Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8870
har begynt på et lite prosjekt nå, nemlig å vannkjøle en gammel pc. jeg har begynt på radiatoren, fordi jeg fikk en feilprodusert radiator hos en cnc bedrift.
lurer på hva som kan egne seg som pumpe, og vilken diameter slangene må ha? og hvor stort bør resorvaret være?
testobjektet vil bli en gammel pc, skal høre med it avdelingen på skolen i morgen.
her er bilder av radiatoren:

http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6963.jpg

http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6962.jpg

som dere ser, er den ganske stor, 40x40x28, skal frese ned de uregulære toppene, og borre hull til slanger og litt slikt. snart ferdig med å frese ned kanten slik at jeg kan feste et plexi vindu der også.
Sist endret av AdolfCartman; 19. september 2011 kl. 17:42.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
tror ikke du får syker pumpe en denne i hvertfall

link til side med mye vankjørlingskomponeter
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bruk 3/8 nipler eller 1/4 samt slanger i den størrelsen.

Husk: Pumpen må ikke pumpe for fort i loopen, varmen må rekke å bli absorbert av vannet, samt ut av radiatoren.

Selv ville jeg valgt ett resorvar på rett under en liter, det går endel væske i loopen(rad, slanger, vannblokk osv)

Kjøp slanger/nipler og vannblokk, og lag resorvar og alt annet selv du Blir ekstremt billig, og du kan samtidig få et proft resultat.
Sist endret av Fleff; 19. september 2011 kl. 18:05.
Commanderpope
Trådstarter
planene var å lage alt untatt pumpe og slanger ja, kommer til å poste CAD tegninger underveis.
En stor pumpe som støyer lite kan være en fordel, og kanskje en pumpe som er kjølt av vannet i kjølesystemet.

En ting som er gaske tøft er å blade blekk fra en highligthmarker i kjølevannet, å bruke UV-lys inne i kabinettet.
Da lyser kjølevannet i en lit tøff farge. Du får jo kjøpt flere forskjellige farger også.
Du trenger i utgangspunktet ikke tank, men det er jo greit å ha hvis du har plass. Ville egentlig ikke brukt plexi på radiatoren, da dette ikke leder varme spesielt godt. Er bedre hvis du bruker en tynn aluminiumsplate, men du har kanskje tenkt at dette skal se kult ut.
Commanderpope
Trådstarter
tror det skal gå greit å bruke plexi, da jeg har flere kilo med aluminium i radiatoren nå, også skal jeg montere noen store kjøleribber på baksiden, med vifter på. må også lodde samen en krets som styrer viftene i forhold til varmen.
Commanderpope
Trådstarter
da har jeg kjøpt nippler, disse skal monteres i plexiglasset, så jeg må lage en mutter som sitter på baksiden av glasset.
jeg er halveis med å planfrese der hvor plexiglasset ligger imot, det blir jeg ferdig med i morgen. her er en tegning av hvordan det vil se ut, det gule er der hvor plexien skal ligge imot. holder for øyblikket på å lete etter noen steder der jeg kan kjøpe plexien.
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/radiator1.jpg
Sist endret av AdolfCartman; 21. september 2011 kl. 20:17.
Clas Ohlson selger plexi, om det er riktig størrelse.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
til hva og hvordan skal du bruke denne? Den er nå for stor til å kjøle noen form for chipset?
Sitat av tep0sen Vis innlegg
til hva og hvordan skal du bruke denne? Den er nå for stor til å kjøle noen form for chipset?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en radiator han lager ikke en kjøleblokk
hvis baksiden er flat ser det ærlig talt mer ut som en kjøleblokk, skal den brukes passivt?
Ser ikke ut som den er særlig effektiv som en radiator men en gammel pc trenger jo ikke å avgi så mye varme
Sist endret av Sonic; 21. september 2011 kl. 21:39.
Commanderpope
Trådstarter
baksiden er flat ja, jeg skal skru fast en god del gamle prosserkjølere med vifter, slik at den blir kald.
det er en radiator ja
på clasohlson selger de bare små plexi plater, jeg må en som er ca 40x40 cm.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
på clasohlson selger de bare små plexi plater, jeg må en som er ca 40x40 cm.
Vis hele sitatet...
Da går du til en glassmester. Tror faktisk det hadde lønnet seg å bruke en glassplate der fremfor pleksiglass, siden det er et prosjekt som innebærer varme.
sorry klarte å overse posten rett før den med bildet. Vil nok fungere bra sånn som du har planlagt det. Men vil anbefale en stor vifte undervoltet hvis støy har noe å si
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
baksiden er flat ja, jeg skal skru fast en god del gamle prosserkjølere med vifter, slik at den blir kald.
det er en radiator ja
på clasohlson selger de bare små plexi plater, jeg må en som er ca 40x40 cm.
Vis hele sitatet...
Ta en tur innom nærmeste glassmester og hør om de har ei LEXAN plate på 40x40. Lexan er et materiale som er mye bedre en Plexi (tåler mer varme, tåler å bli gjenget og sprekker lang ifra like fort som plexi) Vil også påstå at Lexan er bedre en glass til dette prosjektet også, Lexan er plast, så det knuses ikke (Tror det er en type Lexan som brukes i skuddsikkert glass)
Sitat av meitemark Vis innlegg
Da går du til en glassmester. Tror faktisk det hadde lønnet seg å bruke en glassplate der fremfor pleksiglass, siden det er et prosjekt som innebærer varme.
Vis hele sitatet...
Jeg antar det er vannkjøling til PC, og da bør temperaturen i radiatoren ikke komme over 30-40 grader. Tror både Plexi og lexan bør takle det ganske bra.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg antar det er vannkjøling til PC, og da bør temperaturen i radiatoren ikke komme over 30-40 grader. Tror både Plexi og lexan bør takle det ganske bra.
Vis hele sitatet...
Lexan muligens, men det jeg tenkte var egentlig ikke på for mye varme, men varmepåvirkning over lang tid samt opp- og nedkjøling gjentatte ganger. Plexiglass blir ganske sprøtt av det over tid. Det samt at glass faktisk er rimelig billig og leder bedre varme enn plexi og tåler mer før det blir oppskrapet.
Commanderpope
Trådstarter
men å borre iglass er jo heller ikke direkte lett? skal jo ha ca 30 skruehull.....
hvilket pakningsmiddel tror dere vil være best? silikon?
Glassmesteren kan sikkert lage hull i glasset også.
Du kan tette med Silikon eller Casco ClearSeal. Holder en knapp på clearsealen, tror jeg.
Ikke bruk silikon. Du må bruke en form for ordentlig lim. Jeg har brukt BT mutibond ganske mye til ale mine prosjekter. Du får den i transparent også http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemik...BT-Multibond1/

Men om du skal ha plexiplate, så bør den være av tykkelse, da den vil bøye seg ut mot kantene og du vil få lekasjer på midten av plate når du skrur til.
Commanderpope
Trådstarter
''Skal ikke brukes på steder som er konstant under vann, f.eks. bassenger'' dette vill jo være konstant under vann, så det vill nok ikke fungere. skal bruke 2 eller 3mm lexan eller plexi, skal ha mange festehull, ca 20-30 stk, så tror ikke det skal bli noe problem med bøying.
har fått planfrest flaten der glasset skal, og festet niplene, skal bruke 12mm slange på de.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bruk Akvariesilikon eller noe sterk epoxy lim, husk å la det tørke LANG tid.

Som sagt over, bruk tykk plexi, det bøyer seg veldig lett fra varme også, 2-3mm Plexi er litt gambling, lexan går sikkert greit.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Commanderpope
Trådstarter
da er nipplene festet i radiatoren, og jeg har boret og gjenget 25 M6 huyll, til å feste plexien med.
siden dette prosjektet skal være billigst mulig, har jeg satt sammen en pc av deler jeg har funnet på forskjellige resirkuleringsstasjoner og finn. holder på å designe selve prossesorkjøleren nå.
hvilke type material skal du bruke til cpu kjøleren kobber eller alu ? skal du lage noe form for multi feste så den passer på flere sockets ?
Blir sikker bra gleder meg til å se de ferdige bildene og eventuelt en test men din vs en stock
Commanderpope
Trådstarter
alu. er ikke meningen at den skal bli så mye bedre enn stock, jeg gjør det fordi det er gøy å lage ting
den vil bare kunne brukes på en socket slik jeg lager den nå. bilder kommer etterhvert.
Commanderpope
Trådstarter
slik ser radiatoren og cpukjøleren ut til dags dato. jeg skal prøve å få festet 'koppen' til cpu kjøleren i morgen.
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6985.jpg
jeg skal prøve radiatoren på en dårlig pc jeg fikk av skolen først, om det funker skal jeg montere den i denne, som er pc som er satt sammen av deler fra dynga og ting jeg har kjøpt på finn. skal ha linux på den, da jeg ikke har lyst å betale for operativsystem på den pc'en.
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6988.jpg
Om du fortsatt trenger lim/silikon anbefaler jeg Tec7 på det sterkeste! Den kan lime under vann og er utrolig sterk Tåler endel varme om jeg husker rett.
Commanderpope
Trådstarter
jeg prøver med silikon først, om ikke det går blir det til at jeg går for et av de mer eksotiske stoffene folk har anbefalt her.
den store problemstillingen nå er vilke slanger jeg skal bruke, siden jeg bare har et par dager på meg til å få ferdig den nå. jeg har nipler med 9mm inv. diameter på radiatoren, men slike får jeg ikke festet i cpu kjøleren, derfor må jeg lage noen selv. men så har jeg noen dingser jeg fant på skolen som egner seg perfekt som emne til nippel, men disse har bare 6mm inv diam.

hvordan ville det gått? 6mm slange til cpu kjøleren, 9mm slange til radiatoren, og 16mm spor der vannet går i radiatoren? må jeg ha kraftige pumper da?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du burde gå for EN type slangestørrelse, så slipper vannet å bli strupet så mye.

6mm er i minste laget, vil si at du minimum burde ha 9mm på hele systemet.

Edit: 6mm bil jo funke, du er jo ikke ute etter best ytelse, men bare vise konseptet.
Sist endret av Fleff; 10. oktober 2011 kl. 20:04.
Commanderpope
Trådstarter
ok, da er cpu kjøleren ferdig, nå mangler jeg bare plexiglasset og pumper. tror dere et par slike vil holde?

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-Cooli...ht_1773wt_1163

slik ser det ut nå:
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_7012.jpg
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_7011.jpg

EDIT: brukte foresten plastic padding sin flytende pakning på cpu kjøleren, skal teste tettheten etterpå, når det har størknet skikkelig.
Sist endret av AdolfCartman; 13. oktober 2011 kl. 17:29.
Jeg ville ha brukt noe annet enn de tynne stripsene du har brukt på slagen, de kan utvide seg når det blir varmt og begynne å lekke. Slangeklemmer i metall er sikrere.
Commanderpope
Trådstarter
har kjøpt inn rustfrie slangeklemmer, brukte stripsa så det skulle være lett å få slangen på og av niplene, med tanke på enkel transport til og fra skolen.
Sist endret av AdolfCartman; 13. oktober 2011 kl. 18:36.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
har kjøpt inn rustfrie slangeklemmer, brukte stripsa så det skulle være lett å få slangen på og av niplene, med tanke på enkel transport til og fra skolen.
Vis hele sitatet...
Da er det no problem. Spennende prosjekt. Lykke til videre.
Commanderpope
Trådstarter
takker! ingen som vet om slike pumper jeg linket til vil holde?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Commanderpope
Trådstarter
da har jeg testet cpu kjøleren ved hjelp av en hageslange, og den er tett. skal kjøpe en slik en: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage...for-bormaskin/

den skal drives ved hjelp av en 230v motor jeg har. har nettop kuttet ut et lexan vindu til radiatoren, men det er ganske tynt, så jeg må lage noen braketter, slik at jeg kan få klemt det ordentlig ned.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne hadde jo vært midt i blinken for deg: http://www.speedoptions.no/index.php...oducts_id=5052
kanskje litt dyr men den hadde jo vert perfekt for deg.
Den pumpa kommer vel til å bråke noe for jæ****?
Commanderpope
Trådstarter
hmm, kanskje om jeg hadde byttet ut motoren med en som er børsteløs, med tanke på lyd? tror uansett jeg går for en akvarium pumpe, har sett litt på eheim sine. har fått montert 8mm lexan nå, og skal tette med avkvariumsilikon neste uke.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
''Skal ikke brukes på steder som er konstant under vann, f.eks. bassenger'' dette vill jo være konstant under vann, så det vill nok ikke fungere. skal bruke 2 eller 3mm lexan eller plexi, skal ha mange festehull, ca 20-30 stk, så tror ikke det skal bli noe problem med bøying.
har fått planfrest flaten der glasset skal, og festet niplene, skal bruke 12mm slange på de.
Vis hele sitatet...
Jeg ville uten tvil valgt glass og limt det på med PL-400 (ikke skrudd).

Dersom du velger plexi og skal ha rundt 20-30 skruer, tror jeg det hadde holdt med en (myk) gummilist (?)


Har du forresten vurdert å kjøle ned radiatoren med f.eks TEC (peltier)?
Sist endret av Spelly; 13. november 2011 kl. 14:58.
Commanderpope
Trådstarter
er gjenget opp for 25 skruer. valgte ikke glass, siden jeg skal ha med pc'en på TG, og det er noe dritt å bore i glass. prøver med slilikon iløpet av uka, kommer med rapport snart.
Skal du lakke noe i nærheten av plexi'en? In that case - ikke tett med silikon
Commanderpope
Trådstarter
har ikke tenkt til å lakkere noe nei, men hvorfor ikke? kommer ikke på noe annet som tetter og er gjennomsiktig.
Maling/lakk fester seg ikke på silikonolje, og den kryper, slik at du vil få et lite felt langs fugen som ikke får lakk på seg.
Som nevnt i radiatortopicen din, så kan du bruke Casco ClearSeal. Du får det på de aller fleste malingsbutikker. Evt har Casco også et produkt med mer fungicider og algicider (antisoppmiddel) for baderom som ikke er silikon, men jeg husker ikke om det kommer i gjennomsiktig.
Bak på radiatoren din kunne du ha kjøpt
http://www.ebay.com/itm/2X-12-Electr...ht_4247wt_1344

2 store vifter, koster 100kr per vifte. Også på størmforsyningen din har du 5volt (rød) og 3,3 volt (orange) hvis du seriekobler de så får du 8,3 volt. Da vil de viftene nesten ikke bråke noe. Bare et tips hvis du har lyst til og gjøre noe der
Mulig jeg er litt morratrøtt nå, men hvordan kan du seriekoble to utganger fra en strømforsyning?
Commanderpope
Trådstarter
men casco herder og limer, noe jeg helst vil ungå.
Sist endret av AdolfCartman; 14. november 2011 kl. 16:46.
Det er roughly shore 60A, så det blir ikke noe særlig hardere enn silikon, altså