Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2729
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
usikker på om dette be rette plassen, men fant ikke noe bedre..

Har kommet over en del radiorør av forskjellig type.
Blant annet 4 store fine. Lurer på om det er senderør.. (?)

Noen som kan noe mer om dette? Og som vil hjelpe meg litt?

Rop ut om du har peil!
Står det noe på de? Bilder?
Som regel kan du berre google nummera på røyra og få opp ein god del informasjon. Dei aller fleste røyra er godt dokumenterte.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Har nr på alle, og har funnet en god del dokumentasjon på dem.
Jeg skal ikke bruke dem til det dem skal brukes til, men til div kunst.. (ja, veldig spesielt)
Det jeg ønsker er å få dem til å gløde som dem gjør til vanlig.
Er dette mulig uten å ha hele kretsen? Er det nok å sette riktig mengde strøm på rett plass?
Noen som aner?
Eg reknar med du har pinout på alle røyra dine. Der kan du sjå kva for pins som er kopla til varmeelementet. Eg har aldri prøvd det, men eg ser for meg at det skal fungere å kople spenning rett inn på dei. Det som er flott med dei fleste varmeelementa er at dei krev låg spenning.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er 4 pinner på sokklet, og en på toppen.. hvordan vet jeg hva som er hva?
Har du nummera på røyra, så kan du bruke sider som http://www.r-type.org/static/museum.htm til å dinne pinouts. Dei har datablad der all informasjonen står.

Sjekk også kva for spenning varmeelementa skal ha før du koplar til.
Sist endret av jarinalus; 9. juli 2011 kl. 00:16.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Via denne fant jeg en av rørene mine, og får denne pdfen, men den sier meg ikke så masse....
Dette er et likeretter-rør.
glødespenning skal kobles til "filament", som på DCG-6/18 er på pinne 2 og 3, i følge PDF'en. Merk også at det er 5V og 11.5A til filamentet. Det er anoden som er på toppen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Hvor ser du att det er pinne 2 og 3? klarer ikke å forstå dette jeg?

Som om jeg setter på 5 v mellom pinne 2 og 3, så vil den gløde? DC?
Sist endret av Ignifer; 9. juli 2011 kl. 01:25.
Du må nok ha AC for at det skal verke. Det er tross alt den komponenten i systemet som gjer om AC til DC. Forøvrig treng du ei ganske heftig kjelde for å levere 11A.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
altså, jeg trenger 5VAV 11A?
hmm, det blir værre..
det er ca samme strøm/spending som er vanlig eller?
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Du må nok ha AC for at det skal verke. Det er tross alt den komponenten i systemet som gjer om AC til DC. Forøvrig treng du ei ganske heftig kjelde for å levere 11A.
Vis hele sitatet...
Nei, det er et varmeelement. DC og AC fungerer like bra. Som regel bruker man DC for å unngå AC-hum (uten at det spiller noen rolle i dette tilfellet), og spenningen for filamentet står oppgitt i databladet. Nummereringen av bena til røret, som står i databladet, skal kunne kjennes igjen på merking eller hvordan bena er plassert i forhold til hverandre.

EDIT: Du ser på databladet at ben 2 og 3 er merket med en f, som står for filament, og svarer til kretstegningen til venstre for tegningen av rørbasen. Så ja, du setter 5 V mellom ben 2 og 3, og den vil gløde, forutsatt at du kan levere nok strøm.
Sist endret av Provo; 9. juli 2011 kl. 10:33.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Så da er det nok med 5VDC på 11A mellom pinne 2 og 3, så vil den gløde?
Har funnet hadablad på alle rørene nå, men finner ikke ut noe jeg.
Dette er slett ikke min sterke side..!

Men det kan bli veldig fine ting om man får lit glød i dem, og bygger noe fint.
Spesielt blir det hvertfall!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så da er det nok med 5VDC på 11A mellom pinne 2 og 3, så vil den gløde?
Vis hele sitatet...
Ja, på det røret databladet hører til så vil den det. Den kommer nok til å gløde med mindre strøm en 11 A, men det vil selvsagt være noe svakere.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har funnet hadablad på alle rørene nå, men finner ikke ut noe jeg.
Vis hele sitatet...
Legg ut en liste med navn på alle rørene, så finner vi nok ut noe. Det kan også godt hende du har noen rør som krever langt lavere strøm på filamentet enn dioderøret vi har snakket om over.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Har 6 pdf filer..
Hvordan får jeg latet dem opp dem på beste måte?
Om jeg bruker den bindersen får jeg beskjed om att filene er for store.
Husker ikke hvor jeg fant dem, så blir vanskelig å legge ut link...

1805.pdf

Klarer å legge ut noen...

Har nå samlet alt av dokumentasjon jeg kan finne, og tatt bilder av alle rørene mine..
Om noen kan hjelpe, så kan jeg sende på mail..