Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7619
Hei,

Noen som har erfaring/peil her?

Les: http://www.lommelegen.no/321361/ecstasy

Har selv prøvd xtc og har slitt MYE med hue i senere år... Begynner å lure på om hue er fucka for resten av livet. Ikke så mye mening å leve videre da
Hjelper sikkert om du sier hvordan hue er "fucka"?
I en undersøkelse av BBC, ligger på youtube (top 20 dangerous drugs) ble det sagt at ettervirkninger av xtc ble borte innen et år. Men også at det har blitt forsket svært lite på det, og at de ikke har noen konkrete bevis for at det er skadelig eller ikke.

Uansett vil jeg tro at det er andre ting som "fucker up" hodet ditt, det at du har en ting som du tror er grunnen, gjør det ikke akkurat bedre. Uten at jeg er kvalifisert til å si dette, selv om jeg viste hva det gjaldt. Kontakt lege.
Sist endret av MikeHunt; 1. september 2009 kl. 22:36.
Mdma kan selvfølgelig gi varige hjerneskader. Evnen til kognitiv tankegang blir sterkt redusert hver gang du turer.
Kan også utløse latente psykiske lidelser.Kan også gi problemer med hjertet og blodtrykk, men dette er mindre vanlig såvidt jeg vet.

En annen vanlig bivirkning er depresjon og "lengre nedturer". Da dopamin nivået i hjernen under en mdma tur er veldig høyt, sliter hjernen med å oppretteholde dette da stoffets virkning gir seg og man kan oppleve en langvarig ubalanse i dopamin nivået.

Slenger med ett par nybegynner tips da det er mange uerfarne brukere av dette stoffet.

Spis godt før du begir deg ut på tur, da det kan være vanskellig for mange å innta mat/drikke under påvirking.
Drikk MASSE vann selvom det kan være vanskelig. Sentralnervesystemet er påvirket og man merker ikke alltid at kroppen "koker". Det er veldig vanlig at man blir ekstremt varm inni og utenpå kroppen og svetter mye. Viktig å opprettholde salt og vitamin nivåer i kroppen da dette kan hjelpe med å gi en fin tur.

Tenk litt på setting når du inntar. Da dette er alfa omega. Lys/sted, musikk, mennesker rundt deg (personer du trives med) Dagshumør og form. Helst være relativt opplagt da en tur kan dra ut i de små morgentimer. Er man trøtt og sliten når man inntar merker man ikke lenger at man er så sliten og en real smell kan komme når stoffet går ut. Dette er veldig variabelt fra person til person. Og fra knips til knips. Diverse virkning fra pille til pille og fra mann til mann.

Sikkert old news for mange det her, og står sikkert på forumet i flere tråder. Men jeg følte det var relevant og sikkert hjelpsomt for noen.
Sitat av nero1978 Vis innlegg
Ikke så mye mening å leve videre da
Vis hele sitatet...
Høres ut som serotonin nivået er relativt langt nede for øyeblikket hvertfall.
Som de andre antyder her er det utallige ting som kan ha ført til det du mener skulle feile deg. Uavhengig av hva dette måtte være - noe jeg tørr gjette på at du ikke har noen særlig god innsikt i selv engang - så er det naturlig å oppsøke psykiatrisk hjelp, om det du sliter med er av en slik natur.
Det spiller ingen rolle for deg hvorfor du har dine problemer så lenge du ikke gjør noe som holder dine vanskeligheter ved like eller gjør de verre. Det som er viktig er at du søker hjelp og får nøstet opp i problemene dine.
Du er ikke "ødelagt for livet" eller noe sånt. Selv schizofrene lever fullverdige liv, og det er ikke en tilstand du får av å spise ecstasy. Om jeg skulle gjette sliter du med angst og depresjoner. Det er problem man må kunne anta at man kan få av ecstasy, og det er fullt mulig å behandle det.

Kontakt en lege og be om hjelp med det du sliter med.
Fucka = mye angst, depresjoner. Humørsvingninger. Konsentrasjonsvansker. Det meste som forbindes med psykiske problemer egentlig...
UncleAndy: Det der må du nesten gi kilder på slik at man kan få seg et mer nyansert bilde av dine heller bastante påstander.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:30.
Jeg har skrivd kan gi, ikke AT det gir? Hva er det du føler ikke stemmer da Mullah?
Det er forhåpentligvis ingen som påstår at ecstasy/MDMA er sunt for kroppen din. Samtidig er det godt forstått i oppegående kretser at et forsvarlig bruk ikke vil føre til noen alvorlige skader. Forsvarlig bruk er ikke så lett å definere, men så lenge man holder seg langt unna vanebruk er man på riktig side.

Som med alle stoffer fungerer ikke ecstasy/MDMA helt likt på alle. Noen kan være uheldige og få problemer som manifesterer seg temmelig raskt, men disse brukerne tilhører gjerne en viss demografi (tenk blandingsmisbrukere, folk med psykiske problemer, eller generelt folk i rusmiljøer).

UncleAndy: Selv om du skriver "kan gi", så virker det vel bastant med mindre du utdyper det mer. Såvidt jeg ser sier du også at evnen til kognitiv tankegang reduseres hver gang. Hvor tar du dette fra? Og i hvilken grad skjer det? Henviser til det jeg har skrevet over - slik effekter er stort sett neglisjerbare med mindre man overskrider et vettugt forbruk. Dessuten tror jeg du har blandet serotonin og dopamin.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Så er det mange der ute som propper i seg e uttallige ganger uten å få noe som helst mén av det psykisk?

Har slitt innen psykiatrien lenge nå uten å komme med så mye som en meter... Går bare i ring liksom. Mistenker dop bruk som årsak.

Hvordan skal jeg gå frem nå da? Har de en annen metode å behandle folk som har brukt e, lcd osv enn "vanlig" psykiske problemer?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Mdma kan selvfølgelig gi varige hjerneskader. Evnen til kognitiv tankegang blir sterkt redusert hver gang du turer.
Kan også utløse latente psykiske lidelser.Kan også gi problemer med hjertet og blodtrykk, men dette er mindre vanlig såvidt jeg vet.

En annen vanlig bivirkning er depresjon og "lengre nedturer". Da dopamin nivået i hjernen under en mdma tur er veldig høyt, sliter hjernen med å oppretteholde dette da stoffets virkning gir seg og man kan oppleve en langvarig ubalanse i dopamin nivået.

Slenger med ett par nybegynner tips da det er mange uerfarne brukere av dette stoffet.

Spis godt før du begir deg ut på tur, da det kan være vanskellig for mange å innta mat/drikke under påvirking.
Drikk MASSE vann selvom det kan være vanskelig. Sentralnervesystemet er påvirket og man merker ikke alltid at kroppen "koker". Det er veldig vanlig at man blir ekstremt varm inni og utenpå kroppen og svetter mye. Viktig å opprettholde salt og vitamin nivåer i kroppen da dette kan hjelpe med å gi en fin tur.

Tenk litt på setting når du inntar. Da dette er alfa omega. Lys/sted, musikk, mennesker rundt deg (personer du trives med) Dagshumør og form. Helst være relativt opplagt da en tur kan dra ut i de små morgentimer. Er man trøtt og sliten når man inntar merker man ikke lenger at man er så sliten og en real smell kan komme når stoffet går ut. Dette er veldig variabelt fra person til person. Og fra knips til knips. Diverse virkning fra pille til pille og fra mann til mann.

Sikkert old news for mange det her, og står sikkert på forumet i flere tråder. Men jeg følte det var relevant og sikkert hjelpsomt for noen.
Vis hele sitatet...
mange påstander uten dokumentasjon her, og jeg syns det er merkelig at du ikke påpeker serotonin i noe av posten din? blander du reseptorer her?

sier ikke at du lyver, men kilder må til når man påstår slikt.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
nero1978 du må forstå at alle takler ikke dopmisbruk like bra, man kan vri å vrenge på det så mye man vil, men noen menneskers hjerne takler rett å slett ikke sånt. sånn som meg. derfor har jeg kuttet ut, anbefaler det til deg også om du lever i en slags deppe sirkel å aldri kommer no sted. jeg ble å kommer nok aldri til å bli helt den samme etter ecstasy, kjipt men.......
Brukerne her på FF er ikke godkjent helsepersonell så framgangsmåter ved behandling av psykiske lidelser er det sikkert ikke så godt å få svar på uten å oppsøke hjelp, de fleste vil vel råde deg til det uansett.
Er vel viktig å ta tak i slike ting før de reduserer livskvaliteten din. for å svare på det første spm ditt, så ja.
Det er mange som kan innta X uten å få noen somhelst mèn. Hva som er vanlig og slikt tror jeg ikke det er forsket mye på. Uten at jeg vet det, så hvis det er noen som linker til relative forkningsresultater er jo det kjempefint!

Du spør om hvordan du skal gå fram ser jeg. Hvis du føler at dette er noe du trenger hjelp med så må du oppsøke dette. Bestill time hos din fastlege og forklar saken for legen, da legen kan hjelpe deg med introdusering til det psykiske helsevesenet. Det er ingen skam i å be om hjelp og det står respekt av å ta tak i egne problemer.

Angst er fæle greier.
Egentlig samtlige av de utsagnene som er sitert nedenfor her. Jeg har ikke sett noe som underbygger disse påstandene.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
MDMA kan selvfølgelig gi varige hjerneskader. Evnen til kognitiv tankegang blir sterkt redusert hver gang du turer.
Kan også utløse latente psykiske lidelser. Kan også gi problemer med hjertet og blodtrykk, men dette er mindre vanlig såvidt jeg vet.

Drikk MASSE vann selvom det kan være vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller ikke det er riktig at man skal drikke vann selv når det begynner å bli vanskelig. Nå har ikke jeg vært oppe og danset hele natten og vet således ikke om det er forsvarlig, men jeg mener at det ikke skal være nødvendig å presse seg selv til å drikke vann - selv om det selvfølgelig er viktig å se til at man er hydrert.
I tillegg var det dette med at du blandet serotonin og dopamin, som Nichotin har nevnt.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Somnium, ja jeg tror jeg blander litt nå. Hjernekjemi er jeg ikke veldig god på, hvis jeg ga feilinformasjon som kan skade noen sletter jeg posten. Tenke mer på kilder neste gang jeg poster en påstand. Takk for påminnelsen om det
Sitat av nero1978 Vis innlegg
Mistenker dop bruk som årsak.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke tyde utifra det du skriver om du faktisk har sluttet å bruke slike substanser eller ikke.
Har du det?
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg klarer ikke tyde utifra det du skriver om du faktisk har sluttet å bruke slike substanser eller ikke.
Har du det?
Vis hele sitatet...
Slutta for mange år siden. Var vel 17-18 år. Brukte hasj i ca. 1 år konstant. Tok e, 2-4 ganger tipper jeg og litt speed (2-3 ganger). Spist flein en gang også... Nå er jeg som i nicket 30 år...
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Mdma kan selvfølgelig gi varige hjerneskader. Evnen til kognitiv tankegang blir sterkt redusert hver gang du turer.
Kan også utløse latente psykiske lidelser.Kan også gi problemer med hjertet og blodtrykk, men dette er mindre vanlig såvidt jeg vet.

En annen vanlig bivirkning er depresjon og "lengre nedturer". Da dopamin nivået i hjernen under en mdma tur er veldig høyt, sliter hjernen med å oppretteholde dette da stoffets virkning gir seg og man kan oppleve en langvarig ubalanse i dopamin nivået.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=dW1Ngu0x2XA

Der har du iallefall fakta som er backet up fra forskere på området. Det er 5 deler btw.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Somnium, ja jeg tror jeg blander litt nå. Hjernekjemi er jeg ikke veldig god på, hvis jeg ga feilinformasjon som kan skade noen sletter jeg posten.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er god i 'hjernekjemi', skjønner jeg ikke hvorfor du poster noe om det i det hele tatt.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
En annen vanlig bivirkning er depresjon og "lengre nedturer". Da dopamin nivået i hjernen under en mdma tur er veldig høyt, sliter hjernen med å oppretteholde dette da stoffets virkning gir seg og man kan oppleve en langvarig ubalanse i dopamin nivået.
Vis hele sitatet...
Du nevner dopamin, hvorfor det? Vet du noe om hvordan dopamin virker under påvirkning av mdma i det hele tatt, eller tok du med det ordet siden du en gang har hørt at det er "belønningstoffet" og tenkte det kunne passe inn her?
Faktisk er mdma mye mer selektiv for serotonin-transportørene enn dopamin, noe du ikke tok med i det hele tatt. Noradrenalin spiller også en rolle.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Tenke mer på kilder neste gang jeg poster en påstand. Takk for påminnelsen om det
Vis hele sitatet...
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=dW1Ngu0x2XA

Der har du iallefall fakta som er backet up fra forskere på området. Det er 5 deler btw.
Vis hele sitatet...
YouTube-videroer er ikke noe videre gode kilder, MikeHunt. Du kan ikke forvente at noen skal gidde å se en dokumentar som omhandler 20 forskjellige substanser.
Et mer kildekritisk menneske enn det du tydeligvis er skulle kunne henvise til noe man kunne lese og på så vis verifisere på en skikkelig måte.

Jeg spolte nå likevel igjennom den linken du viste til hvor det ca 6.40 og utover blir sagt at de ikke vet noe om ecstasys langsiktige skader. Videre henviser de til forskning som for lenge siden ble debunket - og det sier de også i klippet.
Egentlig underbygger ikke noe i det klippet Gromstads (og dermed dine) påstander.

Sitat av nero1978 Vis innlegg
Så er det mange der ute som propper i seg e uttallige ganger uten å få noe som helst mén av det psykisk?

Har slitt innen psykiatrien lenge nå uten å komme med så mye som en meter... Går bare i ring liksom. Mistenker dop bruk som årsak.

Hvordan skal jeg gå frem nå da? Har de en annen metode å behandle folk som har brukt e, lcd osv enn "vanlig" psykiske problemer?
Vis hele sitatet...
Sitat av nero1978 Vis innlegg
Slutta for mange år siden. Var vel 17-18 år. Brukte hasj i ca. 1 år konstant. Tok e, 2-4 ganger tipper jeg og litt speed (2-3 ganger). Spist flein en gang også... Nå er jeg som i nicket 30 år...
Vis hele sitatet...
Om de har behandling spesielt myntet på rusrelaterte problemere innen psykiatrien vet jeg ikke, men det du beskriver er tross alt et veldig beskjedent bruk av rusmidler.
Det kan være relevant for behandlingen du allerede er i at du forteller om din rushistorie, om du ikke allerede har gjort det, men bortsett fra hasjen har du bare vist normal ungdommelig nysgjerrighet ovenfor disse substansene. Ingenting som kan kalles misbruk, og du sier at du har sluttet for lenge siden også.

Jeg som ikke vet noe mer om deg enn det du har sagt kan ikke utelukke at de substansene du har brukt kan ha skylden for det du opplever av problemer i dag. Derimot kan jeg fra egen erfaring fortelle at jeg har sett mennesker med langt tyngre rushistorie enn deg få god effekt av behandling.

Livet er en berg og dalbane uansett, vet du - for de som benytter seg av psykiatrien og de som ikke gjør det. Er du sikker på at du ikke bare er nede i en dal nå, uavhengig av alt det der andre?
Sitat av somnium Vis innlegg
mange påstander uten dokumentasjon her, og jeg syns det er merkelig at du ikke påpeker serotonin i noe av posten din? blander du reseptorer her?

sier ikke at du lyver, men kilder må til når man påstår slikt.
Vis hele sitatet...
går utfra UncleAndy skriver av egne erfaringer her og det kan da nesten være like bra dokumentasjon som vitenskapelige studier. selv har jeg merket at kroppen begynner å koke fooort og det er ikke enkelt i å drikke noen ting, ihvertfall ikke ete chips eller lignende for å holde litt saltnivå oppe mindt i lykkehelvete det du ikke skjønner en eneste ting at hva f som skjer. man svetter jo mye når man tripper x.

ellers tror jeg det er helt fra person til person hvordan serotonin / dopamin nivået byger seg opp igjen etterhvert. 5-htp kan selvfølgelig hjelpe på både før og etter, men ikke alltid. (funkerer bra for opptur og litt på nedtur). vet (?) at det er serotinin som har vanskelig å bygge seg opp (derfor kan folk mist "god følelsen" forever ved for mye bruk, men med dopamin "som blir utlyst ved fkes heroin" bygger seg lett opp igjen og derfor kan folk forsette å få dopamin rushet så mye de bare orker.

andre ting jeg må si er også at forholdet på det stedet du skal innpå mdma / knipsene. her er det veldig viktig å holde seg med folk du ikke bare har vært tjommi med noen dager.. uker... men gjerne enda lengre (hvis jeg er på fest / rave merker jeg lite til dette, da er alle venner og like fjerne). sist jeg turte baller på mdma og 2c-b, mast jeg en som jeg vil kalle en veldig god venn som jeg gjerne ville hatt mer kontakt med, men dette kun fordi jeg reagerte feil på stoffet i forhold til han (hadde mer XP), mtp hvordan jeg snakket, holdt meg for meg selv og ville ikke snakke om personline problemer, emesjonelle tankeganger ... osv. så hard drugs fører ikke bare med seg goder akkurat!! men men

selv har jeg gått i ja la oss si 2 uker før mitt serotnin nivå ble boostet til normal igjen. da hadde jeg ikke tilgang på 5-htp eller multivitaminer, og jeg ville hest dø med et par grineturer på fjellet for å hoste igang kroppen igjen og litt sånn så det går det seff bedre etter et par dager. 5-htp, multivitaminer, melatonin for bra søvn, og ikke minst masse vitaminer og ete mye hjalp for meg ;-)

edit: må jo svare på å bli fucked i hodet av xtc også som trådet handlet om ;-)
det er vel en hel del ekstrastoffer i knipsene, som rottegift for å kunne tynne ut blodet for bedre effekt. slike ting som dette og mcpp, bzp, tfmpp, meopp, og alt mulig dritt for å få pillene stor. piperazinene som er ofte i disse hjelper nok de fleste "overknipserne" til å bli bra kjørt fremover i skallen i lang tid fremover...

just my 5 cents ;-)
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Sitat av MoFo Vis innlegg
går utfra UncleAndy skriver av egne erfaringer her og det kan da nesten være like bra dokumentasjon som vitenskapelige studier.
Vis hele sitatet...
Nei. En persons ubalanserte ide om hva vedkommende har erfart er ikke i nærheten av å være like bra som empiriske undersøkelser gjort på basis av flere individers målte responser.

Jeg klarer ikke å tolke UncleAndy i den retning at han skriver om personlige erfaringer, noe som uansett ville vært tullete.

Sitat av MoFo
selv har jeg merket at kroppen begynner å koke fooort og det er ikke enkelt i å drikke noen ting, ihvertfall ikke ete chips eller lignende for å holde litt saltnivå oppe mindt i lykkehelvete det du ikke skjønner en eneste ting at hva f som skjer. man svetter jo mye når man tripper x.
Vis hele sitatet...
At man mister matlyst av amfetamin (som man ofte finner i ecstasy-piller) så vel som MDMA er et velkjent fenomen. Det skulle likevel ikke ha så mye å bety om du får spist chips eller ikke fordi kroppen trenger en hel rekke andre mineraler enn bare litt salt fra chips.
At det er vanskelig å drikke vann derimot har jeg aldri hørt om. Å huske på å drikke vann er én sak, men å kjenne vannet renne gjennom kroppen er jo verdens herligste sak på MDMA. Jeg kan ikke tro at det du beskriver er et vanlig problem.

Jeg kan forresten anbefale å kjøpe sportsdrikker med forskjellige mineraler i. Det er en god måte å tilføre kroppen kroppen det den trenger mens man er på MDMA!

Resten av det du skrev var for rotete til at jeg kan forstå hva du mener uten å gjette, så jeg stopper her.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:29.
Beklager hvis det var rotete, har litt problemer med å skrive.
akkurat det greiene med chips var bare et forslag, det er vel en måte å få bl.a i seg salt på :-P.....

Ja det er sant det du sier mullah, hvis det kun er mdma så er det ikke så verst å drikke vann, men er man ute og danser og gjerne har fått pepper i X-ene dine er det lett å få for lite vann. Da er selvfølgelig Gatorade og multivitaminer bra å tilføre under MDMA. .

Men det med de problemene nero nevnte tildligere kan ha blitt sakte men sikkert utløst av eventuelle ekstra virkestoffer som piperaziner og blodfortynnende og slikt. Håper du forstod nå mullah :-)
Tja E og varige skader ja.

Det er sikkert og visst at varige skader fra E over lengre tid, ikke er særlig behagelige.
"Flash back" er et fenomen som gjelder dette stoffet, og som ofte ligner en psykose, dette har skjedd med folk som bare har inntatt stoffet 1 gang, og kan komme måndedsvis etterpå. Så det at du sliter med hue i årene som har gått etter kan være symptomer fra E bruk.

De vanligste bivirkningene som opptrer er Angst, Depresjoner, tankeforstyrrelser, hukommelsestap og store humørsvingninger.

Hvorfor? Stoffet ødelegger nervepunktene som kontrollerer strømmen av serotonin i hjernen, og det er nettopp serotonin som regulerer humør og følelser.
Sluzzz: Hva i all verden er det du prater om? Det der må du virkelig backe opp med noe.
Sist endret av Mullah; 2. september 2009 kl. 15:16.
Hmm... mye forskjellig her nå gitt...

Altså:

1. Noen mener at selve kjemien blir forstyrra, men kan bygges opp igjen fint (serotonin må regulere seg)
2. Noen mener at selve nervecella blir skadet permanent? Celleveggen, nervepunktene...

Har egentlig (og håper) mest troa for at selve kjemien blir påvirket. Men kan det bli påvirket så lenge som i mitt tilfelle? altså over 10 år? Da snakker vi jo egentlig mer om permanent skade på selve cellen. Snakker vi permanent skade, så vil jo ingen terapi hjelpe resten av livet. Man må leve med at verden er grå og trist og guffen med jevne mellomrom... Ikke oppløftende tanke.

Det skal også sies at jeg har brukt MENDER av forskjellig SSRI og sånt piss gjennom åra. Driver ikke dette på noenlunde samme måte som E og fucker med serotonin kjemien? Hva er egentlig værst? E eller SSRI? Noen som veit?
Det er ikke blitt påvist at det forekommer permanent skade i hjernen som følge av bruk av MDMA. Det var et forskningsprosjekt som fabrikkerte beviser for å påvise at det var skadelig, men de har i ettertid blitt avslørt og den forskningen er blitt avvist. Alle er tydeligvis ikke oppdaterte på dette ennå.
I hvilket tilfelle som helst er det med ditt lille forbruk usannsynlig at du skulle ha fått noen permanent skader.

At dine plager skulle skyldes en kjemisk ubalanse som følge av rusmisbruk skal også være ganske usannsynlig, om vi skal tro de forskningsresultatene som er tilgjengelige i dag. De tilsier at en eventuell kjemisk ubalanse skulle være fullstendig opprettet etter 1 år. Du sier du har vært rusfri i 10 år.

SSRIene har blitt kritisert på forskjellige punkter, men å sidestille MDMA og SSRIer på det grunnlag at de begge virker inn på serotoninreseptorene synes jeg er en altfor forenklet tilnærming til substansene.

Jeg vet ikke hvilken diagnose du har (om du er ferdig utredet i det hele tatt), men opplever at dette handler mer om å finne en unnskyldning for deg til å skylde på verden og gi opp på livet.
Livet er grått, guffent og trist for alle med jevne mellomrom, men riktignok i større grad for bipolare og deprimerte enn andre. Om det er dette du er så må du rett og slett bare lære deg å håndtere det, akkurat som alle andre gjør med sine egne liv.

Om du er interessert i Ecstasy og dens historie, samt den debunkede forskningen jeg fortalte om ovenfor, kan jeg anbefale dokumentaren Ecstasy Rising. Jeg er klar over at kritiserte det å bare linke til dokumentarer som kildehenvisning tidligere, men jeg gjør det her fordi nero1978 har fortalt om konsentrasjonsvansker. Senere, når erowid.org er oppe igjen, kan jeg også linke til informasjon om forskningen om det er ønskelig.
Sist endret av Mullah; 2. september 2009 kl. 17:38.
Sitat av Mullah Vis innlegg
SSRIene har blitt kritisert på forskjellige punkter, men å sidestille MDMA og SSRIer på det grunnlag at de begge virker inn på serotoninreseptorene synes jeg er en altfor forenklet tilnærming til substansene.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med det du ellers skriver i posten din, men føler dette må utdypes litt mer ettersom det faktisk har blitt en diskusjon ut av det.
Hverken MDMA eller SSRI-preparater påvirker serotonin-reseptorene på noen som helst slags måte. Det som skjer er at de svekker serotonin-transportørene, som er det som tar opp overflødig serotonin fra synapsespaltene. På den måten fører det til en økt mengde av serotonin og derfor en økt biologisk respons som følge av flere tilkoblinger av serotonin til serotonin-reseptorene.

Edit: ny rekord i å skrive serotonin flest ganger på færrest antall setninger. :P
Sist endret av exocytose; 2. september 2009 kl. 18:34.
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
"Flash back" er et fenomen som gjelder dette stoffet,
Vis hele sitatet...
Du får ikke flashback av mdma, det er ikke et hallusinogen.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Du får ikke flashback av mdma, det er ikke et hallusinogen.
Vis hele sitatet...
Jo det er det, men du får ikke flashbacks nei. At et stoff er et hallusinogen er betyr ikke nødvendigvis at man får flashbacks av det. At folk kan få flashbacks etter en heftig opplevelse på lsd, er det samme som at en veteran kan få flashbacks fra krigen.

MDMA derimot oppleves som ganske så mye mer kontrollert, og forårsaker sjeldent så "traumatiske" opplevelser at man kan få varige men av det.


Ellers vil jeg bare si at MDMA på ingen måte skader nervene. Det som dog er sant er at om du tar mye over lang tid (i et strekk) går hjernen "tom" for serotonin (ikke helt, men dere skjønner) det fører til at dopamin blir brukt istedet, som blir veldig giftig når det oksiderer.
Men ikke ta mitt ord for det, jeg er ingen kjemiker og forteller bare sånn jeg har forstått det, se heller på denne linken:
http://www.dancesafe.org/slideshow/slide1.html

(Om du får melding om at siden er usikker, gå videre. Den er ikke usikker, trust me. Virker som om dancesafe har kommet på spyware-liste, noe som virker veldig som sensur, egentlig)
Sitat av fetter Vis innlegg
Jo det er det,
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg forsto feil, men sa du nettopp at mdma er et hallusinogen?
"A psychoactive drug that induces hallucinations or altered sensory experiences "
I følge definisjonene jeg fant på nettet så kan man kalle det en hallusinogen. Men på folketale så er det kanskje mer vanlig å bruke det som et betegnelse på LSD, Fleinsopp og slike substanser.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Du får ikke flashback av mdma, det er ikke et hallusinogen.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig at det MDMA ikke bør reknes for å være et hallusinogen, men jeg mener det likevel skal være fullt mulig å få flashbacks av MDMA.
Det jeg legger til grunn for den påstanden er ganske enkelt at du kan få flashbacks av alle opplevelser som gir sterke inntrykk - og spesielt om det er ubehagelige opplevelser.

Jeg mener altså at fetter er inne på rett tanke, men at han generaliserer og trekker for raske slutninger. MDMA kan også være veldig ubehagelig og kan absolutt gi varige men.
Gjort er gjort, spist er spist, skadd er skadd..... ekke meninga å blåse av probleme dine, men du burde prøve å endre fokus.....

Det at du har småspist litt knapsere for ti år sia, er ikke nødvendigvis grunnen til at du sliter nå.....

Men ekke det ett fett da..... Ståa er som ståa er, uansett!

Bruk heller energien din på å se fremover, og tenkt på hvordan du kan gjøre livet bedre for deg selv! Alltid tenke "jeg kan" istede for "jeg kan ikke"!

Veit det er jævla lett å sitte på sidelinja å skrike om ting som dette, men du må for all del prøve! Stay positive, look ahead, think happy thougths!

Må jo for all del ikke glemme at der er et hjelpaapparat der ute, som mange benytter med hell.... Fagfolk som kan hjelpe deg med å finne rette sporet, om du skjønner... Men i bunn og grunn er det du som må gjøre alt arbeidet!

Ulempen med benytte f.eks Ruspoliklinikk etc er at der er endel ting som fester seg i papirene dine, og det er ikke alltid like fett..... Sånn sett tror jeg heller jeg villle benyttet en priv psykolog.... Du har jo ikke akkurat stoff problemer.....

Sender en healende vibb og en oppmuntrende oppfordring....

Hunter
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Kanskje jeg forsto feil, men sa du nettopp at mdma er et hallusinogen?
Vis hele sitatet...

Ja det sa jeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen

At et stoff er et hallucinogen betyr ikke nødvendigvis at det forårsaker haucinasjoner. MDMA er psykedelisk stoff, og havner derfor under kategorien hallucinogen.

Definisjonene er rimelig flytende, siden vi hverken vet nøyaktig hvordan hjernen eller stoffet fungerer...
Uansett kan MDMA også gi svake hallusinasjoner, så uansett hvordan du definerer det så kan det kalles et hallucinogen.
Sist endret av fetter; 10. september 2009 kl. 17:40.
Sitat av fetter Vis innlegg
At et stoff er et hallucinogen betyr ikke nødvendigvis at det forårsaker haucinasjoner.
Vis hele sitatet...
Jo, strengt tatt er det akkurat det det betyr. Du har imidlertid rett i at MDMA i noen tilfeller kan fremkalle hallusinasjoner, og dermed kan kalles at hallusinogen. MDMA kalles vanligvis ikke for et psykedelisk stoff, selv om noen sikkert vil påstå det er det. MDMA er i hovedsak en stimulant, en euforiant og et empatogen.
Sist endret av felix_poker; 10. september 2009 kl. 19:57.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jo, strengt tatt er det akkurat det det betyr. Du har imidlertid rett i at MDMA i noen tilfeller kan fremkalle hallusinasjoner, og dermed kan kalles at hallusinogen. MDMA kalles vanligvis ikke for et psykedelisk stoff, selv om noen sikkert vil påstå det er det. MDMA er i hovedsak en stimulant, en euforiant og et empatogen.
Vis hele sitatet...
Er ikke heelt enig at et hallusinogen nødvendigvis må gi deg hallusinasjoner, men ok..
Resten har du nok rett i. Det var dette her med definisjoner igjen da... MDMA ligger jo midt i gråsonen på alle områder.. Det viktigste er vel at folk forstår at det ikke er svart-hvitt, og noen stoffer kan havne i flere kategorier..
Sist endret av fetter; 11. september 2009 kl. 11:32.
Sitat av fetter Vis innlegg
Er ikke heelt enig at et hallusinogen nødvendigvis må gi deg hallusinasjoner, men ok..
Vis hele sitatet...
Da trenger vel ikke en sentralstimulerende stoff å være sentralstimulerende heller, da? Eller et stoff som gjør deg våken kan kalles sedativt? Det ligger i ordet "hallusinogen" at det kan fremkalle en eller annen form for hallusinasjon.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Da trenger vel ikke en sentralstimulerende stoff å være sentralstimulerende heller, da? Eller et stoff som gjør deg våken kan kalles sedativt? Det ligger i ordet "hallusinogen" at det kan fremkalle en eller annen form for hallusinasjon.
Vis hele sitatet...
Nå må du faen meg gi deg, det har jeg da adri sagt! Sentralstimulerende stoffer har til felles at de er sentralstimulerende. Hallusinogener er en klasse stoffer som har mye til felles, men ikke nødvendigvis at de gir hallusinasjoner.. wikipedia artikkelen beskriver dette bedre enn meg: "These classes of psychoactive drugs have in common that they can cause subjective changes in perception, thought, emotion and consciousness."


"Eller et stoff som gjør deg våken kan kalles sedativt?"

Hva er det for slags poeng? Vi snakker om en klasse stoffer her, ikke ordklasser! Jeg har aldri sagt at hallucinogener IKKE gir deg hallusinasjoner, men at selv om et stoff havner i kategorien hallucinogen, betyr det ikke nødvendgivis at det gir deg hallusinasjoner!
Dette koker ned til en diskusjon om hva en "hallusinasjon" er. Jeg siterer den samme Wikipedia-artikkellen
Sitat av Wikipedia
One thing that most of these drugs do not do, despite the ingrained usage of the term hallucinogen, is to cause hallucination. Hallucinations, strictly speaking, are perceptions that have no basis in reality, but that appear entirely realistic. A typical "hallucination" induced by a psychedelic drug is more accurately described as a modification of regular perception, and the subject is usually quite aware of the illusory and personal nature of their perceptions. Deliriants, such as diphenhydramine and atropine, may cause hallucinations in the proper sense.
Vis hele sitatet...
Imidlertid er det jo slik at man vanligvis snakker om hallusinasjoner som "subjective changes in perception, thought, emotion and consciousness", for å sittere Wikipedia nok en gang. Altså er fellestrekket for disse stoffene at de forårsaker persepsjonsforstyrrelser som vanligvis omtales som hallusinasjoner. Greit nok, de er ikke hallusinasjoner i ordets egentlige forstand, men jeg var heller ikke klar over at det var det vi snakket om.

Uttrykket "hallusinogen" betyr direkte oversatt et stoff som fremkaller hallusinasjoner. At man i ettertid har delt dette inn i tre underkategorier samt re-definert ordet hallusinasjon, eller rettere sagt re-claimed ordets opprinnelige betydning, er en annen sak.
Sant. Det kommer helt an på hvordan man definerer det. Jeg snakket vel originalt om syns-hallusinasjoner, men ser poenget ditt.
Jeg tenkte også i hovedsak på synet, ikke de andre sansene. Det jeg mener er at de synsforstyrrelsene man ofte kaller hallusinasjoner, egentlig ikke er hallusinasjoner, og med det har du helt rett i at mange stoffer vi omtaler som hallusinogener, ikke nødvendigvis produserer hallusinasjoner
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd, men tar denne opp igjen. Leste akkurat: http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/1.3134872

Og trekker ut om ecstasy(MDMA):

MDMA har vist seg på sikt å bryte ned en gruppe hjerneceller, som bruker stoffet serotonin, som signalstoff( nevrotransmittor). Dette kan bl.a være årsak til at mange ecstacybrukere etter en tid utvikler alvorlige depresjoner og andre psykiatriske lidelser.


Dette er et sentralstimulerende stoff, som har en amfetaminliknende effekt, men i tillegg effekter på sentra i hjernen som er sentrale for rusopplevelsen(nucleus accumbens og det ventrale tegmentale området, også kallt belønningsbanene). Der kan MDMA over tid føre til at hjerneceller som bruker serotonin som signalstoff, dør. Hjerneceller kan ikke dele seg. Derav er det grunn til å tro at man kan få varige endringer i disse områdene av hjernen.


Forhåpentligvis er statskanalen en dårlig kilde på informasjon om narkotika, eller er dette den nyeste, mest aksepterte forskningen nå? Gått 3 år nå siden mitt ulykksalige halvår med knips hver helg. Begynner å gi opp håpet om at jeg kan bli slik jeg var før, sosial komtfortabel og evnen til å ha det gøy og slippe seg løs. Venter også (forgjeves?) på en historie om en som fikk psykiske problemer etter for mye ecstasy men som er blitt helt kvitt det etter x antall år.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Er det ikke allmennkunnskap at kroppen nedregulerer sin egen produksjon av serotonin hvis den blir "tilført" det på andre måter? (Vet at MDMA ikke tilfører serotonin, men frigjør det) Afasar?
Jo, og at MDMA kan virke nevrotoksisk er også godt etablert kunnskap. Det som hovedsaklig diskuteres, er hvilke mekanismer som ligger bak denne toksisiteten. Langtidsvirkningene til MDMA oppstår ikke bare som følge av skade på nerveceller, men også av nedregulering av både reseptorer og serotonintransportører. Så de fleste bivirkningene er delvis reversible, sannsynligvis de fleste ved et mer fornuftig bruk. Det er imidlertid ikke så enkelt som å snakke om at nevroner «dør», men at cellers funksjon kan bli varig hemmet ved skader av forskjellige deler av cellen, som aksonet og postsynaptiske områder. Skadene er nok mer generelle og ikke hovedsaklig lokalisert i nucleus accumbens og VTA, som det blir påstått der, da disse områdene hovedsaklig baserer seg på dopaminerg transmisjon, selv om det også finnes serotonerge celle(dele)r der .

Sannsynligvis oppstår den MDMA-induserte nevrotoksisiteten som følge av utslipp av frie radikaler, som hydrogenperoksid og superoksid, ved nedbrytning av «et eller annet» i serotonintransportørene ved enzymet monoaminoksidase. Hva dette er, er det som hovedsaklig er blitt diskutert, men både dopamin, en toksisk metabolitt og MDMA i seg selv har blitt sett på. MDMA ser ut til å være den skyldige, da de to andre teoriene har fått et par skudd for baugen. Angående dopamin, viser det seg at det først og fremst er den indirekte effekten ved økt kroppstemperatur som kan forsterke en nevrotoksisk effekt, uten at det virker slik i seg selv (ved forhøyet kroppstemperatur svekkes enzymer som beskytter oss mot frie radikaler). Den toksiske metabolitten skulle visstnok være en N-demetylert MDMA-form med spaltet eterring. Imidlertid viser det seg at dyr som mangler enzymet som spalter eterringen (CYP2D6), ikke er tryggere overfor nevrotoksisiteten.

MDMA-brukere kan derfor i til en viss grad beskytte seg selv ved å innta antioksidanter og sørge for å ikke bli overopphetet under bruken. Og selvsagt holde det på et lavt nivå.
Sist endret av exocytose; 13. januar 2011 kl. 23:04.
Da jeg begynte med E (har slutta nå) fikk jeg beskjed om at "disse pillene får du ikke nedtur av, det er god og rein knips" etc og følte meg ikke så ille dagen etter heller, bare dritsliten i hodet. Men jeg mistenker at jeg kanskje bare ble fortalt at det ikke var så ille da gutta jeg tura med hadde holdt på med det et par år allerede og at de kanskje hadde det kjipt selv uten å røpe det, hvem vet?

Det var mer månedene etter at jeg slutta at jeg merket suget etter å ture, spesielt da jeg var alene. Da kunne jeg se meg i speilet å si "Ecstasy er så godt, jeg elsker å ture" etc om igjen om om igjen til jeg fikk skikkelig noia, og av og til nesten følt meg tura i min egen verden når gardinene var for og ingen kunne se meg. Nå høres jeg ut som en schizofren galing, men det er jeg altså ikke, hehe. Jeg røyka også mye bønner på den tiden, så da blir man jo ofte litt rar i tankegangen.

Det går bedre nå da jeg ikke har tatt det på over to år, men jeg merker fortsatt suget etter å ture igjen (spesielt når jeg hører på sanger fra "tureperioden", men nå depper jeg ikke over det lenger, har bare bestemt meg for å bli voksen å drite i hele greia.

Andre som har opplevd noe slik?
Sist endret av Fuckman; 14. januar 2011 kl. 11:25.
Sitat av Fuckman Vis innlegg
Da jeg begynte med E (har slutta nå) fikk jeg beskjed om at "disse pillene får du ikke nedtur av, det er god og rein knips" etc og følte meg ikke så ille dagen etter heller, bare dritsliten i hodet.
Vis hele sitatet...
Denne hører jeg gang på gang, og det er jo selvfølgelig ikke sant.

Det jeg mistenker er roten til misforståelsen er at ecstasytabletter veldig ofte inneholde amfetamin og andre sentralstimulerende stoffer som er kjent for å gi relativt kraftig bakrus/kræsj. Man får 'nedtur' av MDMA også, men ikke like utpreget som i kombinasjon med amfetamin.

Personlig får jeg veldig milde ettereffekter av MDMA i forhold til ha jeg har fått av andre stoffer jeg har prøvd, og jeg tror at det lille som er av nedtur etter en kort MDMA-tur ofte kan 'ignoreres' om brukeren er psykisk innstilt på at det ikke gir ettereffekt.
Sitat av fetter Vis innlegg
Denne hører jeg gang på gang, og det er jo selvfølgelig ikke sant.

Det jeg mistenker er roten til misforståelsen er at ecstasytabletter veldig ofte inneholde amfetamin og andre sentralstimulerende stoffer som er kjent for å gi relativt kraftig bakrus/kræsj. Man får 'nedtur' av MDMA også, men ikke like utpreget som i kombinasjon med amfetamin.

Personlig får jeg veldig milde ettereffekter av MDMA i forhold til ha jeg har fått av andre stoffer jeg har prøvd, og jeg tror at det lille som er av nedtur etter en kort MDMA-tur ofte kan 'ignoreres' om brukeren er psykisk innstilt på at det ikke gir ettereffekt.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg ikke kommer til å ta det igjen kommer nok alltid å kjenne suget i magen når jeg hører en fet electronisk "turesang", men det er ikke nødvendigvis negativt. Det føles nå mer som fysisk kiling i magen enn en tankegreie.
Sitat av Fuckman Vis innlegg
Da jeg begynte med E (har slutta nå) fikk jeg beskjed om at "disse pillene får du ikke nedtur av, det er god og rein knips" etc og følte meg ikke så ille dagen etter heller, bare dritsliten i hodet. Men jeg mistenker at jeg kanskje bare ble fortalt at det ikke var så ille da gutta jeg tura med hadde holdt på med det et par år allerede og at de kanskje hadde det kjipt selv uten å røpe det, hvem vet?

Det var mer månedene etter at jeg slutta at jeg merket suget etter å ture, spesielt da jeg var alene. Da kunne jeg se meg i speilet å si "Ecstasy er så godt, jeg elsker å ture" etc om igjen om om igjen til jeg fikk skikkelig noia, og av og til nesten følt meg tura i min egen verden når gardinene var for og ingen kunne se meg. Nå høres jeg ut som en schizofren galing, men det er jeg altså ikke, hehe. Jeg røyka også mye bønner på den tiden, så da blir man jo ofte litt rar i tankegangen.

Det går bedre nå da jeg ikke har tatt det på over to år, men jeg merker fortsatt suget etter å ture igjen (spesielt når jeg hører på sanger fra "tureperioden", men nå depper jeg ikke over det lenger, har bare bestemt meg for å bli voksen å drite i hele greia.

Andre som har opplevd noe slik?
Vis hele sitatet...
Ja, dagen etter første gang jeg prøvde det lå jeg bare på sofaen med en gigantisk nedtur og tenkte utelukkende to tanker: "Det er ikke vits å leve" og "Jeg vil ha mer knips". Og jeg klarte da ikke stoppe slik som du har gjort. Creds til deg.