Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6161
Har kommet i en situasjon som kan beskrives følgende:

- Begynt i ny jobb, jobbet litt over 1 mnd. Oppstart var 1. juli

- Bedriften er i ferd med å gå konkurs, ble fortalt dette ganske tidlig men også at jeg var «sikra jobb».

- Lønn blir ikke utbetalt til riktig dato, kollegaer har heller ikke fått lønn før min ansettelse. Lønnsslipp kommer på mail så timer blir loggført samt lønn som skulle vært utbetalt.

- Har kontrakt, prøvetid på 3 mnd med oppsigelsestid på 2 uker. Har glemt å levere signert kontrakt men har den i min besittelse.

Hvordan kommer jeg ut av dette på best mulig måte? Vil si opp selvfølgelig, men også gjerne få dekket lønn.
Sist endret av andlov5000; 11. august 2021 kl. 19:07.
Jeg ville sendt konkursbegjæring på firmaet.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Har kommet i en situasjon som kan beskrives følgende:

- Begynt i ny jobb, jobbet litt over 1 mnd. Oppstart var 1. juli

- Bedriften er i ferd med å gå konkurs, ble fortalt dette ganske tidlig men også at jeg var «sikra jobb».

- Lønn blir ikke utbetalt til riktig dato, kollegaer har heller ikke fått lønn før min ansettelse. Lønnsslipp kommer på mail så timer blir loggført samt lønn som skulle vært utbetalt.

- Har kontrakt, prøvetid på 3 mnd med oppsigelsestid på 2 uker. Har glemt å levere signert kontrakt men har den i min besittelse.

Hvordan kommer jeg ut av dette på best mulig måte? Vil si opp selvfølgelig, men også gjerne få dekket lønn.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke retten på lønn for dagene du har jobbet ved å si opp. De to har ingen sammenheng. Skjønner godt at du heller vil finne deg betalt arbeid i stede for dugnad hver føkkings dag.

Du starter med et rekommandert brev hvor du krever ein lønn. Så tar du det der ifra. Er du usikke, kontakt fagforening.
Sånn går du frem
Sist endret av knert1; 11. august 2021 kl. 19:36. Grunn: Fikset link og omformulere meg.
Snømannen
andlov5000's Avatar
Trådstarter
Spørsmålet blir om det er poeng å søke konkursbegjæring når det tydeligvis er åpnet konkurssak mot dem allerede? Kan jeg vente til saken er over for å så søke lønnsgaranti eller må jeg gå gjennom stegene med lønnskrav og konkursvarsel likevel?
Hvis du er usikker på om det er åpnet konkurs så søk opp firmaet f.eks via proff.no
Under kunngjøringer så vil det stå konkursåpning.
Kan da se hvem som er bobestyrer ved å klikke inn, kan sikkert være lurt å sende lønnskravet dit.

Men det er vel egentlig ikke lov å drive videre hvis man ikke har penger til lønn og andre kreditorer ?
Sist endret av dggr; 11. august 2021 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er i grunnen irrelevant om de allerede er begjært konkurs, gjør som en over her sier, send rekommandert brev med krav om en spesifikk sum til en spesifikk dato, og følg stegene i lenken. Slike tvister er alltid et helvette, men du skal utvilsomt ha penger for det du har gjort.
Snømannen
andlov5000's Avatar
Trådstarter
Skjønner. Har jeg noe mulighet til å heve arbeidsavtalen (gå på dagen) da det er tydelig at verken eier eller bedriften har penger?

Edit: De inntektene bedriften får inn brukes til å betale utestående gjeld og regninger. Pengene forsvinner altså så fort de kommer inn.
Sist endret av andlov5000; 12. august 2021 kl. 07:09.
Mener å ha lest at lønninger til ansatte står først i en evt konkurs.
De har vel alerede brudt kontakten med å ikke betale lønninger, så tror du kan gå på dagen.