Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 18870
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg gav bort veldig mange av dem, heldigvis. Så genene er sikret sånn sett. En stor del av dem ble også angrepet av en mystisk sopp, som gjorde at midten av stammen ble brun og skrumpet inn. Disse plantene døde. Det var nok mye min feil, siden jeg over en lengre periode ikke gadd å følge så nøye med på dem. Nå har jeg faktisk bare én liten stikling igjen selv, for moderplanten lot jeg stå igjen når jeg flyttet i sommer.

Prosjektet er med andre ord avsluttet inntil videre, men kjenner jeg meg selv rett, så blir det nok satt i gang igjen en vakker dag. Jeg trenger ihvertfall ikke å dra til Nederland neste gang jeg vil fylle huset med magiske, grønne blader fra Mexicos tropiske regnskoger
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har noen et tips til hvordan jeg kan lage en automatisk vannings anretning, som passer til to planter?
må nesten ha dette da jeg jobber på sjøen...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan behandles plantematerialet for å lage salvia extract, og hvordan endrer\påvirker man potensen på dette?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Du foretar en aceton-ekstraksjon av bladene. Så tar du en mindre mengde bladmateriale, og blander det i løsningen før du lar acetonet dampe ut. Differansen i mengde bladmateriale du ekstraherte virkestoff fra, og mengde materiale du festet virkestoffene til, vil utgjøre styrkegraden på ekstrakten.

http://www.erowid.org/plants/salvia/...raction1.shtml
Sist endret av mentalmelt; 30. november 2011 kl. 02:51.
Oi! Denne tråden har jeg gått glipp av. Så gøy at den dukket opp. Må virkelig si jeg er imponert over innsatsen mentalmelt, et kjempetøft prosjekt dette. Inspirerende på alle måter.

Forøverig er vinterhage noe jeg misunner litt; sammen med gulvteppet ditt
Fantastisk tråd Respekt til mentalmelt!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Takk for hyggelige tilbakemeldinger =) Begynner å føle meg litt inspirert igjen selv. Tror nok det blir et nytt prosjekt igjen til våren, denne gangen på en ganske annen måte. Det kommer imidlertid an på hva som skjer med oppdateringen av narkotikalisten nå snart. Om salvia plutselig inngår i den, så blir det ingen ny grologg, dessverre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
slenger opp noen bilder av mine yndlinger





▼ ... over et år senere ... ▼
Looking good
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kunne denne vært noe for å skape et mer optimalt miljø for planten?

http://www.enklereliv.no/luftfukter-d-design.html
Sitat av navnekalle Vis innlegg
Kunne denne vært noe for å skape et mer optimalt miljø for planten?

http://www.enklereliv.no/luftfukter-d-design.html
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte en gjennomsiktig boks på Europris(finnes i varierende størrelser, farger og former. Det følger med gjennomsiktig lokk med små hull. Har fylt bunnen med vann og satt potten oppi boksen. Denne står ved ruta slik at det blir et mini drivhus, slik at varmen får vannet til å fordampe og "regne" ned littegran konstant, samtidig som luftfuktigheten er høy, jeg setter varmeovnen på lav temperatur ved siden av den om natten.
Fant frem en gammel CPU vifte og putta den i boksen slik at luften ikke står stille.
Den eneste kostnaden er boksen og evnt. litt strøm som brukes ellers til å holde varme i huset. Tror ikke du får det så mye bedre enn det, kansje noe litt penere om du legger mye penger i et "proffesjonelt" system.
Sist endret av TylerDurden; 12. oktober 2013 kl. 21:08.
Må det ikke vær skrekkelig varmt for å få vannet til å fordampe? 60-70 grader i rommet ditt? Vurderer også rett og slett å kjøpe et minidrivhus etterhvert. Er jo kjekt å ha annet i også! =)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vann fordamper i romtemperatur også, synlig damp skjer bare om temperaturforskjellene er store nok.
Man har jo disse luftfukterne som finnes på clas ohlson etc, flere av de opererer med et ultralydelement som vibrerer vannet til synlig damp. Ulempen er at du bør være rutinert på å vaske den slik at det ikke oppstår slagg/urenheter på elementet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
[i]

Klonen ble først skråsnittet under vann. Vel hjemme ble enden dyppet i Clonex og satt i en Rainforest under en tilpasset,

Planten skulle så begynne å danne røtter etter ca 10 dager.

Vis hele sitatet...
Bruker 7-12 dager uten clonex, bare rett i jord! Vil du anbefale å kjøpe clonex til flere hundre kroner? Eksperter jeg har prata med sier det forkorter kanskje prosessesen med en dag eller to og at det ikke er verdt å bruke dyre fancy'e hormon-tilskudd for å rote planter. Bruk heller varmematte hvis du skal dyrke i jord. Billigere i lengden hvertfall.
Sist endret av Paranoid83; 27. oktober 2021 kl. 22:21.