Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2869
Hei!

Har støtt på et lite problem, tenkte jeg skulle prøve å sette opp en laptop som jeg kunne styre remote fra min stasjonære PC hjemme. Jeg har koblet opp cat6 kabel fra stasjonæren min til en switch, det samme med laptopen, dette er en Cisco 8/10porters switch, begge maskinene er på samme subnet, og får nett fra samme switch, så jeg er litt usikker på hva som kan være galt.

Jeg har f.eks testet å pinge laptopen min sin IP fra min stasjonære og vice versa, men får ingen svar på ping.
Har prøvd å koble meg opp med "Remote Desktop Connection" og hvis jeg prøver å koble meg opp til laptopen via IP eller PC navn så blir jeg bedt om å skrive inn credentials, altså username/pw. Her har jeg prøvd både den stasjonære sin konto og laptopen sin, men ingen hell.
Hva er det som skal skrives inn av credentials her for å få koblet seg opp remote? Også stusser jeg en del på at jeg ikke får pinget fra verken laptop -> PC eller PC -> laptop.

Hvis jeg pinger hostnamet til laptopen min i cmd, så får jeg Request timed out, men IPv4en stemmer overens med laptopen sin faktiske IP, men får ingen svar på pingen.

Håper noen kloke sjeler kan hjelpe meg ut her
Sist endret av rödpant3r; 26. september 2021 kl. 02:33.
Er ping slått på? Det står av som default i Windows 10...
Sitat av snegler Vis innlegg
Er ping slått på? Det står av som default i Windows 10...
Vis hele sitatet...
Dette var jeg ikke klar over faktisk, today I learned. Har nå enablet ping via firewallen og begge maskinene svarer på ping til hverandre, tusen takk!

Jeg sitter enda litt fast grunnet disse credentialsene som Windows spør om når jeg kobler meg opp remote.
Har seriøst prøvd alt mellom himmel og jord som kan prøves av "credentials", men ingenting går gjennom, har prøvd å søke litt rundt på nettet men blir ikke så mye klokere tbh..
Det er brukernavn/passord til laptopen du skal logge på som må bruker. I tillegg må brukerkontoen ha rettigheter for remote logons. Les f.eks. denne for oppsett: https://docs.microsoft.com/en-us/win...sktop-services
Sitat av liasis Vis innlegg
Det er brukernavn/passord til laptopen du skal logge på som må bruker. I tillegg må brukerkontoen ha rettigheter for remote logons. Les f.eks. denne for oppsett: https://docs.microsoft.com/en-us/win...sktop-services
Vis hele sitatet...
Har allerede satt opp det (skulle kanskje nevnt det i tråden), men takk for tilbakemld!

Jeg fant forresten akkurat utav problemet - jeg prøvde det navnet som jeg ga laptopen når jeg installerte Windows i sin tid og da funket det, virker ikke som om Windows har klart å synkronisere det nye navnet jeg har gitt laptopen rett og slett.