Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60075
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
I motsetning til det Israel gjør?
Vis hele sitatet...
Ja, det er stor forskjell på Hamas konsekvente angrep på Israelsk sivilbefolkning versus Israelsk bombing av militære palestinske mål.

Hvorfor er det Palestina som skal ordne opp? Har de ikke prøvd å forhandle før?
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva du mener? Er det bedre at de kriger enn forhandler?


De har andre valg, de kan jo gi palestinerne tilbake livet sitt.
Vis hele sitatet...
Ja, ved å opphøre og eksistere. Jeg håper du innser at dette ikke er en realistisk mulighet.
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Ja, det er stor forskjell på Hamas konsekvente angrep på Israelsk sivilbefolkning versus Israelsk bombing av militære palestinske mål.
Vis hele sitatet...
Men hvem som faktisk dreper flest sivile det har ingen ting å si? Det er helt tullete å vektlegge påståtte intensjoner så sterkt å ignorere tallenes tale totalt.

Ja, ved å opphøre og eksistere. Jeg håper du innser at dette ikke er en realistisk mulighet.
Vis hele sitatet...
Det er et par toner av grått du overser her..
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 02:46.
For et par timer siden satt jeg og så på Al-Jazeerah sin engelske nyhetskanal. De er det første mediet jeg har funnet som har en reporter på Gaza-stripen.

Denne reporteren fortalte da at Israel nå kom til å rykke inn med bakkestyrker for å sikre seg de områdene hvor det har blitt skutt raketter mot Israelsk sivilbefolkning. Dette var Palestinerene klar over, så de hadde rigget områdene med miner, booby-traps(?) osv. I tillegg hadde de satt opp nye rakettutskytningsposter inne i byene sine. F.eks vil de nå bli skutt raketter mot Israel, nå bedre raketter som når lengre, i fra Gaza sentrum.

Hamas VET at Israel kommer til å bombe/angripe rakettutskytningsposter. Allikevel velger de å trekke disse inn i områder som er utrolig tett befolket. Hva er det de tenker med? Er det virkelig noen av dere som kan forstå hvordan Hamas kan sette sin egen sivilbefolkning i fare på den måten?

- Hvorfor vil ingen av nabolandene slippe Palestinere inn som flyktninger?
- Hvorfor benytter Hamas seg av sin egen sivilbefolkning som levende skjold?
- Hvorfor slipper ikke Hamas videre lastebiler med nødhjelp slik at dette når sin egen sivilbefolkning?
- Hvorfor fortsetter Hamas å skyte raketter på Israelsk sivilbefolkning?
- Hvorfor skyter Hamas konsekvent på sivile Israelske mål?
- Hvordan kan 2000 mennesker gå i tog i Oslo's gater som støtte for Hamas (riktig nok inndirekte)?

Sitat av DeMenT Vis innlegg
Men hvem som faktisk dreper flest sivile det har ingen ting å si? Det er helt tullete å vektlegge påståtte intensjoner så sterkt og å bare ignorere tallenes tale totalt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg syntes ikke det på noen måte rettferdiggjør å drepe, verken i 1:1, 1:2 eller 1:100. Det jeg sier er at det er fullstendig uakseptabelt å angripe sivilbefolkningen i et land, det går ikke ann å forsvare noe slikt.

Det er et par toner av grått du overser her..
Vis hele sitatet...
Om det er et par toner av grått jeg overser her vil jeg gjerne at du forklarer hvilke, dvs hva jeg overser. Bruk gjerne litt tid på å tenke igjennom om hva du lister opp er realistisk gjennomførbart.
Sist endret av oleandreas; 4. januar 2009 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Kan du forklare hva du mener? Er det bedre at de kriger enn forhandler?
Vis hele sitatet...
Du sa det som om Palestina aldri har vært interessert i å løse dette uten krigshandlinger, selvfølgelig er jeg imot at de kriger.


Forøvrig er _mange_ av spørsmålene dine over her allerede besvart i tråden av atomet, dontomaso og dodecha med flere.

EDIT: Over her ble til forrige side...

Forøvrig,

Ingenting i denne konflikten er rettferdig, kan dere endelig skjønne det?
Men når en av verdens største militærmakter sprerrer en folkegruppe inn i sikkerhetssoner, tar fra de hjem og familie og stuer de igjennom sjekkpunkter som kyr må jo du å klare å begripe at folk blir amper?
Hver bidrige dag er et slit, mens på andre siden av muren lever de uten sikkerhetspunkt, uten økonomiske og importsanksjoner. Ville det ta lang tid og mange drepte familiemedlemmer før DU hadde sendt en rakett eller to.
Vis hele sitatet...
Kan du svare på det?
Sist endret av Cheroxx; 4. januar 2009 kl. 02:55.
Sitat av oleandreas Vis innlegg
For et par timer siden satt jeg og så på Al-Jazeerah sin engelske nyhetskanal. De er det første mediet jeg har funnet som har en reporter på Gaza-stripen.

Denne reporteren fortalte da at Israel nå kom til å rykke inn med bakkestyrker for å sikre seg de områdene hvor det har blitt skutt raketter mot Israelsk sivilbefolkning. Dette var Palestinerene klar over, så de hadde rigget områdene med miner, booby-traps(?) osv. I tillegg hadde de satt opp nye rakettutskytningsposter inne i byene sine. F.eks vil de nå bli skutt raketter mot Israel, nå bedre raketter som når lengre, i fra Gaza sentrum.

Hamas VET at Israel kommer til å bombe/angripe rakettutskytningsposter. Allikevel velger de å trekke disse inn i områder som er utrolig tett befolket. Hva er det de tenker med? Er det virkelig noen av dere som kan forstå hvordan Hamas kan sette sin egen sivilbefolkning i fare på den måten?

- Hvorfor vil ingen av nabolandene slippe Palestinere inn som flyktninger?
- Hvorfor benytter Hamas seg av sin egen sivilbefolkning som levende skjold?
- Hvorfor slipper ikke Hamas videre lastebiler med nødhjelp slik at dette når sin egen sivilbefolkning?
- Hvorfor fortsetter Hamas å skyte raketter på Israelsk sivilbefolkning?
- Hvorfor skyter Hamas konsekvent på sivile Israelske mål?
- Hvordan kan 2000 mennesker gå i tog i Oslo's gater som støtte for Hamas (riktig nok inndirekte)?
Vis hele sitatet...
1. Palestina er en ganske radikal politisk makt, og en vandrende humanitær katastrofe, så det er ingen som ser seg tjent med å flytte hele sirkuset inn i sitt land.

2. Skal alle samle seg på et jorde å skyte opp raketter da, og vente på et bombefly? Det er dette som kalles geriljakrig, og det er ikke andre muligheter når man er i så sterkt undertall. Jeg mener ikke å forsvare handlingene til Hamas, men jeg ser jo helt klar hvorfor de gjør som de gjør. De er heller ikke de første til å forsvare seg/krige på denne måten.

3. Skikkelige kilder på den?

4. De har ikke gitt opp enda?

5. Besvart flere ganger tidligere i tråden

6. Det er ingen som går i tog for Hamas, det handler om sympati for sivilbefolkningen og generell frustrasjon over situasjonen.

Hilsen en som gikk i palestinatog ned karl johan med tåregass i øya før jeg var gammal nok til å forstå noe av det.

Sitat av oleandreas Vis innlegg

Om det er et par toner av grått jeg overser her vil jeg gjerne at du forklarer hvilke, dvs hva jeg overser. Bruk gjerne litt tid på å tenke igjennom om hva du lister opp er realistisk gjennomførbart.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke sitte her å diske opp en fredsløsning for denne konflikten. Akkurat her og nå ser det jo ikke veldig lovende ut for noe som helst, men med tid og stunder må det gå an å få til et kompromiss. Det er jo utviklingen fremover som kan bestemme hva en endelig fredsløsning kan ende på men det er på det rene at Israel må fire kraftig på krava, og innse hvilken posisjon de egentlig har.
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skal gjøre et forsøk,
Ingenting i denne konflikten er rettferdig, kan dere endelig skjønne det?
Men når en av verdens største militærmakter sprerrer en folkegruppe inn i sikkerhetssoner, tar fra de hjem og familie og stuer de igjennom sjekkpunkter som kyr må jo du å klare å begripe at folk blir amper?
Hver bidrige dag er et slit, mens på andre siden av muren lever de uten sikkerhetspunkt, uten økonomiske og importsanksjoner. Ville det ta lang tid og mange drepte familiemedlemmer før DU hadde sendt en rakett eller to.
Vis hele sitatet...
Ingenting i denne konflikten er rettferdig, jeg har aldri hevdet noe annet, tvert i mot er det enkelte her inne som forsøker å rettferdiggjøre angrep på sivile på forskjellige måter.

At en folkegruppe er sperret inne i sikkerhetssoner (legg merke til ordet), frattar dem hjem (fordi disse ligger innenfor sikkerhetssonene) og familie(??), krever at de passerer mange sjekkpunkter så kan jeg absolutt forstå at folkene blir sinte.

Problemet, om du ser det fra den andre siden, er at dette er tiltak som er innført for å forhindre selvmordsbomber, bilbomber, rakettangrep og annet. Israel tar ansvar for å beskytte sin egen sivilbefolkning som også består av Palestinere, tør jeg minne om det.

På andre siden av muren lever Isralerene, og de har det nok sikkert bedre enn Palestinerene på andre siden av muren. Samtidig finnes det ikke like stor grunn til å ha sikkerhetssjekker innad i Israel, da det har vist seg at de fleste selvmordsbombere kommer fra Palestina. Det er også klart at økonomien er langt bedre i et land hvor folk har jobber, enn i et land med borgerkriger, kaos og en lite overbevisende regjering. Det er også naturlig at Israel kontrollerer hva som blir fraktet inn til Gaza-stripen, og forhindrer import av skytevåpen, bomber, raketter ol.

Sikter du til drepte familiemedlemmer i forbindelse med borgerkriger, eller sikter du til drepte familiemedlemmer som dør da de var i nærheten av en militær bygning som ligger midt i en by i forbindelse med f.eks bomber fra Israel etter at Palestinerene har skutt en masse raketter mot Israels sivilbefolkning?

Samtidig hadde jeg innsett at å skyte raketter på verdens 4 største militærmakt i realiteten er stupid, og det samme som å be om å få en bombe i hodet. Palestina har helt klart svake kort på hånden, men de gjør det ikke på noen måte bedre ved å skyte raketter på Israel.

(Palestinerene gjør det heller ikke noe bedre ved å velge Hamas som sitt regjeringsparti)
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor tror du Hamas har blitt så stort som det er, simonstensrud? Fordi palestinere bare er *onde*, og liker å drepe fordi de syns det er gøy? Har du faktisk sett hvor jævelige forhold det er i gaza (og ikke bare nå, men hvordan det har vært der *LENGE*)? Tror du det kan ha noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Så hvorfor har det ikke blitt bedre etter at Hamas fikk makten. Penger burde det ihvertfall ikke stå på.
Hamas gjør nødvendige ting for det palestinske folk, desverre kun for å få deres støtte i nettopp slike kriger mot Israel. HVorfor tror du det står i Hamas's grunnlov at de vil utslette Israel? Og Du skjønner samtidig at Hamas ikke er dummere enn at de vet at må ha støtte i folket, og dermed skaffer seg det.
Sitat av atomet Vis innlegg

Originalt skrevet av Dodecha
Det er nettopp det du gjør.
Ingenting i denne konflikten er rettferdig, kan dere endelig skjønne det?
Men når en av verdens største militærmakter sprerrer en folkegruppe inn i sikkerhetssoner, tar fra de hjem og familie og stuer de igjennom sjekkpunkter som kyr må jo du å klare å begripe at folk blir amper?
Hver bidrige dag er et slit, mens på andre siden av muren lever de uten sikkerhetspunkt, uten økonomiske og importsanksjoner. Ville det ta lang tid og mange drepte familiemedlemmer før DU hadde sendt en rakett eller to.


Akkurat dette skulle jeg gjerne ha sett et svar på fra noen av israelvennene her.
Vis hele sitatet...
ingenting i denne konflikten er rettferdig? interessant.. Du mener altså at det ikke fins rettferdighet i at et land forsvarer seg mot vedvarende terror..

Og hvorfor har israel vært så strenge mot palestinerne? Selvmordsbombing og annen djevelskap har kanskje noe med saken å gjøre? Når vi i tillegg vet at MANGE Hamas - soldater ikke bærer uniform, kan hvilen som helst palestiner være en trussel for Israel. Dette gidder selvfølgelig ikke Israel å ta noen sjangser på, og er derfor NATURLIG NOK OG SELVFØLGELIG såpass harde som de er. (Det har helt sikkert blitt begått grove ting på den siden også)

Det går igjen i hele diskusjonen her: Dere gir Israel skylda for palestinernes lidelser, ennda det er deres (og Hamas) egen feil..
Jess, la oss bare straffe alle sammen fordi noen er slemme. Minner mistenkelig om diverse barbariske hendelser vi har hatt oppgjennom de siste 1-2000 årene.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
1. Palestina er en ganske radikal politisk makt, og en vandrende humanitær katastrofe, så det er ingen som ser seg tjent med å flytte hele sirkuset inn i sitt land.

2. Skal alle samle seg på et jorde å skyte opp raketter da, og vente på et bombefly? Det er dette som kalles geriljakrig, og det er ikke andre muligheter når man er i så sterkt undertall. Jeg mener ikke å forsvare handlingene til Hamas, men jeg ser jo helt klar hvorfor de gjør som de gjør. De er heller ikke de første til å forsvare seg/krige på denne måten.

3. Skikkelige kilder på den?

4. De har ikke gitt opp enda?

5. Besvart flere ganger tidligere i tråden

6. Det er ingen som går i tog for Hamas, det handler om sympati for sivilbefolkningen og generell frustrasjon over situasjonen.

Hilsen en som gikk i palestinatog ned karl johan med tåregass i øya før jeg var gammal nok til å forstå noe av det.



Jeg kan ikke sitte her å diske opp en fredsløsning for denne konflikten. Akkurat her og nå ser det jo ikke veldig lovende ut for noe som helst, men med tid og stunder må det gå an å få til et kompromiss. Det er jo utviklingen fremover som kan bestemme hva en endelig fredsløsning kan ende på men det er på det rene at Israel må fire kraftig på krava, og innse hvilken posisjon de egentlig har.
Vis hele sitatet...
1: Det der må være den tynneste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Bare innrømm det, det er merkelig at Egypterene skyter på Palestinske flyktninger.

2: Du syntes altså det er greit å bruke sivilbefolkningen som skjold? Ser du ikke at dette er en total uakseptabel metode å bedrive krigføring på?
3: DB.no har en artikkel fra NTB på denne saken. NTB reffererer en israelsk talskvinne, så det blir jo bare en påstand. Samtidig så er faktisk Israel fullt av journalister, selv om ikke Palestina er det, så sjangsen for at det stemmer er stor. Israel trenger all den kredibiliteten de kan få.
4: Hadde Hamas brukt rakettene sine på Israelske militære mål, strengt tatt; Israel er på størrelse med Agder-fylkene. I tillegg er de verdens 4 største militære makt. Det sier seg selv at det *må* være noe militært å skyte på, hadde dem altså skutt på Israels militære styrker kunne jeg forstått det. Istedenfor rammer de barneskoler og private hus.
5: De svarene som har kommet er ikke gode nok. Det finnes bare ett eneste svar; Å konsekvent skyte på sivile mål er ikke akseptabelt på noen måte, under noen omstendigheter.
6: Nå var jeg ikke der selv, men hadde det ikke da vært mye bedre om ikke demonstrasjonen gikk for fred? ( http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2492141.ece )
Sitat av Tias Vis innlegg
Fordømmelse er vel ikke så farlig. Det ser ut som hele den vestlige har glemt USAs invasjon av Irak - jeg kjenner i alle fall ikke mange som boikotter landet som feriested, til tross for at over en million irakere mistet livet. Fordømmelse betyr ingenting.
Vis hele sitatet...
det er kanskje tidenes mest "tåpelige" (beklager kvasshet) sammenligning.
Usa og Israel er som natt og dag - det ene landet er et av verdens minste - det andre et av de største. Da sier det seg selv at å fordømme Israel svir mer for dem enn det samme mot Usa - som på flere måter er med på å styre denne jordkloden og har mye makt.

At det internasjonale samfunnet gjentatte ganger har fordømt, og fordømmer Israels forsvars"tiltak" fører selvfølgelig til at de føler seg alene der ute. (Heldigvis med noen få venner i ryggen) Derfor gjør de også som de vil - i praksis det de må

Sitat av Deezire Vis innlegg
Jess, la oss bare straffe alle sammen fordi noen er slemme. Minner mistenkelig om diverse barbariske hendelser vi har hatt oppgjennom de siste 1-2000 årene.
Vis hele sitatet...
Hvor blir det av logikken? selvfølgelig går det utover alle at Israel IKKE VET HVEM SOM ER SLEMME.
og denne såkalte "barbariske behandlingen" av palestinere er ikke en dritt sammenlignet med hva en jøde må tåle om han rører på seg i muslimske land.

Får jeg minne om at det bor ca 1,5 millioner palestinere I israel, som i disse dager får være med på å arrangere demonstrasjoner mot regjeringen, i tillegg til å få be i sin store moske al aqse (?) som ligger i jødenes hellige by, Jerusalem.. hvem er slemme mot hvem?
Israel er det eneste demokratiske landet i hele midtøsten, og blir urettferdig hatet av muslimer over hele verden. Til og med i Oslo må 3/4 av 2000 demonstranter ha vært arabere)

Islam er fredlig du
Sist endret av simonstensrud; 4. januar 2009 kl. 03:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
oleandreas, jeg føler virkelig for å presisere noe du ikke ser ut til å ha tatt til deg:
Ingen her synes rakettangrepene er rettferdige eller "greit", men vi klarer å se at det er handlinger i ren desperasjon av et folk i nød.
Fra svarene du har gitt virker det som om du prøver å si at du, i samme situasjon hadde akseptert det horrible rundt deg som om du fortjente det. Noe jeg har svært vanskelig for å tro.
Alle ser jo her at palestinerne er "badguysene" i denne konflikten. Israelerne beskytter bare sitt land mot angrep. Landet var kanskje ikke deres for en stund siden, men det har vært deres land lenge nå. At palestinere begynner å angripe Israel fordi de mener Israel er et hellig land, er jo helt absurd.

Israelerne bare beskytter seg selv. Hadde de villet, så kunne de gått mer til angrep, og rett og slett utslettet Palestina. Men Israel vil heller forhandle. Hvis man ikke ser hvem som er "the badguys" her, så er det jo noe gale.
Vel egentlig burde vi jo gitt hamas noen stridsvogner, artilleri, jagerfly og noen skikkelige raketter istedet. Da hadde det jo vært en "ren" krig istedet....

Men seriøst dette blir nesten som om to unger på fire år krangler i barnehagen. Den ene slo og den andre lugga. Og i ettertid skylder de begge på at den andre starta først.
I dette tilfellet er israel framme med knyttneven mens hamas tyr til ufine triks. Hvordan skal man kunne hevde at den ene er bedre enn den andre? Det er og blir en ond sirkel hvor begge parter blir mer og mer jævlige. Begge....
Sitat av oleandreas Vis innlegg
1: Det der må være den tynneste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Bare innrømm det, det er merkelig at Egypterene skyter på Palestinske flyktninger.

2: Du syntes altså det er greit å bruke sivilbefolkningen som skjold? Ser du ikke at dette er en total uakseptabel metode å bedrive krigføring på?
3: DB.no har en artikkel fra NTB på denne saken. NTB reffererer en israelsk talskvinne, så det blir jo bare en påstand. Samtidig så er faktisk Israel fullt av journalister, selv om ikke Palestina er det, så sjangsen for at det stemmer er stor. Israel trenger all den kredibiliteten de kan få.
4: Hadde Hamas brukt rakettene sine på Israelske militære mål, strengt tatt; Israel er på størrelse med Agder-fylkene. I tillegg er de verdens 4 største militære makt. Det sier seg selv at det *må* være noe militært å skyte på, hadde dem altså skutt på Israels militære styrker kunne jeg forstått det. Istedenfor rammer de barneskoler og private hus.
5: De svarene som har kommet er ikke gode nok. Det finnes bare ett eneste svar; Å konsekvent skyte på sivile mål er ikke akseptabelt på noen måte, under noen omstendigheter.
6: Nå var jeg ikke der selv, men hadde det ikke da vært mye bedre om ikke demonstrasjonen gikk for fred? ( http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2492141.ece )
Vis hele sitatet...
1. Tynn eller ei, jeg prøver ikke å unnskylde noe. Det må uansett sees som et tillegg til det som er nevnt om temaet tidligere i tråden. "Egyptere skyter på Palestinske flyktninger" Tror ikke de skyter alle de ser akkurat, det kan jo være en hendelse som har forårsaket den eventuelle skytingen? Noe mer en det gidder jeg ikke spekulere i det. Hva er det du mener ligger bak da?

2. Nei. Jeg synes ikke det er greit. Men de kan liksom ikke bare gi fra seg de bebygde strøkene til israel også sitte uti skogen å vente på å bli bomba. De har heller ikke militæranlegg å gjemme seg i.

3.Jeg vurderer det heller dit at sjangsen for at dette er reint oppspinn eller deromkring til mye større enn at det er fakta. En liten uenighet om hvordan ettellerannet skal gjøres f.eks. blir blåst ut av alle sammenhenger for å skape et bilde hos folket.

4. Det der har blitt besvart tidligere. Det er ikke bra og det er ikke bra at Israel dreper sivile, selv om de "liksom" prøver å treffe militære. Det går faktisk absolutt hardest utover den palestinske sivilbefolkningen.

5. Samme her.

6. Demonstrasjonen går jo for fred. Fred ved rettferdighet ikke ved underkastelse.
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 04:54.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Så, om Sverige idag kom inn og overtok landet vårt, slik at du ikke hadde noe sted å leve, ville du da etter 50 år bare gi opp, godta det siden de da hadde hatt Norge så lenge?
Vis hele sitatet...
For det første, så er det litt lengre tid enn det, det er snakk om. For det andre misforsto du meg helt. Hvis vi hadde gjort det på din måte, så burde heller Sverige eller Danmark angrepet oss. Norge var ikke et selvstendig land før i 1814, egentlig.

For øvrig vil jeg også ta med det med opprøret i Oslo for ikke lenge siden. Jeg siterer www.nrk.no:

"Hamas’ politiske leder Khaled Meshaal oppfordrer alle palestinere til å gjøre motstand mot Israel etter flyangrepet på Gaza, der 271 mennesker ble drept."

Hvordan kan dette være bra for noen? Greit nok at de skulle gjøre opprør der med den Israelske ambassaden, men de var attpåtil nødt til å skade både norske sivilmenn, og norsk politi. De fremmer ikke akkurat sin sak. De får ikke støtte av noen ved å holde på slik.

Israel gjør ikke engang motstand mot disse menneskene. De bare prøver å forsvare seg mot innkommende angrep, og forhandle videre med Palestinerne om fred.
Simenstensrud, sålangt jeg har lest tilnå tar Jordan imot palestinerne med åpne armer, de får jordansk statsborgerskap og kan eie land i jordan om de oppgir sitt tideligere statsborgerskap.

Men selvfølgelig er det ikke bare for et land å åpne dørene. Med tanke på at 4,5mill (ikke helt sikker på det tallet) palestinere bor i flyktningeleire er dette folk som ikke har noenting. Norge kvir seg for å ta imot noen tusen flyktninger i året da dette er en utgift. Tenk deg å motta et par millioner flyktninger som ikke kan klare seg selv?

Vil tro Gaza vil bli som Afghanistan for russland/usa. En kamp som aldri kan vinnes da det er såpass stor motstand blandt folket.

Er også verdt å merke seg boo-boo at landet som du mener ble "forlatt" var fordi palestinerne ble jaget ut derfra.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Samme hvem som agriper hvem, Det tar ikke lang tid før usa kommer på banen å da har vi den ekte synderen
Vis hele sitatet...
Usa? de støtter jo Israel i enhver sak.
Når Israel startet bombingen ga bush ut en erklæring om at Hamas måtte gi opp volden.
Dette er en av konfliktene USA har holdt seg borte fra, tiltross for støtten for en av sidene
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Usa? de støtter jo Israel i enhver sak.
Når Israel startet bombingen ga bush ut en erklæring om at Hamas måtte gi opp volden.
Dette er en av konfliktene USA har holdt seg borte fra, tiltross for støtten for en av sidene
Vis hele sitatet...
Når Israel startet bombingen...?

Jeg siterer www.NRK.no igjen:

"Opprørere på Gazastripen, som har avfyrt flere raketter mot Israel etter at en seks måneder lang våpenhvile gikk ut for en uke siden, sendte enda flere raketter etter Israels angrep.

En israelsk mann mistet livet i angrepet. "

Skal Israel bare sitte å slappe av, mens opprørerne skyter raketter på dem?

Jeg ser godt hvorfor USA støtter Israel her jeg.
Usa kommer til å støtte det som bygger mest opp sit eget land uansett. Di vinkler ting slik di ønsker for å få støtte til seg selv. Hadde andre krefter brøtet inn hadde vi sluppet dette her.
"Sendta enda flere etter Israels angrep"
Den kan jeg iallefall forstå.

Jeg sier ikke at Israel skulle ha sitti på baken og ignorert angrepene. Men en stor offensiv mot et helt land og invasjon? Er ikke det å dra det litt vel langt?

Tøffel;
Jeg har et lite håp om at Russland skal gjøre en innsats her, ingen av landene i midtøsten har middlene til det og Russland er et land som ikke taes lett på i verdenssamfunnet, og kan dermed gjøre en storoffensiv noe lignende det de gjorde i Georgia uten å risikere store konsekvenser fra verdenssamfunnet.
Men realistisk?
Alle land fordømmer handlingene, halvparten velger en side og andre halvparten sender diplomater for å få en ny våpenhvile, noe jeg tror er langt frem i tid.
Sist endret av Unsub; 4. januar 2009 kl. 06:07.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Usa kommer til å støtte det som bygger mest opp sit eget land uansett. Di vinkler ting slik di ønsker for å få støtte til seg selv. Hadde andre krefter brøtet inn hadde vi sluppet dette her.
Vis hele sitatet...
Jeg er så lei av alt "USA-hatet" som er i verden idag. Det du sier er så feil som det går an å bli. Hvor ofte har ikke USA brutt seg inn i en sak, som resten av verden hatet dem for? Jeg kan nevne f.eks. når USA gikk inn i Irak eller Afghanistan... De fikk ikke tillatelse av FN, og de fikk ikke støtte fra MANGE andre land. De trengte ikke å gå inn i verken Irak eller Afghanistan, men de gjorde det fordi de trodde de måtte beskytte sitt eget land.

USA er et land som bare følger sin egen tro og styrke. De gjør det de føler er rett for sitt land. De er en supermakt, som bryr seg fint lite om hva andre synes om dem.

Sitat av Nubeland Vis innlegg
"Sendta enda flere etter Israels angrep"
Den kan jeg iallefall forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at Israel skulle ha sitti på baken og ignorert angrepene. Men en stor offensiv mot et helt land og invasjon? Er ikke det å dra det litt vel langt?

Hvorfor er det å gå for langt? Jeg vil heller si at det er gå for langt å sende raketter mot et land de er i våpenhvile med; og drepe en mann. -Det- er å gå for langt. De hadde hatt en fin våpenhvile i over seks måneder, men allikevel må palestinerne skyte raketter mot dem. Jeg ser ikke logikken dems, og jeg vet ikke om jeg klarer det heller.
Sist endret av Boo-Boo; 4. januar 2009 kl. 06:13.
Våpenhvilen ble ikke brutt, våpenhvilen hadde en periode den varte, når den var over startet angrepene.

Et annet poeng jeg mener er viktig her, er at flesteparten av rakettene ikke blir skutt inn i israel, men mot israelere bosatt på okkupert Palestinsk jord. Ikke at det unnskylder sivile drap, men det gir en liten forklaring på hvorfor sivile bosetninger kan være målet
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Våpenhvilen ble ikke brutt, våpenhvilen hadde en periode den varte, når den var over startet angrepene.
Vis hele sitatet...
Jo. Israel ville forlenge våpenhvilen, mens Hamas svarte med å bryte den.
Sist endret av Butchern; 4. januar 2009 kl. 07:21.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Jo. Israel ville forlenge våpenhvilen, mens Hamas svarte med å bryte den.
Vis hele sitatet...
Har ikke sett noen kilder på dette, men er jo også verdt å ta med seg at våpenhvilen var veldig lite effektiv da den ble brutt av begge sider gjentatte ganger
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Har ikke sett noen kilder på dette, men er jo også verdt å ta med seg at våpenhvilen var veldig lite effektiv da den ble brutt av begge sider gjentatte ganger
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/sport/ol/2008/badmi...p?artid=545248

Det er sant, men den som bryter først legger dårlig grunnlag for videre forhandlinger.
Ikke at jeg nødvendigvis tar vg sine artikler for god fisk, men ifrabutchern, den artikkelen sier jo at både Palestina OG Israel brøt våpenhvilken siste dagene.?

Men som påpekt tideligere i tråden, man kan ikke gi en konklusjon angående konflikten utifra det siste halvåret da konflikten har røtter over et halvt århundre tilbake
Hm, interessant. Ser dere den eksplosjonen som er "nedoverrettet" lengst til venstre på bildet her?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=550033

Det ser da *veldig* ut som fosfor?
Nei? Det er lysspor.
Sist endret av Butchern; 4. januar 2009 kl. 13:33.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Jeg ville i alle fall hatt vett nok til å drepe sivile uskyldige svensker. Og dessuten hadde jeg fint greid å levd i ro og harmoni med svansker over alt i norge, men er jo noen som bare ikke greier å dele...
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å leve i ro og harmoni, det er snakk om en hverdag hvor du må stå i kø i utallige timer, og gå igjennom utallige kontrollposter, _hver_ dag, selv hvis du skal ned på butikken og handle må du tåle grov undertrykking, det er iallefall ikke min definisjon på harmoni.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hm, interessant. Ser dere den eksplosjonen som er "nedoverrettet" lengst til venstre på bildet her?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=550033

Det ser da *veldig* ut som fosfor?
Vis hele sitatet...
Det er sannsynligvis fosfor, men det blir brukt for å røyklegge ett område for å skjule framrykning sikkert. mao, det blir ikke brukt som våpen.
Sitat av kriss Vis innlegg
Det er sannsynligvis fosfor, men det blir brukt for å røyklegge ett område for å skjule framrykning sikkert. mao, det blir ikke brukt som våpen.
Vis hele sitatet...
Det vet du lite om. Israel brukte fosfor i Libanon for to år siden, og herrefolket har neppe skrupler med å bruke det en gang til.

Jødisk kilde: http://www.haaretz.com/hasen/spages/777549.html
Sist endret av DonTomaso; 4. januar 2009 kl. 13:48.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det vet du lite om. Israel brute fosfor i Libanon for to år siden, og herrefolket har neppe skrupler med å bruke det en gang til.

Jødisk kilde: http://www.haaretz.com/hasen/spages/777549.html
Vis hele sitatet...
Sier jo selv på den linken du posta "The IDF holds phosphorus munitions in different forms,"

Et annet bilde:

http://img361.imageshack.us/img361/3719/1231057001extrasportadaud7.jpg

Det blir sannsynligvis brukt for å røyklegge.

Her ser du hvor den er brukt i en litt annen kapasitet.
Vel her har du BBC sin story om det samme som DonTomaso linket til http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6075408.stm hvor det faktiskt blir sitert på at det blir brukt som våpen
Til dere som mener det er fosfor: Israel bruker som sagt lysspor til å koordinere angrep i form av raketter etc. Det er det som er på bildet atomet henviste til.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Kilder? Bildebevis?

EDIT: Med bildebevis mener jeg og bevis på at det ikke er fosfor, og ikke bare kilder på at de bruker lysspor ellers.
Sist endret av Cheroxx; 4. januar 2009 kl. 14:27.
Lysspor består av fosfor. I posten på forrige side hvor jeg skrev at det ikke var fosfor, men lysspor, tenkte jeg ikke på det er det lysspor består av, og forvekslet det med noe crap. Feil fra min side, beklager.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det jeg synes er særs interessant i denne tråden er at, om du leser hele tråden, virker det temmelig ensidig når det kommer til helheten av konflikten:

Jeg med flere, har prøvd å tegne et bilde av hele konflikten, ta med relevate handlinger fra de siste hundre årene, linket til relevant historie.

Mens resten av dere står å snakker om det som har skjedd de siste månedene, siste dagene, kaster skylden tilbake på hverandre med linker til nylige hendelser.

Man ser vel klart hvem som har satt seg inn i saken her?
Og hva i svarte har fosfor eller lysspor med saken å gjøre?

Men, i senteret av denne diskusjonen ser det ut som om "sidene" her har koknludert følgende:

Israelsympatisører, ser ut til å mene at israel er jødisk, og har all rett til å bruke rå makt for å fortsette å okkupere området og behandle palestinere som fanger, fordi det virker som om de fleste her er av troen at palestina startet denne konflikten.
Noen av dere har nervene til å påstå at "det er jo israel som fikk området", Selv om dette stammer fra Britisk imperialistisk tid da britene okkuperte området og startet Israel, uten noe særlig internasjonal dialog. Jeg kan selv skrive under på at mine britiske slektninger, skammer seg dypt over hele saken, som de hadde en god finger med i.

Palestinasympatisører, annerkjenner ikke rakettangrepene, men ser det som en desperat handling av et folk som sliter sterkt i dagliglivet, har lite å leve på, samtidig som de blir stuet som kriminelle igjennom sikkerhetspunkt hver dag. Du kan ikke bekjempe ild med ild, spesiellt i en geriljasituasjon.
Vi ser på dem som mennesker, som meg og deg. Mens dere ser ut til å se på dem som fanden selv, som har null rett til å forsvare seg.

Jeg tror også uenigheten stammer i et "høna eller egget" problem: Dere mener at om palestinere blir fredelige, forsvinner sikkerhetssonene. Mens vi ser heller på sikkerhetssonene og dagens tilstander som provokasjon til rakettangrepene.
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Hadde det vært det hadde det nok vært flere nøytrale medier som rapporterte det. Israelerene er ikke dumme, de vet at alt som skjer kommer frem i nyhetene.
Vis hele sitatet...
Det er fosfor, og det begynner å bli rapportert i flere media. (http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8)

I og med at tilogmed røyken fra fosfor er giftig og potensielt dødelig, er det ikke akkurat sympatisk å bruke det i et tett befolket område, enten det brukes som røyklegging eller som våpen. For folk som får det på seg, er det også likegyldig om det brukes som våpen eller røyklegging, du blir like forbrent samme hva.

Som sagt tidligere - IDF driter langt faan i om de dreper uskyldige.

Det er jo i høyeste grad et høna-og-egget-problem, og den eneste måten å få det til å stoppe på, er at en side må være ansvarlig nok til å stoppe, og bite i seg det som uunngåelig VIL komme fra den andre siden en stund til. Israel har gjort dette i en liten grad, men alltid latt seg provosere til angrep igjen etter en kort tid, Fatah og PLO har gjort det en del, men kan ikke kontrollere f.ex. hamas- og hezbollah-sympatisører, og dermed er vi like langt.
Sist endret av atomet; 4. januar 2009 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fosfor i den grad det blir brukt slik vi har sett det i bilder er helt legitim bruk.
Sitat av kriss Vis innlegg
Sier jo selv på den linken du posta "The IDF holds phosphorus munitions in different forms,"

Et annet bilde:

http://img361.imageshack.us/img361/3719/1231057001extrasportadaud7.jpg

Det blir sannsynligvis brukt for å røyklegge.

Her ser du hvor den er brukt i en litt annen kapasitet.
Vis hele sitatet...
Siden Kriss var så snill og opplyste om at IDF bare brukte fosfor som røyklegging, ikke våpen (hvordan han nå skulle kunne vite det), tenkte jeg å legge med noen bilder og videoer fra Fallujah, der det visstnok også bare ble brukt som røyklegging... (ihvertfall det de sa til å begynne med)

Handling:
http://www.youtube.com/watch?v=qxfPCPA2d60&NR=1

Resultat:
http://www.uruknet.info/uruknet-images/ach1.jpeg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler bare for å opplyse litt om denne siden: http://december18th.org/

Det er "Den jødiske stemmen for fred" som vil protestere mot fengselstraffene unge militærnektere får, ja du hørte riktig. Om en israelsk borger, selv synes at staten israel håndterer dette på gal måte og ikke vil være en del av offansiven, så blir han fengslet.
Det spiller ingen rolle hva som er formålet med fosforet, den brenner deg like jævlig uansett, og som dere ser av bildene så drysser det ned i byen og der er det folk som f.eks. 0198-04-F-04.

Skjønner ikke at det går an å sluke propaganda så rått selv etter at det er påpekt utallige ganger i tråden.

edit: Har forresten en jødisk barndomskammerat, og i lys av det Dodecha skriver kan han være glad han ikke bor i Israel.
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 16:14.
Sitat av kriss Vis innlegg
Fosfor i den grad det blir brukt slik vi har sett det i bilder er helt legitim bruk.
Vis hele sitatet...
Det er vel stort sett USA (&co) som mener at det er greit. FN mener at fosfor generelt skal forbys fordi de anser det et kjemisk våpen, og mange mener at det burde ha gått inn under CWC (chemical weapons convention).
Sist endret av atomet; 4. januar 2009 kl. 16:20.
IDF har opplyst at de ville komme til å rykke inn, og folk ble oppfordret til å distansere seg selv fra Hamas sin infrastruktur, alså betyr det at IDF faktisk bryr seg om sivile tap og prøver så godt det er mulig å unngå det. Og å poste et bilde av en forbrent person, uten mulighet til å verifisere at han stammer fra Fallujah (Kildekritikk? ...) er meningsløst.

Fra Wikipedia:

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/White_phosphorus_(weapon)
In an 2005 interview with RAI, Peter Kaiser, spokesman for the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (an organization overseeing the CWC and reporting directly to the UN General Assembly), questioned whether the weapon should fall under the convention's provisions:

No it's not forbidden by the CWC if it is used within the context of a military application which does not require or does not intend to use the toxic properties of white phosphorus. White phosphorus is normally used to produce smoke, to camouflage movement.
If that is the purpose for which the white phosphorus is used, then that is considered under the convention legitimate use.
If on the other hand the toxic properties of white phosphorus are specifically intended to be used as a weapon, that of course is prohibited, because the way the convention is structured or the way it is in fact applied, any chemicals used against humans or animals that cause harm or death through the toxic properties of the chemical are considered chemical weapons".[4]
Vis hele sitatet...
Jeg vil også gjerne spørre f.ex. kriss:
La oss si at hamas ladet noen av rakettene sine med hvitt fosfor, stilt inn på airburst (altså "røyklegging", som "dessverre" også har bieffekten at det brenner alle som kommer i kontakt med det - shake'n'bake var jo en populær taktikk i irak, og det er en grunn til at den funka), og siktet mot en israelsk millitærposisjon, så treffer man et sivilt hus istedet (det er jo omtrent tryggest å stå stille der de har sikta), og brenner opp en jødisk familie eller tre, syns dere da det er greit? De burde jo ha visst bedre enn å bo i nærheten av en millitærpost?
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg vil også gjerne spørre f.ex. kriss:
La oss si at hamas ladet noen av rakettene sine med hvitt fosfor, stilt inn på airburst (altså "røyklegging", som "dessverre" også har bieffekten at det brenner alle som kommer i kontakt med det - shake'n'bake var jo en populær taktikk i irak, og det er en grunn til at den funka), og siktet mot en israelsk millitærposisjon, så treffer man et sivilt hus istedet (det er jo omtrent tryggest å stå stille der de har sikta), og brenner opp en jødisk familie eller tre, syns dere da det er greit? De burde jo ha visst bedre enn å bo i nærheten av en millitærpost?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig synes jeg ikke at sivile tap (på begge sider) er greit. Merkelig spørsmål du kommer med...
Sist endret av kriss; 4. januar 2009 kl. 16:35.
Jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om hvilke våpen de forskjellige partene bruker. De er i krig, de gjør det de må. -Ingen- av dere som skriver her ville nølt med å bruke et våpen som fosfor hvis dere var i en krig. Krig er noe jeg tror må oppleves, det går ikke an å snakke om hvilke våpen o.l. dere vil brukt hvis dere var i krig. Det blir for dumt. La oss holde oss til topic.

Fakta har jo kommet frem, at dere med palestinsk flagg i avataren ikke vil høre på det er jo deres problem. Israel og Palestina hadde faktisk en våpenhvile. Uten noe forvarsel, så brøt Palestina den våpenhvilen ved å skyte raketter inn i Israel. Hva skal Israel gjøre da? Som jeg sa tidligere i tråden, så kan de jo ikke bare sitter der å ikke gjøre noe. Israel har gjort det klart hva de vil, og de vil ha våpenhvile. Hamas derimot, de vil på død og liv ha det hellige landet for seg selv, og derfor klarer de ikke å slutte å krige.

Jeg har aldri likt noen av partene i denne saken, men jeg ser jo her at Israel bare vil ha fred. Det er Hamas som bryter våpenhviler og starter flere kriger. Ikke Israel.
Sist endret av Boo-Boo; 4. januar 2009 kl. 16:57.
Du sier jo rett over her (post nr 171) at "de har blitt advart og burde ha fjerna seg" om palestinske sivile. Nå sier du at du naturligvis ikke syns det er greit. Kan du bestemme deg?

Ang. brannskadebildet - jeg vet ikke hva du vil godta som en sikker kilde, men du kan jo bla deg gjennom resultatene her, og se om du finner noe du vil godta:
http://images.google.com/images?um=1...=Search+Images

Forøvrig stemmer jo det du posta fra wikipedia ord for ord med det jeg sa over, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du posta det...? Derimot ser jeg at du "glemte" det som stod rett over, så jeg tar meg den friheten å poste det:
Unfortunately, military forces often enter civilian areas, or military activities take place in civilian areas, and therefore combat between military forces often takes place in civilian areas. When this occurs, all military forces who obey the law of war must and will take care to avoid unnecessary destruction of the area; however, civilians may be unintentionally harmed or killed in the midst of combat, including by all weapons employed by both sides. The law of war recognizes this, and only regards as criminal those deaths or injuries to civilians in a war zone that are caused by deliberate (i.e. not accidental) attacks on civilians by military forces, or by grossly disproportionate use of force, in excess of what military necessity provides for, against a military objective in close proximity to civilians or civilian buildings.
Article 1 of Protocol III of the Convention on Certain Conventional Weapons defines an incendiary weapon as 'any weapon or munition which is primarily designed to set fire to objects or to cause burn injury to persons through the action of flame, heat, or combination thereof, produced by a chemical reaction of a substance delivered on the target'. The same protocol also prohibits the use of incendiary weapons against civilians (already forbidden by the Geneva Conventions) or in civilian areas. This protocol is only binding upon those who have signed it; the United States, along with the other major military powers, has not signed or agreed to Protocol III and is not bound by it.
However, the use against military targets outside civilian areas is not explicitly banned by any treaty. There is a debate on whether white phosphorus should be considered a chemical weapon and thus be outlawed by the Chemical Weapons Convention (CWC) which went into effect in April 1997. The convention is meant to prohibit weapons that are "dependent on the use of the toxic properties of chemicals as a method of warfare" (Article II, Definitions, 9, "Purposes not Prohibited" c.).
The convention defines a "toxic chemical" as a chemical "which through its chemical action on life processes can cause death, temporary incapacitation or permanent harm to humans or animals" (CWC, II). An annex lists chemicals that fall under this definition and WP is not listed in the Schedules of chemical weapons or precursors.[27]
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, det er mange som mener det burde ha blitt omfattet av CWC.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om hvilke våpen de forskjellige partene bruker. De er i krig, de gjør det de må. -Ingen- av dere som skriver her ville nølt med å bruke et våpen som fosfor hvis dere var i en krig. Krig er noe jeg tror må oppleves, det går ikke an å snakke om hvilke våpen o.l. dere vil brukt hvis dere var i krig. Det blir for dumt. La oss holde oss til topic.

Fakta har jo kommet frem, at dere med palestinsk flagg i avataren ikke vil høre på det er jo deres problem. Israel og Palestina hadde faktisk en våpenhvile. Uten noe forvarsel, så brøt Palestina den våpenhvilen ved å skyte raketter inn i Israel. Hva skal Israel gjøre da? Som jeg sa tidligere i tråden, så kan de jo ikke bare sitter der å ikke gjøre noe. Israel har gjort det klart hva de vil, og de vil ha våpenhvile. Hamas derimot, de vil på død og liv ha det hellige landet for seg selv, og derfor klarer de ikke å slutte å krige.

Jeg har aldri likt noen av partene i denne saken, men jeg ser jo her at Israel bare vil ha fred. Det er Hamas som bryter våpenhviler og starter flere kriger. Ikke Israel.
Vis hele sitatet...
...du ser her at israel bare vil ha fred... så søtt. Og ellers - fosfor i tett befolkede områder? Jo, det ville jeg nølt veldig med å bruke. Jeg kan evt spørre en marinejeger jeg kjenner om hva han mener om saken neste gang han er hjemme fra afghanistan, hvis du vil?
Sist endret av atomet; 4. januar 2009 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må jo huske at den våpenhvilen kun gagner en part og det er Israel, så jeg kan godt forstå at Hamas brøt avtalen.
Noe som igjen ikke er sikkert, det norske folk bryter ikke rakettforbudet om jeg fyrer opp et par raketter 1april.
Alltid noen få som ødelegger for flere.

Og etter hva jeg har lest gjennom diverse kilder, brøt begge parter våpenhvilen mange ganger, så uforberedt var det nok ikke, og Israel drepte en sivil før våpenhvilen endte under et bombetokt