Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 7588
Til dere lesere!

Jeg er ei voksen dame som sliter med en tung depresjon og er skeptisk til de ordinære 'anti-dep-medisinene' da de vistnok er vanskelige å komme seg av og kan ha div bivirkninger. Dermed tenker jeg i alternative baner.

Nå har jeg sett mange YT videoer der folk påstår de har fått den livsnødvendige medisinen, Ketamin, som har gitt de et bedre liv omtrent på timen. Nå tror ikke jeg på noe 'quick fix' men har stor tro på at det kan være en fantastisk medisin om en jobber hand i hand med medisinen.

Nå vet jeg at en får K-spray på resept, men jeg har jo mest tro på ei sprøyte der en bør være under oppsyn i ca 40 min så spørsmålet mitt er om det er noe her som vet om dette kan la seg gjøre?

PS. Har du noe relevant erfaring, eller vet noe om det jeg lurer på så hyl ut - gjerne på pm.
Mener det kun er noen få private klinikker i storbyene som driver med dette, og det koster. Google «ketaminbehandling oslo» og du vil få litt oversikt. Tror kun dette er tilgjengelig i Oslo og Bergen, men jeg er usikker.
Sist endret av Door145; 6. november 2023 kl. 15:22.
Anonym bruker
"Arg Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke tro alt du leser på internett. anti depressiva kan være fantastiske for mange. Ofte handler det kanskje mer om motvilje fra pasient til å stå i det enn effekten fra medisinen. Med dette mener jeg at hva som virker, hvilken dose og hvor lenge en må stå på det varierer. Så er det også slik at noen kanskje er uheldige eller har en ekstra seig depresjon og da kan de måtte forsøke 4-5 forskjellige medisiner og kanskje ender de opp med en kombinasjn av 2 forskjellige for å komme i mål.

Ja de har bivirkninger, men noe tåler man. Dessuten så er store bivirkninger også noe som gjør at en bytter medisin. Å gå av er relativt greit for de aller aller fleste. Det trappes ned over tid. Men vet flere som var så trygge på at de var friske nok til å slutte som ikke orket ennå en tur til legen og bare adminsistrerte nedtrapping selv.

Ikke la din personlige mening om medisiner som du strengt tatt ikke har nok dybdekunnskap om stå i veien for et bedre liv. Stol på legen din eller psykiateren. De har korrekt utdannelse, de har erfaring og de er skikket til å hjelpe deg til å få en bedre hverdag.

Når alt det er sagt, så har jeg ikke prøvd ketamin, så jeg utelukker ikke at det virker bra. Men som med anti-dep så virker det neppe for alle. Om du ikke får ketamin så ta imot det legen/psykiater anbefaler og gi heller nøyaktige tilbakemeldinger til dem om hvordan den medisinen påvirker deg, evt. bivirkninger og om det hjelper på depresjonen.

Lykke til dette klarer du.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Mener det kun er noen få private klinikker i storbyene som driver med dette, og det koster. Google «ketaminbehandling oslo» og du vil få litt oversikt. Tror kun dette er tilgjengelig i Oslo og Bergen, men jeg er usikker.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Ja, det er kun de 2 klinikkene i landet pr i dag og det koster rundt 15.000, men da de begge er private klinikker blir det desverre ikke støttet av staten. Prøver å tenke kreativt, her og vet de selger det i pilleform i Danmark, men at det er resept belagt.

Sitat av Door145 Vis innlegg
Mener det kun er noen få private klinikker i storbyene som driver med dette, og det koster. Google «ketaminbehandling oslo» og du vil få litt oversikt. Tror kun dette er tilgjengelig i Oslo og Bergen, men jeg er usikker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke tro alt du leser på internett. anti depressiva kan være fantastiske for mange. Ofte handler det kanskje mer om motvilje fra pasient til å stå i det enn effekten fra medisinen. Med dette mener jeg at hva som virker, hvilken dose og hvor lenge en må stå på det varierer. Så er det også slik at noen kanskje er uheldige eller har en ekstra seig depresjon og da kan de måtte forsøke 4-5 forskjellige medisiner og kanskje ender de opp med en kombinasjn av 2 forskjellige for å komme i mål.

Ja de har bivirkninger, men noe tåler man. Dessuten så er store bivirkninger også noe som gjør at en bytter medisin. Å gå av er relativt greit for de aller aller fleste. Det trappes ned over tid. Men vet flere som var så trygge på at de var friske nok til å slutte som ikke orket ennå en tur til legen og bare adminsistrerte nedtrapping selv.

Ikke la din personlige mening om medisiner som du strengt tatt ikke har nok dybdekunnskap om stå i veien for et bedre liv. Stol på legen din eller psykiateren. De har korrekt utdannelse, de har erfaring og de er skikket til å hjelpe deg til å få en bedre hverdag.

Når alt det er sagt, så har jeg ikke prøvd ketamin, så jeg utelukker ikke at det virker bra. Men som med anti-dep så virker det neppe for alle. Om du ikke får ketamin så ta imot det legen/psykiater anbefaler og gi heller nøyaktige tilbakemeldinger til dem om hvordan den medisinen påvirker deg, evt. bivirkninger og om det hjelper på depresjonen.

Lykke til dette klarer du.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Nei, tror absolutt ikke på alt jeg leser så derfor dettte innlegget. Så du har altså positiv erfaring med de vanlige medisinene som 'halve Norge' går på?
Sist endret av Nysgjerrig 73; 6. november 2023 kl. 18:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig jeg banner i kirka her men ville heller tatt mdma enn ketamin for å røske opp i en depresjon.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Mulig jeg banner i kirka her men ville heller tatt mdma enn ketamin for å røske opp i en depresjon.
Vis hele sitatet...
Tenker vi lar psykriatisk være opp til psykriatere som er fagutdannet innenfor dette temaet og ikke synsing fra privatpersoner (no hate).
Ok. Så bare psykiatere kan svare her tenker du?
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Tenker vi lar psykriatisk være opp til psykriatere som er fagutdannet innenfor dette temaet og ikke synsing fra privatpersoner (no hate).
Vis hele sitatet...
Psykiatere vet stort sett ikke hva de driver med de heller, så det blir et fett.
I mange tilfeller kan synsing fra privatpersoner være bedre.

Bare se på rettsaken til ABB.
Sist endret av ID-Brikke; 6. november 2023 kl. 19:11.
Jeg tenker at psykiatere er medisin-utdannet og vil påta seg et ansvar iht norsk lov ift svar gitt ettersom dem er autorisert helsepersonell. Sier en psykiater noe og det viser seg å være galt vil det overligge et større straffeansvar over denne personen som igjennom norsk helsevesen anbefaler en løsning visa enn deg som privatperson. Dette fører nok tilfeldigvis også til en større sjans for synsing om det kommer fra en privatperson, og ikke en autorisert helseansvarlig.
Sist endret av IW2022; 6. november 2023 kl. 19:51.
Anonym bruker
"Arg Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Psykiatere vet stort sett ikke hva de driver med de heller, så det blir et fett.
I mange tilfeller kan synsing fra privatpersoner være bedre.

Bare se på rettsaken til ABB.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mange dyktige psykiatere, psykologer, og leger som bistår mennesker i psykisk ubalanse. Som ellers i verden er ikke alle like dyktige, men flesteparten er dyktige i sitt fag. De er jo heller ikke alene rundt dette med medisinering, de har kursing, faglig oppdatering osv som gir dem innsikt forskning, osv. Depresjoner bør ingen bale med på egenhånd. Det er en alvorlig greie som passer best for utdannende menneske, med erfaring.

Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg


Takker for svar! Nei, tror absolutt ikke på alt jeg leser så derfor dettte innlegget. Så du har altså positiv erfaring med de vanlige medisinene som 'halve Norge' går på?
Vis hele sitatet...
Jada, kom ut av depresjonen takket være anti-dep, og god støtte og hjelp av psykolog, fastlege og psykiater. De var virkelig til stor hjelp, og når jeg var nedtrykt og ikke fant motet til å forsøke en runde til så hjalp de meg til å finne håp nok til å prøve ennå en runde og da ble dagene mine gradvis bedre. Men det tok nesten ett år før jeg gikk av.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg tenker at psykiatere er utdannet og vil påta seg et ansvar iht norsk lov ift svar gitt ettersom dem er autorisert helsepersonell. Sier en psykiater noe og det viser seg å være galt vil det overligge et større straffeansvar over denne personen som igjennom norsk helsevesen anbefaler en løsning visa enn deg som privatperson. Dette fører nok tilfeldigvis også til en større sjans for synsing om det kommer fra en privatperson, og ikke en autorisert helseansvarlig.
Vis hele sitatet...

Jeg mener ikke at det ikke kan forekomme gode svar fra privatindivider. Jeg mener heller det er mulighet for at feil svar som tolkes på feil måte kan forekomme oftere av disse grupper, og kan dermed unngås til en viss grad. Spesielt når det kommer til forsvarlig medisinbruk.
Det er mulig å få det offentlig, men det er vel et års ventetid nå, om ikke lenger. Hvis du har mulighet til å betale for å ta det privat så vil jeg anbefale å gjøre det. En i familien som gikk fra dypeste mørke til å nå være i full jobb.

Dette var via dps, men vi har betalt noen vedlikeholdsdoser privat for å unngå stress og ventetid.

Hvis det er noe du lurer på så kan jeg prøve å svare.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av KulKanin Vis innlegg
Det er mulig å få det offentlig, men det er vel et års ventetid nå, om ikke lenger. Hvis du har mulighet til å betale for å ta det privat så vil jeg anbefale å gjøre det. En i familien som gikk fra dypeste mørke til å nå være i full jobb.

Dette var via dps, men vi har betalt noen vedlikeholdsdoser privat for å unngå stress og ventetid.

Hvis det er noe du lurer på så kan jeg prøve å svare.
Vis hele sitatet...
Vedlikeholdsdoser.. i kombinasjon med terapi, eller som spray man bruker selv?
Inn og få det intravenøst, så langt ca hver 6 måned. Du kan velge å få det med terapi eller bare en behandling som tar ca en time. Sjekk priser på axonklinikken.no eller auroraklinikken.no begge er dønn seriøse og trygge, men aurora er litt billigere.

For å få det via det offentlige må du nesten ha vært innlagt, og du må ha prøvd de aller fleste alternativer først.

Ring og snakk med Lowan Stewart hos axon, eller Ingrid Autran hos Aurora. Begge er superhyggelige og utrolig hjelpsomme.

Jeg tror Lowan Stewart er den som kan mest om ketaminbehandling i Norge, han er også medisinsk ansvarlig for denne behandlingen i Helse Øst.

Ingrid er også, eller har vært involvert i den offentlige behandlingen.

Trlefonkonsultasjon er gratis, så hvis du ringer de så får du nok svar på alle spørsmål.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Mulig jeg banner i kirka her men ville heller tatt mdma enn ketamin for å røske opp i en depresjon.
Vis hele sitatet...
Underrated
Erfaringsmessig så funker hverken mdma eller ketamin med mindre du har noe å jobbe med, som feks kognitiv adferdsterapi.

Det finnes sikkert solskinnshistorier, men dessverre så er slike «behandlinger» kortvarige.

Derfor man har gjentatte ketaminbehandlinger. Usikker på om det er så lurt med mdma i lengden…
Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
Takker for svar! Ja, det er kun de 2 klinikkene i landet pr i dag og det koster rundt 15.000, men da de begge er private klinikker blir det desverre ikke støttet av staten.
Vis hele sitatet...
Tror det er noen flere som tilbyr det? Hør med Stewart på Axonklinikken, han har oversikt. Unngå Emmasofisklinikken.

Sånn jeg forstår det så er et først og fremst effektivt i kombinasjon med andre endringer, da det gir nye synapser og mulighet for å "gå opp mye spor". Så ha terapi og/eller en plan rundt livsstilsendringer og sånt i tillegg.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror det er noen flere som tilbyr det? Hør med Stewart på Axonklinikken, han har oversikt. Unngå Emmasofisklinikken.

Sånn jeg forstår det så er et først og fremst effektivt i kombinasjon med andre endringer, da det gir nye synapser og mulighet for å "gå opp mye spor". Så ha terapi og/eller en plan rundt livsstilsendringer og sånt i tillegg.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt hvorfor man bør styre unna ES klinikken?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du utdype litt hvorfor man bør styre unna ES klinikken?
Vis hele sitatet...
For der er det bare fullstendig lok.
Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
Til dere lesere!

Jeg er ei voksen dame som sliter med en tung depresjon og er skeptisk til de ordinære 'anti-dep-medisinene' da de vistnok er vanskelige å komme seg av og kan ha div bivirkninger. Dermed tenker jeg i alternative baner.

Nå har jeg sett mange YT videoer der folk påstår de har fått den livsnødvendige medisinen, Ketamin, som har gitt de et bedre liv omtrent på timen. Nå tror ikke jeg på noe 'quick fix' men har stor tro på at det kan være en fantastisk medisin om en jobber hand i hand med medisinen.

Nå vet jeg at en får K-spray på resept, men jeg har jo mest tro på ei sprøyte der en bør være under oppsyn i ca 40 min så spørsmålet mitt er om det er noe her som vet om dette kan la seg gjøre?

PS. Har du noe relevant erfaring, eller vet noe om det jeg lurer på så hyl ut - gjerne på pm.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så redd for å prøve antidepressiva egentlig, det er tross alt det hele verdens medisinforskere foretrekker for å behandle dem som sliter med depresjon medisinsk sett.

Hvis du ikke ønsker å prøve antidepressiva først, så synes jeg heeeeelt ærlig at du muligens bør vurdere hva målet ditt *egentlig* er her.


Ikke meningen å preke for hardt her, men for mitt øre (og for en som jobber i helsevesenet) skriker dette "en som ønsker rus først, hjelp deretter, i den rekkefølgen".
Det er neppe rusen som er gunstig. Svært svakere dissoer har samme effekt.

Pcp er bedre mot depresjon en ket. Men ket gir en mer tripy opplevelse.

Nmda reseptorene fyrer bedre en stund etter en dose
Google det. Det finnes klinikker i Norge som utfører dette. Og Kalnes har eller skal visst også begynne som første sykehus. Så det er absolutt muligheter der ute.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du utdype litt hvorfor man bør styre unna ES klinikken?
Vis hele sitatet...
Har ikke lyst til å.utdype det nei, men det er et velment råd. Det finnes andre som tilbyr dette, og som er trygge og seriøse folk.
Antidepressive har et ganske dårlig rykte på seg, både med tanke på bivirkninger og selve effekten.

https://forskning.no/medisiner-psyki...n-nytte/356782
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Antidepressive har et ganske dårlig rykte på seg, både med tanke på bivirkninger og selve effekten.

https://forskning.no/medisiner-psyki...n-nytte/356782
Vis hele sitatet...
Tenk litt før du kommer med en såpass bastant påstand. Artikkelen du lenket til har kritikk på måten danske forskere utførte denne rapporten.

Det er mange som har hatt nytte av SSRI, jeg har nær familie som det fungerte hos.

Freak er en spesiell informasjonskanal, mange veier kanskje det som står her mer enn det til og med legene/behandlerne deres sier.

De tenker kanskje ikke på at freak har blitt et ekkokammer som ofte fordømmer mer etablerte behandlingsformer og "hardt arbeid" og forhærliger enkle løsninger som involverer sterke medisiner.

Det er kanskje på tide at freak har en skikkelig disclaimer på forsiden angående dette.. jeg vet reglene sier klart fra om at freak ikke er helsepersonell men jeg har sterk tvil om at nye brukere i det hele tatt leser reglene.

Det er en ting å utveksle erfaringer, det er noe helt annet å gi slike generelle påstander om medisiner til en gruppe folk som søker det enkle veien ut.
Sist endret av Expialidocious; 9. november 2023 kl. 10:52.
Og jeg har en nær bekjent som nettopp har tatt selvmord under opptrappingsperioden av SSRI. Er min mening mer verdt enn din da?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Og jeg har en nær bekjent som nettopp har tatt selvmord under opptrappingsperioden av SSRI. Er min mening mer verdt enn din da?
Vis hele sitatet...
Nei, for enkelttilfeller er ikke verdt noe i den store sammenhengen. Det kom kanskje ikke klart frem men når jeg nevnte at jeg visste av tilfeller med positivt utfall var det ment som et eksempel på nettopp at enkelttilfeller har forskjellige erfaringer. Man må se på det store bildet og høre på ekspertene.

Vi er i en spesiell tidsalder, folk kan finne mye informasjon på kort tid med teknologien vi har. Nå er alle dommer, jury og bøddel. Pasienter tror de har mer peiling enn leger etc.
Vi var blåøyde og trodde fri informasjonsflyt skulle være positivt for folk, det tragiske er at folk er folk, de tar til seg det de vil av det de leser og ignorerer resten.
Folk leser ikke noe som helst uten en viss predisposisjon for hva de vil få ut av det.

Vi hører det man vil høre og leser det man vil høre.
Uavhengig av effekt eller ikke, så har SSRI og «lykkepiller» et veldig dårlig rykte på seg.

Det var det jeg svarte på i utgangspunktet, hvorfor folk vegrer seg for å ta det.
Når i tillegg de pillene gir deg ekstremt ubehag de første ukene til den grad at du velger å avslutte livet, så er det ikke rart folk er skeptiske.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Uavhengig av effekt eller ikke, så har SSRI og «lykkepiller» et veldig dårlig rykte på seg.

Det var det jeg svarte på i utgangspunktet, hvorfor folk vegrer seg for å ta det.
Når i tillegg de pillene gir deg ekstremt ubehag de første ukene til den grad at du velger å avslutte livet, så er det ikke rart folk er skeptiske.
Vis hele sitatet...

Din påstand. Uten substansielle bevis, den artikkelen du viste til hadde mye kritikk av konklusjonen.

Vi kan jo sette det på spissen: hvor mange leser det du skriver her og drar lengre ned i et helvette av rus og "selvmedisinering"? Hvor mange gir opp uten å I det hele tatt prøve behandling?
Sitat av noguhso Vis innlegg
Du kan jo berge situasjonen ganske lett selv, hvorfor må du være på en klinikk? Jeg har 3 bekjente som har tatt en ketalar-behandling, og jeg kan egentlig ikke se hvorfor noen må gjøre det på klinikk.

Ingen oppfølging og bare tull og tøys, kjøp ketamin å bruk det selv. Ville startet med nesespray, du måler det volumetrisk og regner ut hvor mye du trenger for hver spray. Ketamin er som en benzo, bortsett fra at det ikke går på angst, men heller depresjon. MDMA er overlegen i flere typer angstlidelser som ptsd, panikkangst, og generelle angstlidelser.
Vis hele sitatet...
Problemet er at ketamin ikke er noe vidundermedisin, men det kan potensielt endre forutsetningene dine framover, som pi nevner.

Hvis man bare tar ketamin og tror man er frisk, faller man tilbake i gamle vaner etter et par uker.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvorfor så redd for å prøve antidepressiva egentlig, det er tross alt det hele verdens medisinforskere foretrekker for å behandle dem som sliter med depresjon medisinsk sett.

Hvis du ikke ønsker å prøve antidepressiva først, så synes jeg heeeeelt ærlig at du muligens bør vurdere hva målet ditt *egentlig* er her.

Ikke meningen å preke for hardt her, men for mitt øre (og for en som jobber i helsevesenet) skriker dette "en som ønsker rus først, hjelp deretter, i den rekkefølgen".
Vis hele sitatet...
Det kommer kanskje litt an på hvorfor du er deprimert og hvordan du tenker å angripe situasjonen. Jeg er enig i at man som pasient ikke er kvalifisert til å "shoppe" behandling fritt etter egen overbevisning, men det er heller ikke helt sånn at det alltid finnes et riktig medisinsk svar. Det finnes ofte ulike behandlingsmetoder med sine fordeler og ulemper, og ofte er også motivasjonen for å gjennomføre behandlingen en faktor som påvirker resultstet (terapi f eks). Så det er er ikke kategorisk galt å vurdere alternativer og ta bevisste valg om helsa si. Nervebaner styrkes når de blir brukt, og ketamin gir en økning i nye koblinger som kan fasilitere endringer i oppgåtte spor hvis du samtidig jobber med å gjøre slike endringer. Det er en litt annen inngang til problemet enn å justere balansen i nevrotransmittere.

Sitat av KulKanin Vis innlegg
Inn og få det intravenøst, så langt ca hver 6 måned. Du kan velge å få det med terapi eller bare en behandling som tar ca en time. Sjekk priser på axonklinikken.no eller auroraklinikken.no begge er dønn seriøse og trygge, men aurora er litt billigere.

For å få det via det offentlige må du nesten ha vært innlagt, og du må ha prøvd de aller fleste alternativer først.

Ring og snakk med Lowan Stewart hos axon, eller Ingrid Autran hos Aurora. Begge er superhyggelige og utrolig hjelpsomme.

Jeg tror Lowan Stewart er den som kan mest om ketaminbehandling i Norge, han er også medisinsk ansvarlig for denne behandlingen i Helse Øst.

Ingrid er også, eller har vært involvert i den offentlige behandlingen.

Trlefonkonsultasjon er gratis, så hvis du ringer de så får du nok svar på alle spørsmål.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte dobbeltsjekke om det var jeg som hadde skrevet dette innlegget Kan signere på alt dette, både Ingrid og Lowan er solide.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Problemet er at ketamin ikke er noe vidundermedisin, men det kan potensielt endre forutsetningene dine framover, som pi nevner.

Hvis man bare tar ketamin og tror man er frisk, faller man tilbake i gamle vaner etter et par uker.
Vis hele sitatet...
Jepp, kjør terapi samtidig, enten via klinikken eller din vanlige psykolog om du har en. Og gjør deg gjerne noen tanker rundt om det er noen endringer du burde gjøre i livet for å få det bedre, og bruk boosten til det.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
De tenker kanskje ikke på at freak har blitt et ekkokammer som ofte fordømmer mer etablerte behandlingsformer og "hardt arbeid" og forhærliger enkle løsninger som involverer sterke medisiner.
Vis hele sitatet...
Men er ikke antidepressiva også sterke medisiner? Du skal slite led å argumentere for at ketaminbehandling via lege (som er det ts snakket om) noen få ganger i året er tyngre medisinering enn å gå på SSRI kontinuerlig. Noe mindre "hardt arbeid" er det vel heller ikke, hvert imot er jo mye av poenget å legge tilrette for å skape endringer. Og det er klart bivirkninger bør tas med i betraktning, særlig hvis man er er i risikosonen for f eks suicidal adferd. Det står i pakningsvedlegget, så vi trenger ikke å basere oss på private erfaringer her. At det forekommer bivirkninger betyr ikke at et legemiddel er uakseptabelt, men det er jo ikke irrelevant heller?
Sist endret av *pi; 9. november 2023 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Problemet er at ketamin ikke er noe vidundermedisin, men det kan potensielt endre forutsetningene dine framover, som pi nevner.

Hvis man bare tar ketamin og tror man er frisk, faller man tilbake i gamle vaner etter et par uker.
Vis hele sitatet...
Vel jeg har gjort dette selv og jeg er alt annet enn frisk. De fleste av vennene mine har prøvd ketamin men ikke ketalar, jeg blir fortalt at det er en miks av gøy og rart og har tatt det selv jevnlig. For meg er det egentlig et helt jævlig stoff sikkert fordi jeg tar så mye om gangen og hallusinerer mer enn noen annen psykedelisk stoff..

Hva skulle vært forskjellen? La oss si jeg drar til Emma Sofia og får en injeksjon/infusjon så gjør de egentlig ingen ting utenom å gi deg et pledd og et headset når du ligger der. Virker som ketamin er på en høyde nå, og det er sinnsykt billig, 170 kroner for et gram
Sitat av *pi Vis innlegg
Men er ikke antidepressiva også sterke medisiner? Du skal slite led å argumentere for at ketaminbehandling via lege (som er det ts snakket om) noen få ganger i året er tyngre medisinering enn å gå på SSRI kontinuerlig. Noe mindre "hardt arbeid" er det vel heller ikke, hvert imot er jo mye av poenget å legge tilrette for å skape endringer. Og det er klart bivirkninger bør tas med i betraktning, særlig hvis man er er i risikosonen for f eks suicidal adferd. Det står i pakningsvedlegget, så vi trenger ikke å basere oss på private erfaringer her. At det forekommer bivirkninger betyr ikke at et legemiddel er uakseptabelt, men det er jo ikke irrelevant heller?
Vis hele sitatet...
Burde spesifisert: rusgivende medikamenter, som er hva vi ser her inne: folk klager over at de ikke får "medisinen" sin fra legen, vil heller hoppe rett på ketamin være det seg via klinikk eller på eget initiativ som nogusho prater om.

Tendensen er, som med mye annet, en "Quick fix" folk søker.
Sist endret av Expialidocious; 9. november 2023 kl. 19:55.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Burde spesifisert: rusgivende medikamenter, som er hva vi ser her inne: folk klager over at de ikke får "medisinen" sin fra legen, vil heller hoppe rett på ketamin være det seg via klinikk eller på eget initiativ som nogusho prater om.

Tendensen er, som med mye annet, en "Quick fix" folk søker.
Vis hele sitatet...
Jeg oppfatter ikke ts sånn. Det er heller ikke en medisin du "får" fra legen til å bruke i det daglige, men enkeltstående behandlinger. Det krever for de fleste flere tiltak å bli frisk, men om det faktisk er en kvikkere fiks enn ssri så er det jo ikke noe galt i å ønske seg det? Det er ikke noe mer moralsk høyverdig å bekjempe psykisk sykdom uten medisiner enn det er med kreft. Ketamin er en godkjent behandling mot depresjon.

Jeg har aldri ruset meg på tunge stoffer i hele mitt liv, men reagerer på hvor mistenkeliggjort man blir når man velger sånne behandlinger. Jeg går på ADHD-medisiner, og leser daglig om hvordan folk fnyser av det som en "quick fix" også. Hvis man har det vondt og kan få behandling for å få det bedre, hvorfor i all verden skal det bli sett ned på bare fordi stoffet man behandles med tilfeldigvis også kan brukes rekreasjonelt, eller smerten er av en type folk flest uten fagkunnskap har bestemt seg for å definere som en del av livet man bare må takle på pur vilje?
Sist endret av *pi; 9. november 2023 kl. 20:24.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Burde spesifisert: rusgivende medikamenter, som er hva vi ser her inne: folk klager over at de ikke får "medisinen" sin fra legen, vil heller hoppe rett på ketamin være det seg via klinikk eller på eget initiativ som nogusho prater om.

Tendensen er, som med mye annet, en "Quick fix" folk søker.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg også mente med mitt innlegg.

Også til alle sammen i tråden: jeg ser at dette er samme trådstarter som lagde tråden om å være alkoholavhengig mor som satt oppe langt til kvelds med en fremmed som snorta amf. Skumleste også at ts hadde vært involvert i ruspåvirket kjøring?

Ikke ment for å heksejakte ts og grave opp dritt, men det er verdt å ta i betraktning.. hvis du TS allerede har rusproblemer, synes jeg virkelig du bør prøve det helseekspertene anbefaler, og ikke søker en alternativ sti som på en eller annen måte også blir russøkende. Jeg vet ikke hvordan jeg kan på en finerte måte formidle dette, men helt serriøst, prøv antidepressiva før du prøver deg på ketamin behandling.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 9. november 2023 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er ketamin litt spesielt i og med at man får mye mindre lyst på rus etter en behandling.


Ketamin og avhengighet:


https://www.legeforeningen.no/conten...m-01.11.22.pdf

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29339294/
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Det var dette jeg også mente med mitt innlegg.

Også til alle sammen i tråden: jeg ser at dette er samme trådstarter som lagde tråden om å være alkoholavhengig mor som satt oppe langt til kvelds med en fremmed som snorta amf. Skumleste også at ts hadde vært involvert i ruspåvirket kjøring?

Ikke ment for å heksejakte ts og grave opp dritt, men det er verdt å ta i betraktning.. hvis du TS allerede har rusproblemer, synes jeg virkelig du bør prøve det helseekspertene anbefaler, og ikke søker en alternativ sti som på en eller annen måte også blir russøkende. Jeg vet ikke hvordan jeg kan på en finerte måte formidle dette, men helt serriøst, prøv antidepressiva før du prøver deg på ketamin behandling.
Vis hele sitatet...
Men ærlig talt, det er jo helsepersonell, til og med offentlig sådan, som tilbyr ketaminbehandling også. Det finnes gode grunner for å ikke starte med ssri først, for eksempel hvis du er i en terapibehandling (som jo er anbefalt som førstevalg før antidepressiva) som ikke er egnet å kombinere med medisiner som forflater følelsene dine. Eller hvis du er i risikogruppen for de relativt alvorlige bivirkningene av ssri.

Og ketaminbehandling får du altså hos legen, i veldig begrenset antall, i motsetning til om du får utskrevet sovemedisiner og whatnot som mange med depresjon bruker over en lav sko. Å ikke få tilgang på god behandling kan like godt øke risikoen for utrygg selvmedisinering, det ser man jo med ADHD også.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er ment sånn, men den ideen om at rusproblemer alltid trumfer psykiske problemer, og må tas forbehold om først, kommer av en moralistisk grunnholdning som ligger dypt i kulturen. Det skaper nok flere rusmisbrukere enn det redder. Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker...
Sist endret av *pi; 9. november 2023 kl. 22:16.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men ærlig talt, det er jo helsepersonell, til og med offentlig sådan, som tilbyr ketaminbehandling også. Det finnes gode grunner for å ikke starte med ssri først, for eksempel hvis du er i en terapibehandling (som jo er anbefalt som førstevalg før antidepressiva) som ikke er egnet å kombinere med medisiner som forflater følelsene dine. Eller hvis du er i risikogruppen for de relativt alvorlige bivirkningene av ssri.

Og ketaminbehandling får du altså hos legen, i veldig begrenset antall, i motsetning til om du får utskrevet sovemedisiner og whatnot som mange med depresjon bruker over en lav sko. Å ikke få tilgang på god behandling kan like godt øke risikoen for utrygg selvmedisinering, det ser man jo med ADHD også.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er ment sånn, men den ideen om at rusproblemer alltid trumfer psykiske problemer, og må tas forbehold om først, kommer av en moralistisk grunnholdning som ligger dypt i kulturen. Det skaper nok flere rusmisbrukere enn det redder. Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker...
Vis hele sitatet...

Jeg argumenterte ikke for at antidepressiva er førstevalget, jeg argumenterte for at antidepressiva er førstevalget når det gjelder medisinering.


Dette handler ikke om moralisme... Ts har fyllekjørt og blitt straffa for det (og muligens to ganger også?), drikker 2-8 enheter hver dag, ønsker sobril, ketamin, har prøve lsd og Ayahuasca før for å kvitte seg med alkoholismen, henger med speedere til langt ut på natt, har vist interesse i fleinsopp også for å kurere alkoholismen sin, og har muligens også brukt andre stoffer hun ikke innrømmer.

MEN, antidepressiva er det for mye bivirkninger i liksom.....

Det er bare et seriøst wake up call jeg prøver å gi på en fin måte til noen som faktisk må åpne opp øyene sine for sin galskap.


TS har prøvd å selvmedisinere seg på psykedeliske rusmidler før og spør om råd igjen for å prøve å selvmedisinere seg med "rusmidler" (bare sånn i tilfelle det pirkes på ordbruk i medisinsk sammenheng), uten å prøve antidepressiva først, evt. prøve før med terapi.... Som hun også i tidligere tråder har skrevet at hun ikke ønsker i det offentlige.....


Så, for å gjøre det helt klart, så er dette rettet KUN mot TS: Du kommer ikke til å klare å kurere deg selv med rusmidler, du har prøvd mange ganger før og må innse at det ikke kommer til å fungere, du trenger sterk vilje, noe å bytte ut tomrommet, f.eks lys fra turgåing. Jeg ville starta med å legge alle kortene på bordet til legen og lytte til deres forslag.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
TS har prøvd å selvmedisinere seg på psykedeliske rusmidler før og spør om råd igjen for å prøve å selvmedisinere seg med "rusmidler"
Vis hele sitatet...
Du har sikkert bedre oversikt over brukerens historikk enn meg, men hun spør rent faktisk ikke om tips til selvmedisinering her. Tvert imot presiserer hun at hun vil ha behandling under oppsyn av lege, og ikke på resept. Det er muligens fordi hun vet at hun ikke er så god på regulere medisinering selv, hva vet jeg. Selvsagt kan hele spørsmålet være en dekkoperasjon for å få råd om selvmedisinering med psykedelika, men jeg er nå tilhenger av å ta folk på face value når de spør om råd. Selv om de har en historie med rusmisbruk.
Sitat av KulKanin Vis innlegg
Inn og få det intravenøst, så langt ca hver 6 måned. Du kan velge å få det med terapi eller bare en behandling som tar ca en time. Sjekk priser på axonklinikken.no eller auroraklinikken.no begge er dønn seriøse og trygge, men aurora er litt billigere.

For å få det via det offentlige må du nesten ha vært innlagt, og du må ha prøvd de aller fleste alternativer først.

Ring og snakk med Lowan Stewart hos axon, eller Ingrid Autran hos Aurora. Begge er superhyggelige og utrolig hjelpsomme.

Jeg tror Lowan Stewart er den som kan mest om ketaminbehandling i Norge, han er også medisinsk ansvarlig for denne behandlingen i Helse Øst.

Ingrid er også, eller har vært involvert i den offentlige behandlingen.

Trlefonkonsultasjon er gratis, så hvis du ringer de så får du nok svar på alle spørsmål.
Vis hele sitatet...
Takker for saklig svar! Jeg har tidligere vært innlagt på DPS og går nå på Naltroxone for å redusere 'øl-tørsten' så det burde jo vært minst 2 behandlingsmåter som var såpass vesentlige at jeg har prøvd 2 stk metoder. Har desverre ikke kr nok til private behandlings steder og det blir visstnok ikke støttet av det offentlige.

PS. Kanskje jeg burde kontaktet han uansett?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ok. Så bare psykiatere kan svare her tenker du?
Vis hele sitatet...
Nei men det hadde utvilsomt vært best. Har du noen anelse om hva som skal til for å kunne praktisere som psykiater i Norge? Spør du meg, en av de tyngste og vanskeligste spesialisering en lege kan ta. Psykiatri er et fag og en jobb jeg kanskje har mest respekt for.

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Psykiatere vet stort sett ikke hva de driver med de heller, så det blir et fett.
I mange tilfeller kan synsing fra privatpersoner være bedre.

Bare se på rettsaken til ABB.
Vis hele sitatet...
Dette kan du umulig mene...

Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
Nå vet jeg at en får K-spray på resept, men jeg har jo mest tro på ei sprøyte der en bør være under oppsyn i ca 40 min så spørsmålet mitt er om det er noe her som vet om dette kan la seg gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingen ketamin spray registrert her til lands. Hva heter i såfall preparatet?

Hva er grunnen for at du har mer tro på en sprøyte fremfor denne sprayen?

Sitat av andreasbaader Vis innlegg
Det er neppe rusen som er gunstig. Svært svakere dissoer har samme effekt.

Pcp er bedre mot depresjon en ket. Men ket gir en mer tripy opplevelse.

Nmda reseptorene fyrer bedre en stund etter en dose
Vis hele sitatet...
Hvorfor er den bedre, og hvor skulle en ha funnet fensyklidin?

Alle dissosiative stopper blokkerer NmdA reseptor, så det er ingen ting som fyrer av her da de som antagonist blokkerer nettopp denne reseptoren
Sist endret av noguhso; 12. november 2023 kl. 07:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg finner ingen ketamin spray registrert her til lands. Hva heter i såfall preparatet?
Vis hele sitatet...
Spravato Janssen virkestoffet er S+ enantiomer versjonen av Ketamin, Esketamin (les om kiralitet, det finnes speilvendte versjoner av molekylstrukturen til stoffer som da har litt andre egenskaper)
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Spravato Janssen virkestoffet er S+ enantiomer versjonen av Ketamin, Esketamin (les om kiralitet, det finnes speilvendte versjoner av molekylstrukturen til stoffer som da har litt andre egenskaper)
Vis hele sitatet...
Jøss det trodde jeg ikke hadde inntatt Norge og hadde egentlig forventet det gikk en stund før det hadde blitt godkjent. Jeg gikk gjennom ATC men fant det ikke der heller så må ha vært litt rask på avtrekkern.

Som du sier S-Ketamin ja, jeg har alltid trodd R-ket var den mest effektive på depresjon? Jeg mener det var ment på Hamilton's og en annen doku jeg så om det. Uansett, takk for fk link
Sist endret av noguhso; 12. november 2023 kl. 11:20.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jøss det trodde jeg ikke hadde inntatt Norge og hadde egentlig forventet det gikk en stund før det hadde blitt godkjent. Jeg gikk gjennom ATC men fant det ikke der heller så må ha vært litt rask på avtrekkern.

Som du sier S-Ketamin ja, jeg har alltid trodd R-ket var den mest effektive på depresjon? Jeg mener det var ment på Hamilton's og en annen doku jeg så om det. Uansett, takk for fk link
Vis hele sitatet...
Ble litt overrasket selv, ellers har jeg ikke noe peiling på hva som er mest effektivt dessverre. Bare lest om og prøvd ketamin rekreasjonelt
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Ble litt overrasket selv, ellers har jeg ikke noe peiling på hva som er mest effektivt dessverre. Bare lest om og prøvd ketamin rekreasjonelt
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant? Skal definitivt ta dette opp med psykiateren min under neste time, da han er veldig åpen for litt "kontroversielle" behandlingsmodeller. Blir spennende å høre hans respons/meninger på Spravato
Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
PS. Kanskje jeg burde kontaktet han uansett?
Vis hele sitatet...
Lowan Stewart ja? Ja, det ville jeg gjort. Han kan det som er å kunne om temaet, gir nøktern og grei informasjon, og har nok god oversikt over hva som finnes av behandlingssteder.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Mulig jeg banner i kirka her men ville heller tatt mdma enn ketamin for å røske opp i en depresjon.
Vis hele sitatet...
Takker for forslag og JA det står faktisk på listen over alternativer da jeg er villig til å prøve det

Sitat av *pi Vis innlegg
Tror det er noen flere som tilbyr det? Hør med Stewart på Axonklinikken, han har oversikt. Unngå Emmasofisklinikken.

Sånn jeg forstår det så er et først og fremst effektivt i kombinasjon med andre endringer, da det gir nye synapser og mulighet for å "gå opp mye spor". Så ha terapi og/eller en plan rundt livsstilsendringer og sånt i tillegg.
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men hvorfor bør jeg unngå Emmasofieklinikken?

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Erfaringsmessig så funker hverken mdma eller ketamin med mindre du har noe å jobbe med, som feks kognitiv adferdsterapi.

Det finnes sikkert solskinnshistorier, men dessverre så er slike «behandlinger» kortvarige.

Derfor man har gjentatte ketaminbehandlinger. Usikker på om det er så lurt med mdma i lengden…
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men har du prøvd Ketamin og ikke vært fornøyd, kanskje?

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvorfor så redd for å prøve antidepressiva egentlig, det er tross alt det hele verdens medisinforskere foretrekker for å behandle dem som sliter med depresjon medisinsk sett.

Hvis du ikke ønsker å prøve antidepressiva først, så synes jeg heeeeelt ærlig at du muligens bør vurdere hva målet ditt *egentlig* er her.


Ikke meningen å preke for hardt her, men for mitt øre (og for en som jobber i helsevesenet) skriker dette "en som ønsker rus først, hjelp deretter, i den rekkefølgen".
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd de vanlige 'anti-dep' medisinene ((uten at det står at jeg har prøvd de, fordi den nye legen min ikke har den gamle lege-sjornalen) Så håper bare ikke jeg må teste ut en 'hel haug' før jeg får noe som faktisk virker...

Sitat av Amøbe88 Vis innlegg
Google det. Det finnes klinikker i Norge som utfører dette. Og Kalnes har eller skal visst også begynne som første sykehus. Så det er absolutt muligheter der ute.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke Sykehus Østland som er det eneste sykehuset som utfører behandlingen?

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Antidepressive har et ganske dårlig rykte på seg, både med tanke på bivirkninger og selve effekten.

https://forskning.no/medisiner-psyki...n-nytte/356782
Vis hele sitatet...
Takker for link. Da det visstnok skal ha vært utprøvd minst to typer behandling før en eventuelt får Ketamin, burde en slik link vært nok for å overbevise helsemyndighetene om at det burde gått unde 'utprøvd'

Sitat av KulKanin Vis innlegg
Det er mulig å få det offentlig, men det er vel et års ventetid nå, om ikke lenger. Hvis du har mulighet til å betale for å ta det privat så vil jeg anbefale å gjøre det. En i familien som gikk fra dypeste mørke til å nå være i full jobb.

Dette var via dps, men vi har betalt noen vedlikeholdsdoser privat for å unngå stress og ventetid.

Hvis det er noe du lurer på så kan jeg prøve å svare.
Vis hele sitatet...
Takker for saklig svar! Jo, jeg vet om Sykehuset Østfold, som visstnok er det eneste sykehuset i Norge som har Ketamin behandling, men å gå slik jeg gjør nå i månedsvis blir nok neppe aktuelt så må ha noe raskt.

Godt å høre om fam medlemmet ditt som fikk hjelp. men nå har jeg desverre ikke råd til noen prvat behandling...
Sist endret av Nysgjerrig 73; 12. november 2023 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nysgjerrig 73 Vis innlegg
Takker for svar, men hvorfor bør jeg unngå Emmasofieklinikken?
Vis hele sitatet...
De er shady.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Du kan jo berge situasjonen ganske lett selv, hvorfor må du være på en klinikk? Jeg har 3 bekjente som har tatt en ketalar-behandling, og jeg kan egentlig ikke se hvorfor noen må gjøre det på klinikk.

Ingen oppfølging og bare tull og tøys, kjøp ketamin å bruk det selv. Ville startet med nesespray, du måler det volumetrisk og regner ut hvor mye du trenger for hver spray. Ketamin er som en benzo, bortsett fra at det ikke går på angst, men heller depresjon. MDMA er overlegen i flere typer angstlidelser som ptsd, panikkangst, og generelle angstlidelser.
Vis hele sitatet...
Takk forinformativt svar! Ne, trenger absolutt ikke være på noe slags klinikk og de er jo anyway altfor dyre... Nesesprayen er det jeg vil begynne med, men må jo få resept av psykiateren i så fall. MDMA er også aktuelt å prøve, ja og det står for tur.

Får jeg spør hvordan det går med de tre du nevnte? (gjerne pm)
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
De er shady.
Vis hele sitatet...
Hallo!? Enten får du komme med noe skikkelig info ellers er det like greit å holde kjeft.

Hva er shady? Hvorfor bør man unngå? Er det din personlige erfaring, eller har du aldri brukt stedet?