Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5934
Har noen erfaring med dette? Hvordan er muligheter? Mister man retten da? Jeg trives mer i sosiale og mestringevne a Klare meg selv.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
kanskje best å snakke med nav om dette? de vet jo litt mer og kan sjekke opp ting.
Jeg vil , men hvis noen erfaring med dette , jeg vil snakke om dette. For meg er uforetrygden er fangenskap ikke okonomisk frihet. Jeg vil holde meg unna nav.
Sitat av Speed25111 Vis innlegg
Jeg vil , men hvis noen erfaring med dette , jeg vil snakke om dette. For meg er uforetrygden er fangenskap ikke okonomisk frihet. Jeg vil holde meg unna nav.
Vis hele sitatet...
Ja altså, hvis du kan det så gjør du jo det? Uføretrygd er jo tross alt for mennesker uten andre valg, enten det er av psykiske eller fysiske grunner. Hvem i alle dager har fortalt deg at det er økonomisk frihet? Det er jo siste utvei, når man ikke kan ta hånd om seg selv i Norge, har vi heldigvis ennå en stat som er villig. Om det er nok, om det er verdig osv. Er en annen diskusjon, men det skal jo funke som et sikkerhetsnett, der man ikke havner på gata om man skulle bli veldig syk.

Og for å svare på det du spør om: viser du evne til å tjene penger selv til livets opphold har du ingen rett på uføretrygd, selvfølgelig. Hvor grensene er rent økonomisk får du nesten høre med nav om.
Sist endret av Door145; 9. august 2020 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for forklaring.
Sitat av Speed25111 Vis innlegg
Jeg vil , men hvis noen erfaring med dette , jeg vil snakke om dette. For meg er uforetrygden er fangenskap ikke okonomisk frihet. Jeg vil holde meg unna nav.
Vis hele sitatet...
Ja uføretrygd er nærmest som å bli dømt til fattigdom, de som har laveste satser er vel faktisk under EU's fattigdomsgrense mener jeg å huske. Så om du føler at tiden er moden for å gå tilbake i jobb så har du alt å vinne på det. Både et virkelig økonomisk løft og ikke minst alt det andre positive som kommer fra å stå i jobb. Det å ha en meningsfull hverdag, kolleger, sosialt samvær, mestringsfølelse, det å bidra med noe nyttig.

For økonomiens del vil det for svært mange uføre være kjempegevinst å klare å jobbe, enten deltid eller fulltid om det er mulig. Mange uføre kommer ut med bare noe over 220 ish i året før skatt. Nærmest uansett hvilken jobb du får så kan du regne med at du skuffer inn 400 ish i året på full stilling. Så selv om en ser kun på økonomien så vil det være verdifullt for deg å gå tilbake i jobb. Så kan du jo se over tid hvor stor stillingsprosent som passer deg, hvor mye du kan jobbe uten at du blir sykere eller får større plager. Er du heldig kan du kanskje jobbe full stilling?

Det er vel blitt slik nå at det skal være enklere å komme tilbake til jobb for uføre, at du kan jobbe så mye du vil uten at du mister status som ufør. Du må melde inn hva du tjener og får redusert uføretrygden de måneder der du har annen inntekt. Men om det viser seg om et halvt år at det ble for mye, at du ikke hadde helse til å gå tilbake fulltid i jobb så vil du fortsatt får uføretrygd. Du trenger ikke søke på nytt.

https://www.nav.no/no/person/pensjon...%C3%A5%20jobbe.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 01:26.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja uføretrygd er nærmest som å bli dømt til fattigdom, de som har laveste satser er vel faktisk under EU's fattigdomsgrense mener jeg å huske.
Vis hele sitatet...
er selv 100% ufør og ja, vi lever under den relative fattigdomsgrensen til EU. NAV var frekk som faen også og gjorde slik at uføretrygden hos mange er akkurat over grensen til å få bostøtte, og dermed har jeg mistet 2000 i mnd å leve på i tillegg.
Derfor vurderer jeg a bytte til fast jobb. Hvis jeg hadde klart det hadde jeg blitt lykkelig. Jeg fortjener bedre liv tenker jeg.

+Folk ser annledes paa deg nar du har en fast jobb , det var en feil i livet.
Sist endret av Speed25111; 10. august 2020 kl. 03:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Speed25111 Vis innlegg
Derfor vurderer jeg a bytte til fast jobb. Hvis jeg hadde klart det hadde jeg blitt lykkelig. Jeg fortjener bedre liv tenker jeg.

+Folk ser annledes paa deg nar du har en fast jobb , det var en feil i livet.
Vis hele sitatet...
Vet du hva jeg blir faktisk litt irritert når jeg leser dette. Du skriver som om du frivillig har valgt å få uføre, og nå er du ikke fornøyd med utbetalingene og hvordan samfunnet behandler deg, så derfor vil du ha jobb istedenfor.

Jeg sier bare gå for jobb, du har tydeligvis ikke et reelt stort nok problem psykisk eller fysisk til å faktisk stå på uføre resten av livet. For de som må det har ingen valg, de velger ikke selv å stå på uføre og leve fattig resten av livet. Det er for de som er syk og ikke klarer å få jobb.

Du skriver det var en feil i livet, tror du de som blir alvorlig syk bare kan tenke oi der var en feil i livet å bli syk, nå går jeg tilbake til jobb? Nei, og du misbruker systemet når du har fått uføre for noe som ikke er reelt tydeligvis. For viss du hadde vært syk nok til å ha uføre så kunne du ikke bare ombestemt deg og bli frisk igjen når du ikke er fornøyd med utbetalingene du får fra nav.
Sist endret av Mia123; 10. august 2020 kl. 06:26.
Uførettygd skal være en erstatning for tapt mulighet til inntekts ervervelse , altså en erstatning fordi du/jeg ikke kan få en vanlig job som gir lønn til å leve av. Ung ufør har vanligvis høyere satser enn ufør. For de fleste er det et fri beløp en kan tjene av siden av trygden.
For å finne tallene må en logge seg inn hos NAV.
Dersom du er så heldig å bli frisk og sprek, og får deg en god jobb, ja, da kan du jobbe i vei, lønn og trygd blir regnet ut mot hverandre, men du sitter igjen med veldig lite av det du måtte tjene. Job er ikke bare penger, så noen vil være happy med å få lite igjen i penger..
Klem fra Betty
Ikke glem at du har lov tjene opp til en viss sum før det blir trekk fra trygda. Eventuelt jobbe utenom trygda, så trekkes det du tjener for mye fra trygda.

Er selv 100% ufør. Har en jobb fra mai til september som gir meg ca 5k ekstra uten at det trekkes fra trygda pr mnd.

For meg som er ufør betyr den ekstra jobben en hel del. Ser folk. Føler man er verdt noe, da andre er avhengig av en pga jobben man utfører.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 10. august 2020 kl. 11:58.
Sitat av kokain_kanin Vis innlegg
er selv 100% ufør og ja, vi lever under den relative fattigdomsgrensen til EU. NAV var frekk som faen også og gjorde slik at uføretrygden hos mange er akkurat over grensen til å få bostøtte, og dermed har jeg mistet 2000 i mnd å leve på i tillegg.
Vis hele sitatet...

Vel det var ikke NAV som sørget for det - de måtte bare gjøre slik de fikk beskjed om. Nei dette var høyre-politikk på godt gammelt vis, og de hadde full støtte fra FRP for dette. Endringene på dette var noe av det første regjeringen gjorde etter valget. Også fucka de med AAP og gjorde mange til sosialhjelps mottakere, folk som ikke selv kunne noe for at de ikke var ferdig utredet. Akkurat den skylden for sendrektigheten lå på NAV.


Sitat av Mia123 Vis innlegg
Vet du hva jeg blir faktisk litt irritert når jeg leser dette. Du skriver som om du frivillig har valgt å få uføre, og nå er du ikke fornøyd med utbetalingene og hvordan samfunnet behandler deg, så derfor vil du ha jobb istedenfor.

Jeg sier bare gå for jobb, du har tydeligvis ikke et reelt stort nok problem psykisk eller fysisk til å faktisk stå på uføre resten av livet. For de som må det har ingen valg, de velger ikke selv å stå på uføre og leve fattig resten av livet. Det er for de som er syk og ikke klarer å få jobb.

Du skriver det var en feil i livet, tror du de som blir alvorlig syk bare kan tenke oi der var en feil i livet å bli syk, nå går jeg tilbake til jobb? Nei, og du misbruker systemet når du har fått uføre for noe som ikke er reelt tydeligvis. For viss du hadde vært syk nok til å ha uføre så kunne du ikke bare ombestemt deg og bli frisk igjen når du ikke er fornøyd med utbetalingene du får fra nav.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje ikke det er helt slik for ts, men det må jo han svare på. Men jeg vet jo litt hvor skoen trykker, jeg som har den på......Å bli ufør er et helvete. Vedtaksbrevet sendte meg lukt inn i en ny depresjon. De var en rimelig detaljert gjennomgang av alt som var feil hos meg og alt som var gått galt i mitt liv. Det brevet burde en nesten fått utlevert på døgnbehandling. Seriøst. En kan jo bli akutt utilregnelig av slik lektyre. For det knuser jo alt håp, og legger drømmer i ruiner.

Når det var fordøyd og realiteten om at jeg mest sannsynlig ikke kommer tilbake i jobb sank inn så fikk jeg ennå en nedtur. Denne gang på grunn av mine nye økonomiske situasjon. Mange uføre opplevde feks bortfall av bostøtte og reell nedgang i inntekt. Og det kan bli tungt når vissheten om at det blir vanskelig eller umulig å gjøre noe for å tjene mer. Sykdommen som førte til ufør hindrer jo mange uføre i å kunne jobbe, selv helg, kveld eller deltid. Det går rundt - men det er heller ikke mer enn det.

For å klargjøre, ufør var og er en nødvendighet. Og jeg er veldig glad for det alternativet finnes, ja faktisk takknemlig. Men når vi først har ordningen så burde det kanskje være mulig å øke satsene noe slik at også uføre kan leve et anstendig liv? Ifølge EU er ikke det mulig på dagens satser.

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ikke glem at du har lov tjene opp til en viss sum før det blir trekk fra trygda. Eventuelt jobbe utenom trygda, så trekkes det du tjener for mye fra trygda.

Er selv 100% ufør. Har en jobb fra mai til september som gir meg ca 5k ekstra uten at det trekkes fra trygda pr mnd.

For meg som er ufør betyr den ekstra jobben en hel del. Ser folk. Føler man er verdt noe, da andre er avhengig av en pga jobben man utfører.
Vis hele sitatet...
Ja er 0.4 G en kan tjene uten trekk. 1G var vel ca 99 k. Tallet skulle vært justert 1 mai, men pga corona er det utsatt.

Sitat av Door145 Vis innlegg
Ja altså, hvis du kan det så gjør du jo det? Uføretrygd er jo tross alt for mennesker uten andre valg, enten det er av psykiske eller fysiske grunner. Hvem i alle dager har fortalt deg at det er økonomisk frihet? Det er jo siste utvei, når man ikke kan ta hånd om seg selv i Norge, har vi heldigvis ennå en stat som er villig. Om det er nok, om det er verdig osv. Er en annen diskusjon, men det skal jo funke som et sikkerhetsnett, der man ikke havner på gata om man skulle bli veldig syk.

Og for å svare på det du spør om: viser du evne til å tjene penger selv til livets opphold har du ingen rett på uføretrygd, selvfølgelig. Hvor grensene er rent økonomisk får du nesten høre med nav om.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. En mister ikke uføretrygd selv om en kan jobbe noe. Akkurat der er systemet endret til det bedre. I praksis betyr det at uføre kan forsøke seg i jobb uten å risikere å måtte starte en ny prosess med å søke om uføretrygd opp at.

Problemet slik jeg ser det er at for mange som mottar uføretrygd så er det så store medisinske utfordringer at det ikke er en reell mulighet å klare å jobbe for å bedre økonomien. Folk som blir uføre blir da å leve et helt liv i fattigdom. Akkurat såpass at det går rundt etter mange forsakelser. Også når de blir alderpensjonister så blir de jaggu minstepensjonister igjen fordi uføretrygden var lav. De fleste kan se tilbake på noe år med svært dårlig råd, feks som student, etter kjøp av egen bolig, småbarnsperioden, etc. Men for de aller aller fleste så er dårlig råd noe som skjer en svært kort periode i livet. For uføre, så skal det bli trangt resten av livet.

Hele sommeren har jeg hørt folk i lønnet arbeid klage over manglende mulighet til utenlandsferie. Og mange har nå "tatt til takke" med norges ferie. Med hotelldøgn til et par tusen kroner. Feriesituasjonen har virkelig gått innpå folk. Hva skal man si, for mange uføre så blir det ALDRI noen ferietur fordi pengene ikke strekker til. Ja jeg vet at satsene varierer, at noen har litt mer og andre kanskje er så heldige å eie egen bolig eller bor svært rimelig. Men det er ikke majoriteten av uføre. De lever så knapt gjennom året og likevel er det ikke penger nok til å spare til ferie.

Forsøk å se dette som et hjertesukk. Jeg ER glad vi har et sikkerhetsnett. Jeg er takknemlig for at jeg har tak over hodet og mat på bordet. For ting kunne vært værre. Men jeg skulle nok ønsket at det hadde vært gitt et lite løft for de som har minst slik at deltakelse i det normale liv er enklere. Bare ordinære ting som kino eller konserter er ting mange uføre ikke kan ta seg råd til. Det er tungt å måtte si nei til slikt, det er tungt å stadig kjenne på at dette skulle jeg gjerne tatt del i - men pga økonomi så skjer det ikke. Og det er ingen dato på når økonomien blir bedre. Slik det ser ut vil det blir slik i all tid fremover. Hva om jeg lever til jeg blir 80 eller 90? Det kjennes veldig lenge å skulle leve under fattigdomsgrensen resten av livet. Utgiftene får jeg ikke gjort særlig med, og inntektene - vel per idag er det ikke mulig å gjøre noe med de heller. Og jeg er ikke alene. Jeg vet om folk som er uføre som har ennå mindre. Som har ennå større utgifter til behandling og medisiner.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det var ikke NAV som sørget for det - de måtte bare gjøre slik de fikk beskjed om. Nei dette var høyre-politikk på godt gammelt vis, og de hadde full støtte fra FRP for dette. Endringene på dette var noe av det første regjeringen gjorde etter valget. Også fucka de med AAP og gjorde mange til sosialhjelps mottakere, folk som ikke selv kunne noe for at de ikke var ferdig utredet. Akkurat den skylden for sendrektigheten lå på NAV.
Vis hele sitatet...
takk for forklaring, uansett så er det vel alltids bare å skylde på staten for de står jo bak og støtter alt som blir gjort.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det kjennes veldig lenge å skulle leve under fattigdomsgrensen resten av livet. Utgiftene får jeg ikke gjort særlig med, og inntektene - vel per idag er det ikke mulig å gjøre noe med de heller. Og jeg er ikke alene. Jeg vet om folk som er uføre som har ennå mindre. Som har ennå større utgifter til behandling og medisiner.
Vis hele sitatet...
kjenner på den følelsen selv, blir nesten å grine når jeg tenker på å skulle bli minstepensjonist. håper faktisk nesten at jeg dauer før den dag, for jeg har såvidt råd til å leve nå, jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal leve på mindre. må vel ty til å spise hovedsaklig ris og ikke ha et eneste abonnement, dvs. ingen TV, internett, mobil, osv..
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Her tar du feil. En mister ikke uføretrygd selv om en kan jobbe noe. Akkurat der er systemet endret til det bedre. I praksis betyr det at uføre kan forsøke seg i jobb uten å risikere å måtte starte en ny prosess med å søke om uføretrygd opp at.
.
Vis hele sitatet...
Som du ser er jeg lite spesifikk i språket. Jeg skriver ikke «jobbe noe», jeg skriver at om man evner å tjene til «livets opphold». I det legger jeg at man er fullt økonomisk selvstendig. Jeg skriver også at jeg er usikker på de spesifikke grensene før utbetalingene i det hele tatt blir berørt, noe du gjorde klart. Slik TS legger frem dette virker det for meg som et menneske som ikke må være ufør, og om man ikke må være ufør har man ikke en dritt der å gjøre. Det skal ikke være et valg.

Om jeg tar feil, og man kan dra inn 4-600k selv i året og samtidig få betalt uføretrygd så skjønner jeg ikke en dritt
Jeg tror at på generelt grunnlag så bør man være yderst forsiktig med å vurdere hvorvidt et uførevedtak er korrekt eller ikke. For folk som ser ting utenfra kjenner ikke detaljene, det er mange plager som ikke vises utenpå, alt fra gåen rygg og nakke til psykiske plager. NAV har vurdert hvert enkelt tilfelle, de har årevis med dokumentasjon fra leger, spesialister og journaler de undersøker når noen søker om ufør. Prosessen er jo også slik at det er arbeidsutprøving, og det er en lang prosess å bli ufør. Alt er liksom forsøkt og utprøvd. Alt fra fleksibel arbeidstid, tilrettelegging på arbeidsplass etc. Så rent generelt tenker jeg at en som er ufør, har en vektig grunn til å motta uføretrygd. Personen ble ikke ufør "fordi de ikke orket å jobbe" liksom.

Hva som er årsaken til at ts nå vurderer lønnet arbeid vet jeg ikke noe om, jeg kan spekulere men det blir jo bare det. Ren spekulasjon.

En viktig del av å være i jobb er den sosiale biten, det å være til nytte og få bidra med noe. Det blir for mange et enormt savn når dommen er felt og en ramler ut av arbeidslivet. Det alene kan gjøre at folk går på akkord med egen helse i et desperat forsøk på å komme tilbake i full jobb. Eller det kan være at økonomien blir så trang at ts føler økonomien ødelegger livskvaliteten. For det sliter å alltid måtte takke nei, selv til enkle ting som å bli med på utepils en solskinnsdag eller dra på fjellet å stå på ski. Enkle ting som en nærmest tar for gitt når en er frisk og i lønnet arbeid. Slike ting blir en økonomisk utskeielse så hinsides at det blir utenkelig for mange som er uføre. Og det er helt sikkert mange andre grunnet til å ønske å gå tilbake i jobb. Og om folk har helse til det, eller er heldig å finner en arbeidsgiver som kan være fleksibel på timer og tidspunkt så vil jeg absolutt si gi det et forsøk. For det kan forbedre livet på svært mange positive måter. MEn ta ting forsiktig. Forsøk deg frem gradvis, start gjerne med få timer per måned og se hvordan kropp og sinn reagerer på det. Så kan du gradvis øke til du merker det blir for mye og ligger rett under det.

Som sagt kan man jobbe som ufør, men inntekten rapporteres og inntekt over 0.4G medfører trekk i uføretrygden. Slik at om en som er ufør tar ett år forsøker seg i jobb og tjener 4-600 000 i lønn, da blir det nok ikke noe uføretrygd på toppen. Jeg har ikke sjekket hvor skjæringspunktet ligger, men en eller annen plass på inntektstigen så vil inntekt fra lønnet arbeid bli så høy at uføretrygden nulles. Kommer du opp i lønnet inntekt på mange hundretusen så blir nok det eneste inntekt det året - da blir utbetalingen fra NAV null kroner det året.

Det står sikkert på sidene til NAV om noen ønsker å sjekke.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 20:39.
just dont do it! bedre på nav
Sitat av Oluf77 Vis innlegg
just dont do it! bedre på nav
Vis hele sitatet...
Så du ønsker å være fattig?
Vet ikke om det står ailt for lange innlegg til å lese kan jobbe for ca 50000kr i året vess man har vært ufør over 2år men jobber du får 51000liksom bli d krise å må betale tilbake alt,me hva faan kan du velge å gå tilbake til jobb da er du ikke syk?bare utnytter systeme så det skal bli vanskelig for oss som trenger der!fucked up!