Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2079
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har drukket 2 pils daglig de siste 6-7 ukene, har angst og må på noe vis roe ned nervene.
Fastlege er ikke noe til hjelp.
Vil jeg merke noe hvis jeg slutter? Kan jo ikke holde på med dette.
Antagelig ikke annet en psykisk i form av at du bryter en vane, 2 pils er ikke akkurat mye men forstår at du vil slutte
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har drukket 6-10 halvlitere vær kveld i snart 7 år. merker ikke noe om jeg tar en avholds uke.
Nei, du vil ikke få noen nevneverdige abstinenser av det. Men det hjelper ihvertfall ikke på angsten. Det beste mot intre uro og angst for meg er fysisk aktivitet. Jogger jeg en runde på morgenen så føler jeg meg mye mer zen hele den dagen!
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg har drukket 6-10 halvlitere vær kveld i snart 7 år. merker ikke noe om jeg tar en avholds uke.
Vis hele sitatet...
Dæven, noe bivirkninger av så mye alko? Mye syk?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du faktisk mener kun 2 pils om dagen, vil du i verste fall være mildt fyllesyk i en dag eller to. Mest sannsynlig vil du tvert i mot føle mindre angst etter få dager edru.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg har drukket 6-10 halvlitere vær kveld i snart 7 år.
Vis hele sitatet...
Det er alt for mye. Man bør ikke overstige 1-2 alkohol enheter.

En standard alkoholenhet” regnes ofte som:
En flaske 33cl pils ca 4,5 %
eller
Et glass 12cl vin ca 11-14 %
eller
Et glass 7,5cl hetvin ca 20 %
Anonym bruker
"Moden Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil anbefale deg å lese boken "Alcohol Explained" av William Porter.

Setter en del ting i kurant perspektiv, deriblant at en enhet gir ruseffekt i 20-30 min men 2-3 timer med abstinenser.

Disse abstinensene er gjerne relativt milde og man tenker ikke så ofte over de selv, men de gjør at man sover mye dårligere og føler seg uvel og uggen. Det bidrar til at man får lyst på mer alkhol, og så er man inne i en kjip syklus hvor alkoholen gir abstinens-/angstsymptomer og den umiddelbare løsningen er mer alkohol og så sitter man der i runddansen.

Trenger ikke nødvendigvis være så store kvanta som Tjukk Makrellhai oppi her, men med en gang man bikker 2-3 ganger fast i uka så er man godt på vei et sted man ikke ønsker å være. Uhorvelig mange mennesker som får erfart dette på kroppen selv, og det bygger seg gjerne opp over år og tiår før man til slutt sitter der råtnende fra innsiden ut og med massive sosiale, mentale og fysiske problemer.

Synes for øvrig at det er en skam at alkohol "slipper unna" rus-stempelet i den vestlige kulturen, men det er store krefter og lobbier i sving for å beholde status quo med bakgrunn i hvor utrolig stor industri det er snakk om.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye bra svar her.
Kan sies veldig enkelt, men det overrasker mange:

Hva er forskjellen på fyllesjuke og abstinenser?
Svar: Absolutt ingenting.

(Alle som har starta søndagen med en pils vet dette.)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mye bra svar her.
Kan sies veldig enkelt, men det overrasker mange:

Hva er forskjellen på fyllesjuke og abstinenser?
Svar: Absolutt ingenting.

(Alle som har starta søndagen med en pils vet dette.)
Vis hele sitatet...
Det er riktig at fyllesyke i praksis er delvis abstinenser, men det er også delvis dehydrering. Abstinenser arter seg litt annerledes, selv om symptomene er ganske like. For en som drikker 6 pils hver dag, så blir man gjerne mye mindre fyllesyk når man våkner enn en som kun drikker 6 pils en gang i måneden. På samme måte, drikker man mer så vil man ofte oppleve å få 0 i promille, men abstinensene vil fortsette å stige i et par dager etterpå.
Anonym bruker
"Moden Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er riktig at fyllesyke i praksis er delvis abstinenser, men det er også delvis dehydrering. Abstinenser arter seg litt annerledes, selv om symptomene er ganske like. For en som drikker 6 pils hver dag, så blir man gjerne mye mindre fyllesyk når man våkner enn en som kun drikker 6 pils en gang i måneden. På samme måte, drikker man mer så vil man ofte oppleve å få 0 i promille, men abstinensene vil fortsette å stige i et par dager etterpå.
Vis hele sitatet...
Man vil ikke få 0 i promille men hjernen og kroppen lærer å kompensere for et vedvarende alkoholnivå i kroppen.

Det er jo dette som er greia ofte med de som blir tatt med 2 i promille og fremstår klink edru.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man vil ikke få 0 i promille men hjernen og kroppen lærer å kompensere for et vedvarende alkoholnivå i kroppen.

Det er jo dette som er greia ofte med de som blir tatt med 2 i promille og fremstår klink edru.
Vis hele sitatet...
Er dette noe som blir tatt i formildende retning i forhold til straffeutmåling? At man pga. enormt forbruk er «edru» til tross for promille?
Anonym bruker
"Forelsket Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det er ikke formildende. Jeg var fullblods alkis og kjørte bil med promille som hadde vært dødelig for andre, og var fullt oppegående. Ble ikke mye strafferabatt av den grunn. Eller, dvs, på en måte ble det jo, fikk program mot ruspåvirket kjøring og behandling i stedet for soning.

Når jeg ser tilbake så berget det kanskje til og med livet mitt at jeg fikk den reaksjonen, og program mot ruspåvirket kjøring varer i 10 mnd i stedet for 25 dager med pallesnekring, så jeg veit ikke. For meg var det uansett riktig reaksjon den gangen.

Hilsen edru mann :-)
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dæven, noe bivirkninger av så mye alko? Mye syk?
Vis hele sitatet...
Nei, ingenting som jeg merker.
Sover bra oppe tidlig vær dag og fungerer i jobb og sånt.
Anonym bruker
"Nyfiken Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drikker to glass rødvin hver kveld, ofte to halvlitere øl I tillegg. Går på skole og gjør fag hjemme hver kveld etter at ungene er lagt seg. Ofte føler jeg at fagene blir lettere etter 2 glass rødvin. Har gjort dette i 1,5år og har jobbet i denne uken siden det var høstferie på skolen, uten å drikke på kvelden. Merket ingenting ubehag, men har tenkt at det hadde vert godt.. i kveld blir det noen øl :-)