Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 11575
Så jeg går på arbeidsavklaringspenger, en generøs ytelse fra NAV.

Vanligvis skal man oppholde seg i Norge for å kunne motta dette.

Jeg er selvsagt kjempetakknemlig for pengene jeg får fra velferdsetaten, men sannheten er at etter at papirene har gått gjennom, gir de en stor F i deg.
Altså, med mindre de foretar en stikkprøve (har jeg hørt) ved å sjekke ip-adressen fra der du sender inn det elektroniske meldekortet, er det ingen grunn til at de skal finne ut at du har tatt deg en ferie.

Jeg har fått innvilget 4 uker ferie i utlandet, men trenger litt mer. Tenkte å sende meldekort fra min norske mobil med mitt norske nummer, i håp om at de ikke kan spore seg fram til at det blir sendt fra utlandet.
Er dette naivt?
Jeg har så lite peiling på dette med ip-adresser. Jeg har med meg den norske pc'en min også, men tenkte at det er lettere å spore opp den.

Vet noen der ute, så blir jeg veldig glad!

Og til moralpolitiet: jeg skal ikke daffe i utlandet, jeg skal søke jobber og drive frivillig arbeid.
Det går helt fint det. Når du bruker datatrafikk via mobilnettet i utlandet vil trafikken først gå hjem til din operatørs nett, så ut på internett.

For å verifisere at du faktisk har en norsk ip-adresse kan du ta turen innom www.ipadresse.no i mobilens nettleser. Der vil du få listet både adressen, og hvilken leverandør denne tilhører.

Så må man bare være obs på at det er idiotisk dyrt å bruke mobilnett dersom man befinner seg utenfor Europa
Be en kamerat du kan stole på til å logge inn på nav.no for å sende meldekort. Da vil du få det midlertidige passordet på sms, gi dette til kompisen din og la han sende inn meldekortet. Jeg dro utenlands mens jeg fikk aap og gjorde det på denne måten. Var kun snakk om ett meldekort for meg da jeg ville bli ferdig med nav. Var bare snakk om et par dager for mitt vedkommende.

Kan vel sikkert bruke proxy eller lignende, men sånt kan jeg ikke så mye om.
Bare skyter det inn her for andre som vil reise på ferie i utlandet mens de får stønad fra NAV.


NAV er nå begynt å ta stikkprøver på flyplasser, hovedsaklig gardemoen. Leste om det i avisa for ikke lenge siden.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
NAV er nå begynt å ta stikkprøver på flyplasser, hovedsaklig gardemoen. Leste om det i avisa for ikke lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hvordan denne stikkprøven gjennomføres stiller jeg meg undrende til. Stoppet de folk og spør om de er på aap?

Lukter aprilsnarr.
Sist endret av reklame; 14. september 2014 kl. 19:26.
De har vel en viss tilgang til å sjekke bankkontoer, kanskje de sjekker dette opp mot billettbestillinger som foretas via bankkort? Eller noen andre snuskete måter?
Sitat av lroedal Vis innlegg
De har vel en viss tilgang til å sjekke bankkontoer, kanskje de sjekker dette opp mot billettbestillinger som foretas via bankkort? Eller noen andre snuskete måter?
Vis hele sitatet...
Det er noe helt annet. En annen ting er å stille opp på gardemoen for å avdekke trygdesvindel.
Må sies at jeg har aldri hatt noe med NAV å gjøre, men jeg stiller meg undrende til at man må sende meldekort fra norsk IP adresse?

Hva med dem som bruker VPN tjenester for å route trafikken utenlandsk, eller dem som bruker anonymitets tjenester som TOR?
NAV liker ikke å snakke om hva slags stikkprøver de gjennomfører, men jeg mener å ha lest at de har en tilgang til datatilsynets oversikt over forbruk så lenge det overskrider en viss grense av uttak i utlandet.

Jeg tenkte å sende meldekort over wifi da, har det noe å si? Eller må jeg gjøre det via 3G? Jeg har ikke noe imot å betale litt ekstra for datatrafikk.

Jeg har ikke lyst til å sette noen i den ubehagelige situasjonen at de sender meldekortet for meg: om det blir avslørt, så er de med på svindelen. Jeg er litt hedersk av meg sånn sett.
Gjør du det over wifi, så benytter du ikke norsk IP.

Så du må gjøre det over mobildata.
Sett opp en Teamviewer pc hjemme eller få låne din kamerats over Teamviewer.. vips ingen problem