Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  596 62008
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bør KRF fjernast? Dei har jo vore regjeringgsparti i fleire periodar siste ti åra.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, så tja... Krf et helt kristent parti, men de har ikke feks forbydd folk og få barn før dem er gift osv. Det forundrer meg dog at en maktsyk prest med 6%? av stemmene klarer og få så mye makt. Hadde vært greit om sperregrensa var litt høyere der. Jeg ser dog ikke at KRF prøvde og styre norge, etter kristene regler. Kanskje noen kristene verdier dog.

Jeg har ingen problemer med at feks muslimer styrer norge, bare dem ikke prøver og tre relgiøse regler over hua våres. Dette gjelder også alle andre relgioner..

Tyrkia har da en greit ordning, hvor det står festa i grunnloven at landet skal være sekulært, og om noen skulle gå over denne loven, så vil militæret gripe inn. Men de har jo fått litt kritikk der nede pga at militæret blander seg litt mye.
Sist endret av legalize_it; 27. januar 2009 kl. 11:45.
Å trekke inn Darwin i denne sammenhengen er vel helt på jordet, og i alle fall bør man passe på ordbruken sin om man likevel gjør det. "Den sterkeste rase vil overleve" - slikt kan oppfattes veldig feil, selv om man ikke mener noe kontroversielt med det. Som andre her vil jeg påpeke at det er mer presist, og alle tilfeller mer lurt, å bruke begrepet "mest tilpassede" enn "sterkeste". Men altså, tilbake til Darwin på jordet. Det er da ikke overlevelse det dreier seg om i dette tilfelle? Innvandrerene har da ikke til hensikt å kaste oss ut av genpoolet, har de? Selv om innvandrere en gang vil utgjøre flertallet, så vil ikke det bety at nordmenn vil forsvinne. I såfall er det "vår egen feil", med tanke på den lave fødselsraten på 2,1 (bør være på minst 2,3 for at ikke det skal begynne å bikke nedover).

Igjenn, som andre påpeker, det er også meningsløst å operere med premisset "hvis nåværende utvikling fortsetter i 60 år". Kjell Aukrust regnet ut hva gjennomsnittshøyden blandt vikingene ville være, hvis man så dette i lys av nåværende utvikling: «Dessa oppskrytte råskinna som barka sammen i slaget på Stiklestad var itte høyere enn 29 centimeter!»

Stormen har dog et godt poeng, i at han påpeker at utvikling er uunngåelig og at italienere ikke er romere. Men denne utviklingen er 99,99 % kulturell og muligens 0,01 % genetisk.

Hvordan Norge vil se ut om 60 år vet jeg ikke. Men det som i alle tilfeller vil gjøre meg bitter er ikke alle minaretene i bybildet. Jeg tror det som først og fremst vil kunne gjøre meg bitter, er at jeg da er 60 år unna min ungdom.
Folk klager over at Norge sakte med sikkert blir muslimsk, og hvis det er slik saken er, og så? Vi får et mer multikulturelt samfunn, det har vi bare godt av.
Skambank: Leste du hva han svarte til egentlig? Det hadde ikke noe å gjøre med å utslette alle muslimer. Men la oss prøve å holde oss on topic fra nå av.
Hørte forresten at Muhammed var det mest vanlige navnet på nye guttebarn i Oslo i fjor. Jeg synes det er skremmende.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Hørte forresten at Muhammed var det mest vanlige navnet på nye guttebarn i Oslo i fjor. Jeg synes det er skremmende.
Vis hele sitatet...
Man skulle nesten tro at du føler fremmedfrykt.
ja det skal du ikke se helt bort fra...
Sitat av Leiha Vis innlegg
ja det skal du ikke se helt bort fra...
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne komme til bunns i hva det er du egentlig er redd for. Hva er det alle som blir kalt Muhammed kommer til å gjøre med deg? Kunne det tenkes at det ikke er noe særlig rasjonelt i det hele tatt. Kunne det tenkes at du, ved å ikke stille spørsmål ved din egen fremmedfrykt, bidrar til å gjøre samfunnet mindre hyggelig å leve i?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gud Vis innlegg
Da vil jeg gjerne komme til bunns i hva det er du egentlig er redd for. Hva er det alle som blir kalt Muhammed kommer til å gjøre med deg? Kunne det tenkes at det ikke er noe særlig rasjonelt i det hele tatt. Kunne det tenkes at du, ved å ikke stille spørsmål ved din egen fremmedfrykt, bidrar til å gjøre samfunnet mindre hyggelig å leve i?
Vis hele sitatet...
Dette er på mange måter det jeg vil frem til med førsteposten min: At - Ja, det er mulig "nordmenn" forsvinner/blir en liten del (som blir demonstrert ved at Muhammed er det mest vanlige guttenavnet på nyfødte i dag) - men er ikke dette naturlig; og er det egentlig noe å frykte?

Min førstepost er på mange måter et oppgjør med fremmedfrykten - fordi hva er vi redde for? Er vi redde for muslimene fordi de representerer forandring?
Grunnen til at Mohammed er det vanligste navnet i Oslo på nyfødte barn er jo ikke at det fødes flest barn med minoritetsbakgrunn, men at innvandrere har skrekkelig dårlig oppfinnsomhet når det gjelder navn, slik at mange blir hetende noe med Mohammed. Finn på noe nytt, innvandrere! Hva er galt med en liten brun gutt som heter Kjell?
Ain't that the truth. Jeg har jobbet med til sammen ca. 40 somaliere de siste fire årene, og godt over halvparten av dem heter noe med Mohammed. Ellers har nesten alle navn, eller kombinasjoner av navn som: Ibrahim, Ahmed, Ali, Abdi, Bashir og Hassan. Vi hadde på et tidspunkt to personer som het Hassan Mohammed og Mohammed Hassan, med samme etternavn.

Vi har gitt opp å kalle alle ved fornavn, så nå går det på å finne et unikt navn (nesten alle har tre-fire navn) på hver somalier.
Jeg er enig på flere punkter, og har igrunn ingenting imot et flerkulturelt samfunn. Til tross for dette, er jeg nok ikke klar for en så radikal endring enda. At nordmenn blir en minioritet i vårt eget land er noe jeg ikke kommer til å akseptere med det første.

Det har ingenting med rasehat å gjøre, ingenting med rasisme, men rett og slett det faktum at vi nordmenn har bygget opp dette landet fra grunnen av. Mye av vår forhistorie går i glemmeboka dersom dette skulle skje. Rett og slett; da kan man likegreit døpe om landet til noe annet.


Jeg aksepterer at flere av dere ser på dette som positivt, men da får dere også akseptere at det også er de av oss som er stolte av å være nordmenn, og helst ser at det blir værende som idag; hvor nordmenn står for flertallet. En slik påstand mener jeg det bør være mulig å fremme uten å bli kalt rasist.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er liten forskjell på etterkommere under 25 år med ikke-vestlig bakgrunn og majoritetsbefolkningen når det gjelder andel i utdanning og arbeid.
Vis hele sitatet...
Kilde
Mens 18 prosent av førstegenerasjonsinnvandrere tar høyere utdanning, er prosentandelen for deres etterkommere på 33 prosent - to prosent over norgessnittet.
Vis hele sitatet...
Kilde

Dette kan sikkert tolkes som "Ånei, nå kommer de til å ta fra oss også de jobbene vi vil ha!" av dommedagsprofetene, men med utdanning kommer også velferd, med velferd kommer lavere fødelsrate, og med både høy utdannelse og inntekt kommer positive holdninger mot sekularisering, så... jeg gjemmer ikke Bibelen under gulvplankene riktig ennå.

Kilde

Forøvrig er det flott hvis de som hevder å være stolte av å være norske kan utdype hva de legger i det. Det er stor forskjell på å være stolt av å bo i et land med ytringsfrihet, lik rett til utdanning osv., og å være stolt av oljefonnet, ski eller høye fjell.
*Kysse på fabianca* - takk for at du skrev alt jeg hadde lyst til så jeg slapp å skrive noe mer nå, litt for sliten

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Grunnen til at Mohammed er det vanligste navnet i Oslo på nyfødte barn er jo ikke at det fødes flest barn med minoritetsbakgrunn, men at innvandrere har skrekkelig dårlig oppfinnsomhet når det gjelder navn, slik at mange blir hetende noe med Mohammed. Finn på noe nytt, innvandrere! Hva er galt med en liten brun gutt som heter Kjell?
Vis hele sitatet...
Og en pils til deg, DT!
Sist endret av atomet; 28. januar 2009 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Forøvrig er det flott hvis de som hevder å være stolte av å være norske kan utdype hva de legger i det. Det er stor forskjell på å være stolt av å bo i et land med ytringsfrihet, lik rett til utdanning osv., og å være stolt av oljefonnet, ski eller høye fjell.
Vis hele sitatet...
Tja, eller det å være stolt over å faktisk ha gjort noe. Ingen her fikk velge fødeland før fødselen, og hadde dermed ingen innflytelse over hvor de havnet.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Forøvrig er det flott hvis de som hevder å være stolte av å være norske kan utdype hva de legger i det.
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke legge skjul på at Norge gjennom tidene har klart seg over gjennomsnittelig bra (på verdensbasis). Per idag har vi et veldig godt fungerende statsapparat, og som du blandt annet nevner; ytringsfrihet. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på den muslimske kulturen, og/eller deres leveregler og væremåte - men det viser seg at dem ikke har samme synet på saken som endel nordmenn har.

Vi har naturligvis også fri skolegang, hvor alle har krav på lik utdanning, uansett hvor du skulle komme fra. Vi har et helsevesen, som fungerer bedre enn de aller fleste land i verden. Det har seg ikke sånn at jeg går rundt og føler meg overlegen; fordi jeg er nordmann - og var så heldig å bli oppvåkst her. Så selve ordet "stolt" kan ikke tas for bokstavelig. Men nå er nå enn slik at det er nordmenn som har bygget opp dette landet, formet språket, utvidet grensene, kjempet kriger - og ikke minst passet på at alt har gått for seg. Derfor ser jeg ikke for meg at vi helt ute av det blå skal bli et muslimsk land; fordi vi har hvert hjelpsomme nok til å ta inn folk som trenger hjelpen.

Missforstå meg rett: jeg mener absolutt ikke at et flerkulturelt samfunn er dårlig, jeg mener bare at å døpe oss om til en minioritet blir for mange steg å ta på et ganske så kort tridsrom.

Slik man kan se på det, om noe drastisk; er at vi har bygget opp landet til det det er idag - og de overtar det når vi er på topp. Det er hva som ville skjedd dersom vi ble en minioritet innen 70 år. Det hadde ikke blitt en integresjon, det hadde blitt en invasjon.

Mange sier at vi bør få flere muslimer inn i politiske partier (jeg stiller meg nøytral i denne saken), og at de har mange gode råd å komme med. Det er godt mulig det, men det skal da være mulig å fikse opp i problemene i hjemlandet også?

Så svarer folk: "Men muslimene i Norge er jo ikke sånn", "alle går ikke med burka", "alle kameratene mine spiser pølse med bacon på Statoil". Er de virkelig muslimer da? De følger iallefall ikke de prinsipper som er definert som "muslimske"
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på den muslimske kulturen, og/eller deres leveregler og væremåte - men det viser seg at dem ikke har samme synet på saken som endel nordmenn har.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen enhetlig "dem" som du kan tillegge meninger som de ikke har. De som har islam som sin tro i Norge er en divers gruppe du overhodet ikke si opptrer enhetlig på noen som helst måte.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Men nå er nå enn slik at det er nordmenn som har bygget opp dette landet, formet språket, utvidet grensene, kjempet kriger - og ikke minst passet på at alt har gått for seg. Derfor ser jeg ikke for meg at vi helt ute av det blå skal bli et muslimsk land; fordi vi har hvert hjelpsomme nok til å ta inn folk som trenger hjelpen.

Missforstå meg rett: jeg mener absolutt ikke at et flerkulturelt samfunn er dårlig, jeg mener bare at å døpe oss om til en minioritet blir for mange steg å ta på et ganske så kort tridsrom.
Vis hele sitatet...
Idèene om lik utdanning, helsevesen osv. er ikke avhengig av å tilhøre en religion eller etnisitet. I mitt land Norge er det ikke krav om å være kristen for å kunne kalle seg nordmann. Hadde det så vært så er ikke jeg nordmann og vil ikke være det heller. Innvandrere og muslimer har *absolutt* like stor rett på å titulere seg som nordmenn når generasjonene etterhvert vokser opp her. Hvis det norske "nasjonseksperiement" viser seg å være uvillig til å videreføre "norske" ideer til andre enn etniske nordmenn og kristne så bør eksperimentet kastes på bålet.

Sitat av Restyle Vis innlegg
DMange sier at vi bør få flere muslimer inn i politiske partier (jeg stiller meg nøytral i denne saken), og at de har mange gode råd å komme med. Det er godt mulig det, men det skal da være mulig å fikse opp i problemene i hjemlandet også?
Vis hele sitatet...
Og du mener vel amerikanere i Wisconsin skal sende stemmesedler hjem til norge også?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Så svarer folk: "Men muslimene i Norge er jo ikke sånn", "alle går ikke med burka", "alle kameratene mine spiser pølse med bacon på Statoil". Er de virkelig muslimer da? De følger iallefall ikke de prinsipper som er definert som "muslimske"
Vis hele sitatet...
Du er ikke ekspert på Islam og jeg vil si du har utrolig lite fornuftig å si til en muslim om hvordan han bør praktisere sin religion.

Religionen Islam har overhodet intet pålegg om burka.
Sist endret av Kinseek; 28. januar 2009 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Har noen tall på fødselsraten til feks 3.4.5. generasjons invandrere? Jeg synes det virker logisk at de som har vokst opp i Norge med integrerte foreldre også vil adoptere våres lave fødselsrate(Som ikke er en negativt). Hvis neste generasjons invandrere får utdannelse og blir passe integrert i samfunnet ville jeg tro at ekstremistene ble borte og troen blir lavere prioritert. Skuta har (ofte) allerede seilt for de som har vokst opp i fattige muslimske land uten annen utdanning en koranen.
Vis hele sitatet...
Hvor mange innvandrergenerasjoner tror du vi har her? Det var veeldig lite med muslimske invandrere før 60-70 tallet. I Norge idag så er de aller flest 1 eller 2. Generasjonsinvandrere .
Sitat av piuu Vis innlegg
Du kan akspetere en nordisk stat der KORANEN blir fulgt til punkt og prikke? Hvorfor skal østlig religion bestemme om din sønn sitt jentebarn skal kunne bli slått opp til fem ganger - fordi det står i koranen?
Vis hele sitatet...
Å herregud.. Tror du virkelig det står i Koranen? Det jeg ville frem til, var at det meste grusomme alt for mange muslimer finner på aldri har stått i Koranen..
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det finnes ingen enhetlig "dem" som du kan tillegge meninger som de ikke har. De som har islam som sin tro i Norge er en divers gruppe du overhodet ikke si opptrer enhetlig på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Det jeg sikter til er naturligvis ytringsfrihet. Noe vi i Norge ser på som en veldig sterk, og stor del av samfunnet. Trenger ikke se lengre enn til Muhammed-karikaturen for å se tydelige forskjeller mellom religioner her.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Idèene om lik utdanning, helsevesen osv. er ikke avhengig av å tilhøre en religion eller etnisitet. I mitt land Norge er det ikke krav om å være kristen for å kunne kalle seg nordmann. Hadde det så vært så er ikke jeg nordmann og vil ikke være det heller. Innvandrere og muslimer har *absolutt* like stor rett på å titulere seg som nordmenn når generasjonene etterhvert vokser opp her. Hvis det norske "nasjonseksperiement" viser seg å være uvillig til å videreføre "norske" ideer til andre enn etniske nordmenn og kristne så bør eksperimentet kastes på bålet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, det bør ikke spille noen rolle hvilke religion eller etnisitet du har. Det eneste jeg hevder er at vi lever litt forskjellig, har forskjellig behov og ønsker. Slik der er idag; helt fint. Men dersom vi blir et muslimsk land, så kommer prinsipper, og våres nasjonialisme til å bli forandret veldig mye. Dette kan jeg ikke backe opp med en kilde, men det er ganske innlysende: har ingen kilde til fremtiden.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og du mener vel amerikanere i Wisconsin skal sende stemmesedler hjem til norge også?
Vis hele sitatet...
Du tar setningen helt ut av sammenheng. Poenget mitt er at invandring er bra, så lenge det trengs. Å hjelpe folk i nød er absolutt et pluss. Men jeg ser ingen grunn til å ta inn haugevis av dem bare for å kunne kalle oss "multikulturelle". Derfor; prøve å få fikset opp i problemer i andre land, så de kan leve etter deres normer og regler der også. Uten at folk slipper å tenke på at de kan bli henrettet for diverse saker hvis de blir sendt hjem. (Ja, dette var et ekstremtilfelle av folk som tar koranen for ordrett / drar det ut av sammenheng.)

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du er ikke ekspert på Islam og jeg vil si du har utrolig lite fornuftig å si til en muslim om hvordan han bør praktisere sin religion.
Vis hele sitatet...
Korrekt, jeg har sikkert ikke mye fornuftig å si - for jeg har ikke satt meg veldig dypt inn i hvordan det hele foregår - med unntak av det jeg har lært på skolen, og av det et par skolekammerater har fortalt meg. Og jeg vil ikke fortelle noen hvordan de skal praktisere sin religion heller, det får dem styre med som dem vil. Men dersom en religion blir kraftig domminert, så fører det til at samfunnet går igjennom store endringer, og blir annerledes enn hva det var til å begynne med.

Hovedpoenget mitt er at Norge, ikke blir Norge slik vi kjenner det idag. Det kan være enten et pluss, eller et minus - men det skal jeg ikke hive meg innpå nå.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Å herregud.. Tror du virkelig det står i Koranen? Det jeg ville frem til, var at det meste grusomme alt for mange muslimer finner på aldri har stått i Koranen..
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette står i koranen, men det står iallfall at Allah ikke har noe imot at vantro dreper sine barn. Vantro barn er formodentlig mindre verdt enn muslimske barn.

Sitat av Koranen, 6:137
Thus have their (so-called) partners (of Allah) made the killing of their children to seem fair unto many of the idolaters, that they may ruin them and make their faith obscure for them. Had Allah willed (it otherwise), they had not done so. So leave them alone with their devices.
Vis hele sitatet...
Et ganske sentralt punkt som er glemt i regnestykket, er at det dauer flere innvandrere enn etnisk norske også. (som ja, også er bare en flåsete påstand)

Dersom den norske politikken fungerer, noe jeg faktisk har stor tro på, kommer innvandrere i Norge til å tilpasse seg den norske kulturen de nærmeste 60-70 årene. Spesielt da med tanke på andregenerasjonsinnvandrere. Jeg har mange venner som har enten innvandret eller har foreldre som har innvandret som ikke kommer til å spy ut 15 barn og "overta Norge". Min konklusjon er derfor at sålenge dem er vokst opp i vår kultur, blir dem vår kultur. Det er et fåtall av mine venner og kjente som er religiøse, selv om dem er muslimer. (get it?) Muslimer er ikke bare konservative steinkastere og flaggbrennere. De er tilpassningsdyktige dem også, sålenge dem har vokst opp i kulturen vår. Ingenting er medfødt.
nå har jeg VELDIG grovt skummet igjennom postene i tråden. og det er en ting som tydeligvis er glemt (utenom tildels stormen sin startpost) Vist det mot formodning skulle bli overflod av invandrere som drar med seg sin muslimske arv. ville ikke da både de å vi forandre seg til noe midt i mellom ? historien har vist oss at begge "sider" vil forandre seg og ta og gi av begge kulturer. dessuten mener jeg å huske at akkurat dette har skjedd et par ganger før i norge. kristendommen ble innført på vikingene som igjen innførte den til samene. Før dette utvekslet og handlet samene og vikingene med hverandre (åpent for tolkning, men mener og ha sett dette på div dokumentarer på vår alles kjøre rikskringkastning) Vikingene dro på tokt rundtomrking og delte av sin kultur og tok med seg andre sin kultur hjem igjen før dette igjen....
Sist endret av Psych|Com; 28. januar 2009 kl. 19:11.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det finnes ingen enhetlig "dem" som du kan tillegge meninger som de ikke har. De som har islam som sin tro i Norge er en divers gruppe du overhodet ikke si opptrer enhetlig på noen som helst måte.


Idèene om lik utdanning, helsevesen osv. er ikke avhengig av å tilhøre en religion eller etnisitet. I mitt land Norge er det ikke krav om å være kristen for å kunne kalle seg nordmann. Hadde det så vært så er ikke jeg nordmann og vil ikke være det heller. Innvandrere og muslimer har *absolutt* like stor rett på å titulere seg som nordmenn når generasjonene etterhvert vokser opp her. Hvis det norske "nasjonseksperiement" viser seg å være uvillig til å videreføre "norske" ideer til andre enn etniske nordmenn og kristne så bør eksperimentet kastes på bålet.


Og du mener vel amerikanere i Wisconsin skal sende stemmesedler hjem til norge også?


Du er ikke ekspert på Islam og jeg vil si du har utrolig lite fornuftig å si til en muslim om hvordan han bør praktisere sin religion.

Religionen Islam har overhodet intet pålegg om burka.
Vis hele sitatet...

Poenget er at det er vi, altså nordmenn, som har bygget opp dette landet. Og jeg er ikke klar for å gi det fra meg. Ikke enda. Ikke til dansker, ikke til polakker, ikke til muslimer, ikke til tyrkere, ikke til noen.
Vanskelig å sette ord på hvorfor.. Kanskje det er patriotisme.. ?
Når det er sagt, så har jeg mange muslimske venner, og jeg forstår at mange av dem har rømt fra land med krig og elendighet. Og jeg er helt med på å hjelpe dem.

Jeg forstår også at mange av de som kommer får seg venner her, og kone, barn, og hele pakken, de etablerer et nytt liv her, og da er det ikke så lett å reise tilbake når den eventuelle krigen er over.
Dette er jo bare en del av en uungåelig utvikling, folk har jo flyttet på seg over landegrenser i alle år, i større og mindre grad.

Men om jeg, som nordmann, plutselig er i mindretall i mitt eget land om 70 år, da vil jeg være lite fornøyd med situasjonen.

edit: det er nok patriotisme som er grunnen.
Sist endret av Keni; 28. januar 2009 kl. 23:13.
Sitat av Keni Vis innlegg
Poenget er at det er vi, altså nordmenn, som har bygget opp dette landet. Og jeg er ikke klar for å gi det fra meg. Ikke enda. Ikke til dansker, ikke til polakker, ikke til muslimer, ikke til tyrkere, ikke til noen.
Vanskelig å sette ord på hvorfor.. Kanskje det er patriotisme.. ?
Når det er sagt, så har jeg mange muslimske venner, og jeg forstår at mange av dem har rømt fra land med krig og elendighet. Og jeg er helt med på å hjelpe dem.

Jeg forstår også at mange av de som kommer får seg venner her, og kone, barn, og hele pakken, de etablerer et nytt liv her, og da er det ikke så lett å reise tilbake når den eventuelle krigen er over.
Dette er jo bare en del av en uungåelig utvikling, folk har jo flyttet på seg over landegrenser i alle år, i større og mindre grad.

Men om jeg, som nordmann, plutselig er i mindretall i mitt eget land om 70 år, da vil jeg være lite fornøyd med situasjonen.

edit: det er nok patriotisme som er grunnen.
Vis hele sitatet...

du mangler definisjonen på hva en nordmann er. er det en som har vokst opp her? isåfall så er du aldri i mindretall med å følge din framtidige "skrekk".
er du nordmann om du følger det levesettet du idag lever etter? hva med da det gamle levesettet som var her før vi ble påvirket av dansk eller svensk styre? er vi da ikke nordmenn siden vi følger det nye levesettet?
kom ned på jorden igjen og slutt å være så jevli redd for alt. nordmenn flest (generalisering) virker det som enda lever i den fine lille rosa bobla og ikke enser hva som er utfor landegrensa. vi er faktisk et knøttlite land på denne planeten og ting som skjer utenfor vår landegrense har betydning for oss. vi blir konstant påvirket av fremmede kulturer, det er en naturlig konsekvens av globaliseringen vi har hatt de siste 100 årene. om norge om 100 år er islamistisk så er DE som lever i norge da nordmenn. om det da heter den islamistiske republikken norge får være en annen sak.
Du er 25 år gammel, såvidt jeg kan se, så da blir det litt tåpelig å si at du har vært med på å "bygge opp landet", størstedelen av innvandrerbefolkningen har vel faktisk vært med på å bygge opp mer enn det du har (dvs at de har jobba her lenger). Videre - hvor viktig er det egentlig hva folk kaller guden sin? Så lenge vi klarer å gjøre dette samfunnet bra å leve i for alle, så tror jeg faktisk de fleste innvandrere som er interesserte i å bli her, faktisk vil se på seg selv som norske, etterhvert. Ja, kanskje norsk-pakistansk, norsk-somalisk e.l., men legg merke til "norsk".

Gi folk mulighet til å ta del i, og grunn til å bli glade i et land, grunn til å være stolte av det, så vil de etterhvert også bli stolte av det, og da vil de også være stolte av å være fra dette landet. MEN - da må vi selvsagt ikke behandle disse nykomlingene som dritt, mistenkeliggjøre dem fra dag en osv! Vi må gi dem sjansen til å skape seg en fremtid og å bli lykkelige, og friheten til å kunne gjøre feil, akkurat som "vi" som allerede bor her har, uten at det skal straffes mer enn for alle andre - man må rett og slett behandle også "dem" som "alle andre". Det å kunne bli lykkelig inkluderer bl.a. ting som at man skal få utøve sitt eget livssyn, enten det er islam, buddhisme, jødedom, kristendom, noe helt annet, eller ingen religion i det hele tatt.

Hvorfor er det også så jævelig farlig om noen kommer hit bare for å søke lykken? De har reist fra alt hjemme, betalt masse, og tatt sjanser for å komme nettopp HIT for pokker - er ikke det en tillitserklæring? Selvsagt er det noen råtne egg, som alltid vil ødelegge for resten, men hey, det er lavkonjunktur, da bygger vi noen flere fengsler og skaper litt arbeidsplasser. Problem solved.
Sist endret av atomet; 28. januar 2009 kl. 23:37.
kjedelig streiting
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
du mangler definisjonen på hva en nordmann er. er det en som har vokst opp her? isåfall så er du aldri i mindretall med å følge din framtidige "skrekk".
er du nordmann om du følger det levesettet du idag lever etter? hva med da det gamle levesettet som var her før vi ble påvirket av dansk eller svensk styre? er vi da ikke nordmenn siden vi følger det nye levesettet?
kom ned på jorden igjen og slutt å være så jevli redd for alt. nordmenn flest (generalisering) virker det som enda lever i den fine lille rosa bobla og ikke enser hva som er utfor landegrensa. vi er faktisk et knøttlite land på denne planeten og ting som skjer utenfor vår landegrense har betydning for oss. vi blir konstant påvirket av fremmede kulturer, det er en naturlig konsekvens av globaliseringen vi har hatt de siste 100 årene. om norge om 100 år er islamistisk så er DE som lever i norge da nordmenn. om det da heter den islamistiske republikken norge får være en annen sak.
Vis hele sitatet...
Litt ot men

Jeg vil si meg uenig med at om det er muslimer som styrer Norge om 100 år så er de som er nordmenn. Det er ikke levetsettet det kommer ann på, men opphavet og kulturen. Slik jeg ser det vil en innvandrer, aldri kunne bli en "nordmann". En nordmann er en person med "norsk" kultur, opphav, osv. Det er sjelden jeg vil kunne kalle en 2-3-4. generasjons innvandrer enn Nordmann. Jeg kjenner dog noen folk som er adopterte fra div land, som jeg lett vil kalle Nordmenn.

Hva er dog problemet. Hvor mange innvandrer vil egentlig bli "Nordmenn"? De fleste jeg kjenner vil heller bli kaldt norsk med x opphav, enn en nordmann.

Jeg skjønner dog ikke problemet med og skille folk litt. (Det må ikke være negativt). Hold på og le meg ihjel når vi skulle kalle ikke vestlige folk for "folk fra europa utenom eu/us, osceania utenom australia new zealand, blablabla)"
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Litt ot men
Slik jeg ser det vil en innvandrer, aldri kunne bli en "nordmann". En nordmann er en person med "norsk" kultur, opphav, osv. Det er sjelden jeg vil kunne kalle en 2-3-4. generasjons innvandrer enn Nordmann. Jeg kjenner dog noen folk som er adopterte fra div land, som jeg lett vil kalle Nordmenn.
Vis hele sitatet...
Det er ganske imponerende at du klarer å motsi seg selv tre ganger i løpet av tre setninger. "En innvandrer er aldri en nordmann.", "En innvandrer er sjelden en nordmann". "En innvandrer kan være en nordmann".

Når det er sagt er det mange som snakker om integrering, men det er få som definerer hva man egentlig mener. Jeg er f.eks temmelig sikker på at en person fra Rødt og en person fra Frp har forskjellig oppfatning om ordet. Jeg mener det skal være lov for alle innvandrere å ta vare på sin egen kultur, skikker, språk, mat, omgangskrets og interiørsmak uten at det gjør dem til mindre integrerte enn andre. Dette betyr igjen at det er etniske nordmenn som også må "integrere" seg til å godta at folk er forskjellige, og at det er en bra ting.
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
du mangler definisjonen på hva en nordmann er. er det en som har vokst opp her? isåfall så er du aldri i mindretall med å følge din framtidige "skrekk".
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At det er mange andre som har samme "skrekken", som du så fint sier det?

er du nordmann om du følger det levesettet du idag lever etter? hva med da det gamle levesettet som var her før vi ble påvirket av dansk eller svensk styre? er vi da ikke nordmenn siden vi følger det nye levesettet?
Vis hele sitatet...
Man er nordmann så lenge man er født og oppvokst i Norge, hvilket levesett man følger, har ikke noe å si, mener jeg da.

vi blir konstant påvirket av fremmede kulturer, det er en naturlig konsekvens av globaliseringen vi har hatt de siste 100 årene.
Vis hele sitatet...
Akkurat som jeg også sa i mitt første innlegg.

om norge om 100 år er islamistisk så er DE som lever i norge da nordmenn. om det da heter den islamistiske republikken norge får være en annen sak.
Vis hele sitatet...
Om jeg fortsetter å ha samme holdning som jeg har nå, og nordmenn blir i mindretall, om 70 år, så kommer jeg til å ende opp som en bitter gammel mann.
Så jeg har innsett at jeg bør ta noen runder med meg selv, prøve å få meg selv til å innse at det faktisk ikke er så negativt at de kommer.

Og ja, jeg er 25 år, så jeg har ikke akkurat vært med på å bygge opp landet noe særlig, men mine foreldre og deres foreldre igjen, de har gjort mye, og det er jeg stolt av.
Vi har jo alltid hatt utvikling, som denne innvandringen er en del av, og utvikling kan jo ikke stoppes.

Det er jo også vist at Norge absolutt ikke taper penger på innvandrere heller, se bare her: http://forbruker.no/jobbogstudier/article2880621.ece Ikke bare er innvandrere i jobb, de tjener også ofte MER enn nordmenn.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du er 25 år gammel, såvidt jeg kan se, så da blir det litt tåpelig å si at du har vært med på å "bygge opp landet", størstedelen av innvandrerbefolkningen har vel faktisk vært med på å bygge opp mer enn det du har (dvs at de har jobba her lenger). Videre - hvor viktig er det egentlig hva folk kaller guden sin? Så lenge vi klarer å gjøre dette samfunnet bra å leve i for alle, så tror jeg faktisk de fleste innvandrere som er interesserte i å bli her, faktisk vil se på seg selv som norske, etterhvert. Ja, kanskje norsk-pakistansk, norsk-somalisk e.l., men legg merke til "norsk".
Vis hele sitatet...
Det er dyktige politikerne og et hardtkjempende næringsliv som har "bygget opp" Norge økonomisk gjennom de siste 50 årene til det vi har i dag. Man kan også argumentere mot at det er alle arbeidende i Norge som har bygget opp Norge, noe som forøvrig er sant, men det vil uansett være politikerne og næringslivet som har gjort det mulig for 'alle' å få arbeid.

Mye av kapitalismens outputs har gått direkte i form av goder (penger, jobb, infrastruktur osv) til fellesskapet i Norge, paradokssalt i motsetning til andre nasjoner der 'kommunisme' og deres politikere ikke har gjort en god jobb, som Russland og deler av midt-østen, der aksjeandelene og oljepengene blir fordelt mellom statsledere og enkeltpersoner.

Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor er det også så jævelig farlig om noen kommer hit bare for å søke lykken? De har reist fra alt hjemme, betalt masse, og tatt sjanser for å komme nettopp HIT for pokker - er ikke det en tillitserklæring? Selvsagt er det noen råtne egg, som alltid vil ødelegge for resten, men hey, det er lavkonjunktur, da bygger vi noen flere fengsler og skaper litt arbeidsplasser. Problem solved.
Vis hele sitatet...
Problemet er: hva er lykken? For noen kan jo lykke rett og slett bare være å komme til Norge for her trenger man jo ikke å jobbe; man blir tatt vare på uansett; man klarer å leve flott, kanskje bedre enn noen gang, uten å jobbe.

Ta f.eks en titt på denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...hp?artid=65434
Sitat av piuu Vis innlegg
Problemet er: hva er lykken? For noen kan jo lykke rett og slett bare være å komme til Norge for her trenger man jo ikke å jobbe; man blir tatt vare på uansett; man klarer å leve flott, kanskje bedre enn noen gang, uten å jobbe.

Ta f.eks en titt på denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...hp?artid=65434
Vis hele sitatet...
Jeg har lite til overs for sånn kategorisering som det.
Jeg nekter å tro at bare fordi noen er fra et bestemt land, f.eks. Somalia, som det står i artikkelen, så nekter man å jobbe. Det blir bare for dumt.

Uansett, så skal man ikke dømme folk før man vet noe om bakgrunnen deres.
Hvorfor jobber de ikke? Som Innvandringsminister Erna Solberg selv sier i artikkelen:
kommer du til Norge fra Somalia som sauegjeter og analfabet, så er det et tøft løp å bli helt integrert her
Vis hele sitatet...
Nå sier jeg ikke at alle somaliere er sauegjetere, eller noe annet lignende, men det blir feil å dømme noen før du vet noe om bakgrunnen deres.

Det jeg derimot synes er dumt, er at mange innvandrere får jobb uten å kunne snakke skikkelig norsk. Det går jo ikke an å føre en skikkelig samtale med dem!

Det blir jo litt problematisk for sjefen for avdelingen å snakke med den ansatte når de egentlig ikke har noe felles språk.
Jeg har selv prøvd å snakke med en del av de, og mange av de misforstår mye av det jeg sier, og svarer som oftest med enten: ja eller nei. Som oftest er det ja.

Andre igjen, som kommer fra det samme landet, Somalia, har jeg lange samtaler med, og vi forstår hverandre perfekt.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ganske imponerende at du klarer å motsi seg selv tre ganger i løpet av tre setninger. "En innvandrer er aldri en nordmann.", "En innvandrer er sjelden en nordmann". "En innvandrer kan være en nordmann".

Når det er sagt er det mange som snakker om integrering, men det er få som definerer hva man egentlig mener. Jeg er f.eks temmelig sikker på at en person fra Rødt og en person fra Frp har forskjellig oppfatning om ordet. Jeg mener det skal være lov for alle innvandrere å ta vare på sin egen kultur, skikker, språk, mat, omgangskrets og interiørsmak uten at det gjør dem til mindre integrerte enn andre. Dette betyr igjen at det er etniske nordmenn som også må "integrere" seg til å godta at folk er forskjellige, og at det er en bra ting.
Vis hele sitatet...
Ja ble litt feil det der oppe. blitt noen pils idag .

Ja selvfølgelig må innvandrerne få lov til og ta vare på sine egene skikker osv, noe som er positivt. Noe som er positivt med innvandring, er at de også tar med seg kultur, skikker osv. Hadde vært litt kjedelig om vi skulle fornorska dem helt slik at vi kunne kalt alle Nordmenn.
Sitat av Keni Vis innlegg
Jeg har lite til overs for sånn kategorisering som det.
Jeg nekter å tro at bare fordi noen er fra et bestemt land, f.eks. Somalia, som det står i artikkelen, så nekter man å jobbe. Det blir bare for dumt.
Vis hele sitatet...
Det er desverre mye statistikk som tyder på at mennesker fra akkurat Somalia i forhold til andre ikke-vestlige land jobber mindre. Man bør selvsagt ikke generalisere eller gjøre det representativt for alle. Men har du lest avisen i løpet av de siste månedene, så har du sikkert fått med deg akkurat den problemetstillingen om somalierne som har vært mye oppe til debatt, som f.eks:
Allerede går det frem av offentlige statistikker og forskning at ingen annen innvandrergruppe har lavere yrkesdeltagelse, mottar mer sosialhjelp, har lavere utdannelse, har dårligere økonomi, bor trangere, er mindre integrert.
Vis hele sitatet...


Sitat av Keni Vis innlegg
Det jeg derimot synes er dumt, er at mange innvandrere får jobb uten å kunne snakke skikkelig norsk. Det går jo ikke an å føre en skikkelig samtale med dem!
Vis hele sitatet...
Det er bedre at de får jobb selv om de ikke kan snakke skikkelig norsk enda, enn at de ikke får jobb. Jobben er ypperlig sted å lære seg norsk og integreres sosialt sett - og samfunnsmessig sett. Jeg velger å tro at sjansene for å lykkes med integreringen er og akkurat få innvandrere i jobb så fort som mulig, fremfor å la det være opp til dem selv å lære seg norsk på frivillig basis.
Keni: Det ER unektelig en trend at akkurat somaliere sliter litt mer med å "komme inn i systemet" her i norge, enn mange andre innvandrergrupper. Samtidig kan man se at somaliere som gruppe har klart seg mye bedre i f.ex. USA, enn i Norge.

Hvorfor det er sånn, kan man jo lure på, og det finnes mange forskjellige forklaringer. At somaliere som gruppe er latere enn andre, eller liker bedre å gå på trygd enn andre, tror jeg ikke noe på, altså må vi se på andre grunner.

Somaliere er en relativt ny gruppe her i Norge, og kanskje, siden USA unektelig har en større andel befolkning med afrikansk bakgrunn, enn vi har her i Norge, og da spesielt en større andel som har bodd der i generasjoner og er 100% "integrert" (selv om det blir litt rart å bruke det ordet når det er hjemlandet til slekta i generasjoner, men jeg vet ikke helt hvordan jeg ellers skal si det), så kanskje det hjelper til å komme seg på plass, og i mindre grad bli stigmatisert? Spesielt når man også nettopp har fått landets første president med afrikansk avstamning, det er klart sånt betyr noe for selvtilliten til folk, troen på at arbeid lønner seg, og tiltroen til at systemet fungerer.

Det var også nettopp en undersøkelse her hjemme, som viste at innvandrere, når de først har kommet seg godt på plass her i norge, tjener like mye som andre med samme/like lang arbeidserfaring. Alt i alt tror jeg vi ihvertfall kan si at dette tyder på at "ting ordner seg", bare man gir folk litt tid, tillit og muligheter.

Sitat av piuu
Problemet er: hva er lykken? For noen kan jo lykke rett og slett bare være å komme til Norge for her trenger man jo ikke å jobbe; man blir tatt vare på uansett; man klarer å leve flott, kanskje bedre enn noen gang, uten å jobbe.
Vis hele sitatet...
Noen vil helt sikkert også si at det er lykken å slippe å jobbe, og bare få penger inn på konto. Hey, vi drømmer vel faktisk alle om dette til en viss grad, bare at de fleste av oss ikke ser på trygd som en bra kilde for disse pengene, og helst vil enten vinne dem eller ha gjort oss fortjent til dem. Samtidig er det helt idiotisk å la noen få råtne egg ødelegge for resten! Da må vi heller gi alle en sjanse, og ta tak i "problembarna" på individuelt basis. Vi har jo ganske mange "norske/innfødte" som også liker å gå på trygd, uten at de selv har bidratt noe mer til samfunnet. Hva foreldre og besteforeldre har gjort, er tross alt egentlig totalt likegyldig - vil du f.ex. dømmes etter om bestefaren din kanskje gjorde noe dumt en gang? Nei? Så hvorfor skal du da få goder ut fra hva han har gjort? Da regner jeg selvsagt ikke med direkte arv og liknende, men "fellesgoder" fra samfunnet.

Derfor mener jeg at vi ikke skal nekte alle, fordi noen få ikke klarer å tilpasse seg.

@legalize_it: Det du snakker om, er egentlig assimiliering vs integrering. Integrering er den positive varianten, der alle beholder sin egenart, tar vare på sin kultur, osv, mens begge parter tilpasser seg hverandre slik at man klarer å leve sammen, og drar nytte av hverandre. Assimilering er derimot at et individ/en gruppe "tilpasses" samfunnet, slik at de mister enhver egenart, egen kultur og identitet.
Sitat av atomet Vis innlegg
Keni: Det ER unektelig en trend at akkurat somaliere sliter litt mer med å "komme inn i systemet" her i norge, enn mange andre innvandrergrupper. Samtidig kan man se at somaliere som gruppe har klart seg mye bedre i f.ex. USA, enn i Norge.

Hvorfor det er sånn, kan man jo lure på, og det finnes mange forskjellige forklaringer. At somaliere som gruppe er latere enn andre, eller liker bedre å gå på trygd enn andre, tror jeg ikke noe på, altså må vi se på andre grunner.
Vis hele sitatet...

tror jeg har lest et sted at de somalierne som er i usa er mer utdannede enn de som kommer hit. skal ikke banne på at dette er fakta, mener bare å ha lest en slik påstand et sted. husker ikke hvor.

må heller ikke utelukke fra mulige forklaringer at somaliere kommer fra et land hvor lovløsheten er så lovløs at å kalle det lovløst blir for mildt.
må regne med at alle som en, hver eneste en, som kommer til norge etter en oppvekst i somalia, har krigstraumer. noe annet blir naivt å tro.
Jeg tror enkelt nok at svaret her er at du kan ha så mange unger du bare vil, landet kommer alltid til å være styrt av velutdannede mennesker og derfor kommer nok ikke norge til å være et muslimsk land om 100år. Hvis muslimer får 3-4 unger så er det veldig få av de som kommer til å ta høyere utdanning og der har du nettop hva som har skjedd i så mange land. "Folkepartier som egentlig har mest oppslutning, taper valg pga at deres stemmere ikke bryr seg om politikk eller bare er for late til å stemme". Dette er jo akkuratt hva som skjedde i USA i fjor. Og har vært i mange år, demokratene er mer populære men republikanere vinner pga at den typiske republikaneren faktisk stemmer.
Ezzi: hjelper ikke om de har en høy utdanning når de har blitt hjernevasket siden de ble født.
høy utdanning gjør deg nødvendig ikke automatisk smart i den forstand at du kan skille mellom hva som er riktig og galt.

Ta også les denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2893447.ece

fra artikkelen:
"Regjeringen ønsker å fjerne blasfemiparagrafen, men utvider i stedet den såkalte rasismeparagrafen til også å omfatte «kvalifiserte angrep på religion eller livssyn»."

Hva er vitsen tenker du?
Vitsen er at rasisme blir tatt mer seriøst enn blasfemi.
Derfor vil de innføre blasfemi under rasismeparagrafen slik at hvis du for eksempel snakker stygt om islam, ja da er du rasist og du vil bli straffet.

"Nå frykter motstanderne at det kan føre til straffeforfølgelse av religionskritiske ytringer, uten at det er lagt vilkår til grunn for hvor grensene går for slike ytringer."

"Storberget ønsker ikke å kommentere dette overfor Aftenposten, men sier at Regjeringen står samlet om proposisjonen"

værste jeg har hørt. Hva skjedde med ytringsfriheten vår? skal det snart bli forbudt å dele sin mening om religion i norge?

BTW, dette her er typisk islamsk-taktikk, å innføre blasfemi under "rasisme".

Jeg har ikke noe imot pakistanere,somaliere eller marsboere, men islam og religion generellt er jeg ikke særlig "fan" av.
Beklager.

Nederland er jo alerede tatt over. Hvis jeg ikke tar feil så skal en mann i nederland få fengselstraff for å laget en dokumentar om islam.(i nederland ja). Nice da...

Hadde han laget en film om jødene så hadde han vel en pris ?

BTW, vet at ikke nevner noe om islam i artikkelen, men det får deg kanskje til å undre hva som foregår bak scenen.
Ta en titt på nederland,stor britania,sverigie etc etc.
Sist endret av Geiten; 1. februar 2009 kl. 00:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Påfallande nok er det den kristne grasrota i Noreg (les: element i Senterpartiet) som vil innskrenke retten til religionskritikk, og ikkje islamistar. Påfallande, eh? At kristne kan argumentere for slikt...
Hvis trådstarter får rett så har jeg flyttet forlengst ialfall, og jeg er sikkert ikke den eneste..Det med at fødselsraten faller tviler jeg forresten på pga det er muslimers mål å befolke jorden med muslimer. Enkelte muslimske land (Bosnia etc.) har lav fødselsrate, men de er sekulære muslimer, det samme kan ikke sies om kurdere, pakkiser, somalere etc. By the way, så tror jeg ikke at det vil skje som trådstarter sier anyway. Den største innvandrergruppen er i dag ikke lengre muslimsk som den har vært i mange år.

Polakker<3
Sist endret av BroadRipple; 1. februar 2009 kl. 00:28.
BroadRipple. Det er stor forskjell mellom polakkere og muslimer.

Polakkere kommer til norge for å skaffe seg arbeid.
Islam er her for å ta over.
Geiten: Ezzi: hjelper ikke om de har en høy utdanning når de har blitt hjernevasket siden de ble født.
høy utdanning gjør deg nødvendig ikke automatisk smart i den forstand at du kan skille mellom hva som er riktig og galt.

Det jeg sier er at så lenge mulsimer har så høy fødselsrate så komme de til å ta lite utdanning og derfor kommer det til å ta mye lengere tid for dem å "komme til makta" her i landet.

Og spør du meg så komme de vel til å droppe den religionen hvis de blir godt utdanna. De fleste muslimer jeg kjenner kan jo faen ikke et ord arabisk mens de bare kan lese det og ikke forså hva de selv sier... Noe galt der ass.
Sist endret av Ezzi; 1. februar 2009 kl. 00:36. Grunn: Skriveelf
Sitat av Geiten Vis innlegg
BroadRipple. Det er stor forskjell mellom polakkere og muslimer.

Polakkere kommer til norge for å skaffe seg arbeid.
Islam er her for å ta over.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at Islam er her for å ta over?
Sitat av Geiten Vis innlegg
BroadRipple. Det er stor forskjell mellom polakkere og muslimer.

Polakkere kommer til norge for å skaffe seg arbeid.
Islam er her for å ta over.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om arbeidsinnvandring, men om hvem som blir værende her. I 2008 var det polakker som var den største (permanente) innvanringsgruppen til Norge, etterfulgt av pakistanere.

Sitat av uenord Vis innlegg
tror jeg har lest et sted at de somalierne som er i usa er mer utdannede enn de som kommer hit. skal ikke banne på at dette er fakta, mener bare å ha lest en slik påstand et sted. husker ikke hvor.

må heller ikke utelukke fra mulige forklaringer at somaliere kommer fra et land hvor lovløsheten er så lovløs at å kalle det lovløst blir for mildt.
må regne med at alle som en, hver eneste en, som kommer til norge etter en oppvekst i somalia, har krigstraumer. noe annet blir naivt å tro.
Vis hele sitatet...
Så hvordan skal en fattig familie på 5 komme seg ut av landet og helt til usa? Det er nok de rikeste, altså de med god utdanning, som kommer seg til usa, mens de uten penger smugler seg ut av landet til europa.

OnTopic:

Tviler på at Norge blir et land der det blir forbudt å spise grillpølser og drikke alkohol. (sikter selvfølgelig til pølsene av svinekjøtt), men jeg hadde likt å sett at et muslimsk politisk parti fikk makten og hva de ville gjort. Tviler på at lederene av partiet ikke akkurat er noen som sluntrer unna, men hardarbeidene folk som vil prøve å gjøre det bedre. Artig tanke..
Sitat av Widow Vis innlegg
Hva får deg til å tro at Islam er her for å ta over?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du kan om religion, men det er målet til pretty much alle religioner.

Kanskje de vil hjelpe oss? lære oss hvordan vi heiser opp det pakistanske flagg på 17mai eller knuse ytringsfriheten vår ved å innføre blasfemi under rasisme.
Slik at du ikke kan snakke stygt om islam.

Eller er det kanskje det at de nå vil bygge muslimske skoler i norge?

http://www.bnp.org.uk/wp-content/uploads/islam-eu-caliphate.jpg

"ISLAM WILL DOMINATE THE WORLD"


http://www.thebuggyprofessor.org/uploadImages/IslamTHinker.jpg

Ærlig så vet jeg ikke hva du kan om Islam, Men religion generellt har ingenting positivt å bidra med i lengden.

De baserer politikken sin på religion.

Sitat av BroadRipple Vis innlegg
Snakker ikke om arbeidsinnvandring, men om hvem som blir værende her. I 2008 var det polakker som var den største (permanente) innvanringsgruppen til Norge, etterfulgt av pakistanere.

Vis hele sitatet...
Hovedsakelig så snakket vi om islam,muslimer og hvordan norge er om 60-70 år og verken om polakkere eller arbeidsinnvandring.

Hva så om polakkere var den største permanente?
De holder seg jo langt unna politikken vår imotsetning til islam.
er jo ikke det største tallet som teller,men hvem som gjør hva.

tilbake.
Sist endret av Geiten; 1. februar 2009 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Geiten: så då bør vi arbeide hardt for å fjerne kristne skuler i Noreg?
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Geiten: Ezzi: hjelper ikke om de har en høy utdanning når de har blitt hjernevasket siden de ble født.
høy utdanning gjør deg nødvendig ikke automatisk smart i den forstand at du kan skille mellom hva som er riktig og galt.

Det jeg sier er at så lenge mulsimer har så høy fødselsrate så komme de til å ta lite utdanning og derfor kommer det til å ta mye lengere tid for dem å "komme til makta" her i landet.

Og spør du meg så komme de vel til å droppe den religionen hvis de blir godt utdanna. De fleste muslimer jeg kjenner kan jo faen ikke et ord arabisk mens de bare kan lese det og ikke forså hva de selv sier... Noe galt der ass.
Vis hele sitatet...
er nok ikke de utdannete muslimene som prøver å innføre islam i norge nei.
Er vel de "islam" interesserte muslimene. Imamer osv. Lederne for muslimene i norge. forteller folket hva de skal kjempe for etc etc.

Samarbeider med forskjellige partier, tilgjengjeld kan imamene garantere dem at muslimene kommer til å stemme på dem.

Der er jeg uenig med deg, jeg tror ikke det hjelper med godutdanning hvis de er hjernevasket siden de var født. Da er det ikke lenger bare en religion, men en livstil, del av familien osv, noe som ikke er så lett å snu ryggen til.
Mange faktorer som spiller inn her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Geiten: så då bør vi arbeide hardt for å fjerne kristne skuler i Noreg?
Vis hele sitatet...
Egentlig ja, men medtanke på at norge er et kristent land og ikke islamsk så blir det kanskje vanskelig.

Heldigvis så er religion en slags tradisjon for de fleste nordmenn.

Dessuten så er ikke norge et ekstremt kristent land.
Men som sagt, fjern kristne skoler også om det går ann.
Sist endret av Geiten; 1. februar 2009 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Geiten Vis innlegg
er nok ikke de utdannete muslimene som prøver å innføre islam i norge nei.
Er vel de "islam" interesserte muslimene. Imamer osv. Lederne for muslimene i norge. forteller folket hva de skal kjempe for etc etc.

Samarbeider med forskjellige partier, tilgjengjeld kan imamene garantere dem at muslimene kommer til å stemme på dem.

Der er jeg uenig med deg, jeg tror ikke det hjelper med godutdanning hvis de er hjernevasket siden de var født. Da er det ikke lenger bare en religion, men en livstil, del av familien osv, noe som ikke er så lett å snu ryggen til.
Mange faktorer som spiller inn her.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at de fleste religioner prøver å spre sitt budskap til flest mulig.
Det inkluderer Kristendommen.
Hvilken posisjon er du til å si at Imamer ikke er utdannete mennesker?
Der utdannet innenfor sitt yrke som Imam akkurat som en Prest er utdannet.
Skjønner ikke hvorfor du egentlig vinkler deg mot Islam, når det du sier gjelder for Kristendommen samt Jødedommen.
Er man hjernevasket fordi man tror på noe annet enn du gjør?
Jeg kjenner mange velutdannete mennesker, de er muslimer, kristne you name it. De prøver ikke akkurat å ta over Norge de.
Geiten: Ja stemmer nok det. Men forhåpentligvis med nok inflytelse utenifra når de tar høyere utdannelse så vil de forså hva som ikke stemmer med det de tror på. Islam er bare en trussel hvis de ignorante hardcore islamistene får fyret opp de som egentlig bare lever rolige vanlige liv, det er de som er farlige om de får makten i et samfun, de har så lett (virker det) for å manipulere andre muslimer.

Widow: Fordi kristandommen er mer akseptabel til andre religioner. Tror ikke at Iran hadde latt et kristent parti få lov til å oppstå? (Ja det finnes faktisk kristne i iran)
Sist endret av Ezzi; 1. februar 2009 kl. 01:06.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Geiten: Ja stemmer nok det. Men forhåpentligvis med nok inflytelse utenifra når de tar høyere utdannelse så vil de forså hva som ikke stemmer med det de tror på. Islam er bare en trussel hvis de ignorante hardcore islamistene får fyret opp de som egentlig bare lever rolige vanlige liv, det er de som er farlige om de får makten i et samfun, de har så lett (virker det) for å manipulere andre muslimer.

Widow: Fordi kristandommen er mer akseptabel til andre religioner. Tror ikke at Iran hadde latt et kristent parti få lov til å oppstå? (Ja det finnes faktisk kristne i iran)
Vis hele sitatet...
Men nå snakker vi om Norge og ikke Iran.
Muslimer i Norge tilpasser seg og er ikke på langt nær så konservative som de i for.eks Iran. Alltid noen veldig religiøse mennesker i hver religion.