Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6039
Hei, Freaks!

Jeg har i snart ett år jobbet hos en privat bedrift gjennom ansettelse i et vikarbyrå. Dette er en deltidsjobb jeg har ved siden av studiene, og de siste månedene har jeg hatt en fast stillingsbrøk på 20%, men jeg har i praksis nesten alltid jobbet mer.

I februar var jeg syk for første gang siden jeg begynte. Jeg hadde avtalt 3 vakter den uka, på onsdag, torsdag og fredag. Jeg ble dårlig utover kvelden på onsdag, så torsdag morgen sendte jeg en SMS til kontaktpersonen min i bedriften på morgenen og sa ifra, og dette gikk greit. Jeg var dårlig dagen etterpå også, og sendte SMS neste morgen og sa ifra og. Null problem. Jeg sa altså bare ifra til bedriften jeg skal jobbe hos, og antok dette var greit.

I dag ble jeg oppringt av bemanningsbyrået, som sa at kontrakten min sier at jeg skal varsle både arbeidsgiver (bemanningsbyrå) og kunden (bedriften) ved fravær. Det er greit nok, men så ble jeg fortalt at siden fraværet ikke er registrert riktig vil jeg bli trukket i lønn for de to dagene. Det synes jeg er ekstremt surt.

Det jeg lurer på er da; har de rett til dette?
Jeg har prøvd å se kjapt på lovverket, men føler ikke jeg blir mye klokere. Kontrakten min sier blant annet:

Arbeidstakerens lønn og arbeidsvilkår følger likebehandlingsreglene i arbeidsmiljøloven (aml) § 14-12 a....
Vis hele sitatet...
Denne loven sier blant annet:

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder:

(...)

f) lønn og utgiftsdekning.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det jo som at jeg ikke skal ha noe særskilt plikt etter loven til å varsle bemanningsbyrået, men det blir jo ganske utydig når noen som ikke er ansatt gjennom et bemanningsbyrå såklart ikke vil måtte varsle et bemanningsbyrå.

Kontrakten min sier videre også:

Trekk i lønn og feriepenger kan foretas i samsvar med aml § 14-15 annet ledd. Er det ved en lønnsutbetaling foretatt feil utlønning, kan nødvendig justering foretas i senere utbetalinger av lønn og feriepenger. (...)
Vis hele sitatet...
Loven sier meg derimot ikke så mye, annet enn at trekk i utbetaling må ha hjemmel i lov. Der kommer jeg tilbake på samme spørsmål; har de lov?
Noen som eventuelt har vært i samme situasjon?

På forhånd takk!

Vet jo og at det kanskje er en fillesak med bare 2 dagers lønn som trekkes, men de pengene rekker jo ganske langt som student.
Sist endret av Ketenna; 4. mars 2021 kl. 12:30.
Jeg skal være forsiktig med å si hva de har lov til og ikke - men om jeg ikke bommer helt tror jeg du har krav på sykepenger fra dagen du varsler, ikke nødvendigvis syk(hovedregel). Kan uansett forstå at det oppleves som smålig og uryddig fra bemmaningsselskapet.

Jeg ville tatt det opp med oppdragsgiver(der du jobber), høre hva de tenker om det. Det setter ganske fort standard hos bemanningsbyrået om oppdragsgiver er enig med deg.

Om du er på veldig god tone med oppdragsgiver kan du også forhøre deg om de er villig til å leie deg inn fra en annen leverandør. Min erfaring er at det er fåtallet som praktiserer det på den måten du nevner. Det "normale" er vel en beskjed om at du må varsle riktig neste gang.

Lykke til.
Kontakt tillitsvalgt. Det er nok det beste. De har erfaring med slike ting. Og hvis lokalt tillitsvalgt ikke har det kan han eller henne snakke med andre i fagforeningen som vet.
Du er ansatt i vikarbyrået. Ikke i bedriften du jobber for.
Til videre: ring når du er syk. Sende sms er fy-fy
Jeg var i samme situasjon i en liten sommerjobb jeg hadde i 2014. Jeg måtte kontakte både bemanningsbyrå + bedriften jeg jobbet i. Hvis jeg ikke sa ifra til begge (spesielt bemanningsbyrået der jeg var ansatt) så fikk jeg ikke lønn.

Det virker jo som du var inneforstått med hva som står i kontrakten du skrev under på? Jeg mener at de har retten på sin side, men bare 99,3% sikker.

Sånn du håndterte problemstillingen din i februar, så forventet du kanskje at bedriften du jobbet for skulle informere bedriften du var ansatt i at du var syk?
Sist endret av Superspurv; 4. mars 2021 kl. 14:25.
Det står egenmelding i trådtittel men du har bare gitt beskjed med SMS. Det er ikke nødvendigvis egenmelding.
New generation
colakork's Avatar
Frekke folk / dem bryr seg ikke om deg og bare følger regler.

Husk til neste gang å ringe.. Håper det blir snart siden de på en måte skylder deg 2 sykedager m betaling

Når dem kommer til deg å sier vær så snill så husker du på idag og krever 250% for ekstravakter. Og nei, ikke vær spydig å ta det opp med dem

Om jeg hadde blitt sur om de trakk meg i lønn selv om det var fortjent
Du er ansatt i bemanningsbyrået, men utfører oppgavene for den andre bedriften. Du må derfor ha egenmelding hos bedriften og levere egenerklæring hos bemanningsbyrået så tidlig som mulig etter sykdom. Har du ikke levert egenerklæring er det helt fair at du blir trukket i lønn
En ting skal være sikkert: det skal alltid spares.
Og helst på ufaglærte og uorganiserte. "De dumme", om du vil.

Tror nok de har hjemmel for å gjøre det slik hos deg, da du primært er ansatt hos dette bemanningsbyrået, og ikke hos "kunden". "Kunden" gir nok faen, siden du blir lønnet av bemanningsbyrået.
Korriger meg gjerne, bemanningsbyråer har sikkert andre paragrafer å følge i arbeidsmiljøloven enn andre bedrifter ...

For min egen del er jeg "tilkallingsvikar" i et foretak under fylket (offentlig jobb, og ikke i bemanningsbyrå). Er på jobb 90-100%, og må følge med daglig på en fysisk tavle om jeg blir satt opp til å jobbe dagen etterpå. Slik har det vært i 2 år.
Står fast på minstelønn, og får ikke penger om jeg ringer inn klokka 06:45 og sier jeg er syk samme dag, selv om jeg er satt opp til å jobbe.
Skal prøve meg på å kreve fast-stilling snart, ettersom en seksjonsleder i samme bedrift (2 000 ansatte) anbefalte meg å søke igjennom "arbeidsmiljøloven 14-4a" som hun sa, ganske spesifikt.