Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3321
Hei! Er litt interessert i hva dere bruker, et KDE basert system eller et GNOME basert et? Er litt usikker på om jeg skal installere den nye Ubuntu versjonen som kommer, eller om jeg skal satse på et KDE system.

Del deres positive og negative oppfatninger.
KDE vs. Gnome er jo smak og behag til de grader. Jeg synes selv at et KDE-basert system er å foretrekke, rett og slett fordi Gnome har blitt gjort alt for simpelt. Jeg anbefaler deg egentlig å sjekke ut begge to selv, for de er natt&dag på enkelte områder.
Jeg bruker Gnome av samme grunn som Nichotin ikke bruker det, nettop fordi det er så simpelt, enkelt og fleksibelt.
Jeg bruker KDE, mest fordi jeg var veldig forelsket i Kate til å programmere i. Jeg har i senere tid funnet ut at det er enkelt å få kate til å fungere under gnome - så akkurat nå har jeg ingen preferanser; men blir vel KDE sidne det er det jeg er vant med. (Bruker linux mint)
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg skal prøve meg på et KDE-system, hva anbefaler dere da? Mint? Opensuse?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle linuxdistroer kan kjøre hvilken windowmanager du vil.

Opensuse kommer med både Gnome og KDE f.eks.

Som alt annet i linuxverdenen er både distro og windowmanager smakssaker.
Xfce -> Xubuntu.
Gnome her, men jeg har brukt KDE i noen år også. Grunnen til at jeg likte KDE før var at jeg likte godt muligheten til å forandre på diverse ting. Grunnen til at jeg gikk over til Gnome var at jeg ikke lenger følte dette behover for å konfigurere samt at KDE ble noe ustabil i visse sammenhenger (skal sies at det er lenge siden jeg brukte KDE sist).
Sitat av staM Vis innlegg
Hvis jeg skal prøve meg på et KDE-system, hva anbefaler dere da? Mint? Opensuse?
Vis hele sitatet...
Bare tenkte jeg skulle nevne at Ubuntu også slippes i en KDE-variant, som heter Kubuntu.

Sitat av goram
Grunnen til at jeg likte KDE før var at jeg likte godt muligheten til å forandre på diverse ting.
Vis hele sitatet...
Hva var det du kunne endre på i KDE som ikke kan endres på i Gnome? Selv foretrekker jeg Gnome, og jeg har ikke hittil støtt på noe jeg vil endre på som ikke går.
Stand alone compiz for the win!
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva var det du kunne endre på i KDE som ikke kan endres på i Gnome? Selv foretrekker jeg Gnome, og jeg har ikke hittil støtt på noe jeg vil endre på som ikke går.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke eksakt da dette er flere år siden, men det er godt mulig jeg hadde en misoppfatning av at det var mer knoting med konfigurering i Gnome.
Sitat av staM Vis innlegg
Hei! Er litt interessert i hva dere bruker, et KDE basert system eller et GNOME basert et? Er litt usikker på om jeg skal installere den nye Ubuntu versjonen som kommer, eller om jeg skal satse på et KDE system.

Del deres positive og negative oppfatninger.
Vis hele sitatet...
Opensuse med KDE synes ivertfall jeg er helt utrolig bra. Ubuntu synes jeg har vært plaget av for mye bugs. Gnome blir gammeldags i forhold til nyeste KDE. KDE er rett og slett et mye mer slick og estetisk penere system.

Alt av codecs osv til opensuse installerer du herfra:

http://opensuse-community.org/Welcom...-Community.org

Kan forresten nevne at en kamerat av meg med en gammel pc som drev og skulle kjøpe seg ny pga at hans gamle traver med 1gb ram sleit med windows, men etter å ha testet opensuse droppet han det, det var som å få en ny maskin.

Sitat av goram Vis innlegg
Gnome her, men jeg har brukt KDE i noen år også. Grunnen til at jeg likte KDE før var at jeg likte godt muligheten til å forandre på diverse ting. Grunnen til at jeg gikk over til Gnome var at jeg ikke lenger følte dette behover for å konfigurere samt at KDE ble noe ustabil i visse sammenhenger (skal sies at det er lenge siden jeg brukte KDE sist).
Vis hele sitatet...
Du brukte KDE når KDE 4 enda var på teststadiet. Det er det ikke lenger. Du burde prøve KDE 4.3, det er noe helt annet.
Sist endret av denim; 21. april 2010 kl. 10:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva var det du kunne endre på i KDE som ikke kan endres på i Gnome? Selv foretrekker jeg Gnome, og jeg har ikke hittil støtt på noe jeg vil endre på som ikke går.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å sette fingen på noko, men eg må sei eg kjenner meg igjen. I gnome må en gjere ting the gnome way, mens kde lar deg stille inn alle slags detaljer. Et kjapt eksempel er jo den overfloden av muligheter en har for å sette options for vinduer, slik at dei oppfører seg slik en vil. Den har eg ikkje funne i gnome. Til gjengjeld blir det jo fort information overload i kde, spesielt om du er ny bruker...
Sitat av staM Vis innlegg
Hvis jeg skal prøve meg på et KDE-system, hva anbefaler dere da? Mint? Opensuse?
Vis hele sitatet...
Opensuse er helt klart best på KDE.

KDE er mer "moderne", utseendemessig blir det litt som forskjellen mellom windows 7 (KDE) og windows XP (gnome).
NFFs husbedreviter
Jeg har selv brukt OpenSUSE med KDE siden 4'eren var i beta-stadiet, og må si jeg har frydet meg over utviklingen.
Men, så gjorde nettopp ubuntu et lite grep i sin siste 10.04 ved å fjerne HAL, dette gjorde at laptopen min er oppe å kjører etter 30-40 sekunder, noe som jeg syntes er veldig koselig

Men jeg sitter hele tiden å sammenligner applikasjonene fra KDE og savner noen av dem, f.eks Ktorrent og Kaffeine. Det er greit, Vlc gjør nytten, men det gjorde jammen Kaffeine også...

Mange her nevner at man kan kjøre KDE-applikasjoner i Gnome, men det de ikke nevner er at man må installere veldig mange av base-pakkene til KDE, slik at man nesten kunne hatt KDE istedet.. Ihvertfall for min del, så blir det da fristende å bare ha en ren KDE-installasjon, liker installasjonen så ren som mulig med minst mulig pakker - jeg sitter med en tanke om at hvis et system har si 100 base pakker og alle programmene som er lagt inn kun trenger ei eller to ekstra filer for å kjøre, slik at alle programmene hele tiden benytter seg av de samme base-pakkene, så er dette er kjappere system enn et system som har 100 base-pakker, men alle programmene som legges inn ha egne base-pakker, slik at hvert program må ha si 10-15 ekstra filer.. Nå er det jo satt på spissen da, men poenget mitt er uansett det at et system som snakker helt samme språk syntes jeg føles raskere osv enn et system som trenger mange oversettere...

Så jeg er egentlig selv i en sånn "skal jeg ha Gnome eller KDE"-situasjon..
Derfor syntes jeg det er interessant å høre andre brukeres erfaring og preferanser...

Ps:Vil også si at selvom forskjellene er små, så liker jeg Opensuses 'zypper ref, zypper up' bedre enn Ubuntus 'apt-get update, apt-get upgrade'...
Sist endret av Dsverre; 29. april 2010 kl. 00:40.
Akuratt nå, bruker jeg KDE.... Bare for og prøve det igjen! må si jeg er mye mer fornøyd med Gnome. Er for mye tull med KDE
Sitat av Dsverre Vis innlegg
jeg sitter med en tanke om at hvis et system har si 100 base pakker og alle programmene som er lagt inn kun trenger ei eller to ekstra filer for å kjøre, slik at alle programmene hele tiden benytter seg av de samme base-pakkene, så er dette er kjappere system enn et system som har 100 base-pakker, men alle programmene som legges inn ha egne base-pakker, slik at hvert program må ha si 10-15 ekstra filer..
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg være altfor skråsikker, men akkurat det tviler jeg veldig sterkt på. Det tar opp større plass på disken, men det blir ikke tregere.
NFFs husbedreviter
Ok, må jo ærlig inrømme at dette er noe jeg ikke vet, så ja..
Men for meg så virket det bare logisk at et system med tolk bruker litt lengre tid enn et system som snakker samme språk... Men, godt mulig det er heeelt feil :P
Kjører Gnome, Ubuntu 10.04 RC, har brukt det i overkant av ei veke, funker vleidig grett, enkelt og greit og sette seg inn i, men eg trur det er eit valg ein har når ein logger på og kjøre i KDE, (heilt nede på sjermen) Så det er jo bare og prøve det ut, velg det som du er mest konfortabel med. Har bare brukt windows før, aldrig skal eg ha det igjen, Ubuntu er så mykje greier, og systemet yter likt heile tida, windows synker prestasjonene kvar gong ein bruker nettet. Veldig førnyd. Er da gnome.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå skal ikke jeg være altfor skråsikker, men akkurat det tviler jeg veldig sterkt på. Det tar opp større plass på disken, men det blir ikke tregere.
Vis hele sitatet...
Å ha dei installert vil ikkje påverke ytelsen, men både KDE og Gnome har jo delte biblioteker som fort tar en del RAM. Kjører du kun KDE eller kun Gnome vil du kun ha dei biblioteka lasta, så å starte _ett_ enkelt KDE-program i Gnome (eller omvendt) vil ha uforholdsmessig stor RAM-bruk, sammenligna med å starte program nummer to, eller starte det i native miljø. Men det er du antakeleg fullt ut klar over

Men eg har den holdninga at denslags tankegang var fint i 1998, når 64MB RAM var luksus. I dag er RAM i praksis gratis, og eg har til ei kvar tid ~2GB i bruk til diskcache, så et par hundre megabyte til KDE/Gnome-biblioteker er ikkje reell ytelsespenalty sammenligna med penalty for å ikkje bruke det programmet eg liker best.
NFFs husbedreviter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å ha dei installert vil ikkje påverke ytelsen, men både KDE og Gnome har jo delte biblioteker som fort tar en del RAM. Kjører du kun KDE eller kun Gnome vil du kun ha dei biblioteka lasta, så å starte _ett_ enkelt KDE-program i Gnome (eller omvendt) vil ha uforholdsmessig stor RAM-bruk, sammenligna med å starte program nummer to, eller starte det i native miljø. Men det er du antakeleg fullt ut klar over

Men eg har den holdninga at denslags tankegang var fint i 1998, når 64MB RAM var luksus. I dag er RAM i praksis gratis, og eg har til ei kvar tid ~2GB i bruk til diskcache, så et par hundre megabyte til KDE/Gnome-biblioteker er ikkje reell ytelsespenalty sammenligna med penalty for å ikkje bruke det programmet eg liker best.
Vis hele sitatet...
Ikkesant... Det er nok endel i det du sier der... Jeg har og ~2GB cache, så som du sier så er straffen liten for å kunne kjøre yndlingsprogrammet...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om jeg må velge mellom de to miljøene går jeg for KDE. Men jeg har aldri vært den store fan'en av å måtte låse seg til et miljø. Ei heller har jeg likt stanard windowsmanageren i noen av miljøene. Jeg har derfor tidligere stort sett bare brukt fluxbox og startet de programmene jeg trengte derfra. Nå fortiden er jeg blitt ganske glad i "fvwm-crystal".

"fvwm-crystal" er igrunnen bare et theme til fvwm. Fvwm ser igrunnen ganske horibelt ut sånn det kommer, mens fvwm-crystal faktisk ser bra ut. Da har man et godt utgangspunkt for å forandre ting slik at det blir akkurat slik man vil ha det.

Jeg synes igrunnen det er voldsomt syn at man har i hovedsak to forskjellig GUI på linux altså KDE og Gnome. Det gjør ting så voldsomt mye mindre vakert rent visuelt å måtte starte et KDE program når man vanligvis bruker Gnome og visa versa. :/
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Alle linuxdistroer kan kjøre hvilken windowmanager du vil.

Opensuse kommer med både Gnome og KDE f.eks.

Som alt annet i linuxverdenen er både distro og windowmanager smakssaker.
Vis hele sitatet...
Bare litt småpirk, GNOME og KDE er ikke "windowmanagere", det er komplette skrivebordsmiljøer. GNOME sin wm er Metacity, KDE sin er KWin
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Jeg har nylig installert Linux Mint 12 på min stasjonære datamaskin.
Tenkte jeg skulle prøve å aktivere compiz effektene for å ha noe ekstra å leke med men nå har jeg endret gnome fra det som er standard i Mint 12, til noe mye "simplere".
Er det noen måte å få gnome tilbake til slik det var da jeg installerte Mint 12?
Legger ved et screenshot som viser hvordan det ser ut nå: http://genialt.org/gnome.png

Måtte skru av serveren en liten stund så da blir ikke bildet mulig å se men jeg kan forklare det slik at desktoppen nå er blå med minimalt design. Ser nesten ut som uendret windows 95..
Sist endret av drrogern; 5. mai 2012 kl. 14:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ville anbefalt gnome. Simpelthen fordi at det er mindre laggete enn KDE. Har prøvd Fedora 16 Gnome 3 og Fedora 16 KDE.

Noen som vet hvorfor trådene mine blir slettet med en gang?
Sist endret av Fandens Oldemor; 15. mai 2012 kl. 22:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Drit i begge. Installer Xfce så slipper du å velge mellom vondt og vondt værre.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Drit i begge. Installer Xfce så slipper du å velge mellom vondt og vondt værre.
Vis hele sitatet...
Støttes. Og allerede foreslått i post 7: http://freak.no/forum/showpost.php?p...25&postcount=7
Hva med å opperette en avstemning mellom Gnome, KDE, XFCE. Så slipper man å bli igjennom hundre poster av typen "Nei, gnome er bedre", "KDE er uten tvil best", det sier lite om prosent andelen av de forskjellige skrivebords miljøene. En avsteming ville ha gitt ett mye mer konkret resultat.

Hvis TS spør crew/admin pent, så er det godt mulig dem opperetter en liten spørreundersøkelse i toppen av tråden.
Sist endret av 0xFF; 30. mai 2012 kl. 22:55.
Eller gjør som meg. Sett opp en 4 partisjoner, som er max grense for primær partisjoner. Hvor 1 er hoveddistro (xubuntu), 2 er extended partition hvor man kan sette opp hvor mange logical partitions man vil (jeg har 2, sda5 med LMDE, og sda6 med backtrack), 3 er linux swap og 4 er data partisjon som er lett tilgjengelig i alle distroene ved å "sudo mkdir /media/data" og legge til "/dev/sda* /media/data default 0 0" i /etc/fstab. Eventuellt bruke UUID om man vil, det finner man med kommandoen blkid