nødvendigvis riste jordkloden, og starte et helvete på jord fordi om brukeren tar mouseover på en knapp. Men små detaljer, som brukeren ikke nødvendigvis legger spesielt merke til, kan gjøre at man får mer flyt i designet og brukeropplevelsen.
Om man ikke bruker noen av fordelene med flash kan man vel strengt tatt bruke AJAX.
Vis hele sitatet...
Små effekter i flash vil komme etterhvert til meg også, det er en del av finpussingen min.
AJAX? Ser ikke poenget i å lære meg noe helt nytt når jeg har litt kompetanse innenfor flash og jeg synes at flash fungerer til min bruk. Liker veldig godt å jobbe i flash, man har på en måte kun en fil å forhold seg til.

Men takk for at du er kritisk z0p, krysset fingrene på at noen skulle være ekstra kritisk, slik lærer jeg best
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Likte ikke det svære skjærende hvitet feltet før første bilde, med en gang man loader siden, og de hvite områdene rundt bla-knappene. Bortsett fra det synes jeg det var bra.
Sitat av robhol
Likte ikke det svære skjærende hvitet feltet før første bilde, med en gang man loader siden, og de hvite områdene rundt bla-knappene. Bortsett fra det synes jeg det var bra.
Vis hele sitatet...
Det skjærende hvite feltet før første bilde skal fjernes, som nevnt ovenfor. ska prøve å lage litt mer grafikk på bla-knappene ogsåå :P
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Og gå over koden din litt nøyere.
Bla-funkjsonen funker ikke helt som den skal. Loop den istedet for å ende den etter siste bilde.