Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3804
Hei dere medfreaks! jeg trenger sårt hjelp med å bygge opp min egen nettside fra bunnen av. html og css samt litt java, kan jeg. Men hvordan gå fram?
Mener du hvordan du går fram med å anskaffe en domene, sette opp en egen server eller betale for en? programmet du skriver koden ? Linux??
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Domene har jeg, kompis som ordner Tenker å sette opp en billig server. Teamet er reiseliv.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Bootstrap eller lignende er vel en god plass å begynne?
Fra bunnen av?

1. Lær deg HTML
2. Lær deg CSS
3. Lær deg Javascript
Ræva di lukter...
r0s3's Avatar
32 9
Spørs veldig på hva du skal lage det. Skal du lage en nettside som er en basic frontpage, så bare last ned Wordpress og finn et bra theme.

Hvis du vil bygge noe fra bunnen av, så råder jeg til å lese deg opp på rammeverk som Bootstrap, Semantic UI, Bulma etc. for CSS. Jeg lagde en ny tråd i går, og spurte om det var noen prinsipper / regler man bør følge hvis man lager CSS og HTML strukturen fra bunnen av. Råder å bruke f.eks. Bulma som start punkt, fordi det er et rammeverk som ikke bruker Javascript, pluss den bruker flex-box som er da bedre for å vise "blokker" av elementer.

Etter du har valgt et rammeverk, les dokumentasjonen på hvordan ting fungerer, så lag noe som er litt basic. Start kanskje med en knapp som du vil bruke til å vise en Javascript alert.

HTML-kode

<button class="button is-primary" onclick="showAlert()">
<script>
function showAlert() {

     alert('Hei du!');

}
</script>
Når du har laget ting som krever logisk tankegang (som Javascript f.eks.), så prøv å forstå hvorfor det fungerer og hvordan. Hvis applikasjonen din krever back-end, så start med PHP. For PHP, foreslår jeg et rammeverk som heter Laravel, som da tar av seg mesteparten av sikkerhet, pluss gjør mye av jobben for deg. Veldig minimal kode for store endringer f.eks.

En downside med å bruke rammeverk da, er at du ikke lærer deg de "core concepts" med forskjellig språk. Dette er ganske viktig hvis du tenker å ta web utvikling til et høyere nivå. Les deg opp på http://php.net og se på eksemplene som kommer opp.

Men, mest av alt, bør du starte med front-end utvikling (altså designet på nettsiden. HTML, CSS). Dette er sånn at du ikke lager nettsider med mye funksjon og lite design; ingen som vil være på en sånn side. :P

Lykke til med utviklingen!
Hei.

Finn enkle sider som har de tingene du vil ha med. Klipp og lim koden.
wix.com lar deg lage sider gratis og gir gode muigheter til å flytte,dra og posisjonere slik du ønsker at det skal se ut.
Regner med du mener javascript når du sier du kan java.
Gjør du dette for å lære, eller for å vise frem en pen side og kanskje tjene penger ?
Det er mye jobb om du skal skrive linje for linje med kode og du skal få siden til å se professjonell ut.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hei.

Finn enkle sider som har de tingene du vil ha med. Klipp og lim koden.
wix.com lar deg lage sider gratis og gir gode muigheter til å flytte,dra og posisjonere slik du ønsker at det skal se ut.
Regner med du mener javascript når du sier du kan java.
Gjør du dette for å lære, eller for å vise frem en pen side og kanskje tjene penger ?
Det er mye jobb om du skal skrive linje for linje med kode og du skal få siden til å se professjonell ut.

Kaizen
Vis hele sitatet...
For all del, ikke klipp og lim noe som helst.
Finner du kodebiter på Google så skriv koden tegn for tegn for å lære den.

Vet ikke hva wix har med dette å gjøre men wix er for folk som enten ikke gidder eller klarer å lage en nettside selv.

Og det er IKKE mye jobb å lage en nettside som ser både pen og profesjonell ut (frontend) om du ser bort fra at du behøver grunnlegende kunnskap om form og farge, det er ofte funksjonalitet som innlogging, content management o.l som tar tid.

TS, det første jeg ville gjort var å tenke nøye gjennom hva slags funksjoner du har lyst på. Så velger du hva du faktisk har behov for (det er to veldig forskjellige ting).
Deretter hadde jeg startet med HTML og Javascript (dersom du har behov for det) for så å style det med css helt til slutt.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Hei dere medfreaks! jeg trenger sårt hjelp med å bygge opp min egen nettside fra bunnen av. html og css samt litt java, kan jeg. Men hvordan gå fram?
Vis hele sitatet...
Hva skal du bruke Java til i denne sammenhengen?
Last ned en enkel html theme på themeforest.net så kan du se gjennom, redigere osv og få litt føl for det.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hva skal du bruke Java til i denne sammenhengen?
Vis hele sitatet...
Skrive backend i java er veldig vanlig.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
hei folkens! takker for alle tilbakemeldingene og alle konstruktive rådene i mellomtiden mens jeg har vært offline i et par dager ca.

først og fremst, jeg kan det meste innenfor de følgende:
html
css
javascript
... altså det grunnlegende. det jeg lurer mest på, er vel om jeg kan få til å mekke sammen en webshop o.l uten særlige kostnader. jeg er villig til å lære..tro meg!
Hvorfor vil du pese med å lage en webshop fra bunnen av? Mtp på sikkerhet så starter du kanskje litt i feil ende? Hva med å benytte en av de mange webshop rammeverkene som finnes? Der har de alt kontroll på sikkerhet og de har nødvendige avtaler på plass for å håndtere betalinger via cc,pp etc.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
hei folkens! takker for alle tilbakemeldingene og alle konstruktive rådene i mellomtiden mens jeg har vært offline i et par dager ca.

først og fremst, jeg kan det meste innenfor de følgende:
html
css
javascript
... altså det grunnlegende. det jeg lurer mest på, er vel om jeg kan få til å mekke sammen en webshop o.l uten særlige kostnader. jeg er villig til å lære..tro meg!
Vis hele sitatet...
Dersom du skal ha en ren webshop så bør du gå for opencart eller magento, WordPress + Woocommerce er også et alternativ dersom du har behov for CMS-et i tillegg. Men husk at WP + woo er som en lommekniv, den løser mange forskjellige oppgaver helt greit men det finnes alltid bedre verktøy for hver enkelt oppgave.

Om du skal lage dette fra bunnen selv så har du en stor jobb foran deg, du bør i så fall begynne med en login funksjon og bygge videre derfra.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hvorfor vil du pese med å lage en webshop fra bunnen av? Mtp på sikkerhet så starter du kanskje litt i feil ende? Hva med å benytte en av de mange webshop rammeverkene som finnes? Der har de alt kontroll på sikkerhet og de har nødvendige avtaler på plass for å håndtere betalinger via cc,pp etc.
Vis hele sitatet...
hei du sikkerhetsmessige årsaker tenkte jeg ikke på nei. grunnen er vel at jeg først og fremst vil ha noe som er mitt eget, lite i kostnader mtp pris, samt lage/lære underveis
Sitat av Imawesome Vis innlegg
hei du sikkerhetsmessige årsaker tenkte jeg ikke på nei. grunnen er vel at jeg først og fremst vil ha noe som er mitt eget, lite i kostnader mtp pris, samt lage/lære underveis
Vis hele sitatet...
Skal du gjøre dette trenger du et backend-språk. Så det er vel bare å kjøpe en bok for C#/ASP.NET, Java eller noe lignende og kode deg gjennom den. Så har du hobby for de neste månedene ihvertfall...

Men seriøst, å kode en webshop fra bunnen av er tusen på tusen på tusen på tusen av linjer med kode. Det er liksom ikke et hobbyprosjekt, mer en fulltidsjobb for et helt team.
Sist endret av moret; 26. juli 2018 kl. 09:45.
Har du sett på feks oscommerce, opencart, magenta, shopify eller tilsvarende løsninger? Å finne opp kruttet på ny for en skarve nettbutikk virker litt som å starte i feil ende. Om du bruker noen av disse eller tilsvarende vil du få opp butikken langt raskere, du har da en butikkløsning som er testet i årevis og som med stor sannsynlighet vil være langt sikrere enn noe du koder fra bunnen av. Dessuten så utvikles jo disse konstant og det kommer stadig forbedrede funksjoner eller helt nye funksjoner som kan gjøre livet som shopkeeper enklere.

Om det er selve designet og utseende du ser på som det mest spennende så kan du lage dine egne themes. De fleste løsningen lar deg vel selv styre design og layout i større eller mindre grad. Endring og customisering av themes er vanlig for slike løsninger slik at din nettbutikk blir unik etter dine ønsker.