Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3363
Hola.

På den linja jeg går på, er det slik at vi egentlig ikke skal få skolepc, men vi har klaget og nå er vi tilbudt en 5 år gammal Dell Inspiron, hadde en lik i fjord.

Men i Vestfold, i motsetning til Østfold, så må vi faktisk betale 5-800 kr (ikke helt bestemt pris) for å leie den dritt pcen!

Som nylig utflyttet og med ikke akkurat beste økonomien syns jeg det er utrolig dyrt og urimelig.. Jeg har en Acer Aspire 5730ZG, ca 3 år gammel laptop, koster 6000 og har en 2,0 ghz dual core, 3 gb ram, 256 mb dedikert skjermkort og 320 gb hdd.

Dette er langt bedre enn skolepcen jeg er tilbudt, og hvis jeg skulle solgt den i dag hadde jeg nok ikke fått mer enn en tusenlapp for den.
Altså 5-800 kr for å leie en drittpc i ett år blir da ganske uaktuelt for meg med mindre noen sponser det, og det tviler jeg på.

Tok en kjapp diskusjon med IT-ansvarlig og han sa det kom ikke på tale om han installerte skolens w7 på en egen partisjon på min private bærbar. Det var sikkerhetsrisiko og hele pakka. (Idioti)

Så jeg har tenkt å gjøre det selv!

Det vil jo i teorien fungere å klone skolepc harddisken, og legge den inn på en av mine to partisjoner på laptopen min? (Har en med w7 og en med w8 preview.)

Men hvordan ville dere gått fram her? Jeg har mulighet til å låne en skolepc med hjem og ta ut harddisken, jeg har også en selvbygd stasjonær pc tilgjengelig og kan koble til en god del harddisker i den.

Hva er den beste måten å klone en hel HDD til en partisjon? Er dette mulig eller må hele disken formateres? ( den i laptopen min )

Må jeg bruke noen spesielle program eller ville det rett og slett fungert å bruke Windows Utforsker'n til å formatere og kopiere? Eller vil det være en del skjulte filer og stuff jeg ikke får med?

Takker for alle innspill..
Ang. prisen på PCen, så er det vel ikke noe problem å søke om penger i lånekassen? (aka stipend.)

http://www.lanekassen.no


Du vil da få penger til å betale for PCen.
Sist endret av Echodius; 27. september 2011 kl. 16:53.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Ang. prisen på PCen, så er det vel ikke noe problem å søke om penger i lånekassen? (aka stipend.)

http://www.lanekassen.no


Du vil da få penger til å betale for PCen.
Vis hele sitatet...
Får stipend, men det er 3450 i mnd, og husleia mi er på 3500 inkl strøm, og jeg får 1000 kr av pappa hver mnd ( barnebidraget, pga skildte foreldre). + litt fra besteforeldre.

Utstyrstipendet har gått til skoleutstyr, allerede.

Er vel ikke mulig å få noe mer? Har søkt og klagd i og med at 3450 per mnd (40k i året) er utrolig lite for å bo borte. stresser allerede for å skaffe jobb, men det er en annen historie :P
Hvorfor skal du klone disken? Installer frisk win7 heller. Skolenettverk er generelt lite nyttig, og om du ikke får nett er det skolen sitt problem. Alternativt kan du skaffe deg en dongel.for mobilt bredbånd, som gir deg ulåst nett rimeligere enn leien.
Funnet ut at det koster 500, finnes det mobilt bredbånd til den prisen da? For ett heelt år? Tviler :0
Jeg tror faktisk du klarer deg fint uten Internett på skolen. For min del, og av erfaring 90% alle andre, var det mest til bry og distraksjon. Anbefaler deg å bruke egen pc på skolen. Kan ikke tenke meg at du ikke får lov til dette, hvertfall etter litt frem og tilbake. Så kan du kjøpe et mobilabonnement til 200kr/mnd med 500MB inkl. Så kan du bruke dette til å google et par ting hvis du trenger i timen. Du bør klare å holde deg under den grensa, ellers finnes det abonn. til 300 kr med 1GB.

Kan vel tenke meg at du ikke vil gå for dette.. Men det er mitt tips. Kan garantere veldig gode karakterer hvis du står på. Regner med at du vil komme deg ut av økonomiske trøbbel. Beste måten er god utdannelse. Har vært i samme situasjon som deg, sliter nå med nesten ingen penger. Studerer på NTNU nå og prøver å skaffe meg god utdannelse. Aldri mer blakk! (etter utdannelse)

my 2 cents
Sist endret av Chronic420; 27. september 2011 kl. 18:37.
Migrate Easy

15 dagers trial som burde funke.

Du må da ha plass til 3 harddisker i stasjonæren din :P
OS, skolen sin harddisk, og din egen laptop harddisk.

1. Sett både skoleharddisken og din egen laptopharddisk inn i stasjonæren. Start stasjoneren sin OS, og innstaller Migrate Easy
2. Lag en ny partisjon på din egen laptopharddisk på 100GB elns (Eller du kan formatere en du allerede har)
3. Klon Skolen sin harddisk til din nye laptoppartisjon med innstillingen "Bootable disk"
4. Profitt
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Ville ikke prøvd og klone disken engang, forskjellig chipssett osv.
Hva med og bruke din bærbare på skolen? Software finner du på microsoft.com /ironi/
Det er ikke noe problem og skaffe wpa koden. Men nå vet ikke jeg hvordan det er satt opp på skolen deres.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Så kan du kjøpe et mobilabonnement til 200kr/mnd med 500MB inkl. Så kan du bruke dette til å google et par ting hvis du trenger i timen. Du bør klare å holde deg under den grensa, ellers finnes det abonn. til 300 kr med 1GB.
Vis hele sitatet...
Dette var da vanvittige priser? NetCom har 1 GB til 99,- per mnd. Dersom man kjøper med bindingstid på 12 mnd får man de seks første mnd til kun 69,- (gjelder uansett hvilket abonnement man velger).
Sitat av m0nte Vis innlegg
Dette var da vanvittige priser? NetCom har 1 GB til 99,- per mnd. Dersom man kjøper med bindingstid på 12 mnd får man de seks første mnd til kun 69,- (gjelder uansett hvilket abonnement man velger).
Vis hele sitatet...
Sorry. Mente tlf abonnement. Du får jo 500 sms, 500 min inkl i prisen. Greit å ha mener jeg, og det blir da den beste pakken. Bruker da en smarttelefon som wi-fi hotspot.
Jeg vet at VGS i Vestfold (VFK) kun tillater deres egne PCer på elev-nettverket (VFKElev), så du kommer nok til å støte på noen problemer om du forsøker å koble til etter å ha klonet harddisken (siden du vil ha en ny MAC-adresse).
Ditt beste alternativ er nok rett og slett å installere et ferskt OS og bruke gjeste-nettverket på skolen. De har en del filter satt opp, så om du er teknisk begavet bør du sette opp en SSH-tunnel eller et VPN-nettverk.

Lykke til!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Sorry. Mente tlf abonnement. Du får jo 500 sms, 500 min inkl i prisen. Greit å ha mener jeg, og det blir da den beste pakken. Bruker da en smarttelefon som wi-fi hotspot.
Vis hele sitatet...
hos chess f.eks får du nå fri bruk (500min, 500mb, 500sms) for 300 kroner frem til april. du betaler bare én gang, altså.
Hei igjen! Takk for tips

Har nå fått en "kontrakt" fra skolen, er ett lite hefte hvor det står en god del piss, som for eksempel at det "ikke er anledning til å bruke egen pc på skolen" og at jeg må betale 1000 kr hvis jeg får en sprekk i skjermen. Fant også ut at jeg må betale 900 ellernoe for den jævla skolepcen. Kommer ikke på tale. Den er jo ikke verdt så mye en gang.

Det er ikkenoe gjestenettverk på skolen min .. Men en kompis har wifi-hotspot på mobilen.

Men siden det stod i leieavtalen for å låne skolepc at jeg ikke får ha med min egen, så gjelder vel ikke det så lenge jeg ikke skriver under?

Har fått lov av kontaktlærer å ha med min egen pc til å notere på, og det står ingen steder i skolen reglement at det ikke er lov å ta med egen pc? Skjønner ikke hvorfor det står i den dumme kontrakten uansett..

Skal si det er stor forskjell på to fylker...

Sitat av Nemizz Vis innlegg
Ville ikke prøvd og klone disken engang, forskjellig chipssett osv.
Hva med og bruke din bærbare på skolen? Software finner du på microsoft.com /ironi/
Det er ikke noe problem og skaffe wpa koden. Men nå vet ikke jeg hvordan det er satt opp på skolen deres.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvordan jeg kan skaffe admin rights på skolepcen, så installerer jeg bare riktige drivere
Du betaler 900,- for leie av maskin + software, det her skal et eget utstyrs stipend dekke. Om du ikke fatter det kan jeg forklare det for deg, det er et rein helvette å drifte vgs maskiner om man tillater for private maskiner, man blir reint rent ned av alle som ikke kan en dritt om sin egen maskin.

Vi tillot bruk av private maskiner bare for å være allrighte, opprettet brukere til gjestenettet og det her bare eskalerte noe hinsides.

Det være seg prøver, eksamener ol når læreren ikke bare kunne stenge nettet for pc`r i vårt domene.
Sitat av prick Vis innlegg
Du betaler 900,- for leie av maskin + software, det her skal et eget utstyrs stipend dekke. Om du ikke fatter det kan jeg forklare det for deg, det er et rein helvette å drifte vgs maskiner om man tillater for private maskiner, man blir reint rent ned av alle som ikke kan en dritt om sin egen maskin.

Vi tillot bruk av private maskiner bare for å være allrighte, opprettet brukere til gjestenettet og det her bare eskalerte noe hinsides.

Det være seg prøver, eksamener ol når læreren ikke bare kunne stenge nettet for pc`r i vårt domene.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler ikke 900 kr for en maskin som er verdt 3-400 kr ved salg, WOW hvor vanskelig er det å legge inn ferdig konfigurert windows på noen maskiner?

Det er faktisk jobben dems og jeg har tilbudt meg og gjøre det selv. Jeg hadde fint klart å installere drivere og fikse alt selvom de ikke hadde gitt meg admin rights en gang så ser ikke problemet der, på min skole er det inget gjestenett.
lag en virtuell maskin fra disken da vel.
Sitat av saroth Vis innlegg
lag en virtuell maskin fra disken da vel.
Vis hele sitatet...
Du får lov å utdype litt mer.
Få en kompis til å dele nettet fra sin maskin via kabel.
Guide: http://www.youtube.com/watch?v=OFCuusFvLcg

Da er dere begge på nett, gjennom hans trådløse tilkobling.
Det er jo bare å koble seg opp mot skolenettverket? Jeg har telefonen min koblet opp mot nettverket og det fungerer utmerket.
sånn forøvrig, hvilken linje går du om du ikke har krav på pc?
Du klarer kanskje å klone programvaren på en skolepc og legge dette over på din. Men domenekoblingen får du ikke klonet. Microsoft har faktisk litt sikkerhet...

Eneste muligheten er å stjele kontoen til en IT-ansvarlig. F.eks. med keylogger. Da vil du sannsynligvis få meldt inn maskinen i domenet. Avhenger litt av sikkerheten på skolen din.

Det er dog temmelig enkelt å bli tatt. Ikke verdt 800-900kr.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Du får lov å utdype litt mer.
Vis hele sitatet...
sjekk her:
http://serverfault.com/questions/223...tual-hard-disk
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Du klarer kanskje å klone programvaren på en skolepc og legge dette over på din. Men domenekoblingen får du ikke klonet. Microsoft har faktisk litt sikkerhet...

Eneste muligheten er å stjele kontoen til en IT-ansvarlig. F.eks. med keylogger. Da vil du sannsynligvis få meldt inn maskinen i domenet. Avhenger litt av sikkerheten på skolen din.

Det er dog temmelig enkelt å bli tatt. Ikke verdt 800-900kr.
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle de tatt meg? På den måten at jeg må logge inn med domene-brukernavn og passord som identifiserer meg mot en uregistrert maskin /something like that?

Utenom det kan jeg ikke se noen måte de kan finne ut at det er MEG, i MITT klasserom som sitter å kuker på nettet dems :P Men har gitt opp saken tror bare jeg skal skaffe meg en mobil som kan sette opp wifi hotspot
Jeg ville anbefalt og brukt en virtuel maskin.

Det du trenger og gjøre er å få hardisken fra skole pcen til en virtual disk, http://www.vmware.com/products/converter/ det programmet der gjør den jobben for deg.

Så er det bare og åpne den virtuele disken i vmware player/workstation

Også har du skolepc på din egen pc!