Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2709
Hei. Jeg hadde en diskusjon med kjæresten min om konsukvenser av regelmessig cannabisbruk over lengre tid. Hun var fast bestemt på at man mest sansynligvis fikk masse negative mentale problemer som schizofreni etc etter langtidsbruk, og at dette var bevist av forskere. Er dette sant, eller er det bare skjeldne tilfeller? Eller er det bare bull?
Takk for svar! :-)
Hvis man har en latent sinnslidelse så kan det utløses av cannabis, eller visse andre stoffer for den sakens skyld. Men hvis du ikke har historie med psykisk sykdom i familien så vil jeg anse muligheten som temmelig liten.

Man blir ikke schizo/psykotisk grunnet langtidsbruk hvis det ikke ligger latent.
"I gjennomsnitt får 1 av 100 personer som ikke bruker cannabis, en eller annen form for schizofreni i løpet av livet. For hasjrøykere er tallet 2 av 100, ifølge en gjennomgang psykiater Jørgen G. Bramness har gjort i boken Hva vet vi om cannabis?"
Så, vel... det er jo en liten forskjell mellom røykere og ikke-røykere.

Kilde:http://www.aftenposten.no/amagasinet...n-7632464.html
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Hun var fast bestemt på at man mest sansynligvis fikk masse negative mentale problemer som schizofreni etc etter langtidsbruk, og at dette var bevist av forskere.
Vis hele sitatet...
Om du er usikker på om du tror på henne eller ei, så spør henne nå om disse forskerne, og hvordan det gikk til.

Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Er dette sant, eller er det bare skjeldne tilfeller? Eller er det bare bull?
Vis hele sitatet...
Ja, og nei. Det gjelder kun visse mennesker, og mennesker som ikke er disponibel for shizofreni vil heller ikke utvikle shizofreni av cannabisrøyking. Du kan få psykiske problemer uten å være disponert for noe. Dette er vanlig, og jeg vil si at 90% av alle tunge røykere har opplevd ting som angst, og depresjon. Man kan også - ved daglig bruk - utvikle såkalte hasjpsykoser. Disse er ikke langvarige, og opphører ved endt cannabisbrukbruk. Det er ikke veldig vanlig men kan skje om man røyker mye prima vare daglig over mange dager i strekk.
Sitat av moret Vis innlegg
"I gjennomsnitt får 1 av 100 personer som ikke bruker cannabis, en eller annen form for schizofreni i løpet av livet. For hasjrøykere er tallet 2 av 100, ifølge en gjennomgang psykiater Jørgen G. Bramness har gjort i boken Hva vet vi om cannabis?"
Så, vel... det er jo en liten forskjell mellom røykere og ikke-røykere.

Kilde:http://www.aftenposten.no/amagasinet...n-7632464.html
Vis hele sitatet...
I 2007 kom Willy Pedersen (professor på UiO) med lignende utsagn, han har i senere tid kommentert disse i forhold til nyere forskning og funn.

- Dels har en pekt på metodiske problemer ved studiene, funnene var ikke så sikre som mange trodde. I tillegg har en undersøkt om det har vært noen økning av forekomsten av schizofreni i perioder med sterk økning av hasjbruk. Funnene tyder ikke på at hasj spiller noen viktig rolle.
Vis hele sitatet...
- Man fant at de som brukte hasj oftere fikk psykoser, selv om en tok i betraktning andre kjente risikofaktorer.

- En ser det samme ved røyking: Schizofrene er ofte dagligrøykere, og de begynner ofte å røyke før de får symptomer. Ingen tror likevel at røyking er en risikofaktor for schizofreni.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U8VDlfl_tWc


Jeg sier ikke at det ikke er en økt sjanse for psykiske lidelser ved langevarig bruk/missbruk, men heller at slik forskning ikke nødvendigvis er helt svart hvitt
Sist endret av omba; 15. juli 2014 kl. 17:18.
Jeg begynte å blaze regelmessig sommeren hvor jeg var ferdig på vgs (18år). Jeg har røyka gjevnt og trutt og vært stolt over og være en stoner. Jeg begynte å identifisert meg med en joint i hånda og begynte etterhvert å selge for for opprettholde et høyt forbruk. Dama mi visste at jeg røyka når vi ble sammen, selv om hun hata det. Så fort hu hadde gått ut av huset sto jeg klar med pipetrekk, bøtte eller jay. Jeg røyka aldri når jeg var med henne og unnskyldte både for meg selv og henne at jeg ikke ødela for noen ved å røyke en naturlig plante. Vell... Etter 1,5år ble hu drittlei og hu slo opp.
Man blir mer reckless og etterhvert begynte jeg å møte hu ballefjern og løy om det, selv med blodrøde øyne.

Nå er jeg 22år og har røyka jevnlig i 4år.
Jeg klarer ikke å røyke med venner lenger, jeg får helt angst av det og føler at jeg bare må gå, stikke, jeg klarer ikke. Jeg vet ikke hvorfor men jeg føler meg litt usikker på meg selv og da smitter muligens den følelsen over på den/de andre også føler jeg alt bare blir rart.. Jeg har aldri hatt det sånn før, før var det digg å blaze 7-8joints på en dag og bare kulen.. Nå er godfølelsen borte og jeg føler at jeg har mista en liten del av meg selv.

Jeg har også innbilt meg at jeg har blitt chizofren, det er vanskelig å definere men jeg har følt at jeg plutselig har blitt en annen.
Sist endret av Dodecha; 16. juli 2014 kl. 08:54. Grunn: Fikset dobbelpost
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
regelmessig cannabisbruk over lengre tid
Vis hele sitatet...
Dette kalles misbruk og absolutt ALT misbruk har en eller flere negative effekter.
Kausalitet vs. Korrelasjon.

Vi har ganske enkelt ingen beviser som går i retning av at å innta cannabis nødvendigvis må gjøre deg schizo, men mye som tyder på at det finnes mange schizoide som inntar cannabis. Dette kan gå begge veier.

Iofs. Samme greie når politikerne liker å hevde at en streng regulering av tilbud og tilgang på alkohol og tobakk medfører mindre bruk...
Altså, kjenner flere som røyker og har har tatt lengre pauser over tid. Vil ikke kalle de tungrøykere heller.
Har selv gått ett halvt år uten å røyke. Røyka sånn ca. i ett år. Savner ikke cannabis og har veldig få negative tanker (det kommer ikke fra cannabisen).
Anyway: Som de andre sier, er vel ikke akkurat et konkret bevis på at man får schizo av cannabis.
Mye propaganda som er ute å går, så.
Sitat av moret Vis innlegg
"I gjennomsnitt får 1 av 100 personer som ikke bruker cannabis, en eller annen form for schizofreni i løpet av livet. For hasjrøykere er tallet 2 av 100, ifølge en gjennomgang psykiater Jørgen G. Bramness har gjort i boken Hva vet vi om cannabis?"
Så, vel... det er jo en liten forskjell mellom røykere og ikke-røykere.

Kilde:http://www.aftenposten.no/amagasinet...n-7632464.html
Vis hele sitatet...
Så folk som har psykiske lidelser har høyere forekomst av rusbruk? Gjesp, det visste vi da fra før. Hvilken psykisk sykdom har ikke ofte komorbid rusmisbruk? Personer med ADHD har mye høyere forekomst av alkoholmisbruk, ingen ville trekke den søkte konklusjonen at alkoholmisbruk fører til ADHD.
Jeg har utviklet sosial angst og agorafobi etter langtidsryøyking med hasj. Røyka ca i 5 år. Jeg sliter fortsatt veldig med angst selv 2 år etter at jeg har slutta å røyke.

Men det er vel forskjellig fra menneske til menneske, og på hvilken måte du røyker selvfølgelig. Gjør du det alene hele tiden som jeg gjorde, så kan det skje fort det samme som skjedde med meg.

Gjør alt med måte bare
Fantastisk rus av en fantastisk plante, men det ligger i ordet. Misbruk!
Dette gjelder jo alt vi har å kose oss med på denne planeten. Alkohol, sukker, thc,tobakk,mat osv kan selvsagt nytes men må begrenses så ikke de styrer deg. Skjønner dette kan være vanskelig siden det er så digg, men ikke bli avhengig og misbruk noenting, bare bruk ��
Sist endret av Dodecha; 17. juli 2014 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har røyket siden jeg var 15, er nå 20. Har røyket ca 10 piper gjennomsnittlig hver dag de siste 3 årene. Hvor lenge til før jeg blir full schizo?
Sitat av Grass Vis innlegg
Har røyket siden jeg var 15, er nå 20. Har røyket ca 10 piper gjennomsnittlig hver dag de siste 3 årene. Hvor lenge til før jeg blir full schizo?
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite sannsynlig at du får schizofreni av å røyke hasj. Når det er sagt er det garantert at du har nedsatt lungekapasitet pga alt tjæra som ligger der, du vil nok også trenge nærmere en måned uten hasj før du slutter å gå rundt som en sløving.

Dessuten startet du veldig tidlig, som kan ha bremset noe av utviklingen i hjernen din.

Du har nok også dessverre påvirket reseptorer og signalstoffene i kroppen din, så det vil ikke være like lett å "ha det gøy" uten å røyke. Du burde nok roe ned litt, men litt hasj i ny og ne er noe jeg unner alle!