Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 813
Hei

Har slitet med angst(sosial angst)/depresjon store deler av livet, helt ifra tidlig 20årene frem til dagsdato (ca 10 år).

måten jeg føler angsten hemmer meg på er i ganske mange forskjellige settinger:

På jobben blir det ofte til at jeg sier "ja" til ting jeg kanskje ikke er kvalifisert til å gjøre, men sier "ja" for å slippe mer diskusjon med kollega/sjefen. Det kan ofte ende med at jeg ikke får gjort oppgaven jeg har tatt på meg å det blir en ubehagelig konfrontasjon.

På privaten kan jeg ofte fremstå som en usikker type å en person som folk syntes det kan være vanskelig å ha tillit til siden de ikke vet helt hvor de har meg. Dette har gjort det vanskelig å få nye venner samt beholde de jeg har.

Jeg har som mange andre med angst problemer prøvd benzo selvfølgelig noe som var ganske behagelig, men endte i total katastrofe på fylla (ja jeg veit det ikke er spesielt smart), ikke at jeg skal gå noe mer inn på den episoden.

Jeg har godt av å på benzo (Etizolam) i perioder, men selv jeg forstår at dette ikke er bærekraftig i lengden. Jeg gikk til psykolog i et halvt år for å prøve og få hjelp, der ble Eksponerings terapi fremlagt som en plan, uten at dette var noe suksess.

Veit at det ikke finnes noen mirakelkur men er villig til å prøve nye veier.

Hvordan legge jeg dette frem for fastlegen? Er det så enkelt som å si at jeg vil prøve "lykkepiller"? (har forresten epikrise fra tiden hos psykologen så det vil ikke fremstå som jeg tar dette som lyn fra klar himmel)
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er bare å si at du ønsker en mer aktiv behandling av depresjonen og angsten din og vil prøve antidepressiva/Ssri/Snri. Dårlig at ikke legen din har satt seg inn i journalen din og foreslått det selv.
Anbefaler terapi ved siden av, man må helst gå lenger enn i et halvt år og du kan få det dekket hos privat psykolog med avtale med det offentlige. Da har du ikke samme tidsbegrensingen som på et DPS og du vil sannsynligvis få mye mer ut av behandling når du samtidig er medisinert. Jeg tror kognitiv terapi hjelper deg mer enn kun eksponeringsterapi.
Bare vær ærlig. Si det du skrev her til legen din. Du bør dog være obs på at det ikke er sikkert legen vil skrive ut medisiner til deg når du ikke går til psykolog i tillegg. Det er som regel kombinasjonen av medisinering og samtaleterapi som er effektiv. Ser du har prøvd tidligere, men et halvt år er virkelig ikke lang tid. Noen er heldige og blir friske etter bare et par måneder, men så finnes det de som må gå i behandling i flere år. Som vedkommende over skriver så behøver du ikke å dra tilbake til DPS heller, du kan finne en privatpraktiserende psykolog med avtale (slik at du bare betaler en andel frem til du får frikort).

Om du får begynne på SSRI: husk at de kan ha interaksjoner med enkelte rusmidler, som f.eks MDMA. Greit å ha i bakhodet!
Hva med MDMA behandling?
De har startet opp et prøveprosjekt i Østfold