Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1958
Heii!
Lengesiden jeg har postet noe på forumet, og har vært lite aktiv her i det siste. Så tenkte jeg kunne legge ut et par bilder for tilbakemelding etter som jeg nettop har funnet interessen i fotografering.

Kjøpte meg et Nikon D3100 med et 18-55mm objektiv i høst, og lekte meg litt.
Her er de første bildene jeg tok på leit etter noen motiv.
Bildene er tatt i Ramfjord der jeg bor, rett uttafor Tromsø.

Er det noe jeg kunne gjort bedre?

[Klikk på bildene for full størelse]


Sist endret av Ondskap; 10. desember 2012 kl. 16:04.
Fine bilder! Er ikke så god på å gi kritikk, men kan prøve
Nr. 1: Ville flyttet/rotert kamera litt til venstre slik at "forsvinningspunktet" blandt fjellene langt der bake, er mer sentrert.
På nr. 2 ville jeg tatt med like mye vann under speilingen av fjellet, som det er himmel over fjellet.

Ellers var det fine farger etc. Refleksjoner i vannoverflaten er kult
Sist endret av fotonewbie; 10. desember 2012 kl. 17:35.
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Fine bilder! Er ikke så god på å gi kritikk, men kan prøve
Nr. 1: Ville flyttet/rotert kamera litt til venstre slik at "forsvinningspunktet" blandt fjellene langt der bake, er mer sentrert.
På nr. 2 ville jeg tatt med like mye vann under speilingen av fjellet, som det er himmel over fjellet.

Ellers var det fine farger etc. Refleksjoner i vannoverflaten er kult
Vis hele sitatet...
Takker

Javisst!
Når du sier det så ser jeg at bildene kunne blitt bedre.
Som sagt så er det en av mine første bilder, og skal ha det i bakhodet neste gang jeg er ute på tur.
Syntes det var bra bilder ! Spessielt for å være de første. Likte spesielt det øverste bildet.
Sikkerhetsklarert
Det første bildet synes jeg var veldig bra, du har en god komposisjon med forgrunn, bakgrunn og noe midt i mellom.

Skulle jeg pirket på noe så er det at du har fått inn noe ekstra lys på venstre side der, dette kunne kanskje vært unngått med solblender. Og den båten i midten forstyrrer litt. Sivet helt nederst kunne også vært croppet bort.
Sist endret av Pjukern; 14. desember 2012 kl. 21:09.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Første var ganske fett!
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det første bildet synes jeg var veldig bra, du har en god komposisjon med forgrunn, bakgrunn og noe midt i mellom.

Skulle jeg pirket på noe så er det at du har fått inn noe ekstra lys på venstre side der, dette kunne kanskje vært unngått med solblender. Og den båten i midten forstyrrer litt. Sivet helt nederst kunne også vært croppet bort.
Vis hele sitatet...
Takker! ;D
Har bare det problemet at jeg ikke kan ro ut å flytte båtene til folk her i fjorden, haha :P

Har ikke solblender enda, men investerer etterhvert.
Takk for konstruktiv kritikk!
litt full.. men gir kritikk på første bilde.. meget fint bilde!! så ikke noe negativt å si..
men!, det jeg tenker når jeg tar bilde!.. er å få en perspektiv som ingen andre tenker på..
hadde du lagt deg ned i bakkeplan der, så hadde bildet blitt bedre. da hadde du fått mer fra bakken og mer fra himmelen..

og i den lyssettinga der hadde jeg prøvd meg på en HDR.. mulig det hadde blitt styggere? vett ikke... men når du tar landskapsbilder så annbefaler jeg deg å tenke hdr.. så plukker du beste resultat etterpå..

edit.. og en annen ting.. bildet der er jo veldig vidvinkel.. om du hadde croppa bildet litt.. så hadde bildet fått enda mer vidvinkel perspektiv.. altså klippe bildet litt nede og litt oppe.. lage det litt avlangt..


Remy
Sist endret av hansapils; 20. desember 2012 kl. 00:17.
Sitat av hansapils Vis innlegg
litt full.. men gir kritikk på første bilde.. meget fint bilde!! så ikke noe negativt å si..
men!, det jeg tenker når jeg tar bilde!.. er å få en perspektiv som ingen andre tenker på..
hadde du lagt deg ned i bakkeplan der, så hadde bildet blitt bedre. da hadde du fått mer fra bakken og mer fra himmelen..

og i den lyssettinga der hadde jeg prøvd meg på en HDR.. mulig det hadde blitt styggere? vett ikke... men når du tar landskapsbilder så annbefaler jeg deg å tenke hdr.. så plukker du beste resultat etterpå..

edit.. og en annen ting.. bildet der er jo veldig vidvinkel.. om du hadde croppa bildet litt.. så hadde bildet fått enda mer vidvinkel perspektiv.. altså klippe bildet litt nede og litt oppe.. lage det litt avlangt..


Remy
Vis hele sitatet...
Halla Remy, skål

Prøvde å legge meg på bakken, men så ujevn bakke i fjæra, så satt tripoden så lavt som mulig å fyrte løs, men takk for tipset!

Ja, har sett mange bra bilder med HDR, (high dynamic range?) men har ikke lært meg så mye med kameraet enda, å er ikke sikker på hvordan jeg tar HDR bilder, er ganske noob enda, men forståelse for forskjellige instillnger begynner sakte men sikkert å synke inn. Har begynt å abonnere på magasinet Digital Foto, så lærer vel litt av å lese dær også


Ja det kunne kanskje blitt bra å croppet det, men får så være, får bli til neste gang


Takker for fin kritikk!
Bildene var fine de!
Første var min favoritt. det eneste å utsette er forsviningspunktet skulle vært mer i midten, og båtene forstyrrer litt.
Har selv tatt litt HDR bilder, er gøy det, og ikke så vansklig som du kanskje tror
Hva slags instillinger har du hatt på bilde, og hvilken modus oooog hvordan linse? (lukkertid og dybdeskarphet)
Sitat av iSatan Vis innlegg
Bildene var fine de!
Første var min favoritt. det eneste å utsette er forsviningspunktet skulle vært mer i midten, og båtene forstyrrer litt.
Har selv tatt litt HDR bilder, er gøy det, og ikke så vansklig som du kanskje tror
Hva slags instillinger har du hatt på bilde, og hvilken modus oooog hvordan linse? (lukkertid og dybdeskarphet)
Vis hele sitatet...
Takker

Hvordan går jeg fram for å ta HDR bilder? Er det en kombinasjon av instillinger eller? Som sagt er helt nytt for meg med speilrefleks.

Kan ikke alle begrepene enda, og er ikke helt kjent med kameraet (sjekk vedlegg)

Har et Nikon D3100 og på objektivet står det 18-55mm 1:3.5-5.6G?
Kjøpte kameraet brukt da, men regner med det er det som fulgte med kameraet når det ble kjøpt.