Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 51251
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg er enig, og er i utgangspunktet mot generell bevæpning av politiet. Likevel synes jeg det virker både nødvendig og hensiktsmessig at man i enkelte perioder har midlertidig bevæpning ved forhøyet terrortrussel.
Vis hele sitatet...
Det eg er redd for er at det er eit stille steg på vegen til generell væpning av politiet. Dei har søkt om fire uker, men er det nokon god grunn til å anta at trusselen vil forsvinne? Kva om dei har hatt våpen i eitt år? Skal vi då trekke tilbake tillatelsen om trusselsituasjonen endrer seg? Vil det verte nytta som argumentasjon for væpna politi?

Problemet er at det har skjedd utan alt for mykje samfunnsdebatt rundt situasjonen. Enkelte gongar bør det vere slik, men dø bør imho debatten komme i etterkant, og i større grad enn den har gjort her.
men jeg har ikke lest noe noen steder om hvem som har kommet med denne terrortrusselen, er det noen som kan si meg hvem som er truende?
Sist gang de gikk ut med denne informasjonen så var det full debatt og masse refs for at de spredde frykt og panikk blant befolkningen. Dette hemmelige dokumentet de har fått tak på vil nok ikke lekke ut med det første.
Sitat av druesukker Vis innlegg
men jeg har ikke lest noe noen steder om hvem som har kommet med denne terrortrusselen, er det noen som kan si meg hvem som er truende?
Vis hele sitatet...
En terrortrussel er jo for å skape frykt blant folk. Må jo si de er ganske suksessfulle når hele norske politiet går i beredskap Tviler på at det skjer noe da de allerede har oppfyllt målet..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det eg er redd for er at det er eit stille steg på vegen til generell væpning av politiet. Dei har søkt om fire uker, men er det nokon god grunn til å anta at trusselen vil forsvinne?
Vis hele sitatet...
Politiet vil trolig be om forlenget bevæpning

Sitat av druesukker Vis innlegg
men jeg har ikke lest noe noen steder om hvem som har kommet med denne terrortrusselen, er det noen som kan si meg hvem som er truende?
Vis hele sitatet...
Avisene skriver "islamistiske terrorister".
Sitat av druesukker Vis innlegg
men jeg har ikke lest noe noen steder om hvem som har kommet med denne terrortrusselen, er det noen som kan si meg hvem som er truende?
Vis hele sitatet...
De er vel litt redde for at terrorister som har reist til for eksempel Syria eller Irak skal komme tilbake til vestlige land for å begå terror-aksjoner. For disse folka blir politifolk og militært personell ansett som representanter for myndighetene, og derfor blir politi og militære også et terrormål..
jeg syns det er så unødvendig med terrortrusler.. men jeg skjønner ikke når man sier at det er frykt de vil skape, for de oppnår jo ikke noe med at alle i et land er redde? alle er jo redde for en bombe, skytevåpen etc uansett? det er så teit hele opplegget.
Sitat av Torepia Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...en/a/23344134/

Ville vedkommende hatt våpen uten alt styret?
Vis hele sitatet...
Ja, etter all sannsynlighet. Jeg tror det er lite plausibelt at en 60-åring på Vinstra har skaffet seg våpen i løpet av de siste 24 timer på grunn av "alt styret".

Politimannen ville dessverre trolig blitt skutt uavhengig av bevæpning.
Vel om han ville blitt skutt eller ej om politiet ikke hadde møtt opp bevepnet blir synsing, etter det artikkelen beskriver så klarte han seg utmerket godt med bare nevene før vepnet politi møtte opp.

Det eneste som er sikkert er at ikke tok mange timene fra politiet vepnet seg til første tjenestemann ble skutt.
Sist endret av Noxaran86; 26. november 2014 kl. 23:38.
det er vel dette styret som har gjort at han fant fram børsa.
Ville ikke hatt noe imot politi med våpen på beltet. Etter min erfaring med Oslo-politiet virker de som en grei gjeng som bare vil gjøre jobben sin best mulig måte. Jeg tror at færre uskyldige liv vil gå tapt om politiet får mer makt over situasjonen enn en godt trent mann, eller en tulling med kniv. Om politiet skyter ned noen som står med kniv på strupen til en annen, så har jeg ikke mer å si enn good riddance.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ville ikke hatt noe imot politi med våpen på beltet. Etter min erfaring med Oslo-politiet virker de som en grei gjeng som bare vil gjøre jobben sin best mulig måte. Jeg tror at færre uskyldige liv vil gå tapt om politiet får mer makt over situasjonen enn en godt trent mann, eller en tulling med kniv. Om politiet skyter ned noen som står med kniv på strupen til en annen, så har jeg ikke mer å si enn good riddance.
Vis hele sitatet...
De skyter jo ikke de som står med kniven til strupen på en annen i fare for å skyte deg.. så da er man jo like langt
Sitat av druesukker Vis innlegg
De skyter jo ikke de som står med kniven til strupen på en annen i fare for å skyte deg.. så da er man jo like langt
Vis hele sitatet...
Enig i at det ofte kan være lurt å ikke fyre av i sånne situasjoner, men la meg skrive om: noen som løper løpsk mot noen/politiet selv med kniv
Sitat av juster Vis innlegg
Ja, etter all sannsynlighet. Jeg tror det er lite plausibelt at en 60-åring på Vinstra har skaffet seg våpen i løpet av de siste 24 timer på grunn av "alt styret".

Politimannen ville dessverre trolig blitt skutt uavhengig av bevæpning.
Vis hele sitatet...
Bemerk også at politiet trolig ville ha vært bevæpnet uansett - de jaktet på en voldelig galning som tidligere hadde fått inndratt våpen og de bevæpner seg før slike oppdrag. Utfallet av denne saken ville altså uansett vært at bevæpna politimann fikk en ladning hagl sendt sin vei.

Dette er heller ikke tema, eller bekymringen. At politiet unnlot å plaffe ham ned på flekken, selv om de hadde muligheten, er forbilledlig. Men dette handler ikke om , dette handler om fremtiden. Hvordan vil generell bevæpning endre samfunnet på sikt?

Skal vi gi oss ut på tidenes mest omfattende samfunnssosiale eksperiment fordi enkelte mennesker som velger risikoutsatte yrker er redde for sin egen skygge? Hele opplegget er feil på så mange plan at det er vanskelig å refutere det! Argumentene for generell bevæpning er så dumme at de er not even wrong.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ville ikke hatt noe imot politi med våpen på beltet. Etter min erfaring med Oslo-politiet virker de som en grei gjeng som bare vil gjøre jobben sin best mulig måte.
Vis hele sitatet...
Kan det være at det at de virker som en grei gjeng kommer av nettopp det at de ikke er bevæpnet til enhver tid?

Det aller største problemet trenger ikke nødvendigvis være de som eventuelt blir skutt, men at maktbalansen i det daglige forskyves veldig med bevæpning. Politi med våpen kan herse mye mer rundt med folk, og har også mye mindre incentiv til å være diplomatiske når det oppstår situasjoner med ubevæpnede sivile. Jeg tror at noe av grunnen til at vi har et såpass snilt politivesen i Norge, er at de må sette seg i respekt på andre måter enn å bruke våpnene sine.
Hva er dødsstatistikken for polititjenestemenn i Norge forresten, og hvordan er den sammenlignet med andre yrker som innebærer en viss risiko?
Sitat av Picard Vis innlegg
Hva er dødsstatistikken for polititjenestemenn i Norge forresten, og hvordan er den sammenlignet med andre yrker som innebærer en viss risiko?
Vis hele sitatet...
Hvilke andre yrker sikter du til? Hvordan forventer du å få svar når du ikke engang stiller et spørsmål
Sist endret av Mr.NicePrice; 27. november 2014 kl. 12:48.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hva er dødsstatistikken for polititjenestemenn i Norge forresten, og hvordan er den sammenlignet med andre yrker som innebærer en viss risiko?
Vis hele sitatet...
Jeg fant iallfall denne minnesiden. You do the math!
Sist endret av Myoxocephalus; 27. november 2014 kl. 12:59.
Matten min sier meg at det er skutt og drept 1 tjenestemann på jobb i løpet av de siste 16 årene.

Sitat før dere skriker at det er 2 personer:

Politietdirektoratet har offisielt valgt å ikke oppføre
Berntsen som drept i tjenesten.
Dette nettstedet har valgt å gjør det.
Vis hele sitatet...
Tror de det at om de går med våpen så tørr ikke de som bedriver terror å gjøre noe?

Ser for meg en kar som løper mot en politimann med en ak eller bombevest, ser han har pistol og bare fuck it, jeg overgir meg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Matten min sier meg at det er skutt og drept 1 tjenestemann på jobb i løpet av de siste 16 årene.

Sitat før dere skriker at det er 2 personer:
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det. Han på Utøya var leid inn som sikkerhetsvakt. Merk at politimannen som døde under Nokas-ranet kun observerte. Selvfølgelig unødvendig at han døde, men det hadde ikke hjulpet om han hadde en pistol på hofta.

Det som slår meg med denne statistikken er at det er veldig få politimenn som har blitt drept i tjeneste i moderne tid. En død tjenestemann er en for mye, men likevel ser det også ut til at få av disse dødsfallene kunne blitt avverget ved generell bevæpning. Enten fordi våpenet ikke ville utgjort noen forskjell, eller fordi politiet på grunn av situasjonen allerede var bevæpnet.

Hvis man ser på helheten er det 24 personer døde i tjeneste siden 1945.
12 av disse dødsfallene er som følge av ulykker (har i tillegg tatt med hendelsen i 1990 der politimannen ble sprengt av en suicidal entreprenør).

8 skutt. Fire av disse døde på oppdrag som allerede var skarpe.

Altså åtte politimenn som er drept under tjeneste siden 1945. To døde av kniv, to av fysisk vold og de resterende fire er de som døde under uskarpe oppdrag. Hvorvidt generell bevæpning hadde hjulpet dem i de situasjonene kan man diskutere. Likevel, i snitt en drept politimann per 8.6 år de siste 69 årene, i situasjoner der bevæpning kunne endret utfallet.

Undres på om ikke de negative sidene ved generell bevæpning ville spist opp fordelen ganske fort. Jeg for min del er imot.

Om det er feil i teksten beklager jeg.
Sist endret av Bl4derunner; 27. november 2014 kl. 15:32.
For de som måtte være i tvil om denne midlertidige bevæpningen er noe som helst annet enn en trinnvis overgang til permanent bevæpning: sjekk hva politiet selv skriver om saken.
Sitat fra artikkelen
Sitat av Politiforum
- Vi erfarte det samme da, at det gjør liten forskjell at vi er bevæpnet. Samtidig tenker vi den midlertidige bevæpningen vi nå har, er en fin måte å teste dette ut på publikum på, i vanlig, ordinær tjeneste, mener Kristiansen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Når pågripelsen kun er basert på hudfargen så er det kanskje ikke så tåpelig likevel?
Vis hele sitatet...
Hun ble vel pågrepet fordi hun nektet å høre på politiet. Om det var basert på hudfargen vet jeg ikke.

På den annen side, hver gang en med afrikansk bakgrunn blir stoppet av politiet er det selvsagt rasisme. Politiet skal aldri stoppe noen med afrikansk bakgrunn. Gjør de det har politiet skylden hvis situasjonen eskalerer.

Ærlig talt, nå baserer du deg kun på ren spekulasjon og på en historie der kun en part har kunet uttale seg i særlig grad.

De ble da løslatt siden de var uskyldige, jeg håper det ikke er særlig mange fanger i norske fengsler som er uskyldig dømt, det høres ut som om du har en annen holdning?
Vis hele sitatet...
Det er mange som blir puttet i arresten og som egentlig ikke har gjort noe. De blir sluppet ut når de er sjekket ut av saken. F.eks. når de er ransaket ferdig el.l. Men denne kvinnen var ikke uskyldig. Hun var skyldig i å fysisk motsette seg politiet.

Hva mener du med over loven? De ble pågrepet på grunn av hudfargen sin, gi meg paragrafer der det lovfestet at de kan arresteres på grunnlag av dette. Problemet er at de følget loven, mens politiet laget sin egen lov, ikke at disse hever seg over den.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du spekulerer basert på denne kvinnens udokumenterte påstander. Videre, så ble de altså uansett ikke pågrepet på grunn av hudfargen. De ble pågrepet fordi de nektet å samarbeide med politiet og så gjorde fysisk motstand.

Sitat av murloc Vis innlegg
Argumentet om at forskjellen fra dagens ordning er liten(noe jeg mener den ikke er) taler forøvrig begge siders sak. Dersom forskjellen er så liten som enkelte hevder bør man også kunne si at politiet av samme grunn ikke trenger økt bevæpning.
Vis hele sitatet...
Du tar ikke med hele bildet. Forskjellen er liten i forhold til at det bare endrer hvor man oppbevarer våpenet. Derimot utgjør det en enorm forskjell hvis politiet f.eks. skulle bli skutt på av terrorister.

Så: Liten forskjell fordi kun måten det lagres på endres og ikke prosedyrene og reglene for bruk. Stor forskjell fordi det kan utgjøre forskjellen på liv og død å kunne trekke våpenet og uskadeliggjøre en drapsmann øyeblikkelig i stedet for å måtte bruke verdifull tid på å låse ut og klargjøre våpenet først.
Sist endret av hemmeligegreier; 27. november 2014 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
For de som måtte være i tvil om denne midlertidige bevæpningen er noe som helst annet enn en trinnvis overgang til permanent bevæpning: sjekk hva politiet selv skriver om saken.
Sitat fra artikkelen
Vis hele sitatet...
der er vinkelen fra politiets side, uten å ha lest på hvilket som helst forum. Og du ser selv at de vurderer å bruke dette som en TEST-PERIODE for at de tenker at de skal være bevæpnet hele tiden om en stund. punktum
Jeg følte meg kjempetrygg mens jeg var omgitt av fire bevæpnede menn i brødhyllen på coop her om dagen.- Greit at det var lunch og alle visste hva man hadde fore. Men uvant var det. Og fikk noen assosiasjoner til krig og sånn.-)

Synes ikke noe om det. Men nå blir det sannsynligvis sånn, fremover. Vi kan sikkert slippe å se på cnn for å finne skikkelige idiotiske misforståelser om noen år. hurra
Sist endret av pidget; 27. november 2014 kl. 21:35.
For alles skyld håper jeg at de i politiet som skal utstyres med håndvåpen pålegges et minimumskrav til skyteferdighet FØR de blir utstyrt med våpen.
Et minimum (ukentlig) av skytetrening med aktuelt tjenestevåpen.
Tenker med gru tilbake til mange London-turer hvor du ser politi med maskinpistoler i store folkemengder. Tipper at det fort går med noen uskyldige hvis det åpnes ild mot enkeltperson(er) i folkemengden.
Politiet burde jo også for skams skyld fått tilgang på brukbare (de beste) pistoler sånn at vådeskudd kan unngås!
Et stort problem med dette er jo at til tross for at det er tilsynelatende
enkelt å innføre bevæpning, vil det nok politisk sett være en større jobb
å avvæpne dem igjen - evt. under en mindre blå regjering.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg er enig, og er i utgangspunktet mot generell bevæpning av politiet. Likevel synes jeg det virker både nødvendig og hensiktsmessig at man i enkelte perioder har midlertidig bevæpning ved forhøyet terrortrussel.
Vis hele sitatet...
Selvsagt skal de få bevæpne seg til særskilt situasjoner. Slik som da det nettopp var bevæpnet politi på flyplasser i Norge på grunn av en konkret trussel. Det er helt nødvendig. Denne saken er helt annerledes. I dagens aviser står det jo at det nettopp ikke er en konkret trussel. PST har også understreket at de ikke har anbefalt bevæpning.
Hvis det er en terror trussell mot norge vil jeg og ha våpen. For statistikken viser at statsborgere av en stat har høyere sjanse for å dø i ett terrorangrep en politi og millitæret. Jeg gjorde infanteriet i finnmark og kan våpen. Det er jo tross alt en trussell der ute, og vi må bevæpne oss. En sånn alvorlig trussell kan ikke taes mindre en dødsviktig. Snd våpen til alle som var i millitæret, takk. &#empeviktig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
En sånn alvorlig trussell kan ikke taes mindre en dødsviktig. Snd våpen til alle som var i millitæret, takk. &#empeviktig
Vis hele sitatet...
Det er større helsegevinst i gå med brodder om vinteren, eller installere antisklimatte i dusjen.

Risikoen for å omkomme på grunn av terror er neglisjerbar, og risikoen for å dø av den typen terror våpen kan forhindre er endå mindre. Så liten at statistikken er nær meiningslaus, fordi tilfella er så få!
men hvorfor går de med våpen hvis trusselen ikke er konkret? hvorfor lar de ikke alle nordmenn få pistolkurs, siden vi også er bare mennesker?!
Sitat av mocp Vis innlegg
Hvis det er en terror trussell mot norge vil jeg og ha våpen. For statistikken viser at statsborgere av en stat har høyere sjanse for å dø i ett terrorangrep en politi og millitæret. Jeg gjorde infanteriet i finnmark og kan våpen. Det er jo tross alt en trussell der ute, og vi må bevæpne oss. En sånn alvorlig trussell kan ikke taes mindre en dødsviktig. Snd våpen til alle som var i millitæret, takk. &#empeviktig
Vis hele sitatet...
Er denne statistikken satt opp etter prosent av vanlig statsborger, prosent av politi og prosent av militær? Uansett, så er det jo ekstremt mange flere vanlige folk enn det er politi og militære, spesielt akkurat da terrorangrepet tar sted, de kommer som regel etter at det har tatt sted.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Edit: Fant kilden over henleggelser mot politiet fra 2013: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...mt/a/10129361/
Jeg synes det er greit.

Det norske samfunnet må bygge opp forsvarsevnen, både fysisk og mentalt, i takt med de truslene vi står ovenfor.

Politiet må ha muligheten til å skyte hvis de blir angrepet som disse politimennene i Canada ble. En av dem døde senere av skadene han fikk.

http://www.dagbladet.no/2014/10/21/n...5839388/?www=1
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg synes det er greit.

Det norske samfunnet må bygge opp forsvarsevnen, både fysisk og mentalt, i takt med de truslene vi står ovenfor.

Politiet må ha muligheten til å skyte hvis de blir angrepet som disse politimennene i Canada ble. En av dem døde senere av skadene han fikk.

http://www.dagbladet.no/2014/10/21/n...5839388/?www=1
Vis hele sitatet...
Dette var soldater, sannsynligvis utenfor militært område. Hvordan hjelper det dem at politiet bærer våpen?

Pluss at dette er også ett tilfelle, jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke sett noe til noe som tyder på at dette er slik det blir framover.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Dette var soldater, sannsynligvis utenfor militært område. Hvordan hjelper det dem at politiet bærer våpen?

Pluss at dette er også ett tilfelle, jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke sett noe til noe som tyder på at dette er slik det blir framover.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Det var soldater, men det er ikke det eneste eksempelet, og ut i fra trusselen som foreligger kunne det like gjerne vært politifolk da alle med uniform ble pekt ut som mål.

Politiet i New York ble angrepet med kjøttøks av en islamist som fulgte oppfordringen fra den islamske staten om å rette terrorangrep mot tjenestemenn.

Norge omfattes av den samme trusselen, så det vil være naivt å tro at norsk politi ikke kan bli utsatt for noe. Du husker kanskje terroralarmen tidligere i år? Jeg tror personlig ikke at myndighetene går ut med en alarm om trusselen ikke er reell.

http://www.nrk.no/verden/angrep-poli...ork-1.12004267

http://www.tv2.no/a/6199603
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det er generelt større sjanse for å bli truffet og drept av lynnedslag enn terrorisme. Det at politiet nå bevæpner seg gjør bare at terroren fungerer. Terroristene spiller på den til tider hysterisk irrasjonelle frykten til sivilbefolkningen. Slik river de ned samfunnet fra innsiden.

Nå er politimenn bevæpnet, men endrer det egentlig noe? Ja, kanskje litt mindre sannsynlig at de blir overfalt med kniv av en terrorist, men hvis IS virkelig vil gjøre skade så får det jo det til. Lykke til å stoppe en bombe på Oslo S med et håndvåpen. Vi må vel kanskje begynne med metalldetektorer ved alle offentlige bygg? "Better safe than sorry"? Fytti.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er generelt større sjanse for å bli truffet og drept av lynnedslag enn terrorisme. Det at politiet nå bevæpner seg gjør bare at terroren fungerer. Terroristene spiller på den til tider hysterisk irrasjonelle frykten til sivilbefolkningen. Slik river de ned samfunnet fra innsiden.

Nå er politimenn bevæpnet, men endrer det egentlig noe? Ja, kanskje litt mindre sannsynlig at de blir overfalt med kniv av en terrorist, men hvis IS virkelig vil gjøre skade så får det jo det til. Lykke til å stoppe en bombe på Oslo S med et håndvåpen. Vi må vel kanskje begynne med metalldetektorer ved alle offentlige bygg? "Better safe than sorry"? Fytti.
Vis hele sitatet...
Jada. Det kommer ikke til å skje noe, sier du, men PST regner det for å være sannsynlig at Norge blir rammet av terror i løpet av de neste 12 månedene.

Politiet er utpekt som hovedmål.

Det slår meg at det er enkelt for en sivilist som deg og andre å si at politiet ikke bør bevæpne seg.

Det er ikke du som står i fare for å bli drept på jobb, potensielt med kniv.

Lever man med den trusselen ovet hodet ser det kanskje litt annerledes ut?

Jeg mener det er viktig at samfunnet ruster opp og viser at vi har forsvarsevne, og forsvarsvilje.

Jeg tror ikke den islamske staten og deres støttespillere i Norge kommer til å respektere hvite flagg og "dialog".

Det er slutt på å være passiv og naiv nå.
Jeg tror ikke jeg kan finne ett vestlig land der terrorisme dreper mer enn bevæpnet politi, faktisk dreper de mange ganger flere i de aller fleste land med væpnet politi.

Hva skal en politimann med våpen gjøre mot terroristene? De har vist gang på gang at de med glede skyter sine egne og/eller tar rennefart og driter i hvordan det går med de - for de er sikret himmelen eller andre ting der målet helliger middelet. Sett bort ifra dette, så er IEDs en foretrukken metode blant terrorister, da det gir høyere smell, mindre sjanser for at noe går galt, og lettere å slippe unna slik at de kan gjenta det - hvor skal håndvåpnene komme inn?

Den eneste bruken håndvåpen har er mot sivilbefolkningen for å sette det på spissen. De som virkelig vil drepe politi eller annet uniformert personell kan fortsatt snike seg innpå bakfra og gjøre hva de vil. Det bør være innlysende at det holder med et våpen i bilen som de kan få tak i ved behov.

I tillegg var det aldri noen trussel direkte mot Norge, men USA og alle deres allierte, akkurat som Russland og alle deres allierte. De har truet mer eller mindre alle land på jorden, at de velger Norge og fullfører er så lite sannsynlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. PST anbefalte heller ikke bevæpning kom det frem for noen dager siden, det var det politiet selv som tok til orde for.
Sist endret av Xasma; 1. desember 2014 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg mener det er viktig at samfunnet ruster opp og viser at vi har forsvarsevne, og forsvarsvilje.
Vis hele sitatet...
Problemet er at fienden er ikkje spesifikt ute etter politiet. Sure, det er ein god måte å spre frykt på å ta eit par politfolk, og det illustrerer at dei kan nå alle, og ikkje har respekt for staten.

Men målet er ikkje å drepe politifolk. Målet er å skape frykt. Å utelukke eit enkelt mål, som ein gjer med væpning av politiet, er ikkje spesielt matnyttig i det lange løp - for det finst så uendeleg mange andre lett tilgjengelege mål.

Dessutan så lurer eg på kva våpen vil hjelpe til. Du rekk ikkje gjere noko på det sekundet det tar før nokon som kjem bakfra har påført deg skader med kniv. Og politiet er stortsett ikkje så mange gruppert at det vil utgjere den heilt ekstreme skilnaden.

Vi kan fortsette gjetteleiken med å finne movie plot threats, men eg trur ikkje det gjer oss tryggare. Betre etteretning, betre nødinnsats, betre oppfølgjing av ungdom som er i faresona trur eg er klokare tiltak.
Sitat av woff Vis innlegg
For alles skyld håper jeg at de i politiet som skal utstyres med håndvåpen pålegges et minimumskrav til skyteferdighet FØR de blir utstyrt med våpen.
Et minimum (ukentlig) av skytetrening med aktuelt tjenestevåpen.
Tenker med gru tilbake til mange London-turer hvor du ser politi med maskinpistoler i store folkemengder. Tipper at det fort går med noen uskyldige hvis det åpnes ild mot enkeltperson(er) i folkemengden.
Vis hele sitatet...
Politiet i Norge må gjennomføre mange timer med trening hvert år, og må jevnlig gjennomgå en skytetest for å bli regodkjent for operativ tjeneste.

Når det gjelder folkemengder så er det åpenbart at politiet skal ta hensyn til det og ikke bare skyte vilt rundt seg.

Sitat av druesukker Vis innlegg
men hvorfor går de med våpen hvis trusselen ikke er konkret? hvorfor lar de ikke alle nordmenn få pistolkurs, siden vi også er bare mennesker?!
Vis hele sitatet...
Det er konkrete trusler mot politi og militære i land som deltar i aksjoner mot IS.

Alle nordmenn er ikke politi. Politiet er de som skal beskytte sivilsamfunnet.

Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er generelt større sjanse for å bli truffet og drept av lynnedslag enn terrorisme. Det at politiet nå bevæpner seg gjør bare at terroren fungerer. Terroristene spiller på den til tider hysterisk irrasjonelle frykten til sivilbefolkningen. Slik river de ned samfunnet fra innsiden.

Nå er politimenn bevæpnet, men endrer det egentlig noe? Ja, kanskje litt mindre sannsynlig at de blir overfalt med kniv av en terrorist, men hvis IS virkelig vil gjøre skade så får det jo det til. Lykke til å stoppe en bombe på Oslo S med et håndvåpen. Vi må vel kanskje begynne med metalldetektorer ved alle offentlige bygg? "Better safe than sorry"? Fytti.
Vis hele sitatet...
Det eneste som har skjedd nå er at politiet lagrer pistolen på kroppen og ikke nedlåst i bilen. Det er egentlig ingen stor sak. Politiet har uansett mange væpnede oppdrag hver dag i dette landet.

Med håndvåpen er det større sjanse for å kunne gripe inn. Det er ingen som har påstått at håndvåpen vil stoppe alle angrep, men det vil øke beredskapen generelt og gjøre det mer sannsynlig at politiet kan slå raskt tilbake ved farlige hendelser.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva skal en politimann med våpen gjøre mot terroristene? De har vist gang på gang at de med glede skyter sine egne og/eller tar rennefart og driter i hvordan det går med de - for de er sikret himmelen eller andre ting der målet helliger middelet. Sett bort ifra dette, så er IEDs en foretrukken metode blant terrorister, da det gir høyere smell, mindre sjanser for at noe går galt, og lettere å slippe unna slik at de kan gjenta det - hvor skal håndvåpnene komme inn?

Den eneste bruken håndvåpen har er mot sivilbefolkningen for å sette det på spissen. De som virkelig vil drepe politi eller annet uniformert personell kan fortsatt snike seg innpå bakfra og gjøre hva de vil. Det bør være innlysende at det holder med et våpen i bilen som de kan få tak i ved behov.
Vis hele sitatet...
En politimann med våpen har større sjanse til å uskadeliggjøre terroristene enn en politimann uten. I det siste har man sett flere angrep med håndvåpen o.l. mot blant annet militære. I slike tilfeller vil pistol fungere svært godt. Ingen påstår at pistolen er magisk og vil hjelpe i hvert eneste tilfelle, men det sier seg selv at det øker sjansen for å kunne gripe inn.

Hvordan ble terroristen i Canada stoppet? Jo, han ble skutt med pistol av en bevæpnet vakt.

Så å påstå at håndvåpen kun kan brukes mot sivilbefolkningen er direkte feil. Dessuten er det uredelig, da det gir et feilaktig inntrykk av at "sivilbefolkningen" automatisk er ufarlig og fredelig. Det er mange forbrytere o.l. i "sivilbefolkningen", og mange av disse er villige til å bruke våpen mot andre. Politiet har måttet bevæpne seg mange ganger hver dag for å ta seg av slike personer her i landet. Mener du at en person i sivilbefolkningen som truer en annen med et våpen ikke bør møtes med våpen av politiet?

Du påstår at det holder med våpen nedlåst i bilen, men det holder ikke vann. Politiet har måttet låse ut dette våpenet mange ganger hver eneste dag foran oppdrag der dette har vært nødvendig. Påstår du at de i disse sakene skulle latt være våpenet forbli nedlåst? F.eks. en som går berserk med øks inne i en leilighet. Skal politiet ikke få bevæpningsordre og bare gå inn uten skytevåpen?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at fienden er ikkje spesifikt ute etter politiet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. De har politi og militære som mål fordi de har stor symbolverdi.

Sitat av druesukker Vis innlegg
Og du ser selv at de vurderer å bruke dette som en TEST-PERIODE for at de tenker at de skal være bevæpnet hele tiden om en stund. punktum
Vis hele sitatet...
De vurderer slett ikke å bruke det som en testperiode. Såvidt jeg kan se var det bare en politibetjent uten myndighet til å beslutte bevæpning som sa at når terrortrusselen først var så stor at de måtte gå med våpen så var det tilfeldigvis også interessant for ham å se hvordan det fungerer i hverdagen.
Sist endret av hemmeligegreier; 3. desember 2014 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
En politimann med våpen har større sjanse til å uskadeliggjøre terroristene enn en politimann uten. I det siste har man sett flere angrep med håndvåpen o.l. mot blant annet militære. I slike tilfeller vil pistol fungere svært godt. Ingen påstår at pistolen er magisk og vil hjelpe i hvert eneste tilfelle, men det sier seg selv at det øker sjansen for å kunne gripe inn.
Vis hele sitatet...
Hvis terrorister vifter med et flagg og sier her er jeg - kom og ta meg, så hjelper det å ha våpen på seg, men i alle praktiske tilfeller, så skjer angrep så fort at de ikke engang kan reagere. Som oftest bruker terrorister metoder vi ikke har sett før, som fly, godt plasserte IEDs eller avsporing av offentlig trafikk.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så å påstå at håndvåpen kun kan brukes mot sivilbefolkningen er direkte feil. Dessuten er det uredelig, da det gir et feilaktig inntrykk av at "sivilbefolkningen" automatisk er ufarlig og fredelig. Det er mange forbrytere o.l. i "sivilbefolkningen", og mange av disse er villige til å bruke våpen mot andre. Politiet har måttet bevæpne seg mange ganger hver dag for å ta seg av slike personer her i landet. Mener du at en person i sivilbefolkningen som truer en annen med et våpen ikke bør møtes med våpen av politiet?
Vis hele sitatet...
Virkefuckingslig? Det finnes sivile mennesker som vil andre vondt, men betyr det at alle er en trussel? Veldig langt der i fra. Visse i befolkningen er seriemordere - betyr det at vi skal gå utifra at majoriteten er det? Det er direkte vanvidd å bære våpen fordi noe kan skje og riktig person er der til riktig tid, når sjansene for at noe skjer i første omgang er så lav i Norge. Det virker som om de som er for bevæpning av politiet neglisjerer det faktum at politiet består av mennesker som kan gjøre feil - og med våpen følger det unødvendig død og/eller smerte.

Du må gjerne vise til hvor jeg sier at det kun brukes mot sivilbefolkningen, annet enn å sette det på spissen, men det er tilfellet. Antall personer drept av politi i stater der de bærer våpen er mange ganger større enn antall som drept av terrorister, så å bruke det som argument faller på sin egen urimelighet. Skal vi være redde for at en terrorist kommer, eller at våre egne borgere, valgt av oss skal ha en litt for dårlig dag på jobben med våpen i hånden?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du påstår at det holder med våpen nedlåst i bilen, men det holder ikke vann. Politiet har måttet låse ut dette våpenet mange ganger hver eneste dag foran oppdrag der dette har vært nødvendig. Påstår du at de i disse sakene skulle latt være våpenet forbli nedlåst? F.eks. en som går berserk med øks inne i en leilighet. Skal politiet ikke få bevæpningsordre og bare gå inn uten skytevåpen?
Vis hele sitatet...
Nettopp det at de låser det opp flere ganger daglig viser at det fungerer strålende. De får tak i våpen når de trenger det, og kommer til unnsetning. Du presenterte akkurat det beste argumentet på jord for at nettopp dagens ordning fungerer. Ta med at vi har mye mindre skytinger enn nabolandene, i farten fant jeg for 2011, Norge og Sverige, men hvis du googler nærmere ser du at samme forhold på 1:4 - 1:8 gjelder hele 2000-tallet.

Hvordan du får en eller annen obskur trussel mot alle allierte av USA til å være en større risiko enn at alle politimenn bærer våpen og at en av dem har en dårlig dag og gjør en feilvurdering er helt uforståelig. All empiri viser at mindre våpen hos politiet gir mindre skyting og dødsfall totaltsett i en stat - det er jeg veldig for. For å ikke å snakke om at dersom staten skal ha våpen tilgjengelig mot egen befolkning hele tiden, så bør befolkningen ha tilgang til det samme. Det ligner litt for mange diktaturer at staten hele tiden går med våpen og befolkningen ikke har noe for min smak.
Sitat av hemmeligegreier
Det er konkrete trusler mot politi og militære i land som deltar i aksjoner mot IS.
---
Det stemmer ikke. De har politi og militære som mål fordi de har stor symbolverdi.
Vis hele sitatet...
Altså hvorfor er du så skråsikker på at de er ute etter politi og militære? Du blankt nekter andre påstander med en selvforsynt påstand og begrunner den med "stort symbolverdi". For hvem har politi og militær et stort symbolverdi? ISIS? USA? Deg?

Ville ikke angrep mot sykehus, barneskoler, eldrehjem og spelielt politikere og kongehuset hatt rejelt mye større symbolverdi?

Sitat av Xasma
Det bør være innlysende at det holder med et våpen i bilen som de kan få tak i ved behov.
Vis hele sitatet...

Pent svar:

Sitat av hemmeligegreier
Politiet har måttet låse ut dette våpenet mange ganger hver eneste dag foran oppdrag der dette har vært nødvendig. Påstår du at de i disse sakene skulle latt være våpenet forbli nedlåst? F.eks. en som går berserk med øks inne i en leilighet. Skal politiet ikke få bevæpningsordre og bare gå inn uten skytevåpen?
Vis hele sitatet...


Sitat av hemmeligegreier
Med håndvåpen er det større sjanse for å kunne gripe inn. Det er ingen som har påstått at håndvåpen vil stoppe alle angrep, men det vil øke beredskapen generelt og gjøre det mer sannsynlig at politiet kan slå raskt tilbake ved farlige hendelser.
Vis hele sitatet...
Er det gate/heste patruljen du tenker på som nå kan skyte en terrorist han møter på en daglig promenad i storbyen? Eller har politet veldig problemer med å bruke nøkkelen til safen i bilen sin så de behøver 30 min på å åpne denne som forsinker dette "raske tilbake slaget mot terror"?

Politi har alltid hatt tilgang til håndvåpen. Kom med noen eksempler på farlige hendelser der politiet vil stoppe en terror aksjon i dag kontra 2 uker siden da de nå har våpnet på seg i stede for i bilen.

Sitat av hemmeligegreier
De vurderer slett ikke å bruke det som en testperiode. Såvidt jeg kan se var det bare en politibetjent uten myndighet til å beslutte bevæpning som sa at når terrortrusselen først var så stor at de måtte gå med våpen så var det tilfeldigvis også interessant for ham å se hvordan det fungerer i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Yep, tilfeldigvis så vil en terroraksjon nå føre til at bevepningen blir roset og var av generelt behov, blir det ikke en terror aksjon så vil de si at mye tyder på at dette kommer av at politiet vepnet seg, å få ros for dette. Oppsummert, politi og politikere som var og er veldig for det å ha bevepnede styker var dette hemmelige dokumentet som aldri vil nå dagens lys tilfeldigvis meget nyttig i deres sak uansett hva som skjer de neste ukene/månedene.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Politi har alltid hatt tilgang til håndvåpen. Kom med noen eksempler på farlige hendelser der politiet vil stoppe en terror aksjon i dag kontra 2 uker siden da de nå har våpnet på seg i stede for i bilen.
Vis hele sitatet...
http://nypost.com/2014/10/23/man-sho...-head-with-ax/
http://time.com/3423975/isis-austral...-numan-haider/
http://nypost.com/2014/10/23/man-sho...-head-with-ax/

A hatchet-swinging psycho with Islamic militant leanings turned a busy Queens street corner into a scene of bloody chaos Thursday, chopping a rookie cop in the back of the head and slicing a second officer on the arm before two other officers shot him dead.

In opening fire on the madman, cops accidentally wounded a bystander, xauthorities said.
Vis hele sitatet...
“There’s nothing we know at this time that would indicate that [Islamic terrorism] is the case,” Police Commissioner William Bratton said at a press conference at Jamaica Hospital.
Vis hele sitatet...
En klikka fyr med øks gikk til angrep på politiet, som endte med at en døde, en til ble skadet også skøyt politiet en sivil + denne angreperen. Vet ikke helt hva du får ut av den artikkelen som fremmer bevepning av politi i norge for å forhindre eller stoppe terror, vi aner ingenting ut fra dette du poster, mulig han aldri hadde gått til angrep om ikke politiet var vepnet? Kanskje dette kom av en annen episode der politiet hadde skutt ned en sivil bekjent av han ved uhell? Kom med noe relevant til oss i norge takk, jeg har sett deg prestere bedre en dette.

http://time.com/3423975/isis-austral...-numan-haider/

Professor Greg Barton of Monash University’s Global Terrorism Research Centre in Melbourne tells TIME that Tuesday night’s attack was not necessarily a result of al-Shami’s call-to-arms.
Vis hele sitatet...
Her også ble politiet punktert før de rakk å gjøre noe som helst med skyte våpnene sine, artikkelen selv fremhever at denne episoden ikke behøver å være tilknyttet ISIS.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Kan det være at det at de virker som en grei gjeng kommer av nettopp det at de ikke er bevæpnet til enhver tid?

Det aller største problemet trenger ikke nødvendigvis være de som eventuelt blir skutt, men at maktbalansen i det daglige forskyves veldig med bevæpning. Politi med våpen kan herse mye mer rundt med folk, og har også mye mindre incentiv til å være diplomatiske når det oppstår situasjoner med ubevæpnede sivile. Jeg tror at noe av grunnen til at vi har et såpass snilt politivesen i Norge, er at de må sette seg i respekt på andre måter enn å bruke våpnene sine.
Vis hele sitatet...
Jeg tror helt ærlig ikke det. Jeg ville vært like lite redd for maktbruk av politiet med eller uten pistol. De vil nok ikke dra opp pistolen før det er fare for liv, så de er nødt til å tjene seg til respekt akkurat som før. En politimann som sikter, eller truer med å bruke pistolen i ufarlige situasjoner vil nok fort fått sparken og sansynligvis fengsel.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
En klikka fyr med øks gikk til angrep på politiet, som endte med at en døde, en til ble skadet også skøyt politiet en sivil + denne angreperen. Vet ikke helt hva du får ut av den artikkelen som fremmer bevepning av politi i norge for å forhindre eller stoppe terror, vi aner ingenting ut fra dette du poster, mulig han aldri hadde gått til angrep om ikke politiet var vepnet? Kanskje dette kom av en annen episode der politiet hadde skutt ned en sivil bekjent av han ved uhell? Kom med noe relevant til oss i norge takk, jeg har sett deg prestere bedre en dette.
Vis hele sitatet...
Dette er jo nonsens. Du etterspurte tilfeller hvor politiet fikk stoppet angrepet takket være at de hadde våpen på seg. Uansett hva bakgrunnen skulle være, så er dette et slik tilfelle. Angriperen fikk gjort skade, men ble skutt før han rakk å drepe noen.

For ordens skyld, ingen andre enn angriperen døde. Senere etterforskning kom frem til at han ikke hadde noen direkte kontakter med terrororganisasjoner, men var en radikalisert konvertitt som hyllet jihad og terror: http://www.reuters.com/article/2014/...0IC2RG20141024

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Her også ble politiet punktert før de rakk å gjøre noe som helst med skyte våpnene sine, artikkelen selv fremhever at denne episoden ikke behøver å være tilknyttet ISIS.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ble de skadet før de rakk å trekke våpnene, men det at de hadde våpen gjorde at gjerningsmannen fikk gjort mye mindre skade før han ble skutt. Hvorvidt han hadde IS-tilknytning er irrelevant også her. Poenget er situasjonen, og at våpen i denne situasjonen var positivt.

Utover det sier ikke artikkelen at dette ikke behøver å være tilknyttet IS, men at det ikke nødvendigvis var et direkte resultat av IS' oppfordring til å drepe australske vantro. Andre artikler påpeker at han hadde med seg to kniver og et IS-flagg, og IS hevder at han handlet på direkte oppfordring fra dem. Det er for øvrig akkurat slike direkte angrep på politi og militært personell PST mener vi står i fare for å få her til lands.

Jeg har ikke påstått at disse eksemplene er grunnlag for å konkludere med generell bevæpning av politiet. Men de er eksempler på det du etterspurte. Uansett hvor man lander i spørsmålet om politibevæpning er det fullstendig fjernt å påstå at det ikke finnes situasjoner hvor bevæpning slår positivt ut. Spørsmålet er hvorvidt disse situasjonene veier opp for de mulige negative konsekvensene.
Da er vi enig Provo, beklager missforståelsen grunnet dårlig ordvalg fra min side. Jeg skulle ha skrevet "forhindre terror" ikke "stoppe terror". I mitt sinn var dette samme sak i det jeg skrev tidligere innelgg.

Jeg skal virkelig prøve å bruke litt lenger tid før jeg legger ut det jeg skriver.

Uansett hvor man lander i spørsmålet om politibevæpning er det fullstendig fjernt å påstå at det ikke finnes situasjoner hvor bevæpning slår positivt ut. Spørsmålet er hvorvidt disse situasjonene veier opp for de mulige negative konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Dette er nok essensen i det hele ja, men hva har vi å gå etter for å bedømme hvor store tiltak som må til for at vi skal ha det trygt?

For å forutsi faren har vi:
Statestikker basert på tidligere terror i landet, samt et hemmelig dokument som eksperter vurderer sansynligheten for at ISIS aktivister vil være en reel trussel i nær fremtid.

For å forutsi de negative konsekvensene har vi:
Andre land som har innført og ivaretatt mer ekstreme rutiner som vi kan bruke til å se på de negative konsekvensene som tiltakene fører med seg, om vi velger å følge i samme spor.

Så sette opp hvorvidt det er nødvendig å påføre oss disse negative konsekensene ut ifra hvor usikker og farlig morgendagen vil være for oss.

Hva mener du, blir dette feil? Andre vesentlige faktorer som burde medberegnes?

Min personlige mening om den internasjonale ISIS trusselen og terror i norge på generel basis er at skadene det har påført de USA allierte og med oss i fukus frem til i dag er så latterlig liten sammenlignet med andre skader at å bevepne politiet på grunnlag av dette er en vits.

Noe så enkelt som økt bemanning og bedre rutiner på Brøyting og strøing vil raskt redde flere liv og redusere flere skader sammenlignet med dette hysteriet.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis terrorister vifter med et flagg og sier her er jeg - kom og ta meg, så hjelper det å ha våpen på seg, men i alle praktiske tilfeller, så skjer angrep så fort at de ikke engang kan reagere. Som oftest bruker terrorister metoder vi ikke har sett før, som fly, godt plasserte IEDs eller avsporing av offentlig trafikk.
Vis hele sitatet...
Scenariet det er snakk om her er f.eks. enkeltterrorister som gjennomfører angrep med enkle midler. Bomber og annet krever ekstremt mye planlegging og ressurser. Det er nettopp mer enkle angrep med enkle midler som det satses på nå fra islamistenes side.

Hvis nå disse terroristene begynner å skyte mot politiet så sier det seg selv at politiet har større mulighet til å gjøre noe hvis de har våpenet på seg enn hvis de må bruke tid på å låse det ut.

Virkefuckingslig? Det finnes sivile mennesker som vil andre vondt, men betyr det at alle er en trussel? Veldig langt der i fra. Visse i befolkningen er seriemordere - betyr det at vi skal gå utifra at majoriteten er det? Det er direkte vanvidd å bære våpen fordi noe kan skje og riktig person er der til riktig tid, når sjansene for at noe skjer i første omgang er så lav i Norge. Det virker som om de som er for bevæpning av politiet neglisjerer det faktum at politiet består av mennesker som kan gjøre feil - og med våpen følger det unødvendig død og/eller smerte.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at man skal gå ut ifra at majoriteten vil andre vondt. Jeg har påpekt at det finnes folk som vil andre vondt i befolkningen. Dette som sen del av et svar på en påstand om at "håndvåpen kun kan brukes mot sivilbefolkningen." Det er du som snakker om at våpen skal brukes mot hele befolkningen.

Du må gjerne vise til hvor jeg sier at det kun brukes mot sivilbefolkningen, annet enn å sette det på spissen, men det er tilfellet. Antall personer drept av politi i stater der de bærer våpen er mange ganger større enn antall som drept av terrorister, så å bruke det som argument faller på sin egen urimelighet. Skal vi være redde for at en terrorist kommer, eller at våre egne borgere, valgt av oss skal ha en litt for dårlig dag på jobben med våpen i hånden?
Vis hele sitatet...
Så først sier du at du ikke har sagt det, og så innrømmer du å ha sagt det bare at det "bare var satt på spissen"? Herlig.

Det nytter ikke å sammenligne norsk politi med tilfeldige stater rundt i verden. Politiet her er helt annerledes enn de fleste andre politistyrker på kloden. Selv sammenlignet med Sverige har norsk politi en langt mykere tilnærming.

Nettopp det at de låser det opp flere ganger daglig viser at det fungerer strålende. De får tak i våpen når de trenger det, og kommer til unnsetning. Du presenterte akkurat det beste argumentet på jord for at nettopp dagens ordning fungerer.
Vis hele sitatet...
Nei, dagens ordning fungerer kun når politiet vet på forhånd at de vil trenge våpen og dermed bevæpner seg før de går inn i oppdraget. Hvis de går inn i et oppdrag uten våpen og det viser seg at det er mye mer alvorlig enn de først trodede, så fungerer det ekstremt dårlig. Det er kommet frem mange historier om hvordan politiet har måttet stikke av fra farlige situasjoner. Med andre ord: De må la uskyldige stå unødvendig lenge i farlige situasjoner.

Ta med at vi har mye mindre skytinger enn nabolandene, i farten fant jeg for 2011, Norge og Sverige, men hvis du googler nærmere ser du at samme forhold på 1:4 - 1:8 gjelder hele 2000-tallet.
Vis hele sitatet...
De nevner alltid Sverige, men aldri Finland der de er bevæpnet men skyter svært sjelden.

Dessuten er det ikke slik at politiet får større mulighet til å skyte. Politiets våpeninstruks er den samme, og våpenet er kun en siste utvei. Slik vil det fortsatt være.

Hvordan du får en eller annen obskur trussel mot alle allierte av USA til å være en større risiko enn at alle politimenn bærer våpen og at en av dem har en dårlig dag og gjør en feilvurdering er helt uforståelig. All empiri viser at mindre våpen hos politiet gir mindre skyting og dødsfall totaltsett i en stat - det er jeg veldig for.
Vis hele sitatet...
All empiri viser slett ikke dette. Se f.eks. på Finland. Trusselen er dessuten ikke obskur, men direkte trusler om og oppfordring til slike aksjoner.

For å ikke å snakke om at dersom staten skal ha våpen tilgjengelig mot egen befolkning hele tiden, så bør befolkningen ha tilgang til det samme. Det ligner litt for mange diktaturer at staten hele tiden går med våpen og befolkningen ikke har noe for min smak.
Vis hele sitatet...
Aha, her kommer den virkelige bakgrunn for argumentasjonen din frem. Plutselig glemmer du også at politiet har hatt fremskutt lagring en god stund, og at de alltid har hatt tilgang på våpen.

Dessuten gjentar du påstanden du først nektet for og så bekreftet, nemlig at våpene skal brukes "mot egen befolkning" generelt. Busted.

Å si at befolkingen må få ha våpen hvis politiet har det er et tåpelig argument. Da må jo befolkningen få ha politimyndighet også, siden politiet har det.

Uansett så har politiet hatt fremskutt lagring lenge nå. Og de har ikke klikket og skutt tilfeldige folk på gata. Så paranoiaen din virker ganske så malplassert.