Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 11124
Noen som vet hvor det er mulig å skaffe (eller om det finnes ) nybegynnersett som inneholder loddepenn, loddetinn, og ett eller fler enkle byggesett, da med forklaring av hva hver del gjør? Gjør ikke noe om det er engelsk (så lenge det ikke er veldig tungt forklart da )
Jeg har veldig liten erfaring med lodding og elektronikk generelt, så fint om det ikke er noe veldig avansert og vanskelig.
chlas olson har slike sett.. Men er usikker på om du får loddepinn med i samme sett. Men de selger meget billige loddepinner og loddesett utenom...

Edit: tror ikke det står hva hver del gjør i hvert sett..., har aldri kjøpt slike sett, bare sett dem.
Sist endret av avispapir; 12. mai 2007 kl. 19:51.
Her har du et sett til å starte loddingen med
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383693

Eller et alt-i-et sett:
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=10569242


En stemmeforvrenger til å begynne på. Denne har jeg selv veldig lyst til å kjøpe, men pga mangel på plass og verktøy for tiden, har jeg ikke prøvd selv.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383022

Ellers har de flere på nettsidene sine

Glemte å si at ELFA har også masse slike ting.
De har neste alt. De har også byggesett, men de er vel for litt viderekommene. vidarlo har sikkert noe å si om det!?

http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?la...&vat=0&2158829
Sist endret av ZyPreXa; 12. mai 2007 kl. 19:56.
Sitat av Ost2k
Noen som vet hvor det er mulig å skaffe (eller om det finnes ) nybegynnersett som inneholder loddepenn, loddetinn, og ett eller fler enkle byggesett, da med forklaring av hva hver del gjør? Gjør ikke noe om det er engelsk (så lenge det ikke er veldig tungt forklart da )
Jeg har veldig liten erfaring med lodding og elektronikk generelt, så fint om det ikke er noe veldig avansert og vanskelig.
Vis hele sitatet...
Elfa har også mange fine byggesett. men er vel ikke med loddebolt/tinn, det må kjøpes utenom.
jaG
Produktutvikler
Du får nok ikke tak i et "loddesett" så lett. Alternativet er jo bare å kjøpe seg en loddepenn og loddetinn separert. Skulle du ha tak i et "byggesett" så kan du ta og finne en gammel fjernkontroll som du ikke bruker og prøve å lodde ledinger fast i hverandre eller ned i "hovedkortet" i fjernkontrollen for å få litt trening.

Lodding innen elektonikk,er ofte bare å feste ledninger osv til komponenter.
Sitat av Steeny
Du får nok ikke tak i et "loddesett" så lett.
Vis hele sitatet...
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=10569242

Les før du poster.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383693
Hva skal jeg trenge en 100W loddepistol til? Leste en eller annen loddeguide på hardware.no som mente at du ikke skulle ha mer enn 30w.. Ellers så jo settet greit ut, kanskje en anelse dyrt i forhold til bare loddepenn + loddetinn alene?

Hva med det alt-i-ett settet fra clas + noen enkle byggesett fra elfa senere?
Steeny: Gidder ikke det med fjernkontrollen, siden det gjør ingenting annet enn å ødelegge en fjernkontroll..
jaG
Produktutvikler
Hehe, tenke på en gammel ubrukelig fjernkontoll Hehe men skjønner=)
Sitat av Ost2k
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383693
Hva skal jeg trenge en 100W loddepistol til? Leste en eller annen loddeguide på hardware.no som mente at du ikke skulle ha mer enn 30w..
Vis hele sitatet...
Hadde lest om innholdet på siden, så står det at det følger med en 30W loddepenn.
279,- er vel ingen pris for alt dette? Da har du det du trenger, pluss litt ekstra!

Å dette var jo bare et eksempel.


Sitat av Ost2k
Hva med det alt-i-ett settet fra clas + noen enkle byggesett fra elfa senere?
Vis hele sitatet...
Høres ut som en god idé! Lykke til!
Sist endret av ZyPreXa; 12. mai 2007 kl. 21:08.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa
Hadde lest om innholdet på siden, så står det at det følger med en 30W loddepenn.
279,- er vel ingen pris for alt dette? Da har du det du trenger, pluss litt ekstra!
Vis hele sitatet...
Tror du misforsto posten min litt, siden jeg mente nemlig at settet så greit ut bortsett fra at jeg lurte på hvorfor jeg skulle ha en 100w loddepistol i tillegg.

Edit: Hvilken tykkelse på loddetinnet skal jeg ha? 1mm? Det minste de har på clas er 0.8mm tror jeg.

Edit2:
Handleliste:
Burde jeg ha flussmiddel også? Eller er det unødvendig?
Sist endret av kakeflekk; 12. mai 2007 kl. 21:50.
Sitat av Ost2k
Edit: Hvilken tykkelse på loddetinnet skal jeg ha? 1mm? Det minste de har på clas er 0.8mm tror jeg.

Handleliste:

Vis hele sitatet...
  • Avloddingslisse 30-9568
  • Loddetinn 30-9565

    Legger til disse også. Den avloddingslissa kan være grei i tillegg til tinnsugeren
    . Loddetinnet er sikkert passe stort i 0.8mm størrelse
Sitat av Ost2k
Burde jeg ha flussmiddel også? Eller er det unødvendig?
Vis hele sitatet...

Flussmiddel pleier å være lagt til i loddetinnet, men jeg ser ikke at det står noe om det Clas Ohlson, men rekner med det.


Du burde også kjøpe deg en slik boks med loddespiss renser. Ser de har en på Clas i stålull, men jeg husker at jeg brukte en slags fet krem/gugge som renset spissen på loddebolten min. Dette er nesten et must, ellers blir nok spissen veldig 'skitten' og det blir en del rester etter loddetinnet på spissen.


Beklager misforståelsen i posten over! My bad :P
Sist endret av ZyPreXa; 12. mai 2007 kl. 23:21.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Er det ikke det flussmiddel er til? Holde den ren? Ellers kan jeg vel tørke den på en våt svamp mens den er varm?
Flussmiddel er det som gjør at loddetinnet sitter ekstra godt viss jeg ikke husker heelt feil.
En våt svamp funker som bare det!
selger ulike sett på hammar.no og
Sist endret av redkite; 13. mai 2007 kl. 00:17.
Loddepennen i begynnersettet fra clas ohlson er dårlig. Min smeltet etter noen timers bruk (ikke sammenhengende). Finnes også et sett på loddepistol, loddepenn, tinn osv fra biltema.no som er ganske billig. Art-nr: 17-010
Sist endret av RBS; 13. mai 2007 kl. 00:30.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Blir loddepennen i startsettet virkelig ødelagt *så* fort?
Er den fra biltema noe bedre?
Edit: Postet denne på diskusjon.no også jeg.
Der mente de at jeg burde ha en liten loddestasjon med regulerbar temp. og utskiftbar tupp, trenger jeg virkelig dette hvis jeg bare skal drive med elektronikk?
Sist endret av kakeflekk; 13. mai 2007 kl. 10:29.
Anbefaler en temperaturregulerbar loddestasjon. Elfa har slikt.
Uansett bør du ha en våt svamp til å tørke av spissen når du lodder. Pass på å fortinne tuppen godt før du starter å bruke den, og ikke lodd med for høy temperatur. Da oksideres tinnet, og du får et ruglete matt brungrått belegg av SnO2 (tinnoksid) på tuppen, som isolerer for varmen slik at tuppen ikke blir skikkelig varm utenpå så du får problemer med å smelte tinnet, og varmeelementet blir til slutt overopphetet og går i stykker. Dette er et vanlig problem med loddebolter uten temperaturstyring. Har du først fått et slik belegg, kan du pusse det bort med vanlig, ikke altfor grovt, sandpapir, og fortinne tuppen på nytt.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Har du en spessiell loddestasjon å anbefale da?
Og hvordan kan jeg passe på å ikke lodde med for høy temperatur på en ikke regulerbar loddepenn?
Og hvis jeg ikke misforstår, så er den jeg tenkte å kjøpe helt grei så lenge jeg passer på å fortinne og tørke av med våt svamp hver gang?
Har du en spessiell loddestasjon å anbefale da?
Vis hele sitatet...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...0&dok=5966.htm
Har denne selv, og er fornøyd med den.

Og hvordan kan jeg passe på å ikke lodde med for høy temperatur på en ikke regulerbar loddepenn?
Vis hele sitatet...
Det kan du ikke, det er poenget. Derfor anbefaler jeg en temperaturregulerbar loddestasjon.

Og hvis jeg ikke misforstår, så er den jeg tenkte å kjøpe helt grei så lenge jeg passer på å fortinne og tørke av med våt svamp hver gang?
Vis hele sitatet...
Hvis du mener den i kittet, så nei. Mangler temp. reg., og 25W blir nok litt i minste laget til noe lodding. Enkelte plugger f.eks. kan være greit å ha litt temp på. Anbefaler den loddestasjonen jeg nevnte, også burde du kjøpe en avbiter som er laget til avisolering av ledninger. Altså en som ikke har v-formet bitt, men er rett i ene enden. Elfa kaller det "sidavbitare utan fas". Med den rette siden utover, går avisoleringen som en drøm
Tinn har de også på elfa. Batteriklips og, vil jeg tro, men det kan du lett plukke ut av noe gammelt elektronisk utstyr som er modent for dynga.
Blir litt dyrere, men det er helt klart verdt det. Da slipper du å kjøpe ny loddebolt om noen måneder.
Sist endret av Provo; 13. mai 2007 kl. 11:26.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....0&dok=5966.htm Loddestasjon 438,-
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...spx?id=1128397 Tinnsuger 69,-
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256294 Loddelisse 19,-
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=12075764 Loddetinn 59,-
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2021785.htm LED flasher 48.50,-
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....0&dok=9054.htm Lydbryter 134,-

Ser dette ut som et greit alternativ?
Clas Ohlson er veldig nærme meg, så slepper betale frakt osv derifra.
Har hørt elfa har butikk i Oslo, er prisene der identiske til de i nettbutikken?

Edit: Det med avisolering er ikke noe problem, jeg har jo saks og tapetkniv
Sist endret av kakeflekk; 13. mai 2007 kl. 12:19.
Prisene i ELFA-butikken er lik nettprisen, så vidt jeg vet. Men prisene oppgitt på nettsiden er ekskl. mva.
Elfa har tinnsuger, loddelisse, og alt det der og, så du kan jo sammenlikne priser før du kjøper.
Og det med saks og tapetkniv.. Du har mitt ord på at en avbiter er verdt penga.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
MVA er ikke med på elfa sine ting? Dvs. at jeg må ta prisen på hver eneste ting på elfa og gange den med 1.25?
Dette ble endel dyrere enn jeg hadde tenkt meg men man får vel det man betaler for.
Ja, dessverre.. Hva du bør kjøpe spørs jo helt på hvor aktivt du kommer til å bruke det. Men en temperaturjusterbar loddebolt sparer deg for mye frustrasjon, i hvert fall.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Jeg skal nok kjøpe handlelisten med elfa og clas.
Og med temperaturer, jeg skal ha så lav temperatur jeg kan ha så lenge det er over smeltetemparaturen til loddetinnet, ikke sant?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Jeg skal nok kjøpe handlelisten med elfa og clas.
Og med temperaturer, jeg skal ha så lav temperatur jeg kan ha så lenge det er over smeltetemparaturen til loddetinnet, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ha angitt temperatur. Lav temperatur fører til at du må holde loddebolten inntil komponenter lengre, og det kan paradoksalt nok føre til større termisk stress.

På dei fleste IC'er så er det sagt 10 sekund ved 300°C i loddeplanet.

Kort sagt, skal du drive mykje med elektronikk så kjøper du Weller WS-81 loddestasjon eller tilsvarande. Det er et proffverktøy, til 2-3000, med 80W loddepenn som er utruleg lett og smidig, og kraftig.

Bakdelen med ikkje-regulerte loddepenner er at temperaturen synker når du lodder store ting, og får ei for kald lodding. Dersom du lodder små ting eller lar bolten ligge litt blir den for varm, og du får for varm lodding.

Med temperaturregulert bolt så må du ha så stor effekt på loddepennen at den holder konstant temperatur uansett, og da må du opp i 50-80W.

Så om du har råd og liker elektronikk som hobby så kjøp en temperaturregulert loddestasjon på 50-80W. Sjølv har eg Weller WS-81, rimelig fast innstilt på 350°C. Den når den temperaturen på 10-15 sekund, og held den temperaturen stabilt uansett kva du lodder, omtrent.

Samtidig veg loddepennen mindre enn en 15W loddepenn fra clas ohlsson...
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Dette blir mer som et startsett for meg, så gidder ikke kjøpe noe proffe ting, og flere har anbefalt den loddepenntingen jeg har tenkt å kjøpe. Jeg har aldri vært noe innom elektronikk og lodding før (bortsett fra noen LEDs), men synes det er ganske interessant. Så derfor kjøper jeg det jeg listet opp på siste post på første side, og kjøper evt. noen fler enkle byggesett senere.
Har du evnt. noen byggesett og enkle gjør-det-selv ting du vil anbefale meg?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Til ditt bruk er det greit med startsettet fra Velleman som inneholder loddebolt med stativ og loddetinn, samt to byggesett.
Anbefaler deg å kjøpe byggesett fra velleman, mange av disse er enkle å lage, og alle har gode instruksjoner. Disse settene finnes hos både ClasOhlson og Elfa. Sistnevnte har større utvalg i sett med forskjellig vanskelighetsgrad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uansett så er ferdige sett kun loddeøving. Du får ikkje kunnskaper om elektronikk ved å bygge dei setta, kun lodding. Og lodding er ærleg tala veldig enkelt på enkle prosjekt...

Så ser ikkje det heilt store poenget.

Betre å finne skjema på nettet, studere, forstå virkemåte, tilpasse og bygge.
Aldri opplevd at loddestasjonen min, den jeg linket til, har mistet temperatur under lodding. Den er på 50W og koster en femhundrelapp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Aldri opplevd at loddestasjonen min, den jeg linket til, har mistet temperatur under lodding. Den er på 50W og koster en femhundrelapp.
Vis hele sitatet...
Nei, en loddestasjon på 50W er jo nok til elektronikklodding, med mindre det dreier seg om store kjøleribber Trudde ikkje du fekk dei så langt ned i pris som 500 dog...
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Uansett så er ferdige sett kun loddeøving. Du får ikkje kunnskaper om elektronikk ved å bygge dei setta, kun lodding. Og lodding er ærleg tala veldig enkelt på enkle prosjekt...

Så ser ikkje det heilt store poenget.

Betre å finne skjema på nettet, studere, forstå virkemåte, tilpasse og bygge.
Vis hele sitatet...
Har du noen gode bøker å anbefale da? Kan du anbefale noen gode, norske bøker jeg burde lese? Noe som kan lære meg å forstå virkemåte, tilpasse og bygge kretser selv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Har du noen gode bøker å anbefale da? Kan du anbefale noen gode, norske bøker jeg burde lese? Noe som kan lære meg å forstå virkemåte, tilpasse og bygge kretser selv?
Vis hele sitatet...
Tja.
Elektronikk 2000 er ei god bok, som er brukt i VGS, på GK elektro.

Elektroteknikk 2000 er elektrotekniske motparten, og en bør gjerne ha med seg begge deler for å ha et godt grunnlag.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Så jeg bør kjøpe de to? Er det det beste mtp. at så og si aldri har rørt elektronikk før? Skal ta en titt på de, er de dyre? Kan de kjøpes på normale bokhandeler, eller må de evt. bestilles?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elektronikk 2000 er ei god bok, som er brukt i VGS, på GK elektro.
Vis hele sitatet...
Støtter den. Har boka selv og er veldig fornøyd med den.

Til opplysning er den nå ikke lenger i bruk på VGS med den nye læreplanen, den er erstattet av en annen bok som heter "Data og Elektronikksystemer", denne er ikke så god, man lærer mye mindre om elektronikk, og mer om systemer (lyd, bilde og adgangskontroll).

Man pleier å få kjøpt den på de fleste større bokhandler som har skolebøker.
Sist endret av datagutten; 14. mai 2007 kl. 14:30.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
De har mange elektronikkbøker (inkl. "Elektronikk 2000" på biblioteket, så skal låne den. Takk for tips.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Var på biblioteket nå, og de hadde bare Elektroteknikk 2000 (selvom de postå at de hadde Elektronikk 2000, og postå de ikke hadde Elektroteknikk 2000.
Evnt. er boken "Elektronikk - grunnleggende teori" noe tess? Den hadde de der, så jeg lånte den, og skal lese den senere.
Sist endret av vidarlo; 14. mai 2007 kl. 19:17. Grunn: Tok vekk warez req.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Her er skjema:
http://www.velleman.be/downloads/0/m...nual_mk171.pdf
Sist endret av datagutten; 14. mai 2007 kl. 19:58.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Jeg har noen spørsmål om "Elektronikk 2000".. Hvor mye koster den? Og når det gjelder oppgavene, hva slags utstyr burde jeg ha?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Jeg har noen spørsmål om "Elektronikk 2000".. Hvor mye koster den? Og når det gjelder oppgavene, hva slags utstyr burde jeg ha?
Vis hele sitatet...
Gå i en bokhandel og sjekk prisen.

Når det gjelder utstyr, så bør du ha multimeter, oscilloskop, koblingsbrett og et utvalg komponenter.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Kunne du vært veldig snill og slengt opp en handleliste med dugelig (men så billig som mulig) oscilloskop, multimeter, koblingsbrett og passelig (ikke ekstrem ) mengde med komponenter jeg burde ha?
Fint om det er elfa liste.
Sist endret av kakeflekk; 14. mai 2007 kl. 21:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Oscilloskop er svindyrt, typ 3-5000, med mindre du kjøper det på ebay. Da får du gode scope for en tusenings.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Trenger jeg oscilloscop da (jeg kommer neppe til å kjøpe for å si det sånn)? Eller kan jeg komme langt uten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Trenger jeg oscilloscop da (jeg kommer neppe til å kjøpe for å si det sånn)? Eller kan jeg komme langt uten?
Vis hele sitatet...
Du må ha oscillopscop om du vil jobbe med vekselspenninger og audiosignal.

For digitalelktronikk er det ikkje påkrevd, bare en enorm fordel.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Da får jeg vel klare meg uten da, og heller holde meg unna audio og vekselspenninger.
Kunne du satt opp en handleliste med alt det andre da? Det trenger ikke være noe proffutstyr, jeg vil aller helst ha det så billig som mulig så lenge det fungerer..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Da får jeg vel klare meg uten da, og heller holde meg unna audio og vekselspenninger.
Vis hele sitatet...
Då lærer du ingenting innen elektronikk, som t.d korleis en transistor funker.

Vil du drive med elektronikk som hobby, så er tilgang på oscilloskop umulig å komme utenom.

Spar penger, les litt, tenk litt, lag handleliste.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Men jeg kan vel kjøpe det jeg hadde tenkt (uten oscilloscop) og heller kjøpe oscilloscop senere?
Og jeg kan vel lære å forstå, bygge og modifisere kretser uten bruk av oscilloskop? Hvis det er som jeg sier, så vil det vel gå helt fint å heller kjøpe oscilloskop senere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Men jeg kan vel kjøpe det jeg hadde tenkt (uten oscilloscop) og heller kjøpe oscilloscop senere?
Og jeg kan vel lære å forstå, bygge og modifisere kretser uten bruk av oscilloskop? Hvis det er som jeg sier, så vil det vel gå helt fint å heller kjøpe oscilloskop senere?
Vis hele sitatet...
Joda, forsåvidt, men du får aldri testa om ting funker.

Einaste måten å finne ut om operasjonsforsterkerer funker er oscillopscop. Einaste måten å sjekke transistorer er scope... the list goes on...
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Siden oscilloskop er så dyrt tror jeg jeg vil kjøpe det senere, når jeg får penger. Det tar fryktelig lang tid å skaffe penger når du får en hundrelapp i uka, det kan jeg ihvertfall love deg!
Men om du gidder, kunne du satt opp en handleliste, evt. anbefalt et godt og billig multimeter samt hvilke komponenter jeg trenger?
Som nybegynner trenger du ikke oscilloskop. Har selv lagd enkle enchip-forsterkere og gitareffekter uten skop hjemme. Kjekt å ha, men til småting kan du klare deg uten. Mange måter å sjekke at transistoren funker på uten skop. Men til hakket mer avanserte vekselstømkretser er det helt klart en fordel.
Det du derimot kan trenge, er et koblingsbrett. Se på ebay etter breadboard. Da kan du koble opp kretser og eksperimentere uten å lodde, og slipper unna mye avlodding under testing av kretsen. Koster ikke mer enn en hundrings på ebay, maks.
Multimeter finner du billig på elfa. Evt. på ebay. Hvilket som helst digitalt multimeter på elfa vil duge. Bare pass på at det har de funksjonene du vil ha/trenger.