Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6839
Hei, jeg driver å skal kjøpe en Mac på finn.no, og har kommet over et ganske greit tilbud. Jeg sa at jeg var litt skeptisk til å kjøpe greier usett over nettet, og foreslo Finns egen betaligsgaranti, som gjør at jeg ikke overfører pengene før jeg har fått sjekket Macen.

Han som selger Macen foreslo derimot å bruke SpendOn som han beskriver slik:

1. Kjøper handler "SpendOn" på Narvesen eller 7Eleven pålydende 5000,- og resterende på kort nummer 2.
2. Kjøper oppgir noen av opplysningene på kortet. Altså det som trengs for å verifisere at PayEx er påfylt som avtalt.
3. Selger sender MAC med påfølgende kollinr, slik at kjøper kan se at vare er sendt.
4. Om varen ikke er i den stand som selger har antyded, så har kjøper 1 ukes angrerett.

Så vidt jeg kan se er SpendOn en form for visa-gavekort.

Har noen her brukt SpendOn for å overføre penger? Kan jeg stole på Selgeren?

Mvh.

Adam
Stol aldri på selgern før du har varen i hånda.

Han skal bøye seg etter ditt forslag. Jeg ble forsøkt scammet med en "alternativ" betalingsmåte på Ebay en gang. Sier ikke at dette er samme tilfelle, men hvorfor vil han ikke bruke Finns egen betalingsgaranti? Er jo litt rart.
Min mening er at personer som ikke ønsker å bruke Finns betalingsgaranti ikke er personer man vil handle fra
ligg unna!

det er mitt råd
Trådstarter
5 0
haha. Har mailet litt mer med fyren, og det virker mer og mer som en scam. Her er hele samtalen:

Meg:
[COLOR="SeaGreen"]Hei. jeg ser ikke noe pris på Macbooken din. Hvoilken pris tenkte du å ta for den?[/COLOR]

Han:
[COLOR="Red"]Hei!
Du kan komme med et realistisk bud til meg, og hva du kunne tenke deg å kjøpe den for. Ikke kom med noe skambud, er du snill :- )

Den er 4 mnd gammel. Det medfølger kvittering, garanti og magic mouse med kjapp handel!

6700,- og den er din idag[/COLOR]

Meg:
[COLOR="SeaGreen"]Mh. Det så jo interresant ut. (…) Jeg bor i Oslo så jeg får ikke kommet og sett den dessverre.
*
Hvor mye ga du for den?
[/COLOR]
Han
*[COLOR="Red"]Jeg betalte 11,490,- for den, så du kan gjøre et kupp her.** Varen kan sendes til Oslo, og er ikke varen i den stand du hadde sett for deg - kan jeg gi deg 1 ukes "angrerett" etter mottatt vare.
*
Hvordan høres det ut.. ?
[/COLOR]
Meg.
[COLOR="SeaGreen"]Jah, det så jo egentlig ganske bra ut.
*
Jeg blir egentlig litt skeptisk når jeg kommer over gode tilbud og ikke har mulighet til å se produktet...
*
Er det greit at vi eventuelt*bruker*Finns betalingssystem?
[/COLOR]
Han:[COLOR="Red"]
Skjønner skepsisen din.. Det har jeg ingen problemer med!** Jeg kan gå med på å bruke FINNs betalingsgaranti.** Men at vi bruker søsterselskapet (Det er PayEx som står bak dette også, så pengene vil stå på en PayEx konto.)

Jeg kan prøve å forklare:
*
Finn og PayEx (Som er FINNs betalingsgaranti har jo et samarbeide.) som gj?r at handel blir knirkefri, men tar endel lengre tid enn privat m?te :- )
*
PayEx selger påfyllbare kort på Narvesen og 7Eleven, om du er intr, kan du fylle på 5000,- og resterende beløp på kort nr 2 (Det er maksgrense opp til 5,000,- på disse, og det koste 39,- og opprette.) Du dekker dette, og jeg* dekker frakt.
*
Fakset fra siden deres:
*
PayEx*er Nordens fremste eksperter p? betalinger med 700 ansatte. Siden 1972 har de utviklet en bred kompetanse innen betalingstjenester for POS, Internett- og mobil handel, samt faktura- og reskontroh?ndtering, inkasso og kredith?ndtering. PayEx har utviklet, samt drifter og administrerer SpendOn Load Application som muliggj?r effektiv og sikker lading og aktivering av SpendOn prepaid produkter. For mer informasjon se*www.payex.no.
Kan prøve*å forklare hvordan en handel vil fungere.
*
1. Kjøper handler "SpendOn" på Narvesen eller 7Eleven pålydende 5000,- og resterende på kort nummer 2.
2. Kjøper oppgir*noen*av opplysningene på kortet. Altså det*som trengs for*å verifisere at PayEx er*påfylt som avtalt.
3. Selger sender*MAC med påfølgende kollinr, slik at kjøper kan se at vare er sendt.
4. Om varen ikke er i den stand som selger har antyded, så har kjøper 1 ukes angrerett.
[/COLOR]
Meg:[COLOR="SeaGreen"]
Er ikke Spendon et visa-gavekort? Og hvordan overføres i såfall pengene til deg?
[/COLOR]
Han[COLOR="Red"]
Hei,
*
Det kan også brukes som det ja, men som søsterselskap til PayEx, kan det også kobles opp mot salg på FINN.** Pengene frigis meg når du har bekreftet at maskinen er som den skal være (Du gir meg bare noe av infoen på kortet, slik at jeg kan koble det opp mot FINN, men ikke bruke pengene fysisk før du har bekreftet som sagt.)
*
Skuddsikkert.
[/COLOR]
Meg:[COLOR="SeaGreen"]
Ok, så vi bruker SpendOn og kobler det opp mot FINNs betalingsgaranti?

Ikke for å være vanskelig eller no, men hvorfor? Tar det kortere tid en å bruke vanlig konto med FINNs betalingsgaranti? Og hvilken info er det jeg skal sende deg i såfall?
[/COLOR]
Han:[COLOR="Red"]
Har du brukt FINNs betalingsgaranti noenganger? Det er sikkert ,men håpløs tregt.
*
Du sender meg Kunde ID, Kortnummer og CVC (Du utelater Utløpsdato så kortet ikke kan brukes som vanlig VISA.)* Deretter kobler selger det opp mot FINN.no og du godkjenner i en lenke jeg sender deg pr. mail.
*
Høres dette OK ut?
[/COLOR]
Meg:[COLOR="SeaGreen"]
Hm, jeg har sjekket litt rundt, og ikke funnet noen eksempler på noen som har brukt kortet på den måten. Dessuten er jeg litt for skeptisk til å sende noen*Kunde ID, Kortnummer og CVC, selv om jeg utelater utløpsdato. Bekalger, men når det er snakk om så mye penger blir jeg veldig forsiktig.

Er det greit for deg om vi eventuelt gjør det på vanlig måte?
[/COLOR]
Han:[COLOR="Red"]
Hvor du har forhørt deg om dette da.. ?*** Jeg har jo gjort det før.. Jeg lyver jo ikke..
*
Evt 50% på denne måten, og 50% på "vanlig" måte siden det tar drøyt mye lengre tid..
*
?
*[/COLOR]
Meg: [COLOR="SeaGreen"]
Em, sorry. Jeg er litt skeptisk, og da vil jeg helst være på den sikre siden. Det tar jo bare noen dager uansett.
[/COLOR]
Han:[COLOR="Red"]
Tro meg..* FINNs betalingsgaranti tar ikke "bare noen dager" . .
[/COLOR]
Meg [COLOR="SeaGreen"]
Hvor lang tid tar det da?
[/COLOR]
Han: [COLOR="Red"]
Jeg har brukt det 3 ganger. Aldri har det tatt mindre enn 2 uker fra start til mål.[/COLOR]

Hva tror dere? Takk for svar
Ser rimelig usikkert ut spør du meg. Er jo ikke så utrolig vanskelig å gjette til seg en utløpsdato.
Sist endret av Waffaz; 10. juni 2010 kl. 17:25.
Hvis han ikke går med på å bruke finn.no sin betalingsgaranti ville jeg funnet en annen selger.
Virker rimelig useriøst, spør du meg.


Edit: Mulig jeg er litt sløv nå, men hvorfor skal han ha CVC-nummer, kortnummer og kundeID?
Og fordi om du ikke oppgir utløpsdato er det jo ikke så forbanna mange kombinasjoner som skal til før han sitter med all informasjon han trenger for å svindle deg...
Sist endret av s1gh; 10. juni 2010 kl. 17:29.
Si følgende : "Finn's betalings garanti eller ingen handel."

Han kommer til å trekke seg med en gang.
Trådstarter
5 0
Uansett høres det vldig pussig ut. Særlig måten han reagerer når jeg stillier spørsmsmålstegn ved ordningen.

Oppdatering:

Meg:
[COLOR="SeaGreen"]Eeeem. Ok. Det var jo lang tid. Hva med Peyex? Beklager, men jeg føler meg ikke konfortabel med løsningen.[/COLOR]

Han:
[COLOR="Red"]Hvordan kan du ikke føle deg komfortabel med løsningen? Det er jo du som sitter med kontrollen så og si. Jeg får jo ikke en finger på pengene før du har godkjent maskinen.[/COLOR]

Helt tydelig en scam. Blir nok ikke en handel her nei. Holder dere oppdatert
Du kan jo trolle selgeren litt mens du har han der
Se hvor lenge han orker å holde på
Trådstarter
5 0
Ja, noen forslag?

Ny oppdatering:

Meg:
[COLOR="SeaGreen"]Som sagt, jeg kommer ikke til å bruke SpendOn. Har du noen bedre forslag?
[/COLOR]
Han:
[COLOR="Red"]Nei,

Har du?[/COLOR]

Meg:
[COLOR="SeaGreen"]Payex?[/COLOR]

Han:
[COLOR="Red"]Nei,

Tar for lang tid..[/COLOR]

Får mer og mer lyst til å spille han et puss. noen forslag?
12*5 = 60
12 mnd, 5 år fram i tid.

Så 60 muligheter trenger han for å kunne stjele alle pengene ifra deg.

Benytt Finn sitt tilbud, alt annet er uaktuelt.

Uansett, hvem vil selge en nesten ny mac til halv pris ?
Sist endret av Blackkoz; 10. juni 2010 kl. 17:50.
Trådstarter
5 0
Disse kortene er også upersonlig, så viss han har kortnummeret eller no, kan han ringe SpendOn, si at han mistet kortet, så får han pengene.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at han driver å lurer penger ut av meg, noen forslag til hvordan jeg kan trolle han?
kanskje maskina er stjålet og han prøver å selge anonymt?
Jeg tror det er en kar som trenger penger raskt og at han ikke svindler, men man vet selvfølgelig aldri.

Bruk en annen mail til å si du er interessert osv og om du kan komme til han å ta en titt på maskinen.
Blir det avtalt med adresse og tidspunkt om når dere kan møtes så vet du hvert fall han har maskinen.

Men som en annen sa litt lengre oppe her, si til han at du kun er interessert i finn.no sin egen betalingsgaranti og det er ikke noe å diskutere.
Scam, scam, scam. Spend on kan vel ikke "tracces" heller. Og det er derfor han ønsker dette. Spør hvor han holder til å si at du kan komme å møte han(jeg skal besøke en tante....) Og jeg kan garantere at handelen blir avblåst
Hei. Tror vi har vært i kontakt med samme type. Han anbefalte meg å bruke spenOn, og dum som jeg var har jeg gått fem på. Det du skriver i innlegget ditt her.. er noe av det samme han skrev til meg. Var snakk om en macbook pro. Heldigvis fikk jeg en kjempe stor mistanke like etter jeg hadde gitt han all info som han spurte om når d gjaldt de kortene.. men da jeg skulle ringe han for å sjekke en fakta, fordi jeg ble nervøs.. Prøvde jeg å nå han på det nr han hadde på annonsen sin. Da kom jeg til en dame, som ikke var han hvertfall. Jeg fikk ringt til spendon og sperret alle kortene mine. Problemet var da at han allerede hadde klart å fått overført summen på to av kortene bare noen sekunder før til en engelsk konto/side fikk jeg opplyst om av damen jeg snakket med på spendon.Jeg konfronterte han med dette da jeg fikk en mail av han og han sa at det siste kortet jeg hadde gitt han info om ikke hadde blitt "godkjent" Jeg sa at jeg mistentke han for svindel og har sperret alle kortene. Dette nektet han så klart for.
Det som er rart er at han forsatt nå prøver å få meg til å åpne kortene igjen. Så jeg lurer faktisk på om han ikke klarer å bruke de pengene han har klart å få overført. Noen som har erfaring med dette? siden han forsatt sender mail og er gira på å fullføre handelen som han sier. Han tilbydde til og med avslag på handelen i den siste mailen for han hadde dummet seg ut som han sa.

meldingen var ment til adamreir men andre kan også legge inn noe om dere har no peiling med dette. Setter pris på alt stoff og info jeg kan få tak i.
Alle SpendOn kort har sikkert samme varighet før det blir ugyldig, og utløpsdatoen er oppgitt i mm/åå så det er ikke VELDIG vanskelig å få tak i den infoen!
Kødd big time med han!
Lat som at du går 5 på lenge, men plutselig så sier du at du ikke har penger
da blir han sikkert irritert!
Anmeld nå iallefall fyren til finn.no, så han ikke lurer noen andre.
Han spør deg vell for å se om du gjør samme feil 2 ganger, makan til fyr.
Sist endret av Aaatcho; 13. juni 2010 kl. 03:28.
Okei. jeg har fått oppgitt fra SpendOn at to av summene som har blitt overført er til denne nettsiden: http://www.invoicent.com/ Noen som har no peiling på den siden? har prøvd å lest litt og sjekket ut hva lsags side det kan være, men jeg er ikke noen super ekspert å tolke sånne ting. Og engelsken er vel ikke helt på topp heller. Skjønner at det er en slags tjeneste mellom kjøper og selger. Men som jeg skjønner det kan det også settes penger inn der. Og jeg ble ikke opplyst om at han skulle bruke denne tjenesten når jeg pratet med han. Er det mulig at pengene han nå har der faktisk er sperret, slik at han ikke får brukt disse, siden jeg fikk sperret kortene såpass fort like etter han klare å få gjennom to av summene. Og kan jeg i så fall kontakte denne nettsiden og opplyse om at en av brukerne deres prøver å svindle meg for penger? Hva tror dere?
Invoicent er et inkassobyrå, som krever inn penger for deg. (Står det i hvertfall)

Eller, ser nå ved nærmere ettersyn at de driver en del andre tjenester også, bl.a. sikre bedrifter som vil gi kunder kreditt, men hovedsakelig å ta seg av innbetalinger ved å lage og sende ut invoices (en slags kombinasjon av regning og kvittering)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
opptatering?
Ja, dette svindel, rapporter han til finn ASAP!

Har du snakket med han per tlf, har du nr hans? Har han navn og adr reg på nr?
Finner du info om han, skjekk skattelistene mot navn og adresse..
Ring fra skjult iD, si du ringer fra finn.no, og spør om han kan komme på en kaffe...
Dette lukter snusk lang vei.

Jeg solgte en vare på finn.no for en ukes tid siden. Jeg brukte Finn Betalingsgaranti.

Fra kjøpet ble iverksatt til jeg hadde penger på konto tok 6 dager.

Du kan gjerne sitere meg på dette!