Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2850
Hei, får sikkert ikke de beste svarene, men tenkte det var verd et forsøk

Lurte på om noen her på forumet viste en ting eller to om norges lover angående narkotika.
Jeg tenker mest på hva man har rett på hvis man f.eks. blir stoppa på gata..
Hva man MÅ gjøre/svare på og hva man slipper å gjøre/svare på Sleng gjerne inn noen andre relevante lover og slikt som er kjekt å vite

Tenkte det var greit å vite i tilfelle man går rundt med noe på seg og blir stoppa

Takk på forhånd
Du har kun plikt til å oppgi navn, fødselsdato, adresse, hva du jobber med eller hva du studerer. Dette følger av straffeprosessloven § 230 og kapittel 8 i påtaleinstruksen: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1...79.html#map011
http://www.ung.no/oss/politi/68593.html
Du er kun pliktig og oppgi navn etternavn, fødselsnummer, ikke personnummer.
Folkeregistrert adresse, vis du ikke bor på denne adressen så lønner det seg å si uten fast bopel.
Hvilket yrke/stilling du har, ikke arbeidsplass.

Edit: Har du noe på deg og blir stoppet av politiet så må du bare spille det helt kult å være hyggelig, ikke vær stilig mot dem.
Når de stopper deg så har de enten en god grunn allerede eller så vil de bare sjekke stemningen og se om de får en grunn til å sjekke deg grundigere.
Sist endret av Trollanon; 17. desember 2014 kl. 21:15.
Vær hyggelig og uskylding. Du må opplyse om navn, stilling og bopel.( Du har ikke plikt til å oppgi mer.)
Mistenker de deg for noe funker vell å kjeft, nekte og ikke skrive under på en dritt burde vell funke.

"Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans person dersom det er grunn til å anta at det kan føre til oppdagelse av bevis eller av ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i"
Altså ikke la de ransake deg uten at de opplyser om hvorfor og alt det dær..(straffeprosessloven §195 sier vell noe om hva skjellig grunn er. er i allefall at det er sannsynlig at du har gjort det.) Det skal vel helst være skriftlig tillatelse også?(gidder ikke finne kilder)
http://lovdata.no/forskrift/1985-06-28-1679/§8-1
http://lovdata.no/forskrift/1985-06-28-1679/§10-1
http://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§195

(truur jeg har riktig lover med :P) (someone, rett meg hvis jeg tar feil)
Politi i Norge kan ransake deg vist det har mistanke om at du oppbevarer noe ulovlig.
At du blir skikkelig "Nei jeg heter bare Ola Nordmann og jeg sier ikke noe mer #yolo" Så blir de bare mer mistenksom.
Sist endret av theskiesareblue; 17. desember 2014 kl. 23:33.
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Politi i Norge kan ransake deg vist det har mistanke om at du oppbevarer noe ulovlig.
At du blir skikkelig "Nei jeg heter bare Ola Nordmann og jeg sier ikke noe mer #yolo" Så blir de bare mer mistenksom.
Vis hele sitatet...
De må ha skjellig grunn til mistanke. Det betyr at de må ha større grunn til å tro at du har gjort noe kriminelt, enn å tro at du ikke har gjort noe kriminelt.
"Skjellig grunn" henger like løst som Miley Cyrus.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hos meg var deres skjellige grunn "At vi har sett at du røkte noe i en bong på snapchat", på dette grunnlag kunne de bruke rambukk på døra mi, legge meg i jern i 3 timer i min egen sofa, pluss endevende huset.

De fant ingenting, og det irriterte dem tydeligvis, ble dårlig stemning når alt de fant var litt mekk :P
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hos meg var deres skjellige grunn "At vi har sett at du røkte noe i en bong på snapchat", på dette grunnlag kunne de bruke rambukk på døra mi, legge meg i jern i 3 timer i min egen sofa, pluss endevende huset.

De fant ingenting, og det irriterte dem tydeligvis, ble dårlig stemning når alt de fant var litt mekk :P
Vis hele sitatet...
Haha


Takk for svar, alle!
Sitat av Djiises Vis innlegg
Du er kun pliktig og oppgi navn etternavn, fødselsnummer, ikke personnummer.
Vis hele sitatet...
Det var sikkert bare en glipp, men hvis ikke, er det fint å vite til senere.

Fødselsnummer er alle elleve sifrene, mens personnummer er de fem siste. Fødselsnummeret består av fødselsdato og personnummer.

Et fødselsnummer består av 11 sifre fordelt på to hoveddeler: fødselsdato (seks sifre) og personnummer (fem sifre).
Vis hele sitatet...
Kilder:
Wikipedia
Datatilsynet
Skatteetaten
Sitat av m0nte Vis innlegg
De må ha skjellig grunn til mistanke. Det betyr at de må ha større grunn til å tro at du har gjort noe kriminelt, enn å tro at du ikke har gjort noe kriminelt.
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn er en vits! Hvis de har lyst til å ransake noen, så finner de jo bare på ett eller annet svada uansett.

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det var sikkert bare en glipp, men hvis ikke, er det fint å vite til senere.

Fødselsnummer er alle elleve sifrene, mens personnummer er de fem siste. Fødselsnummeret består av fødselsdato og personnummer.



Kilder:
Wikipedia
Datatilsynet
Skatteetaten
Vis hele sitatet...
Stemmer at fødselsnr er alle 11 sifre, men ingen kan kreve at du skal gå rundt å huske personnummeret ditt (de 5 siste)
Sist endret av Yeah Baby; 18. desember 2014 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.