Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2838
Hei, har våknet opp noen ganger rundt klokken 02:00 midt på natten av at Pc'n skrur seg på etter jeg har satt den i hvilemodus. Kanskje en time etter at noen har skrudd den på går den i hvilemodus igjen. Så det jeg lurer på er om noen som har remote access kan skru pc'n min på mens den er i hvilemodus eller hva annet det kan være?

Har sjekket anti-virus og det har ikke auto-scan greier på. :/
Er litt redd for at noen har hacket meg/jeg har virus.

Noen som kan komme med litt info? Er det mulig for noen med remote access å skru av hvilemodus på pc'n min?
På remote access så kreves det at du som er innlogget aksepterer forespørselen.

Edit: sjekk om wake on lan er enablet eller disablet. Sett den selv til disable hvis du ikke trenger funksjonaliteten.
Sist endret av SinHazzard; 24. april 2014 kl. 10:21.
Er helt normalt. Som oftest skyldes det netverksadaptere eller innstillinger på datamaskinen.
Bruker du ethernet kabel?

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
På remote access så kreves det at du som er innlogget aksepterer forespørselen.

Edit: sjekk om wake on lan er enablet eller disablet. Sett den selv til disable hvis du ikke trenger funksjonaliteten.
Vis hele sitatet...
I BIOS ja.
Sist endret av Lacertosus; 24. april 2014 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Er helt normalt. Som oftest skyldes det netverksadaptere eller innstillinger på datamaskinen.
Bruker du ethernet kabel?
Vis hele sitatet...
nei er ikke normalt at en pc våkner av seg selv. Er stor forskjell på sleep og hibernation.
Sleep kan du trykke på en knapp og den våkner i løpet av sekunder.
På hibernation må den wol eller trykke på power knappen, og den vil da boote til den tilstanden den var i når du trykket hibernate.
Trådstarter
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Bruker du ethernet kabel?
Vis hele sitatet...
Bruker ethernet kabel ja.

Edit: Har også et nettverkskort som ikke fungerer lenger koblet til motherboardet, bør jeg skru det ut?
Sist endret av Nayroun; 24. april 2014 kl. 10:31.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
nei er ikke normalt at en pc våkner av seg selv. Er stor forskjell på sleep og hibernation.
Sleep kan du trykke på en knapp og den våkner i løpet av sekunder.
På hibernation må den wol eller trykke på power knappen, og den vil da boote til den tilstanden den var i når du trykket hibernate.
Vis hele sitatet...
Er ikke normalt for en normal datamaskin. Men det er ikke en hacker som sitter å skrur på pcen hans heller (veldig høyst usannsynlig). Var det jeg mente.

Har skjedd hos meg mange ganger.
Sist endret av Lacertosus; 24. april 2014 kl. 10:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Er ikke normalt for en normal datamaskin. Men det er ikke en hacker som sitter å skrur på pcen hans heller (veldig høyst usannsynlig). Var det jeg mente.

Har skjedd hos meg mange ganger.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker er at en hacker går gjennom hele pc'n på den timen der er skrudd på også går i hvilemodus igjen etterpå for ikke å vekke mistanke, kan dette være rett?
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Det jeg tenker er at en hacker går gjennom hele pc'n på den timen der er skrudd på også går i hvilemodus igjen etterpå for ikke å vekke mistanke, kan dette være rett?
Vis hele sitatet...
Et virus/en trojaner/programmer fungerer ikke når pc'en ikke kjører.
Det er jo du som setter den i hvilemodus?
Sist endret av Lacertosus; 24. april 2014 kl. 10:40.
Trådstarter
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Et virus/en trojaner/programmer fungerer ikke når pc'en ikke kjører.
Vis hele sitatet...
Men har jo hørt at botcoin-mining programmer kan kjøre imens pc'n din står i hvilemodus?
Hehe leste du posten i natt eller og fikk noia?

Serriøst få windowsen din på engelsk, nå begynner jeg å loke med hvile og dvale.

Kjør denne kommandoen i cmd og sjekk på skrivebordet etter outputten.


cmd.exe /c powercfg -lastwake >> %userprofile%\desktop\powercfg.txt && powercfg -devicequery wake_armed >> %userprofile%\desktop\powercfg.txt
Sist endret av SinHazzard; 24. april 2014 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan ikke remote slå på pcen, men man kan slå den av og restarte den.
Wake on LAN?
Ville jeg gjette så er det Windows Update som gjør dette. Den gjør typisk slike ting i de sene nattetimer.
Sitat av pandizz Vis innlegg
Man kan ikke remote slå på pcen, men man kan slå den av og restarte den.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over her noen ganger, wol, har vært i 100 år og det har vært bruksområdet i 100 år.
Send en magic pakke og voila, remote boot.
Nettverkskortet har alltid strøm og derfor virker det.
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ville jeg gjette så er det Windows Update som gjør dette. Den gjør typisk slike ting i de sene nattetimer.
Vis hele sitatet...
Har opplevd at Windows Update har gjort dette før, men da slås pc'n helt av og helt på igjen. Ikke av og på hvilemodus.
Hva er outputten fra den kommandoen jeg skrev lenger opp?

Edit: Skrev og skrev fru blom, kopierte:P
Sist endret av SinHazzard; 25. april 2014 kl. 09:19.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Har opplevd at Windows Update har gjort dette før, men da slås pc'n helt av og helt på igjen. Ikke av og på hvilemodus.
Vis hele sitatet...
Høyreklikk på "My Computer", velg "properties", så "Device manager"

Gå gjennom nettverkskort, mus og tastatur og gjør følgende:

høyreklikk, velg properties.
under Power Management passer du på at "Allow this device to wake the computer" ikke er haket av.

Da må du skru på maskinen med på-knappen.

Vil du ha tilbake muligheten for å vekke maskinen med mus/tastatur tar du å skur på igjen muligheten for en ting om gangen, til du ser hva som medfører problemet.