Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2687
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Har brukt subutex noen måneder, 4 mg om dagen. Har slutta nå, og det har gått 48 tiner uten abstinenser.

Når kommer abstinensene og hva kan jeg forvente?

Takker for svar
Det pleier å ta tre dager før du begynner å kjenne på abstinenser grunnet den lange halveringstiden. Har vært gjennom opiat-abstinenser fler ganger enn jeg kan telle men aldri på Buprenorfin (Subutex); likevel har jeg hørt at å gå av subben er mye verre enn heroin og andre opiater men det handler vel i bunn og grunn om hvor høy dose du har stått på og hvor lenge du har holdt på. Om jeg ikke tar feil så er ikke 4mg en super høy dose men det blir nok en ukes tid med ekstremt ubehag, men dette klarer du!
Subutex har svært lang halveringstid. Peaker på 72 timer. Akutt influensa. Det fysiske gir seg etter 3-4 dager. Så begynner det psykiske etter 1 uke. Depresjon og russug er vanlig. Kan vare leeeenge. Trening er viktig i tiden i den psykiske absintensperioden. Hard trening for å kickstarte endorfinproduksjonen
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar
Hva slags abstinenser fikk dere? Hva var verst? Noe som hjalp?
Hvis du har noe å sove på så hjelper det første uka. Har du noe å røyke på hjelper det også. Kan virke på noen av reseptorene som er abstinente. Personlig så drakk jeg 3-4 halvlitere de første kveldene mot de verste fysiske abstinensene. Det hjalp. Men dette bør du ikke gjøre lenger enn max 1 uke. Da bør du spise frukt og sunn mat + styrke og intervaller for mest endorfiner. Dette klarer du! Livet er best uten
Anonym bruker
"Troende Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
4mg er relativt mye. Ikke i forhold til LAR-pasienter, men mer enn nok til å få fysiske abstinenser. Du har heldigvis ikke brukt så lenge
Jeg var oppe i 4-6mg på det meste og jeg kom meg relativt smertefritt ned til 0.5mg på ganske kort tid. Fra 0.5mg til ingenting er det psyken det står på. Fysiske abstinenser er fra en såpass lav dose minimale Du kommer til å greie dette fint om du har nok motivasjon til å la være å bruke

Sånn for å svare på spørsmålet ditt:
Da jeg brukte litt større doser enn deg og gikk tom opplevde jeg å kaldsvette og være klam. Dette synes jeg er det verste, mest plagsomme akutte abstinenssymptomet. Spesielt om det er høst eller vinter. Gåsehud deluxe.

Sånn psykisk er det nedstemtheten som suger mest, men i seg selv er det ikke så alt for ille. Men kombinasjonen av å være deppa og å være kald og svett er veldig ubehagelig. Det gjør det mye lettere å sprekke, så sørg for at ting ligger til rette for 7-10 dager med isolasjon. Det kommer du nok til å føle at du trenger.

Jeg foreslår dog virkelig å trappe ned. Om du kommer deg ned til stabilitet på 1mg eller 0,5mg for så å mislykkes i å kutte tvert er utgangspunktet ditt mye bedre enn hvis du sprekker og havner tilbake på 4mg.
1mg Buprenorfin sublingualt tilsvarer 33mg ren morfin oralt, så 132mg morfin i døgnet har du ca. brukt. Det er ganske mye egentlig.
Men nå er ikke abstinensene på subutex verre enn f.eks oksykodon eller heroin, men de kan vare lenger pga. buprenorfinens lange halveringstid(32 timer). OxyContin har inntil 12 timer halveringstid, så abstinensene varer kortere men er mer intens!

Har blitt tom for OxyContin selv noen gang før ny resept og de dagene er helvete på jord, klarer ikke sove eller våke, RLS, ikke matlyst, livslyst eller livsglede. Lyset fra TVen blir for mye, lyden blir for vilt. Magen vrenger seg, tarmene lever sitt eget liv. Spyr i begge ender.
Angsten blir så vill at telefonen må være HELT lyd/vibrasjonsløs. Stemmen blir til og med forandra. Adrenalinet i kroppen tar tilfart og skytes ut i hele kroppen, pupillene blir store ift. små. ALT blir det motsatte som det du opplever når du er påvirket.

Jeg personlig ville ikke gått cold turkey på 4mg. Trapp ned til 3mg, vent 3-4 dager og gå ned til 2mg. Repeat til du er på 0.5-1mg så hopper du av.
Egentlig burde man informere alle de man har kontakt og avtaler med om at man blir ikke disponibel på ei god uke.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
heh gjorde det på avrusning, kjente ingenting omtrent, bare rastløse bein og nysing ut av en annen verden, har ikke merket noe til depresjon eller angst.
datadyrkegeeknarkis
84 6
NÅ! Hehe, 48 timer er det lengste jeg kan gå uten å få abstinenser hvertfall. Jeg kan droppe en dag en gang iblandt og vente til dagen etter. Det funker, men aldri lengre enn 48 timer. Så gled deg til et helvette i optil 20 dager. Har gått 12 dager engang ufrivillig og ALDRI igjen. Skal aldri slutte med sub....

edit: ifra 48 timer og utover begynner man å kjenne saker og ting..kanskje ikke så ubehag første dageene, men dag 4-12 var bare verre for hver dag som gikk.
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 06:54.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av snowden Vis innlegg
NÅ! Hehe, 48 timer er det lengste jeg kan gå uten å få abstinenser hvertfall. Jeg kan droppe en dag en gang iblandt og vente til dagen etter. Det funker, men aldri lengre enn 48 timer. Så gled deg til et helvette i optil 20 dager. Har gått 12 dager engang ufrivillig og ALDRI igjen. Skal aldri slutte med sub....

edit: ifra 48 timer og utover begynner man å kjenne saker og ting..kanskje ikke så ubehag første dageene, men dag 4-12 var bare verre for hver dag som gikk.
Vis hele sitatet...
Om man ikke trapper ned over flere måneder så blir jo ting et sant helvette da. Jeg har gått fra 10mg til 4mg før jeg etter 6 måneder dro på avrusning og trappa ned fra 4mg til 0,8mg temgesic på ei uke. Gikk helt fint og merket nesten ingenting.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om man ikke trapper ned over flere måneder så blir jo ting et sant helvette da. Jeg har gått fra 10mg til 4mg før jeg etter 6 måneder dro på avrusning og trappa ned fra 4mg til 0,8mg temgesic på ei uke. Gikk helt fint og merket nesten ingenting.
Vis hele sitatet...
okay, ja jeg hører det at det vanskelige er ikke å gå ned fra f.eks 24mg og helt ned til 2mg. Det som er hardt er de to siste har jeg hørt
Kjøp inn hauger av yoghur kg Biola samt imodium. Drikk masse vann men helst saft så i deg noe energi. Forbered drg på noe dritt men det går over. Håper du hsr Netflix
Sitat av svartemaja Vis innlegg

Trapp ned til 3mg, vent 3-4 dager og gå ned til 2mg. Repeat til du er på 0.5-1mg så hopper du av.
Vis hele sitatet...
Hvor mange dager er man dårlig da?
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av snowden Vis innlegg
okay, ja jeg hører det at det vanskelige er ikke å gå ned fra f.eks 24mg og helt ned til 2mg. Det som er hardt er de to siste har jeg hørt
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det dabber liksom av etter 12 timer på under 2mg, på 4mg ble jeg syk når jeg våkna så litt under 24t, men var sjølpining det også i 6mnd.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det stemmer, det dabber liksom av etter 12 timer på under 2mg, på 4mg ble jeg syk når jeg våkna så litt under 24t, men var sjølpining det også i 6mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker mellom 4-10 avhengig av hvor lysten jeg er på medisin den aktuelle dagen.. Men 90% av dagene så tar jeg bare 4mg. Syns det ikke er helt optimalt men.. Kunne tenkt meg å ligge nærmere 8mg. Men da blir jeg så speeda, at jeg sliter med å få sove.. Noe jeg egentlig gjør hele tiden.. Sover 2 timer, er våken optil 20timer, sover 2-3 timer, er våken kanskje 12-18 timer til, og sånn holder jeg på. Hver 3-4 dag kjenner jeg at jeg er såpass sliten at jeg trenger et par kjappe "2timers søvner" før jeg er tilbake til "normalen". Hørtes dette ut som et stressende liv? Tror det er viktig å finne den riktige balansegangen.

Sitat av burner84 Vis innlegg
Hvor mange dager er man dårlig da?
Vis hele sitatet...
Har hørt altifra 12 til 30 dager.. Etter dag 30 bør man ha vært gjennom allt av de verste abstinensene
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.