Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1522
Har nå fått aap fra NAV i 5 år, altså ett år på overtid pga corona. Jeg har nylig begynt i 50% stilling, men kjenner jeg ikke klarer mer for øyeblikket. Aap går ut om en uke. Er det noen måte jeg kan forlenge de på? Evnt få annen støtte? Dagpenger?? Har hørt noe om at hvis man søker ufør, i mist tilfelle søke 50% ufør, så forlenges aap automatisk inntill søknaden er behandlet. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke dette da det vil være demotiverende for å jobbe 100% om det skulle bli innvilget, men samtidig fantastisk betryggende å ha aap forlenget automatisk med typ 2-4 mnd'er til som er normal behandlingstid.

Noen tips?!?!?
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Noen tips?!?!?
Vis hele sitatet...
Hva med å kontakte kontaktpersonen din i NAV? Det er ingen her, som får gjort mere enn denne personen.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva med å kontakte kontaktpersonen din i NAV? Det er ingen her, som får gjort mere enn denne personen.
Vis hele sitatet...
Jeg har spurt henne om å søke om forlengelse, og hun har gjort det, men får ikke noe svar.. skulle ønske jeg kunne fått noe tips her fordi alt man sier til dem i NAV får konsekvenser. Jeg ønsker ikke at et spørsmål om søknad på 50% ufør skal oppleves som et truemiddel fra min side for å få forlenget aap, f.eks
Da er nok karenstid neste stopp. Sett deg nøye inn i dette, fordi karenstid er ett år med fullstendig økonomisk ruin om du eier noe som helst. Sjekk ut «AAP-aksjonen» på Facebook, der er det mye god informasjon å hente. Anbefaler deg å proaktiv å ligge ett steg foran Nav hele veien. Lykke til!
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Da er nok karenstid neste stopp. Sett deg nøye inn i dette, fordi karenstid er ett år med fullstendig økonomisk ruin om du eier noe som helst. Sjekk ut «AAP-aksjonen» på Facebook, der er det mye god informasjon å hente. Anbefaler deg å proaktiv å ligge ett steg foran Nav hele veien. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Men jeg unngår jo det hvis jeg søker 50% ufør nå! Da får jeg jo forlenget inntil det er behandlet i det minste.

Hei!!
Sist endret av Laban22; 28. oktober 2021 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ikke sende inn søknad om uføretrygd før du får klarsignal dra NAV. Gjør du det så blir saken automatisk avslått. Her må du gå i dialog med din saksbehandler, gjør du ikke det så står du nok på bar bakke.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hva med å kontakte kontaktpersonen din i NAV? Det er ingen her, som får gjort mere enn denne personen.
Vis hele sitatet...
Og med litt flaks får man svar innen 4 - 5 måneder.

Men fra spøk til alvor så er dessverre ikke kontaktpersonen i NAV alltid riktig person å henvende seg til. Mange veiledere er flinke, men det er også mange som gir ufullstendige råd eller råd som er best for NAV, men ikke nødvendigvis for brukeren.

Så spør gjerne kontaktpersonen på NAV, men vær heller ikke redd for å rådføre deg med andre for å få råd og erfaringer.