Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3511
Min første tripprapport. Kritikk blir mottatt med åpne armer. Håper dere liker den!

Psilocybe cubensis, 35 g fersk sopp
Sted: Amsterdam, RLD
Varighet: ca 6 timer
Deltakere: Meg og to venner, A og M

forberedelsen
Det var vår første morgen i Amsterdam. Etter en spliff og noe enkel for, stakk meg og kameraten min M ut en tur for å kikke litt rundt. Amsterdam var heftig! Kvelden før hadde jeg prøvd å overtale dem til at vi måtte spise sopp I DAG – hovedsakelig på grunn mine sterke ønske om å teste disse sakene, og min såkalte ”cannabisallergi”. (Som jeg etter flere måneder med plager fant ut var soppinfeksjon i halsen.) Vi entret en smart shop vi begge mente så proff og innbydende ut, og kom oss fram til disken for å sjekke ut the real shit. På disken var det klistret opp en plakat med bilder og effektbeskrivelser av alle de forskjellige soppene. Jeg hadde lest meg til såpass kunnskap at jeg visste vi måtte holde oss til meksikanerne, som i følge plaktaten var den mildeste på samtlige felter – husker noen av dem; body high, brain high, philosophical, visual, colorful. Spurte soppjenta bak disken om noen tips, det bare føltes litt riktig og beroligende, visste at dette var noe helt annet enn å røyke tjall. Vi bestilte noen jointer med morsomme navn, diverse røykbare urtemiksturer som kunne være bra under sopptrippen, sopte sammen noen gryn, som vi byttet mot tre pakker fersk, vakumpakka dimensjonsgodteri.

trippfase 1
Vel hjemme i leiligheten var plutselig ikke kompisene mine like hypp på soppen, og vinglet mellom kanskje, halv dose og "for se etter hvert." Det skulle ikke stoppe meg! Klokka var ikke mer enn tolv da jeg ga meg til å knaske i vei på den magiske soppen. Etter halve boksen lente jeg meg tilbake, med forventninger av samme sorten småunger har når de vet nissen når som helst kommer brummende inn stuedøra med en sekk full av herlige presanger. A og M fyrte opp en rev.
Etter 20 minutter merket jeg de første klare virkningene. Knising. Latter. Krampeanfall!! Jeg ligger og rister og vrir meg mens en bølge av høylytt, ustoppelig latter gjaller veggimellom. Dere må prøve dette!! Jeg maste og insisterte. Mnja, får se på det da. A fulgte oppfordringen min og tok noen varsomme bitt.
Etter 30 minutter kom et par av våre romkamerater inn. De ble ikke lenge, mest trolig pga en tulling som bare lo og lo av alt som ble sagt. Men nå begynte det å bli mer interessant for min del. Nå lo jeg ikke bare av ingenting, men av samtalen mellom vennene mine. De pratet om pot, hva noen av dem gjorde i går, bare vanlig fjas mellom kompiser etter alt å dømme. Men for meg ble hele samtalen parodisk, som om de som satt der og bare fjollet seg... Jeg prøvde å forklare dem hva jeg opplevde, og skjønte raskt at dette var noe jeg måtte le av i ensomhet. Dette ga meg dårlige vibber, og jeg tror de forsto at det var best at de lot oss være alene.
Ca 40 minutter var gått, og jeg kjente de visuelle effektene knalle på. Det dannet seg små lynkjappe bilder på veggene, blinket og forsvant, utydelige og fargeløse. Kroppen min kriblet, og jeg begynte og ane en euforia. Jeg skjønte M dvelte sterkt ved tanken, og med litt om og men heiv han seg på trippen han og.
Jeg hadde følelsen av full kontroll, og det gledet meg å se at kun halve boksen var konsumert. Kjør på, tenkte jeg, og spiste to til. Jeg satt der og småhallusinerte, lo for meg selv, og oppfattelsen av det vi til vanlig kaller virkelighet var i rask endring, til min fonøyelse vel og merke, der jeg satt og lo og vaset. A begynte å kjenne det nå, og ville høre på musikk. M sa ingenting, slik jeg husker det. Jeg gjespet som et helvete, og
snørret rant fra nesa mi.

trippfase 2
Jeg satte meg på en krakk slik at jeg kunne nyte utsikten mot kanalen, og trippet i vei. Følelsen, en herlig, euforisk ekstase, overveldet meg og dro meg inn i en eventyrlig sinnstilstand. Overalt i vannet så jeg ansikter som lo og snakket med hverandre, som vannfigurer i en animasjonsfilm, uten farger, men med en fantastisk vividitet og detaljrikdom. Jeg husker ansiktene klart og tydelig, indianere og rastafariere. Få musikken hit! Jeg trengte et soundtrack til reisen min. A hadde hørt på musikk en stund nå, i tillegg var dette noe M irreterte seg over – usosial oppførsel, la oss heller prate. Vent litt sier jeg, dette må jeg gjøre, dette blir helt vilt, det tar ikke lang tid altså, satan og kult!!!
Jeg fiklet som en helsikies jokkmokk med mp3-spilleren, taleevner og motoriske ferdighetes var redusert til kritisk nivå! Omsider fikk jeg ordnet det, satte på Wintersuns ”Battle Against Time” og lot meg rive med. Musikken ble med en gang en del av det jeg vil kalle en treenighet mellom meg, ansiktene i vannet og musikken, det man kaller synestesia. Musikken smilte til meg, og jeg lo av den samtidig som jeg kommuniserte med skapningene i vannet. Indianeransiktene jeg så, betraktet meg med alvor og visdom, det virket som de visste hva jeg hadde begitt meg ut på, og nå ønsket de meg velkommen til deres verden av bevarte hemmeligheter og innsikter. Jeg følte meg naken og iaktatt, men det gjorde ingenting, det var en dypere mening bak det hele. Det var ekstatisk!
Mens jeg satt, føltes hvert eneste øyeblikk som et klimaks, men jeg kom liksom aldri "inn" i indianernes verden, som om jeg ikke klarte å ta siste steg. På kanten av den store livsåpenbaringen. Etter ca. 30 minutters tid lot jeg musikken ligge, og vendte meg mot kameratene mine. Der begynte en lang og komplisert samtale, som jeg skal gjengi de viktigste bruddstykkene fra.
Vi var alle enige om at vi var på grensen av å finne ut av verdens største mysterie. Om det var en kraft, en ånd, en følelse eller hva det nå var, fant vi aldri ut av, men vi kalte det "det", og det var alt og overalt. Å diskutere var ekstremt vanskelig, fordi hver gang en av oss begynte en setning som kunne bidra til å forstå hva "det" var, hadde både "det" og virkeligheten endret form, slik at ordene vi hadde planlagt å bruke ble ubetydelige. Vi måtte hele tilpasse oss superraske virkelghetssvingninger, og ble kastet veggimellom, totalt utenfor vår kontroll.
Den andre saken vi prøvde å finne ut av, ble kalt "det onde". Vi følte alle tre at det var noe ondt noe et sted, en ubehagelig følelse som lå der og lurte oppi hodene våre.
Vi hadde flere ideer om hva "det onde" var: frykten for en badtrip, frykten for å bli gal, frykten for å innse ubehagelige sannheter, og satan eller en ond, demonisk kraft som kunne påvirke oss. Vi fant aldri ut av det.
Under alt dette opplevde og A noe jeg vil kalle en "erkjennelsesgalskap". Han kunne se på meg, og jeg kunne lese på blikket hva han tenkte, og det visste han, for han kunne se hva jeg visste, og at jeg visste at han visste hva jeg tenkte, og kunne igjen vite hva jeg visste om hva han visste om hva jeg visste, osv, det var helt ubeskrivelig sprøtt.
Jeg husker også godt da jeg fikk øye på en fugl, og kunne innta fuglens synsvinkel.

trippfase 3 - bad-tripen begynner
Da effektene var langt mindre intense, og vi var kommet til oss selv igjen, gikk jeg ut alene i håp om å finne noe mer ut om hva "det" var. Dette var noe jeg i utgangspunktet aldri ville gjort, men opplevelsen jeg fikk skulle komme til å bety mye for meg.
Etter ca et kvarter vandrende rundt i RLD, begynte plutselig det hele og utarte seg jævlg ubehagelig. "Det" var et ikke-tema. Jeg følte meg beglodd av alle, og var redd. Jeg prøvde å være inne i en butikk for å få tankene over på noe annet, men måtte raskt ut igjen på grunn av det ubehaget ved at alle trodde jeg var kommet for å stjele. Dette ble bare verre og verre, og etter hvert var jeg fullstendig hudløs. Selvtilliten og vurderingsevnen min var revet i filler, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Folk var etter meg, ventende på mine feiltrinn. Jeg ville hjem, men kunne bare glemme og ringe noen av vennene mine, for mobien lå i leiligheten. Jeg turte heller ikke spørre noen om låne en mobil, (jeg kunne noen numre i huet) eller noe som helst form for hjelp.
Til slutt skjønte jeg at jeg i verste fall kunne risikere å være ute i flere timer dersom jeg ikke fikk tak i dem. Jeg forsøkte på Baba coffeshop, midt i RLD. Da det var min tur stammet jeg frem litt engelsk som lett hadde fått en 7.klassing til å le. Jeg kjøpte en hasjkake, for da var det kanskje litt mer passende å spørre om hjelp. Jeg forklarte situasjonen så godt jeg kunne, og spurte om å få låne en mobil. Hun viste meg en telefon som hang på veggen, og en av de andre ansatte hjalp med å finne de rette myntene. Jeg beklaget om og om igjen for å være så til bry. Jeg følte meg som verdens størte taper, med verdens minste baller, en latterlig ung turist som ikke ante hva han drev med, og som satt hele stedet i dårlig lys. Jeg sa jeg hadde en bad-trip på sopp, og hun svarte: "Mushrooms? That's fucked up!" Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.
Jeg ble fylt av inderlig håp da jeg hørte summetonen. Dessverre var det ikke noe svar, og de måtte på nytt hjelpe meg med telefonen. Damene på coffeshopen hadde det veldig travelt, og de bokstavelig talt knuste meg da de begynte å snakke med indignert tone om at de var opptatt og at jeg måtte klare meg selv. Jeg mannet meg opp, og gikk til dama bak kassa og sa: "Vet du hvorfor jeg kjøpte denne kaka? Den er ikke til meg, jeg vil ikke ha den, jeg bare kjøpte for å være høflig, så kanskje dere kunne hjelpe meg." Samtalen var en eneste vill humør-berg-og-dal-bane; da hun smilte ble jeg fylt av glede og takknemlighet, men i løpet av et sekund kunne jeg føle usikkerhet og frykt, alt etter ansiktsuttrykket og stemmen hennes. Hun sa de hadde gjort det de kunne, og jeg takket henne og gikk. Jeg sto en time utenfor inngangen til leiligheten, før jeg fikk samlet mot til å spørre en gruppe studenter om låne en mobil. Jeg fikk kontakt, og de kom ned og hentet meg. Samtalen med studentene var også en humør-berg-og-dalbane av den forjævlige sorten.

hva jeg lærte
Jeg lærte mye av min første tripp. Den "positive" delen har gitt utslag i en nærmest oppslukthet over psykedelika, meditasjon, spirituelle strømnger, naturen og den religiøse opplevelsen. Et springbrett som åpnet nye dører jeg kunne utforske.
Til den negative delen: En psykolog har i senere tid forklart hudløsheten jeg opplevde som en psykose, noe folk daglig sliter med. Jeg vet også nå hvordan det føles å ha ødelagt selvbilde, å hele tiden bekymre seg over andres meninger og oppfatninger av seg selv, og hva dette kan gjøre med ens selvtilliten og humør . Jeg fikk opplevd verden gjennom øynene på en som er helt annerledes enn meg selv. Dette har gitt meg en økt forståelse, og respekt for forkskjellige folks oppfatninger av situasjoner. Jeg vet hvordan lav selvtillit og usikkerhet kan ødelegge et menneske, og ikke minst verdien av å være vennlig og forsåelsesfull overfor andre. Jeg har også fått en mye større helhetlig respekt for mennesket og livet, og sinnets tilbøyeligheter. Det har fått meg til å tenke meg om i situasjoner hvor jeg fristes til å si noe nedsettende til en som kanskje allerde er nede, og oppmuntret meg å gi en positiv, oppløftende kommentar. Denne personlige innsikten kom til meg noen få dager etter tripen, og da det skjedde, brast jeg i gråt. Jeg bestemte meg for å jobbe med å inkludere denne nye innsikten i mitt moralske repetoar. Jeg ville forsøke leve et liv i tråd med det nye jeg hadde lært, og jobber fortsatt med det.
RESpekt man!! Virker som du har fått lære noe av livets hemmligheter der..
KP til deg..
Men, altså. Vil du spise sopp igjen etter denne hendelsen?
Flott rapport!
Ser ut til at du har tatt deg en god slurk av livets beger der!
Man kan lære mange sannheter av å trippe, men best å ikke gape over for mye av gangen

Om du skal ta psykadelia igjen, så burde du sørge for at hele denne trippen er fordøyd helt før du tripper igjen.
Bare et lite tips.
Virker jo som et kick inn i noe ut av virkeligheten. Hehe har selv vært sånn så veit ossen du hadde det. Man finner virkelig seg selv under en heftig rus og masse tanker

KP!
Flott rapport ja! Lurer på om jeg ikke skal ta meg en tur til Amsterdam jeg og
Godt eksempel på hvordan bad-trips kan være positive!
Ah, flott! Knall rapport, rett og slett knall. Fryder meg og lese at du fikk en opplevelse på det dype spirituelle plan, og lærte noe etterpå. Godt beskrevet, godt skrevet, god rapport. Kp for you.
Du har opplevd mye av det samme som jeg og Torsken gjorde. Utrolig morsom opplevelse.

-KP for u
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gratulerer med den første turen din.

Kjenner meg igjen i flere ting du sier. Spesiellt dette med humør berg-og-dal-banene.
Man blir så intenst fokusert på kroppspråk, tonearter etc.. at man tolker andre folk på et mye høyere nivå enn man gjør til vanlig.
Dette er meningen bak å holde seg til nære venner og i trygge omgivelser første gangene man prøver psykedelika: Den ekstra tryggheten kommer godt med når man er langt ute på tur.
Botspredikant
LivingDeadBeat's Avatar
Trådstarter
Sitat av Marzxy
Men, altså. Vil du spise sopp igjen etter denne hendelsen?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser virkelig frem til neste gang. Har lest flere bøker om emnet, (bl.a. Timothy Leary, Albert Hoffman og Terence McKenna) og føler meg veldig klar for en ny tripp. Da skal jeg for all del unngå å ta turen ut blant folk. I grove trekk er planen min å trippe under en gjennomført, spirituell setting, med røkelse, lys, buddah- og andre østlige gudefigurer, flagg, tepper, og stemningsfull musikk. Tror det kan bli heftig og autentisk!
Hvordan var det å høre på Wintersun på sopptur? Skal muligens trippe selv snart og er veldig spent på hvordan metal kan påvirke en trip.
Botspredikant
LivingDeadBeat's Avatar
Trådstarter
Metal kan funke det. En av kamerat av meg trippet mens han hørte på Lamb of God på headphones, og han sa det var den mest fantastiske, dypeste og sterkeste musikkopplevelsen han noen gang hadde hatt. Men episk, melodiøs og til dels stemningsfull metal som Wintersun er dritfett. Soloer, harmonilinjer, synth, keybordsoloer og slike ting.
Husker spesielt godt gitar-arpeggioen i introen lo sammen med meg, rett før de synger ååååoååå åååååå For meg referer Wintersuns lydbilde til magi, trolldom, mystikk, og andre eventyraktige temaer, noe som kan gi sterkt utslag under en tripp.
Kan tenke meg de siste skivene til Dimmu kan gi en ekstremt rå opplevelse, med det mektige, orkestrale akkompagnementet, og et gjennomført massivt lydbilde spekket med detaljer og filmmusikkaktige temaer.
Hm, LivingDeadBeat - jeg vil advare litt om å høre på musikk du normalt sett trives med under sopp-rus. Noen ganger virker det mot sin hensikt. Jeg har hørt Dimmu Borgir, og selvom det ikke er akkurat musikk jeg trives best med, er jeg kjent med at tusenvis av andre er totalt uenig med meg. Dessverre har det seg slik at musikk av denne typen kan fort bli svært anstrengt og oppleves som stressende og jag for dine nærmeste venner du tripper med, og da er hele settingen med de trygge omgivelsene dine borte - noe som medfører en helt annen tripp enn hva du hadde forventet deg på forhånd. Just a thought

EDIT:
Dette gjelder faktisk for de som normalt trives under house, club, trance, techno, goa etc. også, ikke bare metal. Fører dette bare opp som en liten påminnelse, fordi mange har en forventning til hvordan musikken/lyden skal bli under rus, og opplever det stikk motsatte - og for følget i tripp-gjengen kan dette medføre mer ubehageligheter enn eksatse
Sist endret av paranoy; 18. desember 2007 kl. 15:57.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg er enig med paranoy. Det kan nok funke, men på generell basis vil jeg si at metal er stressende og alt for aggresivt. Jeg hører på metal for å få utløp for frustrasjon og annen negativ energi, og vet av erfaring at slik musikk kan ta deg til dårlige sted når man tripper.

Jeg synes også at du, LivingDeadbeat, kanskje skulle satt deg mer inn i buddhisme, hinduisme eller hva du vil før du omringer degselv med symbol du muligens ikke helt forstår. Buddhaen er jo f.eks ikke en gudefigur.
Det virker for meg som om du ikke helt forstår hva som gjør disse tingene og opplevelsene rundt de "autentiske".

Ellers synes jeg dette var en flott rapport. Det var fint å lese om din spirituelle oppvåkning, og jeg håper på at du finner veien du har havnet på verdt å forsette å vandre.
Botspredikant
LivingDeadBeat's Avatar
Trådstarter
Har også hørt at det kan være lurt trippe til musikk man ikke har så nært forhold til. Veldig stor forskjell på Dimmu og Wintersun da, men tar poenget. Jeg ville aldri satt på en metalplate på stereoanlegget hvis jeg trippet med andre, og i Amsterdam hadde jeg på meg headset. Når det gjelder spirituell setting, og "gudefigurer" som jeg kalte det, så var det bare en slurvefeil. "Tempelaktig" må være det beste ordet for hvordan jeg ser for meg den optimale settingen. Men ser ikke noe galt i å ha en buddah i rommet, etter som buddah for meg representerer godhet, trygghet, og visdom, og sann innsikt , et positivt supplement til en trippsetting.


Virker for meg som du er ganske ung og uerfaren på psykedeliske stoffer ennå LivingDeadBeat, ikke vondt ment - ikke misforstå!

Jeg selv er ikke av den spirituelle typen, og misforstå ikke Mullah heller i hans beskrivelse av "gudebilder". Han poengterer nok at du før du omgir deg på den mer religiøse delen som kan oppleves i den psykedeliske verden, bør du sette deg litt inn i disse religiøse og spirituelle tankene. Med Buddha mener han nok, hvis jeg oppfattet ham riktig, noe med nirvana. Slik innlevelse kan lett gi sopp-rus og kanskje andre psykedelika en betydning som overgår all forventning. Dette må Mullah veilede deg i, jeg er så absolutt ikke rett person. Men slike forkunnskaper gjør deg faktisk mye tryggere på både setting, innlevelse og meningen med rusen. For eksempel ser jeg at det er flere her som beskriver din rus som en positiv bad trip. Jeg heller mer med Dodechas beskrivelse om at du opplevde en berg-og-dalbane tripp, det syns jeg er mer passende. Sopprus gir nemlig denne formen, etter egne erfaringer vel og bemerke. Bad'er du på sopp, lover jeg deg alt annet enn positivt - derfor la jeg til advarselen med Dimmu-musikken. Heldigvis, såvidt jeg har skjønt det, er bad trips på sopp relativt sjeldent - men ikke vits i å framprovosere en slik hendelse, hvis du skjønner meg og Mullah rett

Håper det hjalp litt - så får eventuellt Mullah korrigere eller tilføye hvis det er noe jeg misset på

EDIT:
Jeg vil også tilføye at personlig syns jeg tempel-aktig er en god ide, siden jeg selv har opplevd en sånn setting hos personer med lang erfaring innen psykedelika, og jeg følte meg absolutt godt til mote i en slik setting. Igjen, dette er en avgjørelse ikke bare du, men dere må gjøre før en eventuell tripp. Kos dere
Sist endret av paranoy; 18. desember 2007 kl. 17:37.
Sitat av LivingDeadBeat
Min første tripprapport. Kritikk blir mottatt med åpne armer. Håper dere liker den!

Jeg husker også godt da jeg fikk øye på en fugl, og kunne innta fuglens synsvinkel.
Vis hele sitatet...
Høres utrolig merkelig ut. Kunne du se det fuglen så på en måte? Kunne du fortalt litt mer om akkurat det der?

Sånn ellers, en av de første tripprapportene jeg virkelig har studert nøye og jeg ble virkelig imponert. Hørtes vilt ut, og jeg likte meget godt den konklusjonen og positive og negative sider ved trippen. Må også legge til at teksten var bra skrevet og godt formulert. Lykke til videre.
Botspredikant
LivingDeadBeat's Avatar
Trådstarter
Til paranoy: Skal ta til meg rådene dine, for jeg er ung og uerfaren, det er ikke til å komme ifra. Har planer om å gå dypere inn i de religionene som fasinerer meg, fortrinnsvis buddhisme (særlig zen), taoisme og hinduisme. For øvrig skal jeg på en 3-måneders reise gjennom Latin-Amerika, og da skal jeg innom dette:http://ayahuasca-wasi.com/ - Shamanic Workshop.

Til Jurgen1337:
Vurderte om jeg skulle utdype akkurat det der, men jeg synes den ble så lang. Skal prøve å forklare. Først skjedde det med endene. Fra vinduet så jeg ned på en andefamilie, som liksom "sosialiserte", og det var som jeg betraktet dem gjennom øyne som virkelig forsto samhandlingen dems, forsto naturen dems.

Senere så jeg en fugl, og det var som jeg sa, jeg kunne innbille meg at jeg var fuglen, og alt innenfor mitt synsregister kunne betraktes fra "måkeperspektiv". Det var som å reise ut av kroppen for et lite øyeblikk. Veldig kult.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Paranoy: Det jeg mente når jeg sa at buddhaen ikke er en gudefigur (antar det var dette du henviste til) mente jeg bare akkurat det; buddha var et vanlig menneske. Det er det faktumet at han bare er et vanlig menneske, ikke en gud eller noe lignende, som tillater han å fortelle oss at "fordi jeg klarte det kan hvem som helst også gjøre det."
Det finnes ting å lære og forstå, og mens disse stoffene vi inntar lar oss se forbi barrierene skapt av vår oppvekst og kultur, så lar det oss ikke nødvendigvis spontant forstå buddhas lære eller dra en virkelig nytte av buddhismens symboler.
Men, altså, for all del, det er ingenting i veien med å ha ting rundt seg som påminner en om gode ting og får en inn i en god stemning. Denne tempelsaken høres koselig ut den. Jeg ønsker ikke å ta noe sånt ifra noen
Lol, da misforsto jeg deg så absolutt. Grunnen til at jeg trudde du mente nirvana, er vel p.g.a. buddhismen generellt. Minns å huske han var en prins ja, som ble ganske så overrasket over verdens grusomheter og fattigdom, skjult for disse negative sider som han var. Forresten mener jeg også å huske at buddhismen nedstammer fra brahamismen, som igjen er en direkte tilknytning til hinduismen! Wow, kanskje jeg skulle blitt religiøs allikevel - føler nesten som det akkurat nå

Men spøk tilside: Hva jeg har lært i spirituelle og religiøse emner har vært nettopp fra psykedeliske stunder som i en slik tempel-setting som LivingDeadBeat nevner - og såvisst under rus. Litt teologiske etter-referanser på emnene har selvsagt kommet opp, men det har vært mest p.g.a. litt interesse for det faktiske emne, men ikke mer enn så som så. Vel, da fikk vi oppklart hva du mente
Sitat av LivingDeadBeat
Har planer om å gå dypere inn i de religionene som fasinerer meg, fortrinnsvis buddhisme (særlig zen), taoisme og hinduisme.
Vis hele sitatet...
Jeg kan anbefale boka Zen-veien av Alan Watts. Den norske oversettelsen må du kanskje på biblioteket for å finne, men det er verdt turen! Utrolig bra bok. Det er også mange videoer med Alan Watts som er verdt å sjekke ut. Og alt av D.T Suzuki anbefales.

Tao Te Ching er en kul bok som er veldig lettlest til å være skrevet for 2500 år siden. Når det gjelder hinduisme er jo Bhagavadgita et fint sted å begynne. Vedaene kan være litt tungt å lese, men Upanishadene er bra saker.

For øvrig er Sukhavati med Joseph Campbell en bra film som kan lastes ned med litt søking.