Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1971
Jeg har det siste året slitt med ekstrem Deja-vu, har ikke vært borti noen andre som har opplevd det, og hverken psykologen min eller legen min vet hva det er eller kommer av.

La meg forklare i detalj hva jeg opplever:
Det kan skje når som helst, noen ganger et par ganger om dagen, og andre ganger en gang i uka, er ikke noe mønster på det. Når jeg får Deja-vu så er det først som en vanlig Deja-vu, men så blir det mer og mer intenst, helt til jeg bare blir helt utslitt og tom, så kommer det en fryktelig ekkel kvalme, og jeg brekker meg altid 3-4 ganger... har kastet opp etter dette noen ganger også. Alt dette skjer iløpet av et minutt ca. Etterpå sliter jeg med å huske hva jeg tenkte når det skjedde... vansklig å forklare men føles som hjernen blacker halvveis ut..

Noen som har opplevd eller har noen idé om hva det kan være? Det er ekstremt ubehaglig, og hvis jeg kjører bil o.l må jeg stoppe og bare konsentrere meg om å puste.

Takk.
Dette høres rart ut, men det første som slår meg er at du kanskje har noen form for anfall. Dette styrkes spesielt siden du forteller at du også blir fysisk sliten og "tom", og noen ganger opplever oppkast i etterkant.

Det jeg ville ha gjort er å konsultert med legen din og bedt om å få ta noen undersøkelser, epilepsi slår meg som en mulig årsak. Symptomer kan blant annet innebære følelsen av deja vu.

Simple partial seizures (SPS) involve small areas of the temporal lobe such as the amygdala and hippocampus.

The term "simple" means that the level of consciousness of the patient is not altered during the seizure. In temporal lobe epilepsy, a simple partial seizure usually causes abnormal sensations only.

These may be mnestic sensations such as déjà vu (a feeling of familiarity), jamais vu (a feeling of unfamiliarity); amnesia; or a single memory or set of memories; auditory (an abnormal sound or tune); gustatory (an abnormal taste); olfactory (a smell that is not physically present); visual; or sensory (involving feelings on the skin or in the internal organs) sensations. Sensory disturbances may seem to move over the body. Dysphoric or euphoric feelings, fear, anger, and other emotions may also occur. Often, the patient cannot describe the sensations.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tihi; 30. mars 2016 kl. 04:35.
Makkafisn's Avatar
Trådstarter
Ja har tenkt på om det kan være epilepsi, meen er ikke så gira på å få den diagnosen mtp lappen.. kanskje idioti men har ikke lyst til å aldri kan kjøre bil pga epilepsi liksom.. det med lappen og epilepsi var det forresten noe psykologen min nevnte, har ikke undersøkt det nermere, så antar bare her.
Sitat av Makkafisn Vis innlegg
Ja har tenkt på om det kan være epilepsi, meen er ikke så gira på å få den diagnosen mtp lappen.. kanskje idioti men har ikke lyst til å aldri kan kjøre bil pga epilepsi liksom.. det med lappen og epilepsi var det forresten noe psykologen min nevnte, har ikke undersøkt det nermere, så antar bare her.
Vis hele sitatet...
Jeg har forståelse for at du gjerne vil beholde førerkortet, men sett at du rent hypotetisk hadde hatt epilepsi og ikke ville sjekke deg for det - hvordan tror du det hadde føltes den dagen du slokner bak rattet og dreper en familie på fire?

Når det er sagt så er det ingen automatikk i at man mister førerkortet selv om man har epilepsi heller
Makkafisn's Avatar
Trådstarter
Har ikke lappen, men har bare noen få mnd igjen med pisseprøver før jeg får kjøre opp. Skjønner hva du mener her da..
elevatormusician
sorrY's Avatar
Hei!

Jeg kjører bil (med førerkort) og har epilepsi. Dette går helt fint, fordi jeg er medisinert, og har sykdommen under kontroll, noe jeg har hatt i flere år.
Det du beskriver høres ut som en nevrologisk reaksjon, uten at jeg er lege såklart, og burde undersøkes i en eeg eller en søvndeprivert eeg. Det er ikke sikkert de finner noe galt, og man kan iallefall utelukke epilepsi da.

Jeg skjønner at du kanskje ser på det som et nederlag, og at det er "kjipt" å bli uten førerkort samtidig som du utredes, (De vil nok ta det fra deg inntil symptomene opphører, og du er innspist på eventuelle medisiner) men er det virkelig verdt å ikke finne ut?

Jeg hadd slike bortfall som det heter, og som ligner veldig på det du beskriver, lenge før jeg plutselig fikk kramper. Skikkelige kramper. Og det kunne gått til helvete i trafikken med både meg og flere om det ikke hadde blitt oppdaget i tide.

Så jeg synes iallefall du skal få det sjekket.
Kan jo være en million ting, dra til legen din og fortell han om symptomene så vil han kjøre tester. Er du interressert sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=CSf8i8bHIns
Makkafisn's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkes, jeg forstår at det er viktig å få skikkelig utredning for dette, og jeg har prøvd å snakke med legen min om det, men han har ikke gjort noe... har byttet lege å skal definitivt dra å få det sjekket igjenn.. dere fikk meg til å se på hele saken litt anderledes så takk for det
Jeg får faktisk noe lignende, minus kvalmen. får først et deja vu, at akkurat denne hendelsen har skjedd før, lydene rundt meg blir høyere og får en rar lukt i nesen, føler meg motsatt av svimmel veldig lett i hodet og kroppen, og ting er generellt rart. Mistenker at det kan være en type epilepsi, selvom det sikkert kan ha tusen andre årsaker
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg får faktisk noe lignende, minus kvalmen. får først et deja vu, at akkurat denne hendelsen har skjedd før, lydene rundt meg blir høyere og får en rar lukt i nesen, føler meg motsatt av svimmel veldig lett i hodet og kroppen, og ting er generellt rart. Mistenker at det kan være en type epilepsi, selvom det sikkert kan ha tusen andre årsaker
Vis hele sitatet...
Kan være tusen ting ja. Men lukt, og de andre fysiske symptomene du beskriver ligger nært epilepsi. Å dra til legen å få det sjekket er ikke farlig
Hadde en periode der jeg fikk deja-vu hele tiden, prøv å endre hvordan du spiser osv, søv mer hvis du sover for lite. Har ingenting spesielt å komme med bortsett fra at til meg gikk det over.