Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 19898
Lurer igrunn bare på om det holder å knekke en depot tabelett på midten, eller om den må knuses helt om man vil ha alt virkestoffet på en gang, og ikke at den skal fungere som en depot tab? Lurer også på en annen sak, jeg går på Tramagetic 150 mg depot tab. Disse varer i 24 h. Det betyr da med andre ord at den slipper ut totalt 150 mg på 24 timer, med andre ord 6,25 mg i timen?
Du bør knuse tabletten ganske bra for at du skal få "alt" på en gang.

Jeg regner med det er Tramagetic OD du har. Den slepper ut 150mg "hele" tiden.

Disse kan du også vaske av det hvite belegget, hold den under vann litt, gni den i hånden og tørk av. Så knuser du den.
Slik slepper du den jævlige smaken.
Sist endret av Tothep; 23. november 2010 kl. 01:03.
Sitat av Tothep Vis innlegg
Du bør knuse tabletten ganske bra for at du skal få "alt" på en gang.

Jeg regner med det er Tramagetic OD du har. Den slepper ut 150mg "hele" tiden.

Disse kan du også vaske av det hvite belegget, hold den under vann litt, gni den i hånden og tørk av. Så knuser du den. Så slepper du den jævlige smaken.
Vis hele sitatet...
Ja var forsåvidt Tramagetic OD jeg tenkte på, men i dette tilfellet er det ikke Tramagetic OD, men en helt tilsvarende svensk tramadol depot tab på 150 mg. Det du skrev kunne misforstås litt, du mente at den slipper ut totalt 150 mg på 24 timer.. Ikke 150 mg pr time? Vil det holde å knekke den i 4 biter? Jeg blir fort litt kvalm av akuratt tramadol, så hadde värt kjiipt å tatt 4-5 stykker uten å få knekkt dem skikkelig. Da hadde jeg jo hatt en kvalme som hadde vart i 24 timer istede for 4 timer.
Tabletten inneholder 150 mg Tramadolhydroklorid. Knuser du den så får du 150 mg med en gang, hvis ikke deles dette utover.

Deler du den i 4 anser jeg det ikke som knusing, og det vil ta lengre tid før du får virkning.
Depot Tramadol må knuses ganske bra for at du skal få hele virkningen med en gang. Helst til pulver.
Sitat av Tothep Vis innlegg
Tabletten inneholder 150 mg Tramadolhydroklorid. Knuser du den så får du 150 mg med en gang, hvis ikke deles dette utover.

Deler du den i 4 anser jeg det ikke som knusing, og det vil ta lengre tid før du får virkning.
Depot Tramadol må knuses ganske bra for at du skal få hele virkningen med en gang. Helst til pulver.
Vis hele sitatet...
Okei. Tramagetic OD som man får på apoteket i Norge er jo "ibux glatte" virker som de er beklagt med en hinne av ett eller annet slag. Tramadol depot tab som jeg får her i Sverige har ikke denne hinnen, de er "matte" som en vanlig paracet. Ser ut som disse på bildet men en annen tekst på pilla:

http://www.google.com/imgres?imgurl=...1t:429,r:7,s:0

Når jeg knekker disse så smuldrer de litt på en måte.. Kansje de funker bedre en vanlig Tramagetic OD når man knekker dem?
▼ ... flere år senere ... ▼
Står selv på 600mg! tramagetic od pr døgn, pga ekstreme smerter. Har faktisk prøvd å knuse dosen i desperasjon for å se om det ble en sterkere virkning, Resultatet var noe høyere effekt, men først og fremst forstyrret det pulsen kraftig! hadde hvilepuls på 120 etter ca 30 min! Ikke noe å tulle med dette!
Sitat av trondbols Vis innlegg
Står selv på 600mg! tramagetic od pr døgn, pga ekstreme smerter. Har faktisk prøvd å knuse dosen i desperasjon for å se om det ble en sterkere virkning, Resultatet var noe høyere effekt, men først og fremst forstyrret det pulsen kraftig! hadde hvilepuls på 120 etter ca 30 min! Ikke noe å tulle med dette!
Vis hele sitatet...
Maks døgndose på tramadol skal ikke overstige 400mg i følge felleskatalogen. Etter min mening, så burde du ha fått noe sterkere (dolcontin, temgesic, osv) eller redusert dosen på tramadol til 400mg per døgn og lagt til kodein/paralgin forte. Kodein og tramadol i kombinasjon gir en veldig god smertelindrene effekt. Har selv prøvd denne kombinasjonen. Dessuten reduserer kodein og andre "vanlige" opiater/opioider de ubehaglige bivirkningene som man kan få av tramadol, som f.eks insomnia.

Tramadol er også noe man ikke bør bruke over lengre tid, siden dette preperatet frigjør serotonin, noe som over tid kan føre til alvorlige depresjoner. Og dessuten får man enorm toleranse i løpet av kort tid i forhold til andre opiater/opioider.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Maks døgndose på tramadol skal ikke overstige 400mg i følge felleskatalogen. Etter min mening, så burde du ha fått noe sterkere (dolcontin, temgesic, osv) eller redusert dosen på tramadol til 400mg per døgn og lagt til kodein/paralgin forte. Kodein og tramadol i kombinasjon gir en veldig god smertelindrene effekt. Har selv prøvd denne kombinasjonen. Dessuten reduserer kodein og andre "vanlige" opiater/opioider de ubehaglige bivirkningene som man kan få av tramadol, som f.eks insomnia.

Tramadol er også noe man ikke bør bruke over lengre tid, siden dette preperatet frigjør serotonin, noe som over tid kan føre til alvorlige depresjoner. Og dessuten får man enorm toleranse i løpet av kort tid i forhold til andre opiater/opioider.
Vis hele sitatet...
Tramadol kan godt brukes over lengre tid, dette er ikke problemet. og grunnen til at tramadol er benyttet kan være smertenes art.

Til Trondbois: Jeg vil anbefale deg å spørre fastlegen din om du kan få prøve Tapentadol (et steg opp fra tramadol i samme "type") eller evt Targinq (oksycodone og Naloxone, gir ikke like mye obstipasjon som vanlig Oksycodone)
Sist endret av Rokkh; 1. februar 2014 kl. 16:33.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Muradi Vis innlegg
. . . . . . per døgn og lagt til kodein/paralgin forte. Kodein og tramadol i kombinasjon gir en veldig god smertelindrene effekt. Har selv prøvd denne kombinasjonen.
Vis hele sitatet...
Et spørsmål, Muradi, du som har så mye greie på ting. Klart andre kan svare! :-)
Kan man kombinere tramadol og paralgin forte ?

For noen år på en smerteklinikk sa en lege til meg da jeg brukte paralgin forte og fikk tramadol av smertelegen, at jeg måtte ikke blande det ene med det andre for da ville ikke det ene virke!

Nåt jeg googlet tramadol kom jeg over et forum og der hadde en skrivi at man måtte ikke blande tramadol og paracet for da virket tramadol dårligere? Jeg hvet og at man ikke skal stole på en random fyr i et forum på nettet, men jeg har hørt dette før.

En lege skriver ut dette til en jeg kjenner som kombinasjon.

Jeg er veldig interessert i å finne ut hva som stemmer, noen som hvet det riktige?
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Et spørsmål, Muradi, du som har så mye greie på ting. Klart andre kan svare! :-)
Kan man kombinere tramadol og paralgin forte ?

For noen år på en smerteklinikk sa en lege til meg da jeg brukte paralgin forte og fikk tramadol av smertelegen, at jeg måtte ikke blande det ene med det andre for da ville ikke det ene virke!

Nåt jeg googlet tramadol kom jeg over et forum og der hadde en skrivi at man måtte ikke blande tramadol og paracet for da virket tramadol dårligere? Jeg hvet og at man ikke skal stole på en random fyr i et forum på nettet, men jeg har hørt dette før.

En lege skriver ut dette til en jeg kjenner som kombinasjon.

Jeg er veldig interessert i å finne ut hva som stemmer, noen som hvet det riktige?
Vis hele sitatet...
Dette skjer fordi både tramadol å Paralgin forte metaboliseres av samme enzym i lever å er prodrugs. Derfor reduserer de effekten av hverandre. så 2+2 blir ikke 4, men heller 3. men hvis det funker for noen er det ikke noe i veien annet en at du kan bli "sløvere", i allefal ikke såvidt jeg vet.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg fikk bedre effekt. Paracetamolen er allerede absobert før tramadolen i det hele tatt har kommet ut av kabselen. Men det var mange ganger det var rene 25mg kodeinfosfat tabletter også. Og farmakologisk, så har både tramadol og den aktive metabolitten veldig liten affinitet på mu-reseptoren (1/6000 og 1/200 i forhold til morfin), samtidig har den en he masse andre mekanismer som forsterker opiat effekten betraktelig når den får tilført f.eks kodein (som delvis metabolisert til morfin som har mangfolde støree affinitet til opioid reseptorene), som blokkering av NMDA og blokkering av muskarine receptorer. Tramadol og den aktive metabolitten har begge sentralstimluerende effekter, som frigjøring av serotinin og hemming av reopptaket av norandrenalin, som kan gjøre det mer behagelig for mange pasienter, og samtidig har en viss smertelindrene effekt i seg selv.
Sist endret av Mexxy; 18. mars 2014 kl. 13:37.
vet ikke hvordan dette påvirker depottabletten, men du får kjøpt både pille delere og knusere på apoteket!
Sitat av Tothep Vis innlegg
Tabletten inneholder 150 mg Tramadolhydroklorid. Knuser du den så får du 150 mg med en gang, hvis ikke deles dette utover.
Vis hele sitatet...
Jeg har nå hørt at da får du alt, altså hele dagsdosen på en gang og at dette er farlig og kan bli overdose?
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Jeg har nå hørt at da får du alt, altså hele dagsdosen på en gang og at dette er farlig og kan bli overdose?
Vis hele sitatet...
150mg tramadol er 50mg over maksimal 1 gangsdose på 100mg.

Min erfaring er at rekreasjonelle brukere av Tramadol oppgir 100-400mg som en "vanlig" bruksdose.

Tramadol og kramper er et en reel ting, men risikoen øker ikke ekstremt mye over 400mg, å man burde heller være forsiktig hvis man bruker andre krampefremkallende legemiddler
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Nåt jeg googlet tramadol kom jeg over et forum og der hadde en skrivi at man måtte ikke blande tramadol og paracet for da virket tramadol dårligere? Jeg hvet og at man ikke skal stole på en random fyr i et forum på nettet, men jeg har hørt dette før.

En lege skriver ut dette til en jeg kjenner som kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Trampalgin - Tabletter med 37,5 mg tramadol og 325 mg paracet. Man ville vel ikke tatt bryet med å godkjenne et legemiddel i Norge (!) hvis innholdsstoffene motvirket hverandre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som vet?
Hva er forskjell på Tramagetic OD og Tramagetic Retard??
▼ ... over et år senere ... ▼
Blåveispiken: Tramagetic OD er designet for å taes hver 24. time. Tramagetic/Nobligan Depot/Retard er designet for å taes hver 12. time
Sitat av illusion Vis innlegg
Blåveispiken: Tramagetic OD er designet for å taes hver 24. time. Tramagetic/Nobligan Depot/Retard er designet for å taes hver 12. time
Vis hele sitatet...
tror personen fant ut det som ble spurt om et sted mellom da posten ble laget og de 3 åra det har gått til nå..