Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 13005
Hva skal til for å kunne koble en stikkontakt til et 12 volts bilbatteri?
Det skal brukes til å blant annet lade mobiltelefon på tur.
Du trenger en transformator som gjør om strømen fra 12v til 230v.
HøyRisiko Psykopat
trur mesten det er bedre å bare koble rett til mobilen, men skjekk hvor mange Volt den skal lades med.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er bare å koble stikk kontakten rett på batteriet det.
Du sier jo ingen ting og hvilken spenning du vil ha!
Sitat av zevz Vis innlegg
Du trenger en transformator som gjør om strømen fra 12v til 230v.
Vis hele sitatet...
Nei, en transformator fungerer kun på vekselstrøm, mens et batteri gir likestrøm. Man trenger en mer komplisert krets, men man kan også få kjøpt dette som et ferdig produkt, gjerne under navnet vekselretter.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Er bare å koble stikk kontakten rett på batteriet det.
Du sier jo ingen ting og hvilken spenning du vil ha!
Vis hele sitatet...
Det kan man selvsagt ikke, da batteriet som sagt leverer DC, mens stikkontakten leverer 230 VAC. Spenningen sier seg vel selv når han snakker om å koble til stikkontakt.
Sist endret av Provo; 9. februar 2011 kl. 17:47.
Finns det ikke mobilladere som man plugger inn i sigarettenneren lenger?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Finns det ikke mobilladere som man plugger inn i sigarettenneren lenger?
Vis hele sitatet...
Jo

Det TS trenger er en Inverter
@PerGunnar: Det er nok det vanlige ja, men TS skrev
blant annet lade mobiltelefon
Vis hele sitatet...
Da kan det være greit med en sånn: http://www.dealextreme.com/p/slim-75...wer-port-33074
(Eller lignende..)
Sist endret av woff; 9. februar 2011 kl. 17:52.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Skal nevnes at det er snakk om kun batteriet, og ikke en bil, ergo ingen sigarettenner.

Så litt etter inverter, man fant kun til sigarettenner.
Prøv linken jeg oppgav da?
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Ja, men ser ingen mulighet for å koble til batteri eller mulighet for stikkontakt. Er det bare jeg som er blind?
Sist endret av Diox; 9. februar 2011 kl. 19:07.
Sitat av zevz Vis innlegg
Du trenger en transformator som gjør om strømen fra 12v til 230v.
Vis hele sitatet...
Ring meg når du klarer å få 230v ut av et 12v batteri.

Kan du ikke bare koble på en sigarettenner?
Kjøp denne, følger med koblinger til bil og direkte til 12v batteri.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152538397
det er bare å lodde på kabelsko der hvor sigarett tenner pluggen sto, bare husk på polariteten.
Den siste får du til 170,- fra DX... (12V bilbatteri gir 220V ac.. ) Kjøpte en lignene på Wurth for 10 år siden.. Tror den kostet 700 derfra...
LITT rimeligere enn Clasern!!!
Sist endret av woff; 9. februar 2011 kl. 19:15.
Hvor lenge vil man kunne lade en mobiltelefon på et bilbatteri ?
Sist endret av madmaz; 9. februar 2011 kl. 19:15.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av madmaz Vis innlegg
Hvor lenge vil man kunne lade en mobiltelefon på et normalt bilbatteri ?
Vis hele sitatet...
Kommer HELT ann på bilbatteriet(Ampere) og hvor mye laderen trekker, dette kan du regne ut dersom du vet dette.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Er ikke så sikker på skillsa, så tror jeg går for haxxor sin løsning her

Takk for alle forslag
Sitat av Srbija Vis innlegg
hva er nr ditt ?
Vis hele sitatet...
Så du mener du klarer å få 230v ut av et 12v batteri ved hjelp av en transformator?
Du må konvertere likespenninga til vekselspenning, dette gjer du ved å bruke ein "omvendt likerettar" Du kommer til og få ein spiss sinuskurv som er taggete men det gjer ikkje noke. Deretter kan du bruke ein trafo som tramformerer spenninga opp til 230 V.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En såkalt "Omvendt likeretter" er vel egentlig Vekselretter? Noe som er nevnt før.

Veskelretter og inverter er det samme.

Uansett, ser ut til at TS har funnet sin løsning.

Edit: Imagine: Han har ikke 230V på tur, men et bilbatteri.
Sist endret av Fleff; 9. februar 2011 kl. 19:20.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Kommer HELT ann på bilbatteriet(Ampere) og hvor mye laderen trekker, dette kan du regne ut dersom du vet dette.
Vis hele sitatet...

nå har jeg veldig lite peiling på elektro, men la oss si et helt vanlig bilbatteri.
snakker vi døgn? uker?
Skjønte etterpå at det bare var TS som hadde brukt litt feil ord. Etter som det jeg forstod så skal han koble mobil laderen på batteriet?

Først så kan du jo se på laderen om den transformerer til samme spenning som batteriet. Om det er det samme kan du bare klippa av pluggen sammen med litt ledning og plugge den på. Om det derimot er forskjellig må du gjøre litt mere.
Sist endret av iMAGINE123; 9. februar 2011 kl. 19:23.
Driftstid med en inverter på et bilbatteri? Avhengig av last og totaleffekt.
Uten lading av batteriet tapper du FORT ned et 50Ah batteri. Da snakker vi timer..
Hvor skal du bruke dette batteriet ditt? Siden det ikke er bil det er snakk om.
Sist endret av Per Gunnar; 9. februar 2011 kl. 19:38.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Blir nok mest på camping o.l. til sommeren. Blir i tilfellet hvis jeg skal stasjonere meg et sted, lite gunstig å gå rundt å drasse med på et bilbatteri
Sitat av hejjhejj Vis innlegg
Så du mener du klarer å få 230v ut av et 12v batteri ved hjelp av en transformator?
Vis hele sitatet...
U = R * I

Hvorfor skal det IKKE gå?


http://www.mytrendyphone.no/shop/omf...sstlcmpid=9454


En fin liten omformer som gjør akkurat denne jobben, og samtidig gjør det hele om til AC også =)
Det går på 24V DC så hvorfor skal det ikke virke fra 12V?
Kjøp dette fra biltema;

1. Gele batteri (kan oppbevars alle veier)
2. Omkobling fra - og + pol til sig. utak.
3. En mobillader til bil. F. Eks. denne

Har det selv med på tur når jeg er borte i en uke av gangen, uten strøm. Fungerer veldig bra! Dette synes jeg også er bedre enn en nødlader selvom det også fungerer.

Husk på at batteriet må være 12V. Dette er MYE mindre enn vanlig bil batteri. Kan være litt mindre enn et gressklipper batteri.
Her selges det omformere som som gjør om 12V til 230V: http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=4307

Kjenner dog ikke til om det går ann å koble dem direkte til et 12V batteri...
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Hørtes jo greit ut det, Curver. Mye billigere løsning også. Men de batteriene er jo på kun 21 Ah. Hvor lenge kan du lade med et slikt?

Er ikke standaren på bilbatterier 12V?
Du må finnet ut hvor mye strøm forbrukeren din forbruker først.

Men et eksempel(batteri, 21Ah): Du kan få 21A i en time eller 1A i 21 timer hvis det hjelper...

Lykke til
Sist endret av ragedAsian; 9. februar 2011 kl. 20:47. Grunn: Mordi!
Standard bilbatteri er 12V ja. Det som varierer er Ah.
Det jeg mente med mye mindre er at selve batteriet er mye mindre enn et vanlig batteri. Ser nå at det lett kan feiltolkes når jeg leser igjennom. Men pga den hærsans 5 min regelen så kan jeg ikke endre.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Har ingen aning. Står ikke forbruk på verken telefonen eller på disse USB-adapterne til sigarettenner.
Står på stikkontakt-laderen, men det er jo uvesentlig om jeg skal bruke Curver sin metode.

Ingen som har et estimat på hvor mye en mobillader til HTC Desire HD vil bruke? Er det snakk om 2 timer eller 40?
En usb lader trekker maks 900mA som tilsvarer 0,9A. Du kan bruke den i _minst_ 0,9/21=23,33 timer. Mobilen trekker garantert ikke så mye så du kan regne med å ha strøm en god stund

Inlegg nummer 333
Sist endret av ragedAsian; 9. februar 2011 kl. 21:12. Grunn: Mordi!
Dette er nok beklagligvis feil... Hvis du sjekker linken til Clas sin 150W omformer vil du se at den trekker 0,3A i tomgang / ubelastet.
Virkningsgraden på disse omformerene er begredelig lav, så en beskjeden last (som en mobil-lader) øker nok fort forbruket til 0,5-1A.
Et gelbatteri gir nok heller ikke noe ideell brukskurve med full spenning hele tiden.
Har du mye virkning etter 5-6 timer blir jeg meget forundret!

Men lykke til!
Nå vet jeg ikke hvilken type camping du drar på, men siden snakker om å stasjonere deg så kan kansje et lite besin aggregatt være like så enkelt?
Bensinaggregat er like tungt som et bilbatteri ca, men koster noen kr mer.
Men et bilbatteri er UBRUKELIG når det er tomt!

Noen her som har prøvd å kjøre en 12Vkjøleboks på bilbatteriet om sommeren? Til tross for at boksen bare trekker 3-4A så er bilbatteriet (50Ah) ubrukelig til å starte bilen etter en dag på stranda.... Jeg har gått i fella et par ganger selv..
Sitat av zevz Vis innlegg
Du trenger en transformator som gjør om strømen fra 12v til 230v.
Vis hele sitatet...
Feil.
Den omgjør Volten fra 12V til 230V.
Strøm = I. Måles i Ampere.
Spenning = U. Måles i Volt.
Sist endret av Ruudi; 9. februar 2011 kl. 23:04.
Jeg vet ikke om TS har gått til innkjøp for noe enda, men jeg har selv DENNE, og den fungerer flott. Følger også med en overgang, slik at du kan koble den rett til batteriet.

Den har jeg selv brukt til å lade datamaskiner og mobiler i bilen på langtur.
Hvis både lader og batteri er 12v, hvorfor ikke kutte mellommannen? (Omformeren)
Sist endret av Niveum; 9. februar 2011 kl. 23:30.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Hvis både lader og batteri er 12v, hvorfor ikke kutte mellommannen? (Omformeren)
Vis hele sitatet...
Etter det jeg forstår så spør han om det er mulig og stikke en stikk kontakt i batteriet. En normal mobil lader som plugges i veggen er jo 240volt. Derfor tenkte jeg at han trenger en omformer.
Sitat av goofy6980 Vis innlegg
Etter det jeg forstår så spør han om det er mulig og stikke en stikk kontakt i batteriet. En normal mobil lader som plugges i veggen er jo 240volt. Derfor tenkte jeg at han trenger en omformer.
Vis hele sitatet...
Okey, tenkte bare det ville bli både lettere og billigere å kutte hele stikkontakt/støpsel delen, men da er han jo uten lader til vanlig bruk.

230v *kremt*
Sist endret av Niveum; 9. februar 2011 kl. 23:37.
Sitat av madmaz Vis innlegg
nå har jeg veldig lite peiling på elektro, men la oss si et helt vanlig bilbatteri.
snakker vi døgn? uker?
Vis hele sitatet...
Ideelt sett... Et vanlig bilbatteri kan ha en kapasitet på 50Ah, et mobilbatteri, kan ha et batteri på 1Ah. Da kan du lade mobilen 50 ganger på det batteriet. Men så kommer hvilestrøm på laderen i tillegg, og batteriet kan ha vært ikke fullt oppladet, mobilbatteriet kan være større osv :P
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Feil.
Den omgjør Volten fra 12V til 230V.
Strøm = I. Måles i Ampere.
Spenning = U. Måles i Volt.
Vis hele sitatet...
Feil.
"Den gjør om spenningen fra 12 til 230V." ville vært korrekt å si. Volt er måleenheten for spenning, ampere er måleenheten for strøm, osv.

Ikke rett på noen om du ikke kan begrepene

Forøvrig er "strømmen" et veletablert begrep for personer som ikke har utdanning innen elektro, å rette på "fagord" som en ikke-fagmann kommer med blir bare teit, spesielt når du ikke gjør det rett selv engang.

On-topic: Jeg vil ikke anbefale slike billige dritt-saker som selges på biltema og clasern. De gir ikke noen stabil eller pen spenning, og egner seg egentlig best til ohmske laster (som en glødepære osv). Har selv en slik 600W-sak fra biltema, og jeg ville ikke vurdert å bruke den til noe elektronikk. Kjøp heller en billig UPS og koble den på et større batteri.
Angående mellom-mannen, kjøp en sigarett-tenner lader og koble rett på batteriet, om det bare var mobilen du skulle ha det til. Dette vil bli det billigste og enkleste alternativet.
Sist endret av HeinzE; 10. februar 2011 kl. 23:54.