Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 917
Tenkte å oppgradere fra Canon D1000 til et litt bedre kamera.
Det skal brukes til litt av vært men vil brukes mye til vinterbruk, ta bilder av snescootere osv..

Har sett litt på Pentax K-30, men finner lite med linser til denne. Vil gjerne ha en som kan zoome litt mer enn den standard 18-55mm. (tenkte noe 200mm, kanskje). I tillegg så hadde det vært fint om den taklet lite lys, sol er en mangelvare her fra november - februar/mars.
Det jeg liker med Pentax er at den tåler vann og kulde. Da det lett kan bli ned mot -20, og sne kan lett komme på kameraet.

Er Pentax K-30 et godt kjøp til slikt? Eller er det andre kameraer som kan måle seg til rundt 4000kr?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Spør du om nytt kamera eller nytt objektiv? (forøvrig heter den 1000D )

Hva med en brukt 7D? De skal tåle røft vær, også er de ikke lagd i den samme billige plasten 1000D er. ligger på 4-5k
Når det kommer til objektiv må du nok en del opp i pris for et objektiv med liten blender som også er værbeskytta.

Hadde 7D selv en periode, og de tåler massevis av julig, har dog aldri løpt rundt i snøen med det.

Bruktmarkedet til foto.no er å anbefale forresten
Sist endret av Echuz; 3. november 2013 kl. 16:24.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg oppgraderte fra 1000D til 7D, og jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor jeg gadd å vente så lenge med å oppgradere.
JA jeg er gearhore, men fyfaen det er en helt annen verden. Du får 7D ganske rimelig på foto.no f.eks, bare husk å sjekke med selger hva shuttercounten ligger på, da mange av 7D'ene er brukt til sportsfotografi og da fort ligger på 120k+ shutters. Canon sier at 150k er average lifespan for shuttern på 7D.
Jeg kan se for meg at et 7D og en 70-200 f4L kan være en god kombo, da får du (er ikke 100% sikker her, sjekk det opp) weathersealing på både linse og kropp.
Ser etter nytt kamera og gjerne et nytt objektiv.
Jeg kan mer enn gjerne se på brukt utstyr å, men vet ikke hva som er dårlig og bra å se etter.
"120k+ shutters", er det hvor mange bilder som er tatt eller?

Filmfunksjon hadde også vært et pluss, men ikke nødvendig
Sist endret av Vod0; 3. november 2013 kl. 16:52.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ser etter nytt kamera og gjerne et nytt objektiv.
Jeg kan mer enn gjerne se på brukt utstyr å, men vet ikke hva som er dårlig og bra å se etter.
"120k+ shutters", er det hvor mange bilder som er tatt eller?
Vis hele sitatet...
Stemmer, og joa, alle L linsene til Canon har weather sealing hvis ikke jeg er helt på vidda.

Sørg for å få med kvittering ihvertfall, og evt. skader og feil som har vært med kameraet. Det er vel egentlig det det er å se etter tror jeg.
Skal du kjøpe brukt er det som oftest en fordel å møte selgeren personlig for å prøve utstyret først. Har selv bare gode erfaringer med å handle på foto.nos bruktmarked og har aldri hatt mulighet å reise sørover for å sjekke ut en linse jeg har ønsket å kjøpe fra noen der, men har man mulighet er det alltid bedre å møte opp personlig. Man kan gjøre en mye bedre jobb med å sjekke utstyret for skader og hvor godt det er brukt når man holder det i hånda fremfor på bilder som selger legger ut.
L-linser lønner seg å kjøpe brukt. Sparer mangfoldige tusen på det.

En Canon 7D og 70-200 med F/4 eller F/2.8 er en knall fin kombo til sportsfotografering ja.

Om jeg husker rett, så er det kun IS (Image Stabilization) versjonene av 70-200 som har weathersealing.
F/4 med IS får du brukt for ca 6000-7000 og F2.8 IS ca 10.000-11.000. Mens F2.8 II IS rundt 15.000-16.000.

Har selv kjøpt en brukt F/4 IS og den var verdt hver eneste krone. Skarpe bilder selv på full åpen blender!

Ikke vær redd for shutter counten på 7D. Har lest om flere som har vart over 300.000+ bilder.

Om du vil ha fullformat, så ta en titt på 6D eller 5D Mark II/III. Men tror nok 7D egner seg mer for sportsfotografering.

Om du ikke vil legge så altfor mye kroner i det, så er Canon 60D også et godt valg, og man får disse billig og dagen etter at 70D kom på markedet.

60D har dog ingen weathersealing.
Stemmer det med at 70-200 f/4 L ikke har værtetting.

http://www.lensplay.com/lenses/lens_weathersealed.html