Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1616
Anonym bruker
"Flygende Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har veldig mange i familien min som er alkoholikere.

Er det noen sammenheng mellom forfedre som er alkoholikere, og min sjangs for å gå samme veien?

Jeg har et helt greit forhold til alkohol, drikker ikke veldig ofte, et par ganger i mnd kanskje. Når jeg var yngre hadde jeg en tendens til å drikke alt for mye når jeg først drakk, men har blitt bedre på dette i senere tid.

Når jeg blir lei meg eller noe trist skjer i livet mitt ender det også alltid med at jeg går å kjøper drikke, er dette et tegn på alkoholisme eller er det vanlig?
Det er ett godt kjent fenomen at det er en arvelig disposisjon for avhengighet og spesielt når det kommer til alkoholisme.

Sitat av Oslo Universitetssykehus
At det foreligger en arvelig disposisjon, særlig for å utvikle alkoholisme, har vært kjent lenge. Også for andre rusmidler har genetiske faktorer betydning, i tillegg vil ytre omstendigheter og sosiale forhold bidra til en eventuell avhengighetsutvikling.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært deg hadde jeg vært forsiktig med det, spesielt med tanke på at du sier det er mye avhengighet i din familie. Avhengighet er ikke en spøk, og jeg vil egentlig ikke være moraliserende men legger det til siden du spør.
Alkoholisme er arvelig. Det er ikke såå uvanlig, men uansett ikke en sunn mestringsmekanisme å kjøpe seg alkohol hver gang man har det kjipt..
"Når jeg blir lei meg eller noe trist skjer i livet mitt ender det også alltid med at jeg går å kjøper drikke, er dette et tegn på alkoholisme eller er det vanlig?"

Sånn starta det til meg. Jeg har vært på avrusning og har 3-4 alkoholikere i slekta.
At du tyr til flaska når det er kjipt er en mulig vei inn i alkoholisme. Ser ut som et rødt flagg for meg ihvertfall, men alle har sine egne regler. Har sett folk bli så glad i alkoholen at de lager det kjipt for å ha et påskudd for å drikke. Kan fort bli en ond sirkel.
Godt at du tenker over det. Prøv å vær åpen om det, til deg selv iaf. Unngå rettferdiggjøring. Ei det. Du følte for å drikke deg full. Ikke at du trengte det, eller at omstendighetene tvang deg til det, hvis du skjønner.
Sist endret av Bothrops; 8. desember 2020 kl. 18:19.
Det med arvelig alkoholisme, er det arv som i gener el er miljø som i at vokser opp og ser hvordan viktige personer i ditt liv forholder seg til alkohol? Det er gjerne en kombinasjon. Og vi er jo som svamper i formative år, suger til oss alt mulig. Også ting vi kanskje aldri reflekterer over eller bestemmer oss for å endre.

Hvorfor tror du at du velger å døyve kjipe følelser med alkohol? Jeg tror ikke det er en helt vanlig måte å håndtere følelser på. Vet at mange gjør det, men tipper det likevel er overvekt over folk som ikke drikker vekk vonde dager eller kjipe opplevelser.

Jeg tror nok du har godt av å reflektere rundt dette med alkohol, både mtp på hyppighet på inntak og også mengde og det at du drikker når du møter motgang eller kjipe ting. Alkoholisme har jeg hørt kan komme litt snikende på folk. De har kanskje kjent litt på at det har blitt litt mye, og når de endelig bestemmer seg for å endre seg så blir det vanskelig. Er nok best å komme slikt i forkant. Sunnhetstegn at du setter spørsmål ved eget konsum og mønster. Nå er jeg kanskje i overkant avholds da jeg drikker sjeldent kanskje bare annenhver måned og sjeldent såpass at jeg blir mer enn litt lattermild. Så kanskje er jeg i overkant striks. Andre får si sitt så får du tenke gjennom.
Og bare så det er sagt så betyr ikke det at du ikke kan få problemer med andre stoffer. Jeg drakk tett fra 12-13 års alderen og avslutta med heroin og benzo. I LAR i dag. Yey, gøy
Anonym bruker
"Flygende Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det med arvelig alkoholisme, er det arv som i gener el er miljø som i at vokser opp og ser hvordan viktige personer i ditt liv forholder seg til alkohol? Det er gjerne en kombinasjon. Og vi er jo som svamper i formative år, suger til oss alt mulig. Også ting vi kanskje aldri reflekterer over eller bestemmer oss for å endre.

Hvorfor tror du at du velger å døyve kjipe følelser med alkohol? Jeg tror ikke det er en helt vanlig måte å håndtere følelser på. Vet at mange gjør det, men tipper det likevel er overvekt over folk som ikke drikker vekk vonde dager eller kjipe opplevelser.

Jeg tror nok du har godt av å reflektere rundt dette med alkohol, både mtp på hyppighet på inntak og også mengde og det at du drikker når du møter motgang eller kjipe ting. Alkoholisme har jeg hørt kan komme litt snikende på folk. De har kanskje kjent litt på at det har blitt litt mye, og når de endelig bestemmer seg for å endre seg så blir det vanskelig. Er nok best å komme slikt i forkant. Sunnhetstegn at du setter spørsmål ved eget konsum og mønster. Nå er jeg kanskje i overkant avholds da jeg drikker sjeldent kanskje bare annenhver måned og sjeldent såpass at jeg blir mer enn litt lattermild. Så kanskje er jeg i overkant striks. Andre får si sitt så får du tenke gjennom.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen annen spesiell grunn et at jeg prøver å unngå følelsenen med alkohol, annet en at det funker veldig bra til akkurat det.
Vet at følelsene kommer tilbake imorgen når jeg våkner, og kanskje til og med værre en idag, men det får meg til å føle meg bra akkurat idag hvertfall.

Har som sagt ikke noe langvarig problemer med alkohol, men hver gang det er noe som er vanskelig å håndetere i hverdagen så er alkohol der for å dempe det for meg.
Det ligger i DNAet ditt. Jeg kjørte gentest på 23andme der det sto at jeg var "more likely for heroin addiction".
Personlig har jeg gått over til ghb, men det krever at du er "sterk nok", i hodet for å ikke misbruke det, selvbeherskelse, . Jeg anbefaler ingen dette, men kan være et alternativ hvis du er sliter med alkohol eller bra for å komme seg over abstinenser på andre rusmidler.

Positivt:
Slipper å drikke så mye, kun en slurk som ikke smaker noe hvis du blander det med appelsinjuice, brus etc.
Ingen dehydrering, ingen hangover dagen derpå
Alle verdier (nyre, lever) var perfekte etter 1 år på.
Mye bedre rus enn alkohol og mindre skadelig.

Negativt
Eneste negative er at du våkner relativt fort, er du veldig ruset når du legger deg våkner du opp innen 2-5 timer og det er vanskelig å sovne igjen uten å ta noe. Fordi du går inn i REM-søvn mye kjappere. Farlig å blande med annet, lite til for å overdosere. Krever disiplin.

Mitt forbruk har eskalert til det uforsvarlige fordi jeg bruker det for smertelindring mot nerve smerte, men det faktum at jeg ikke har hatt noen abstinenser overasker meg. Holde deg til noen få ganger i uka, det vil berike livet ditt, i situasjoner som stresser deg etc. uten bivirkninger. Veldig billig, jeg ordner 0,5 liter (100+ doser) for det noen spritflasker på polet ville kostet meg(skriver ikke eksakt pris, mods kan fjerne hvis "billigere enn noen flasker sprit" bryter med reglene).


Ekstremt lett å smugle, ha det i en antibac-flaske, spesielt i disse korona tider. Sliter du med å sove er dette det eneste som 100% vil få deg til å slokne. Du kan få ganske syke drømmer på det, men jeg drømmer ikke/husker ikke fordi jeg røyker for mye hasj om dagen.

Det skal ekstremt mye til før du blir avhengig av det (toleranse + abstinenser).Jeg har drukket ca. 4-5 dager i uken på kveldstid i 1 år og jeg kan gå av det 1 uke når som helst uten å føle meg dårlig overhode, kun løs mage som du fikser med imodium. Bruker du det 24/7 over en stund derimot(kraftig misbruk) vil du få de jæveligste abstinensene du kan tenkte deg derimot, du kan dø av det, det er ditt verste mareritt.

Ha respekt for rusmidler, har du ikke nok selvkontroll holder du deg unna, så hvis du er alkoholiker er det mulig dette bare gjør deg avhengig av gab isteden.
Sist endret av Roaccu; 8. desember 2020 kl. 20:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Når jeg blir lei meg eller noe trist skjer i livet mitt ender det også alltid med at jeg går å kjøper drikke, er dette et tegn på alkoholisme eller er det vanlig?
Vis hele sitatet...
Det er hva jeg vil kalle for en dårlig coping mekanisme som fort kan bli til en avhengighet.

Trigger= Jeg er nedfor.
Respons= Jeg går å kjøper noe å drekka på.
Adferden forsterkes og du har det gående.

Det du bør huske på er at alkohol er sentraldempende, og om du er nedfor eller deppa, så vil det i prinsippet gjøre deg mer nedfor enn det du i utgangspunktet var.

Prøv å finn en annen respons til triggeren.
Løp deg en tur for å få opp humøret, tren med vekter, ring noen som får deg i godt humør eller gjør noe som er gøy.

Alkoholisme er arvelig ja.