Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1419
Hei, jeg har nylig installert Freenas på min server. Jeg har satt diskene i RAID-Z1 .Over nettverket lokalt så får jeg en skrivehastighet på bare 3-4 megabytes noe som er veldig dårligt.

Er det noen som har en ide på hva som kan være gale?
Ikke ute at du sier mer om hva slags hardware du har. :-)
Og hvilken versjon av FreeNAS du bruker.
Jeg får glatt 150 Mbytes / sekund her på mitt oppsett (gigabit nettverk) med FreeNAS 8.3.0.
Oppsettet ser slik ut:
INTEL CORE2 Quad Q600
4 giga ram dd2
6 hardisker 4x2, 1x1,5,1x1
1gigabytes nettverk

Bruker den nyeste versjonen av Freenas. Kan det ha noe med å gjør at jeg benytter meg av zfs filsystmet?
Du sier ingenting om hvilken protokoll du prøver å bruke. Er det snakk om Samba, Apple Filing Protocol, NFS, etc?
Samba.

Jeg får en skrivehastighet på 3-4 mega når jeg overfører en film til serveren.
Åpne en terminal og se om du har samme problemet med skrive/lesehastighet lokalt på maskinen, hvis ikke, så ligger problemet i Samba.
Okei, jeg er ikke akkurat veldig kunnskapsrik når det gjelder terminal, så hvilken kommandoer er det jeg skal skrive inn?
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Hei, jeg har nylig installert Freenas på min server. Jeg har satt diskene i RAID-Z1 .Over nettverket lokalt så får jeg en skrivehastighet på bare 3-4 megabytes noe som er veldig dårligt.

Er det noen som har en ide på hva som kan være gale?
Vis hele sitatet...
DET kommer mye ann på om du bruker trødløst eller ikke, jeg har WHS 2011 og trådløs får jeg 7mb/sec og på "tråd" får jeg 70mb/sec (bruker gammel pc som server)

ps har en gammel laptop fra 97 som jeg bruker til freenas en annen plass med en usb 2.0 hdd og der er hastigheten 1mb/sec på tråd :P
Sist endret av Seaturtle5; 9. desember 2012 kl. 22:34.
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Okei, jeg er ikke akkurat veldig kunnskapsrik når det gjelder terminal, så hvilken kommandoer er det jeg skal skrive inn?
Vis hele sitatet...
Du kan for eksempel gjøre slik:

Kode

$ dd if=/dev/zero of=./testfile.test bs=8192k count=1000
Merk: dette vil skrive en fil (testfile.test) i den katalogen du står i; så pass pa at du er et sted med nok plass.
Fra min FreeNAS box:

Kode

$ dd if=/dev/zero of=./testfile.test bs=8192k count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
8388608000 bytes transferred in 46.211054 secs (181528168 bytes/sec)
Som mer omtrent 173 Mbytes / sekund, hvis jeg har regnet rett.