Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1316
[00:40] <GLyw`> frihet til å si hva man vil i norge, ikke sant? betyr det at folk ikke har noe rett til å kicke deg fra en irc-chan selvom du banner?
[00:41] <GLyw`> :P
[00:41] <blackmesa> er vel op'ene sitt valg det
[00:42] <GLyw`> egentlig ikke
[00:43] <GLyw`> man kan si hva man vil i avisa så lenge det ikke er rasistisk eller nazistisk
[00:43] <blackmesa> er en viss forskjell på avis og irc-kanal da
[00:44] <GLyw`> neimen det er jo samme opplegget da
[00:44] <GLyw`> på en måte
[00:44] * FaWkeS^ (~FaWkeS^@77.80-202-126.nextgentel.com) has joined #Hjelp
[00:47] <meitemark> GLyw`: oper har lovt til å gjør det de måtte ønske
[00:48] <FaWkeS^> ikke nødvendigvis
[00:48] <FaWkeS^> da er det ikke sikkert de er op meget lenge
[00:49] <GLyw`> de kan jo ikke nekte meg retten til å si hva jeg vil.. er jo norsk lov som sier at jeg kan det?
[00:49] <blackmesa> og dem kan kicke hvem dem vil
[00:49] <meitemark> FaWkeS^: avhenger av hvem sin kanal det er da
[00:50] <FaWkeS^> forsåvidt ja
[00:50] <FaWkeS^> men er enig med blackmesa også..
[00:50] <GLyw`> hvis jeg blir det en gang, så skal jeg kreve å få komme inn igjen...
[00:50] <FaWkeS^> hehe
[00:50] <FaWkeS^> ellers gjør du hva?!?
[00:51] <meitemark> GLyw`: hvis noen ikke oppfører seg som de burde i en kanal der jeg har noe makt, så ryker de ut. yttringsfrihet eller ikke
[00:51] <GLyw`> anmelder dem for å nekte meg en rett som jeg har som nordmann :P
[00:51] <meitemark> hahahahaha
[00:51] <FaWkeS^> men altså
[00:51] <blackmesa> tror ikke den anmeldelsen blir tatt seriøst
[00:51] <FaWkeS^> hvis noen banner deg fra en kanal som er din, hva kan du faktisk gjøre?
[00:51] <FaWkeS^> det funker liksom ikke så bra lengre og si at du skal jakte de ned og skyte de i nakken med halge
[00:51] <blackmesa> be pent om unskyldning?
[00:51] <FaWkeS^> *hagle
[00:51] <meitemark> da kan du anmelde meg for æreskrenkelse i samme slengen, for denne loggen legger jeg et sted der folk kan le godt av dette
[00:52] <GLyw`> haha
[00:52] <GLyw`> uansett... dere tar poenget?
[00:52] <FaWkeS^> joa
[00:52] * |Echo| (~echo@ti511110a080-1952.bb.online.no) has joined #Hjelp
[00:52] <FaWkeS^> men tar du vårt poeng?
[00:52] <GLyw`> ja
[00:52] <FaWkeS^> goodiegumdrops
[00:52] <meitemark> ja, du er en n00b som tror at du kan si det du måtte ønske på irc uten at noen skal kunne hive deg ut av en kanal
[00:52] <FaWkeS^> da er alle enige
[00:53] <GLyw`> haha... mente det ikke sånn, meitemark :P
[00:53] <FaWkeS^> meitemark er ikke enig
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Hardy harr harr, for en gjeng med brødhuer. Det må være en lokalsteds-kanal eller lignende hvor det er høy samling med søppelnerder? Ser ikke ut som det var mye oppegående folk i den samtalen :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Irc/Internett har jeg alltid sett på som "anarki", greit at hvis noen har støtende stoff på en hjemmeside så kan man politianmelde etter loven til landet serveren står i..

Irc blir vel noe helt annet, er enig med dere at opene bestemmer, mange kanaler har mange rare regler.. Aldri hørt noe om en sak der en kanal har blitt stengt pga støtende materiale..
For en idiot. Ytringsfrihet er greit. Men det han ikke forstår er at siden han entrer en annens eiendom (ingen "eier" vel i så måte noen kanaler på irc, men uansett) så kan han gjøre hva han vil i ytringsfrihetens navn.

Det som folk også bruker å fremheve, og som er feil, er at noen blir frarøvet sin ytringsfrihet for å ikke kunne få ytre sin mening i en avis. Akkurat som om det er noen rett!?
heaheha "du mr politimannen, jeg ble banna fra en kanal på irc, arrester!" hehahea
Hehe. Dette er like dumt som å påstå at du ikke behøver å følge reglene for å være med i en klubb/forening. Er akuratt samme som skjer der, hvis ikke du følger de mister du retten til å delta i de aktivitetene som arangeres og du mister muligheten til å si din mening.

Satt forrøvrig bare å ventet på at noen skulle banne stakkaren bare for gøy
Å si at du har yttringsfrihet i en irc kannal er som om noen skule steppe opp hjemme hos deg å skjelle ut morra di uten at du skal kunne kaste dem ut, "de er jo bare det jeg synes om mora di YTTRINGSFRIHET" dummeste jeg har hørt. Dem som eiger kannalen bestemmer reglene, enkelt å greit.
Haha!
Meitemark, utrolig hvordan du klarer å luke ut alle tullingene på IRC.
Jeg har lov til å si hva jeg vil på andre sine forum, og ingen kan banne meg for det! Det sa moren min!
hadde vært genialt om han faktisk ble kicket på slutten..
Sitat av Dodecha
Irc/Internett har jeg alltid sett på som "anarki", greit at hvis noen har støtende stoff på en hjemmeside så kan man politianmelde etter loven til landet serveren står i..

Irc blir vel noe helt annet, er enig med dere at opene bestemmer, mange kanaler har mange rare regler.. Aldri hørt noe om en sak der en kanal har blitt stengt pga støtende materiale..
Vis hele sitatet...
Ikke fra politiets side, men flere kanaler jeg hang på @ EFNet har blitt jupet (stengt mao).
Det han (og alle) trenger å forstå, er at retten til å si hva man vil, ikke gjelder i private fora; kun i offentlige.

Altså skal man kunne stå på torget i byen sin og rope ut hva for en dust Bondevik er, men man har ikke RETT til å gjøre det samme i f.eks Dagbladet. Hva som man har RETT til å få på trykk i Dagbladet, blir regulert av helt andre organer enn ytringsfriheten; f.eks har man RETT til å få trykket sitt svar, dersom avisen har skrevet noe om deg som man er uenig i - og avisen har et fora for slikt. (som f.eks Dagbladets "kommentar"-sider)

Men å tro at man kan anmelde noen for å nekte en ytringsfrihet på en IRC-kanal, det er vel i drøyeste laget.
Som sagt før. IRC er et privilegium. Ikke en rettighet.