Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3730
God kveld til dere.
Jeg har et ganske teit spørsmål, som mod kanskje sletter.
Dersom jeg sovner nå, våkner 05.00 tar 7,5mg Zopiclon, hvor lenge kan jeg sove? Hypotetisk
Klem dra Betty
Zopiclone er kjapt ute av systemet. Om du sovner nå, våkner klokka 0500 og tar en zopiclone så tar det vel 30-60 minutter før du sovner igjen. Også kan du regne med ca 5 timers søvn på zopiclone. Om du ikke er innspist. Basert på egne erfaringer.

Så du bør våkne i 11 tia, tolv senest. Men om du setter på alarm så våkner du lett uansett for det meste av zopiclone er jo ute av systemet da.
Sist endret av frtoretang; 29. januar 2016 kl. 21:50.
Tusen takk for svar, jeg hater å våkne tidlig.
Ønsker alle medFreaks en fin kveld.
Klem fra Betty
Er ikke det kun et innsovingsmiddel?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Er ikke det kun et innsovingsmiddel?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det benzodiazepinliknende preparater blir brukt til. Zopiclon er et medikament som letter innsovning, stabiliserer døgnrytmen og har relativt kort virketid. Men det er viktig å se hvilket problem pasienten har og tilpasse medisinering deretter. Her er det tidlig oppvåkning om morgenen som er problemet, og da burde man egentlig velge et preparat som har tilstrekkelig lang virketid. Sovemidler med kort virketid kan være dårlig egnet i slike situasjoner. Det foreligger vel sikkert en grunn til at legen valgte Zopiclon fremfor noe annet, da?
De gir i alle fall mindre bivirkninger enn benzodiazepinene (Apodorm/Mogadon). Det diskuteres også i hvilken grad de benzodiazepinliknende preparatene gir avhengighet. Begge deler skal nå uansett kun brukes mot forbigående og kortvarige søvnvansker. Hvis problemene er kroniske skal det kun være over et begrenset tidsrom som støtteterapi. Man fjerner jo tross alt ikke årsaken til søvnvanskene ved å ta medikamenter. Samt at langvarig bruk kan opprettholde og forverre søvnproblemene. Regner med at du har fått en grundig utredning, Betty. Du burde uansett ta det opp med fastlegen om Zopiclon ikke er så godt egnet som du hadde håpet på.

Har forøvrig selv slitt mye med søvn, og tidlig oppvåkning har helt klart vært en del av problemet. Jeg personlig får Mogadon/Apodorm. En en grunnene er nok fordi Nitrazepam (virkestoffet) har en god muskelavslappende og angstdempende effekt. Foretrekker helt klart å prøve meg uten, dog.
Jeg våkner som regel (av meg selv) pigg som en spiker ca 8 timer etter inntak av 7.5 mg imovane. I starten tok jeg 5mg (er liten og hadde tilnærmet ingen toleranse hverken på benzo eller hypnotika). Da stressnivået økte og jeg begynte å få for tidlig oppvåkning, våknet 2-3 timer for tidlig, ble jeg anbefalt å øke dosen til 7.5. Det hjalp og jeg får sove lenge nok på det. Ser forresten noen skriver 30-60 min virketid, men det skal egentlig virke på 15-30 min. Sikkert saktere om man nettopp har spist.
Sitat av candela Vis innlegg
Er liten og hadde tilnærmet ingen toleranse hverken på benzo eller hypnotika
Vis hele sitatet...
Både Benzodiazepinliknende preparater og Benzodiazepiner regnes også som Hypnotikum, forresten.
Sist endret av Lucy In The Sky; 31. januar 2016 kl. 15:08.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Både Benzodiazepinliknende preparater og Benzodiazepiner regnes også som Hypnotikum, forresten.
Vis hele sitatet...
Ah, mente vel egentlig benzodiazepin og Z-hypnotika. Evt benzoliknende, eller non-benzodiazepine hypnotika... men ja, manglet minst én bokstav for nøyaktighet!

Kan ellers melde om raskt økende toleranse. Sover nå kun 5-6 timer på imovane, men det kan antageligvis linkes til oppsving i stemningsleie da jeg ikke får sove et eneste minutt uten Så pleier å våkne 05 som Betty nevner. Men skal opp 07 uansett, så da er det bare å stå opp for min del!
Imovane(zopiklon) Er det mest effektive søvn medikamentet jeg noen gang har prøvd, og jeg har prøvd alt. Om man ikke har noen toleranse sovner man uansett, ja oss si du våkner opp klokken 10 på morgenen etter 8-9 timer søvn og tar en imovane, så kan du godt sove 6-7 timer til.

Jeg synes imovane er sterkere enn de gamle benzodiazepinene, du blir faktisk mer rusa og jeg opplever en sterk eufori om jeg går litt opp i dosering, veldig behagelig. Når det kommer til avhengighet er imovane imo det beste du kan bli avhengig av, kort halveringstid og "abstinensene" er bare at man sover litt dårligere en ukes tid eller mindre.
Takk for mange synspunkt og råd fra dere. I utgangspunktet fikk jeg Imovane fordi jeg hadde problemer med å sovne, og det hjalp de for så vidt godt mot. Senere har jeg fått andre søvnvansker, så jeg skulle sikkert hatt andre medikamenter. Jeg våkner ofte en time eller to etter at jeg har sovnet, selv om jeg tar 7,5mg Imovane, sover og våkner mange ganger hele natten helt til jeg ikke gidder mer og står opp. Det eneste som hjelper, om jeg skal si det sånn, er å være drita full når jeg legger meg. Jeg klarte å slutte med både Imovane og Sobril en lengre periode, men nå er jeg tilbake på medisinene, selv om de ikke hjelper noe særlig.
Klem fra Betty
Å våkne opp på natten er heldigvis et langt mindre problem enn innsovning, å være drita full gjør ting bare verre, da er det nesten bedre å være våken natten gjennom siden du sover så dårlig. Jeg kunne anbefalt deg apodorm/mogadon, disse gjør at man sover stabilt gjennom natten, forlengelse av søvn. Men jeg tror du står på nok benzo/benzolignende så jeg ville anbefalt enten vallergan eller tolvon(c-prep) Disse to medikamentene er svært gode for å sove dypt, kjører man på med en 30-40 mg så våkner du ikke med det første for å si det sånn, eneste kjipe er "hangoveren" de gir i starten, noe som er en kjent sak.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det eneste som hjelper, om jeg skal si det sånn, er å være drita full når jeg legger meg.
Vis hele sitatet...
hei, jeg vet at man slokner som et lys når man er drita full, men lege og psykiater har forsikret meg om at alkoholindusert søvn er dårlig søvn (i forbindelse med at jeg spurte om det er ugunstig å ta sovemedisin om man har inntatt alkohol den kvelden; begge var veldig oppsatt på at alkohol er veldig dårlig for søvnen uansett).

Jeg kan også våkne for tidlig selv om jeg har tatt imovane, alt fra to til fem timer etter innsovning. Men om det er mindre enn fem timer kan jeg sovne igjen, alt over fem timer, da er det bare å stå opp.

Seroquel 25mg funker bra for meg, da holder jeg meg sovende lenge nok (og vel så det). Aberet er at jeg ikke våkner skikkelig igjen før minst tolv timer etter inntak (sovner 1-2 timer etter). Halveringstid 7 timer, halveringstid aktiv metabolitt 9-12 timer, så det stemmer jo bra.
Men disclaimer, jeg er bipolar, og søvnproblemene forverres betydelig når jeg svinger opp eller ned, spesielt det med oppvåkningen. Så mine erfaringer er ikke nødvendigvis samsvarende med andres.
Tidligere har jeg stått på diverse antidepressiva samt Truxal og Remeron. De to siste årene har jeg ikke brukt disse, og jeg tror livet generelt er bedre uten. Derfor har jeg lite lyst til å prøve flere c preparater, eller b preparater, for den slags skyld.
Jeg står på 25mg Sobril og 7,5mg Imovane, så det er ikke akkurat hestedoser. Selvfølgelig er jeg fullt klar over at alkohol ikke gir god kvalitets søvn, prøvde bare å forklare hvordan det fungerer. Mine helseplager er mange nok fra før, så det er begrenset hvor mange diagnoser som kan behandles, virker som om leger ikke vil se symptomer i sammenheng med hverandre.
Klem fra Betty
Jeg bruker Truxal for å sove, syns det funker greit nok. Seroquel er bedre, men det får man ikke på blå resept mot søvnvansker.

Hvordan noen kan få Imovane fast til å ta hver dag over tid er for meg ufattelig. Det er avhengighetsskapende som fy, og til slutt får man ikke sove i det hele tatt uten. Jeg fikk Imovane i en 2-månedersperiode en gang, da var det et helvete å slutte.
Jeg synes imovane er sterkere enn de gamle benzodiazepinene, du blir faktisk mer rusa og jeg opplever en sterk eufori om jeg går litt opp i dosering, veldig behagelig. Når det kommer til avhengighet er imovane imo det beste du kan bli avhengig av, kort halveringstid og "abstinensene" er bare at man sover litt dårligere en ukes tid eller mindre.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis forskjellig på hvordan den virker på folk, fikk et helvete etter lang tids bruk av zopiclone. Det første jeg merket var 3 døgn med oppkast og magasjau, svettet hele tiden og var generelt elendig form. Så kom jo problemet med søvn.....anbefaler å ta pauser fra zopiclone. Snakk evt. men legen om hvor lange pauser. Zopiclone virker kjempebra, og det er synd å ødelegge virkningen ved å bli innspist og øke toleransen eller å bli hekta.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tydeligvis forskjellig på hvordan den virker på folk, fikk et helvete etter lang tids bruk av zopiclone. Det første jeg merket var 3 døgn med oppkast og magasjau, svettet hele tiden og var generelt elendig form. Så kom jo problemet med søvn.....anbefaler å ta pauser fra zopiclone. Snakk evt. men legen om hvor lange pauser. Zopiclone virker kjempebra, og det er synd å ødelegge virkningen ved å bli innspist og øke toleransen eller å bli hekta.
Vis hele sitatet...
Shit hvor lenge gikk du da? Jeg tok imovane hver kveld i minst en måned - med bra effekt - og fikk riktignok problemer med innsovningen etterpå, men ikke noe verre enn de var i utgangspunktet før jeg begynte. Ikke noen form for dårlig form ellers.
Jeg har fått klarsignal til å ta det omtrent 50% av tiden i det lange løp, bruker hovedsakelig seroquel i helgene, sover uten så ofte jeg føler jeg kan klare det.
Synes egentlig det er rart det er "vanskelig" å få resept på seroquel. Det funker jo knall og imo virker det mindre vanedannende enn imovane. Mer bivirkninger i hvert fall.