Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2597
Hei folkens.


Dette er en stund siden, men har bare ikke hatt tid til å sjekke ut problemet pga mye jobb.
Men jeg har en 3TB snurredisk som ahr fungert helt utmerket i ca 2 år.
Plutselig en dag jeg skrudde på PC'en så gikk ting tregt og når jeg endelig kom inn i Windows så var disken min (Som var på 3 partisjoner på 1TB og 2TB) plutselig redusert til 1 partisjon som kun er på 160GB.

Har sjekket i BIOS og andre programmer i Windows, og der står det at det kun er 1 disk på 160GB og ikke noe mer.
Jeg har prøvd Windows sitt disk check verktøy uten hell.

Er det noen programmer folk her anbefaler for å gjøre en sjekk og evt fikse det?
Jeg savner litt å ha disken min i full størrelse.


Takk.
Åpne diskbehandling å se hvordan disken ser ut og er delt opp der. Jeg tipper resten av disken din der ligger som utildelt minne (svart bar)
@Alge, Nope. Denne står som 1 disk / partisjon og er ikke delt opp. Ikke noe utildelt her.
Partition table som har blitt korrupt tenker jeg.
Er det noe jeg kan gjøre for å sjekke og /eller fikse ?
Sikker på at det ikke er en SSD du ser nå som boot disk og at ikke bare 3TB disken er død ?
Nope. Jeg har kun 3 disker i PC'en. En M2, en SSD og en snurredisk.
Filene som lå inne på den ene partisjonen ligger der enda (Eller noen få av de i hvert fall)
Har du prøvd å flytte den til en annen pc?
Har ingen annen PC å flytte den til.
Kan du poste et screenshot av Diskbehandling ala dette?


mer info.

Enkleste løsning:
OBS Dette vil SLETTE alt på disken for evig:
Du kan antagelig høyreklikke på disken og velge Initialize Disk om den er korrupt. mer info.



Alt slettes, men du får 3TB ledig plass igjen. Vær meget varsom med å velge riktig disk!
Her er bilde av diskbehandling:


Det er da disk E som ikke er som den skal
Sist endret av Nikon01; 29. november 2020 kl. 01:59.
Det er jo rart at det er en partisjon der på 167GB, kjenner du ikke denne? Står at mesteparten av plassen er brukt også, gå inn på E: i Filutforsker, hva ligger der, noe du kjenner til?

Om du høyreklikker på Disk 1 og velger Egenskaper, hva står det der, noe om merkenavn eller total størrelse som tilsier det er riktig disk?

Om det er riktig disk og du vil SLETTE ALT, velg initialize disk for å lage ny partsjonstabell.
Den på 167GB der er den partisjonen av disken som var på 1TB en gang i tiden. Den partisjonen på samme disk som var på 2TB er da borte.
Det ligger filer inne på disken ja. Det lå noen filer der før etter at den ble "ødelagt" og resten har jeg lagt innpå der da jeg har litt lite med plass.

Må ta backup av det jeg trenger før jeg sletter alt på disken.
Dette har skjedd med meg før også, dog med en USB som plutsaelig hadde mye mindre size. Husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde, tror jeg formaterte den, men googlet meg hvertfall raskt frem til løsning