Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2964
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freak!
Jeg mistet førerkortet mitt pga ruspåvirket kjøring (cannabis) for en god stund tilbake. Nå nærmer det seg tiden for at jeg skal få førerretten tilbake, men jeg hører stadig vekk forskjellige historier angående prosedyren som skal.
Virker ut som at noen bare kan ta førerkortet med en gang, noen trenger en enkel helseattest og andre må avlegge urinprøver i 3 år etterpå. Har lett over alt men klarer ikke finne lovene / instruksene angående dette. Vet noen hva som faktisk gjelder her?

håper på å komme unna med bare en enkel helseattest og slippe å avlegge prøver i flere år fremover. Kan si at det bare er snakk om "et enkelt tilfelle" med ruspåvirket kjøring, og det er ikke snakk om manglende edruelighet. Jeg ble fortalt av dommer under rettsforhandlingene at jeg skulle slippe å avlegge urinprøver i lengre tid, men vet ikke helt om jeg stoler på dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei freak!
Jeg mistet førerkortet mitt pga ruspåvirket kjøring (cannabis) for en god stund tilbake. Nå nærmer det seg tiden for at jeg skal få førerretten tilbake, men jeg hører stadig vekk forskjellige historier angående prosedyren som skal.
Virker ut som at noen bare kan ta førerkortet med en gang, noen trenger en enkel helseattest og andre må avlegge urinprøver i 3 år etterpå. Har lett over alt men klarer ikke finne lovene / instruksene angående dette. Vet noen hva som faktisk gjelder her?

håper på å komme unna med bare en enkel helseattest og slippe å avlegge prøver i flere år fremover. Kan si at det bare er snakk om "et enkelt tilfelle" med ruspåvirket kjøring, og det er ikke snakk om manglende edruelighet. Jeg ble fortalt av dommer under rettsforhandlingene at jeg skulle slippe å avlegge urinprøver i lengre tid, men vet ikke helt om jeg stoler på dette.
Vis hele sitatet...
Om dommer sier det så kan fortsatt lege kreve det. Du bør høre med legen din. Jeg fikk beskjed av en kompis som gjennomgikk det samme at jeg måtte ha med et skriv fra legen om at jeg hadde dokumentert 6mnd rusfri. Så jeg fiksa det, men det ble aldri sjekka da jeg leverte papiret på skranken.
Ingen av oss ble dømt til å gå på urinprøver, men kompisen min måtte levere for legen krevde det. Tror det er forskjellig praksis fra lege til lege virker det som.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om dommer sier det så kan fortsatt lege kreve det. Du bør høre med legen din. Jeg fikk beskjed av en kompis som gjennomgikk det samme at jeg måtte ha med et skriv fra legen om at jeg hadde dokumentert 6mnd rusfri. Så jeg fiksa det, men det ble aldri sjekka da jeg leverte papiret på skranken.
Ingen av oss ble dømt til å gå på urinprøver, men kompisen min måtte levere for legen krevde det. Tror det er forskjellig praksis fra lege til lege virker det som.
Vis hele sitatet...
Virker ut som at det varierer stort fra lege til lege ja :/
Det dommer fortalte meg under rettsaken var at jeg måtte avlegge én urinprøve for å få godkjent helseattest, men at jeg ikke skulle trenge å avlegge urinprøver over en lengre periode etterpå.

Rart det ikke finnes en paragraf hvor det står svart på hvitt hvordan praksisen er.
Uavhengig av hva dommer sier så er det ikke sikkert lege gir attest om du ikke er rusfri. Det vet jeg iallfall.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mista lappen pga. hasj i 2017 (i 2-3 år kan ikke helt huske) og var veldig bekymret over dette du nevner at jeg måtte ta urinprøver og sånt for å få den tilbake. Tror ikke det er lurt å prate med legen.
Selv la jeg bare inn en søknad her: https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...-om-forerkort/ og den ble godkjent etter ca en uke uten noen spørsmål. Har fått tatt teori nå, og venter bare på oppkjøring.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.shady.no/products/screen...tte-fake-penis kan jo alltids kjøpe en silikon kuk
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror mye av grunnen til at mange må gå på urinprøver er siden de tar opp dette med lege, og da er jo nesten legen pliktig til å se til at du er skikket til å kjøre bil, når du selv innrømmer og ha brukt narkotika. Må man virkelig levere noe annet en vandel fra politi?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror mye av grunnen til at mange må gå på urinprøver er siden de tar opp dette med lege, og da er jo nesten legen pliktig til å se til at du er skikket til å kjøre bil, når du selv innrømmer og ha brukt narkotika. Må man virkelig levere noe annet en vandel fra politi?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det var til meg, men kan ikke lege eller fylkeslege bli varslet i slike saker?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er litt usikker, men det virker ikke som om det er noe automatikk i at politi kontakter lege, men at de kontakter statforvalteren også er det statforvalteren sin oppgave å innhente info, også evt kontakte lege for faglig råd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er litt usikker, men det virker ikke som om det er noe automatikk i at politi kontakter lege, men at de kontakter statforvalteren også er det statforvalteren sin oppgave å innhente info, også evt kontakte lege for faglig råd.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det i ettertid at jeg skulle jo aldri sagt til lege hva jeg mista lappen for.
Reglene per nå er hvertfall at du må ha 6mnd rene prøver. Da får du helseattest for 1 år fremover, i 3 år før du får det som normalt. Ila disse 3 årene må du bare ta urinprøve/peth kvartalsvis (hver 3 mnd ca) så er ikke så ille.

Når du søker hos svv så får du opp om helseattest og vandel er godkjent. Vil tro at du må levere helseattest til politi for å få godkjent vandelen uansett men er usikker hvordan det fungerer.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Levobo Vis innlegg
Reglene per nå er hvertfall at du må ha 6mnd rene prøver. Da får du helseattest for 1 år fremover, i 3 år før du får det som normalt. Ila disse 3 årene må du bare ta urinprøve/peth kvartalsvis (hver 3 mnd ca) så er ikke så ille.

Når du søker hos svv så får du opp om helseattest og vandel er godkjent. Vil tro at du må levere helseattest til politi for å få godkjent vandelen uansett men er usikker hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...
Hvor finner du disse reglene? Jeg finner det ikke. Og jeg måtte altså ikke levere urinprøver.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ser Førerkortforskriften Vedlegg 1 § 36 annet ledd nr. 2, men det snakker vel om gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler. Og det å bli tatt 1 gang oppfyller vel ikke gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Levobo Vis innlegg
Reglene per nå er hvertfall at du må ha 6mnd rene prøver. Da får du helseattest for 1 år fremover, i 3 år før du får det som normalt. Ila disse 3 årene må du bare ta urinprøve/peth kvartalsvis (hver 3 mnd ca) så er ikke så ille.

Når du søker hos svv så får du opp om helseattest og vandel er godkjent. Vil tro at du må levere helseattest til politi for å få godkjent vandelen uansett men er usikker hvordan det fungerer.
Vis hele sitatet...

Så rene urinprøver i seks måneder, ta førerkort, levere urinprøver i tre år hver tredje måned? Visst politiet sier ett år med urinprøver, mens legen sier seks?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
6 måneder med urinprøver er vel vanlig praksis. Etter 6mnd _kan_ du bli innkalt til en random prøve, men det kommer helt an på legen din
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er forskjell på misbruk og enkelthendelser i hvordan dette forvaltes. Jeg hadde alkoholmisbruk og fikk pethprøver 6 mnd + kvartalsvis i 3 år som noen nevnte over her. En enkelthendelse fører gjerne ikke til det når det gjelder alkohol. Når det gjelder ulovlige rusmidler er det gjerne slik at de automatisk tolker det sol rusmisbruk selv om det er engangstilfelle.

Du gjør uansett ikke noe galt om du leverer rene prøver i noen mnd, da er du ferdig med det allerede i mars og da er du på den sikre siden.

De som godkjenner vandel kan være litt knotete å ha med å gjøre når det dreier seg om cannabis, desverre.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man har gjennomført 6mnd med prøver, holder det å levere godkjent helseattest til biltilsynet? Eller må jeg selv kontakte politiet med dokumentasjon på rene prøver?
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husker jeg ikke feil sendte jeg uttalelse fra legen til politiet slik at de opphevet «sperringen» og godkjente dette, så var det bare å komme seg på biltilsynet og få nytt førerkort på dagen jeg fikk brevet fra politiet.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husker jeg ikke feil sendte jeg uttalelse fra legen til politiet slik at de opphevet «sperringen» og godkjente dette, så var det bare å komme seg på biltilsynet og få nytt førerkort på dagen jeg fikk brevet fra politiet.
Vis hele sitatet...
det er litt spennende dette med hva som regnes som missbruk når det kommer til rusmidler i denne sammenhengen, og jeg tror det ofte blir opp til tolkning til den personen som bestemmer. I loven så er det vel skrevet som "Gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler", så jeg stiller meg veldig skeptisk til at urinprøver er lovlig å kreve om du blir tatt kun 1 gang. Men om du feks har snakket med legen din angående bruk av rusmidler, før du blir tatt og mister lappen, så kan jo dette helt klart tolkes som gjentatt eller vedvarende bruk.

Eller tenker jeg helt feil på dette?

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...17-14#%C2%A736
Jeg mistet lappen for ruskjøring i 2.5 år og så når den tida var gått så kunne jeg søke og levere synsattest og så tok jeg teorien. Men så to dager etterpå kom det brev fra politiet om at jeg måtte dokumentere edruelighet hos fastlegen minst 6mnd. Aldri blitt tatt for ruskjøring før
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jeg mistet lappen for ruskjøring i 2.5 år og så når den tida var gått så kunne jeg søke og levere synsattest og så tok jeg teorien. Men så to dager etterpå kom det brev fra politiet om at jeg måtte dokumentere edruelighet hos fastlegen minst 6mnd. Aldri blitt tatt for ruskjøring før
Vis hele sitatet...
Husker du hva som sto i brevet? Siktet de til et lovverk som ga dem lov til dette?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei freak!
Jeg mistet førerkortet mitt pga ruspåvirket kjøring (cannabis) for en god stund tilbake. Nå nærmer det seg tiden for at jeg skal få førerretten tilbake, men jeg hører stadig vekk forskjellige historier angående prosedyren som skal.
Virker ut som at noen bare kan ta førerkortet med en gang, noen trenger en enkel helseattest og andre må avlegge urinprøver i 3 år etterpå. Har lett over alt men klarer ikke finne lovene / instruksene angående dette. Vet noen hva som faktisk gjelder her?

håper på å komme unna med bare en enkel helseattest og slippe å avlegge prøver i flere år fremover. Kan si at det bare er snakk om "et enkelt tilfelle" med ruspåvirket kjøring, og det er ikke snakk om manglende edruelighet. Jeg ble fortalt av dommer under rettsforhandlingene at jeg skulle slippe å avlegge urinprøver i lengre tid, men vet ikke helt om jeg stoler på dette.
Vis hele sitatet...

Sålenge du har holdt deg unna politi i denne perioden, og ikke blitt tatt for noe som helst på over 2 år, så skal du kunne få tilbake førerkortet uten noe som helst slags urinprøve testing.....jeg søkte om gjennoptak av klasse b førerkort før det hadde gått to år (mista i 1år) og fikk avslag... venta da noen måneder og søkte på nytt... godkjent